Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är just bågen som jag inte har någon koll på :o. Eller hur pass lång manen ska vara.. är en riktigt tjock och fluffig kalufs som han har, hade han haft en tunnare och mindre spretig man så hade det nog varit enklare.

Hur pass lång manen ska vara är lite individuellt beroende på hästens halsansättning, du får prova dig fram vad som blir snyggast.
Viktigast är att inte låta det gå för länge mellan klippningarna för ju längre o ostyrigare man dessto svårare att få snyggt. Ibland är det enda raka att klippa ner alltihop o börja om.

Jag tror att jag vet vem det var du mötte på din tömkörningstur, skulle du springa på henne igen så kan du säkert bekom lite tips o råd. Hon är rutinerad o duktig o brukar ge tips när hon kan :)
 
Idag är jag så glad! Det gick superbra på träningen med Tintin ikväll! Vi jobbade honom 2 dagar förra veckan, jag red en dag och min kompis nästa. Sen har han fått ha ledigt ett par dagar. Nånting har fallit på plats under de dagarna, för Tintin kändes suverän idag! Vet inte vad min kompis hittade för kanonknappar, men något har hänt, och vilken skillnad! :) Så mjuk, fin och följsam och lyssnade så bra. Hittade formen bra i skritt, behövde inte göra mycket där. Traven flöt på lugnt och balanserad, övergångarna bara flöt, inget stressande i traven och när han fick lite bråttom behövde jag bara påminna litegrann så funkade det igen. Helt superkul! Både jag och min kompis blev så positivt överraskade. Vilken fin liten häst jag har! :love:
 
Tömkörde idag igen :), slalom mellan träden i hagen och check så att röst hjälperna fungerar :p. Gick jätte bra, är tight mellan träden och de står på flera rader, så man kan välja hur snäva slalombågar man vill ha och svänga runt lite hursomhelst :).
Sen gjorde jag ett försök på att ha draglinorna och svängel i handen och dra efter oss, det var dock ingen höjdare, (skit läskigt!!) bara att släppa och börja om med lättare saker :/. Hade då en ikea kasse med som jag prasslade med och så gjorde vi lite start/ stopp.

Får börja släpa med saker lite varje dag så det blir lite mer avdramatiserat.
 
Tömkörde idag igen :), slalom mellan träden i hagen och check så att röst hjälperna fungerar :p. Gick jätte bra, är tight mellan träden och de står på flera rader, så man kan välja hur snäva slalombågar man vill ha och svänga runt lite hursomhelst :).
Sen gjorde jag ett försök på att ha draglinorna och svängel i handen och dra efter oss, det var dock ingen höjdare, (skit läskigt!!) bara att släppa och börja om med lättare saker :/. Hade då en ikea kasse med som jag prasslade med och så gjorde vi lite start/ stopp.

Får börja släpa med saker lite varje dag så det blir lite mer avdramatiserat.
Intressant det där med tömkörning! Tintin är tömkörd hos uppfödaren (köpte honom av henne) men jag har själv ganska lite erfarenhet av tömkörning och körning. Jag har tänkt ta tag i det till våren, har en duktig bekant som har betydligt mer vana inom området, så jag kan säkert fråga honom om hjälp när det blir aktuellt :)
 
Intressant det där med tömkörning! Tintin är tömkörd hos uppfödaren (köpte honom av henne) men jag har själv ganska lite erfarenhet av tömkörning och körning. Jag har tänkt ta tag i det till våren, har en duktig bekant som har betydligt mer vana inom området, så jag kan säkert fråga honom om hjälp när det blir aktuellt :)
Är inte heller någon expert utan är mest självlärd :), körde in mina ponnyer när jag var liten men det var typ i stil med att tömköra en dag, släpa däck en dag och sen sätta i vagn :rofl:, väldigt snälla hästar som var vana vid att man gjorde lite hursomhelst med dem :o. Tömkörde också min stora väldigt mycket tycker det är väldigt roligt att göra så mycket med så lite kontakt med hästen :).

Lilla ibbe är ju väldigt snäll, men han är inte helt trygg. Han är inte bakskygg eller rädd om benen, men saker som släpar efter en är läskigt och händer det något oväntat så kan han flyga iväg (även om han lugnar ner sig mycket snabbare än vissa knasiga halvblod i min ägo :p).
Men får inte glömma att han fortfarande är ung och att han inte gjort så värst mycket.
 
Idag fortsatte vi med projektet ut och gå längs vägen. Lite omväxling för hästen som blivit riden de tre senaste dagarna och skött sig suveränt! Kul att gå ut och gå, vi gick lite längre än senaste gången och det gick fint! Det har kommit snö i natt, härligt med vitt på marken men lite halt på vägen. Blir nog att skaffa broddade boots om man vill rida ut i vinter, Tintin har fina hovar och klarar sig bra barfota annars. Dessutom busar han ganska mycket med sina kompisar i hagen så vill inte heller sko pga skaderisken..
 
Idag är det ett halvt år sedan jag köpte min lilla skrutt! Tiden går fort när man har roligt! Lite otroligt att det redan gått så lång tid.. Men å andra sidan tycker jag det känns som jag haft honom hur länge som helst! Är så glad att just Tintin blev min häst, jag blir så glad av den här lilla, gula och fluffiga ponnyhästen! :love:

De senaste gångerna jag har ridit så har det bara känts så bra. Tintin har varit jätteduktig och tagit ett stort steg framåt. Han har blivit så mycket mer balanserad, orken och kondisen är något helt annat och det börjar finnas den där studsen i traven jag vill ha! Har suttit med flinet upp till öronen och tänkt "vad är det här" och det är så roligt! Mera sånt! :)

Nästa projekt är att få fixat broddade boots så vi kan komma oss ut i terräng även om det är isigt på vägarna. Men det är på gång!

image.jpeg

En bild från igår efter ett riktigt fint ridpass! :)
 
fhbyM_fhD3MkogN_bO6r3uAhDNfLoZNKlWoq7Sv7LcRcOf2hRAvfziQewBQq-7guobH-SWji7OeOYxmI3o4F9glV0_dKEmNEltqypUHkPm5lbXQb5BuetGWy8rWmrMK-y8_4V0A0bdJbpynyNvPvPQFBSDMd6ke1N2QSq-mDY-oRpRyaKKr8qHgH1FWuBXmweHqOTBsA1cWUNxwBAZedhrlhbDrA6VrIYe6kCdwq49T5VvbaxuZPTt9ykOxCac-mx2b0Wdaf9fGG8GDTY_CsSBTt-sYAkvIJUznvyzkg_hTQj-hf8lMV7DbpJcaGyAiVqaSrIIj6pOg4QIU3KVNy7wYPxUq1Sx3E87GVpy84qaUfCNKY6YIvYoarxkWmQcDtS804jI-fMGdpHJyAOxuzdZ4URlXkKSFlUxG2FGW1iECDtcM2eGdlMLIvJ5xMV1EUMsFNqFo7mjea5_AzXovhm5HedmtSQPPunKnBavbEQn7-B3SNZgefsLl6Jfp5YOPR_GrcVl8Sx9qCPXEdN79jmVNv8iH2jXhSYsTFB6wgt3-dbaouezn4rOH-CxUc73E6I851MzOzeontruyUAlpX2w5Jy4vXwvDC9GxRSwT1LQ=w1008-h1344-no

Idag har jag prövat att tömköra Tintin för första gången! Han är tömkörd hos uppfödaren, så han kan det sedan tidigare! Bara den i andra änden av tömmarna som inte har riktigt koll på läget om vi säger så! ;) Har velat prova tömköra redan ett bra tag, men har ingen sele eller kärra att tillgå. Idag hade en kompis ett körträningstillfälle så alla utrustning fanns att låna! Tanken är att Tintin ska köras in i vår, så jag ska försöka att hinna träna lite i töm innan dess..

Vi passade också på att bekanta oss med vagnen. Tintin stod snällt mellan skaklarna, lite konstigt när de rörde honom längs sidorna men vi höll dem bara nära utan att spänna för. Så fick han pröva att gå, svänga och backa lite och det gick bra. Med den här farten så behöver vi nog träna på samma sätt bara ett par gånger till så tror jag att det går att spänna för sedan. :) Kul! Måste passa på att träna igen nån gång när jag har sele, kärra och vant folk till hands som kan hjälpa till. Har bara kört/tömkört hästar som redan är vana sedan innan.
 
Liten uppdatering från oss!

Tintin har fått ta det ganska lugnt under veckan, men red honom igår och idag hade vi ett kortare träningspass för tränare. Han har varit riktigt duktig, men tror att han var lite muskelöm och trött idag. Trots det jobbade han på duktigt, blev ett lite kortare pass då det märktes att det var tyngre och hästen lite tröttare än vanligt.

Vi har fått bootsen nu också, har hunnit pröva dem litegrann och de tycks få godkänt av pållen. Så nu får vi bege oss ut på promenader igen utan att behöva vara rädda för att halka :)
 
Ibbe var jätte duktig i lördags :). Drog svängel och draglinor utan minsta lilla protest :). Så duktig liten knas :p.

Klippte manen lite också :o, så nu står den i alla fall lite mer men vet inte hur kort den kan vara utan att det ser skit ut :o
 
Även jag har ju köpt mig en fjording! Vi har redan hängt ihop i nästan 3 månader, så jag tänkte det var dags att introducera henne här :D

Lindmarkens Bizkaia f.05 e: Ismo Kry u: Lindmarkens Belizzi ue: Alexander Lukas. Än så länge har vi tagit det ganska lugnt, men inkörning vankas och tömkörning har påbörjats, så det känns toppen!

bizkaia.png


Bilden är från hennes första dag hos mig. Sedan dess har hon hunnit lägga på sig lite sommarmage :o Men det hoppas jag kunna jobba bort nu.. :D
vilken snygging! Grattis :)
 
Kortfattad uppdatering.

Jenta, Yngve, Lester, Bus och Ärlig tränas på som vanligt. Alla har förbättrat sig i något avseende under hösten/vintern; nu under helgen verkade Yngve förstå hur han ska jobba i både lite mer samlad galopp och i travökningar.

Reggie, Myran, Isak har haft lite vila. Isak och Reggie har tydligt tröttnat på att vila och inte få vara med och leka.
Så igår tömkörde jag Isak hemma på gården, fungerar även med oskodd häst. Han verkade nöjd, och jag var det definitivt.
Igår fick Reggie skor (hade ut hovslagare akut pga tappsko på en annan häst och min snälla "hovis" hade inget emot att sko en hel häst på en söndageftermiddag) så nu ska han "slippa" semester ett tag och jag tror han blir nöjd att få komma igång och få vara med igen.
 
Vi pysslar på! :) Igår var vi ute på terrängtur med tre andra hästar, jätteroligt! Första gången som vi var ute på nån längre tur med andra hästar, har bara lett honom tidigare. Det gick hur bra som helst! Tintin är väldigt cool i sällskap ute, lite tittade han omkring sig men det måste man få göra tycker jag. Blev en tur på ca 1,5 timme och vi skrittade, travade och galopperade. Energisk och glad häst som skötte sig exemplariskt. I första galoppen tyckte han det blev väldigt roligt och laddade nog upp för nån liten bockning, men det blidde inte till nånting då jag drev på honom istället och tog upp huvudet. Så roligt, jättelänge sen jag varit ute på en ordentlig tur :) Hoppas på fler gånger!

Ordentligt svettig men nöjd häst efteråt. Skönt att rulla sig i snön efteråt tyckte Tintin. Idag var han nöjd att bara få komma in på lite ompyssling, mat och manklippning ;)
 
Liten fundering/ dum fråga, ibbe är ju bara 5 och en ganska liten fjord pojk, hur långa turer kan man kräva av honom såhär när det är lite väl sporadisk ridning pga vinter mörkret och de flesta dagar med ljus spenderas med inkörning..

Han blir ju trött av 7km skritt/trav rundan men så har den också en väldigt lång seg liten backe på slutet. Men han är inte svettig av det, i alla fall inte så att han inte hinner torka på vägen.
Mentalt trött blir han kanske mer..

Hade det varit ridbane jobb så hade jag haft koll på vad som är ok jobb för en unghäst, men fram tills nu så har jag inte varit så mycket för att rida ut längre än 2-3km.. hade först en ponny som inte vågade gå över stengärdena och sen en knäpp häst som var mer eller mindre farlig att rida ut på själv.)
 
Liten fundering/ dum fråga, ibbe är ju bara 5 och en ganska liten fjord pojk, hur långa turer kan man kräva av honom

Han blir ju trött av 7km skritt/trav rundan men så har den också en väldigt lång seg liten backe på slutet. Men han är inte svettig av det, i alla fall inte så att han inte hinner torka på vägen.
Mentalt trött blir han kanske mer..

Klippt lite i ditt inlägg.
Tycker inte att 5-7 km i skritt och trav är för mycket.
Min treåring (blir fyra till nyår) springer glatt en halvmilstur i trav och galopp med mig på ryggen - men han är relativt stor (mätte honom härom dagen till 142 cm i mkh med tumstock och vattenpass).
 
Klippt lite i ditt inlägg.
Tycker inte att 5-7 km i skritt och trav är för mycket.
Min treåring (blir fyra till nyår) springer glatt en halvmilstur i trav och galopp med mig på ryggen - men han är relativt stor (mätte honom härom dagen till 142 cm i mkh med tumstock och vattenpass).
Ja jag är nog lite nojig bara. Hade egentligen planerat att skritta en 4-5km 5 dagar i veckan nu hela december för att han skulle få kondis, styrka och mindre mage. men råkade få mycket mer jobb :( så har mest blivit ett eller två inkörnings pass i veckan på en 15-30 min vardera med knappt ngn trav.
 
Jag tycker inte heller det är för mycket. Bara man är uppmärksam på hästen och det är du ju (med tanke på hur jag tror jag "känner" dig).

För att dra egen referens som @kryddelydd gör så fick jag hem en häst, fem år och aldrig riden. Han gick sitt första pass i ca 3 km och veckan efter 5 km. Nu hade han dock lite väl mycket gång för att orka mycket i början och blev faktiskt lite vinglig i slutet och han jobbat i mycket trav och fick mjölksyra.

Det märks nu för tiden också men inte i ridningen (vi rider ju numer max 1-1,2 mil med honom för han har varit på betäckningsstation i ca 5 månader) utan i körningen om terrängen är extrem. Körningen med terräng ligger runt 5-7 km.

Vi travar ganska "mycket" även med unghästar eftersom det är en rätt bra gångart att lära sig takt i samt jogga i för att blåsa ut utan att få spunk. Dessutom skritt är så förbannat tråkigt. Så mycket som du tänkt skritta gör jag endast om jag måste. Inte ens med hästar som är nya skrittar jag så mycket. :wtf:
Givetvis är det skrittpauser mellan så de hinner andas ut ordentligt.
 
Ja jag är nog lite nojig bara. Hade egentligen planerat att skritta en 4-5km 5 dagar i veckan nu hela december för att han skulle få kondis, styrka och mindre mage. men råkade få mycket mer jobb :( så har mest blivit ett eller två inkörnings pass i veckan på en 15-30 min vardera med knappt ngn trav.

I mitt resonemang utgår jag från att hästen rör sig i hage dagtid och därmed faktiskt har en grundträningsnivå av sig självt.
 
Liten fundering/ dum fråga, ibbe är ju bara 5 och en ganska liten fjord pojk, hur långa turer kan man kräva av honom såhär när det är lite väl sporadisk ridning pga vinter mörkret och de flesta dagar med ljus spenderas med inkörning..

Han blir ju trött av 7km skritt/trav rundan men så har den också en väldigt lång seg liten backe på slutet. Men han är inte svettig av det, i alla fall inte så att han inte hinner torka på vägen.
Mentalt trött blir han kanske mer..

Hade det varit ridbane jobb så hade jag haft koll på vad som är ok jobb för en unghäst, men fram tills nu så har jag inte varit så mycket för att rida ut längre än 2-3km.. hade först en ponny som inte vågade gå över stengärdena och sen en knäpp häst som var mer eller mindre farlig att rida ut på själv.)
Tintin är också bara 5, vi har tagit det rätt lugnt med honom. Han var också så tunn och omusklad när jag köpte honom. Varierar formen med hur han känns, känns han trött och seg tar vi det lite lugnare och är han pigg så gör vi lite mer. Försöker variera med lektioner, självständig ridning, promenader och uteritter. Vad jag känner för, vad hästen är på för humör och vädret. Sen går Tintin på lösdrift så han får lite gratismotion där också, och det mår han bra av både psykiskt och fysiskt :)
 
I mitt resonemang utgår jag från att hästen rör sig i hage dagtid och därmed faktiskt har en grundträningsnivå av sig självt.
Lite liten platt tråkig hage men rör sig mycket och är ute större delen av dygnet.

@Efwa ja vi travar ju en hel del men undviker galoppen då han ändå bara lyckas hålla den en liten bit. Tänker att galoppen kommer med musklerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp