Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blandad helg.

Yngve var på tävling, började trevligt i LB men blev spänd i ryggen igen i galoppen så jag avbröt. Lite snopet på så sätt att domaren ifrågasatte varför jag avbröt - för det var ju inte dåligt hittills.
Dessutom: bara sexor och sjuor, till och med en sjua och "lydigt" för galoppfattningen (och fattningarna är hans svaga punkt).
Jaja, bättre lycka nästa gång. Och mer is i min mage, kanske, att rida igenom även en mindre spändhet.
Hemma på ridbanan dagen efter var galopparbetet helt OK, får väl jobba lite mer i ganska låg form och träna på, så blir det nog OK nästa start som är planerad 1 oktober.

Lester har gjort något enstaka kanon-pass, börjar få honom mer med mig på tränset också, så snart ska han också ut på dressyrbanorna (har ju styrketränat honom på kandar för att undvika att han hakar sig i bettet i stället för att ta i bakifrån; nu är han definitivt styrketränad och ska lära sig att "veta hur" på tränset igen).

Isak var rolig i förrgår och igår.
Har satt på honom sele inkl baksele, använder en som är lite för stor och ska ta hans egen sele nästa gång för den lite för stora glider.
Testat tömkörning, behöver förstås träna lite mer innan han är fullt styrbar men han är nästan styrbar redan efter två försök.
I förrgår tömkörde jag honom in i transporten - lastning är inte ett problem med Isak.
 
@kryddelydd

Jag brukar tänka så med dressyr och precision att man kan fullfölja även om det inte känns bra för dig. Hästen får ju sällan dåligt självförtroende för att det känns dåligt för dig. Kanske kan själva tävlingen också vara anledningen till spänningarna vilket förhoppningvis ger med sig om man fortsätter och blir bättre och bättre till nästa gång om man får jobba genom ett program och komma ut i andra änden så att säga.

Till skillnad på hoppning och maraton där självfotroendet kan få en rejäl törn om de brakar genom massa hinder eller inte orkar sträckorna för att det är lerigt och vagnen suger fast.
 
@kryddelydd

Jag brukar tänka så med dressyr och precision att man kan fullfölja även om det inte känns bra för dig. Hästen får ju sällan dåligt självförtroende för att det känns dåligt för dig. Kanske kan själva tävlingen också vara anledningen till spänningarna vilket förhoppningvis ger med sig om man fortsätter och blir bättre och bättre till nästa gång om man får jobba genom ett program och komma ut i andra änden så att säga.

Till skillnad på hoppning och maraton där självfotroendet kan få en rejäl törn om de brakar genom massa hinder eller inte orkar sträckorna för att det är lerigt och vagnen suger fast.

Helt sant: hästen vet inte vilket program eller vilka moment som ska göras.
Det är bara det att jag vill ha 60%... prestationsmedalj i silver hägrar och är uppnåelig.

Dessutom var han jättespänd i ryggen veckan innan, fick ingen ordentlig galopp alls men däremot en massagebehandling.
Så just den här gången var jag nog onödigt försiktig; vill inte orsaka spänningar som blir svåra att få bort.
Tror inte han var värst upphetsad av tävlingssituationen som sådan. Framridningen OK (även om jag inte galopperade då, eftersom galoppen är hans svaga punkt), stod och sov innan vi skulle in på själva tävlingsbanan.
Men kommer att jobba lite extra med galoppen i ganska låg form och med ingen eller väldigt lite samling närmsta veckan. Fick en väldigt bra övning av min islandshästtränare härom veckan, hjälpte för att få trevlig kvalitet på fattningarna som det annars gått lite troll i (kan det möjligen vara ryttarens fel..).
 
Det verkar som om vi alla har lite stiltje.
Jag kan åtminstone rapportera att Reggies kastrering gått helt komplikationsfritt och jag har släppt tillbaka honom i hans normala hage efter en vecka solo.
Han blev nöjd för då fick han tillbaka sin vbl-travare att fösa lite försiktigt på.

Intressant det där med interaktioner, rang och liknande.

Av praktiska skäl (boxstorlek och mankhöjd och liknande) har jag flyttat runt lite i mina hagar.
Vbl-travaren var högst i rang i sin förra hage. Nu är han bland de lägre i rang, och Reggie har bestämt sig för att det är han som "äger" vbl-travaren som artigt finner sig i att bli omkringföst av en treåring. Det har inte varit något slagsmål eller annat bråk, vbl-travaren har inte ens ifrågasatt fösningen.
quartervalacken, som blev föst av vbl-travaren, säger nu ifrån och flyttar på kbl-travaren, som i förra hagen (där vbl-travaren hamnat) var tvåa i rang och inte ifrågasatt...

Mycket intressant hur en förändring i flockar kan ändra "rangpositionen" så tydligt.
 
Rätt lugnt här också. Tintin börjar bli mysigt småfluffig när vinterpälsen börjar komma nu.. Han har verkligen musklat sig fint under sommaren och den senaste 1,5 månadens träning med lektioner för tränare märks både i kroppen och huvudet på hästen. Är väldigt nöjd och hoppas det håller i sig :)

I övrigt inte så mycket.. Rider, pysslar och njuter av tillvaron med min fina häst :)
 
Idag har vi provat på löshoppning. Tintin tog det med ro, klev snällt över de små krysshindren i skritt, när jag gick före. Onödigt att gå om inte jag gick före tyckte han, och trav - vad är det bra för.. När man kan gå i lugn och ro. ;)

Jättenöjd är jag ändå, tror inte att han är jobbad med bommar speciellt mycket. Dessutom andra gången han var inne i ridhuset och han var hur lugn som helst även om han var ensam.

Igår fick min syster åka lite häst/skritta av Tintin efter att jag ridit en liten stund och han var jätteduktig. Han förstod att vara snäll med min syster som inte är speciellt hästvan, tror det är minst 5-6 år sedan hon satt på en häst. Inga problem där heller.

Bara jag får ihop planeringen med min tränare ska vi kolla om sadeln som jag hade till min förra häst kan passa på Tintin. Det är en dressyrsadel som är väldigt skön att rida i, jag hade tänkt sälja den men nu när Tintin har musklat sig över ryggen så verkar den inte sitta så tokigt ändå.. Har bara provat den i stallet men vill inte rida i den innan min tränare kollat på den, hon har lite mer erfarenhet på det området. Kan ju förstås hända att han växer ur den sadeln så småningom beroende på hur mycket han breddar sig, men förhoppningsvis kan jag använda den här sadeln åtminstone ett tag! :)
 
Även jag har ju köpt mig en fjording! Vi har redan hängt ihop i nästan 3 månader, så jag tänkte det var dags att introducera henne här :D

Lindmarkens Bizkaia f.05 e: Ismo Kry u: Lindmarkens Belizzi ue: Alexander Lukas. Än så länge har vi tagit det ganska lugnt, men inkörning vankas och tömkörning har påbörjats, så det känns toppen!

bizkaia.png


Bilden är från hennes första dag hos mig. Sedan dess har hon hunnit lägga på sig lite sommarmage :o Men det hoppas jag kunna jobba bort nu.. :D
 
Även jag har ju köpt mig en fjording! Vi har redan hängt ihop i nästan 3 månader, så jag tänkte det var dags att introducera henne här :D

Lindmarkens Bizkaia f.05 e: Ismo Kry u: Lindmarkens Belizzi ue: Alexander Lukas. Än så länge har vi tagit det ganska lugnt, men inkörning vankas och tömkörning har påbörjats, så det känns toppen!

bizkaia.png


Bilden är från hennes första dag hos mig. Sedan dess har hon hunnit lägga på sig lite sommarmage :o Men det hoppas jag kunna jobba bort nu.. :D
Nämen hej, finns du också här! :) vi känner ju varandra.. Ska bli kul att följa med vad ni sysslar med också!
 
Jag har haft en härlig häst-helg.
I lördags var det ridkurs här hemma, jag hade med Jenta, Lester och Yngve på var sitt pass. Alla pass givande; effekten på Jenta tydligast igår när jag jobbade igenom henne också. Traven har klivit ett snäpp uppåt i kvalitet och på gårdagens pass orkade hon tempoväxla hyfsat både mot samling, och så öka lite som vi ändå lagt en del krut på.

´Lester trevlig, red honom på kandaret och fick igenom det mesta som vi övade. Han börjar kännas tävlingsklar nu, även på träns, och det är ju tur eftersom han är anmäld till en LB nu på söndag. Ganska mycket träning på piaffen i lördags, för att hitta tvåtakten (han står gärna still och trampar men har svårt att släppa fyrtakten så vi behöver hitta bättre teknik där).

Yngve fick stretcha och styrketräna och tempoväxla traven, och mest "rulla" i galoppen som jag också börjat tempoväxla en del även runt fyrkanten. Trevligt att inte "tappa" hästen i hopsamlingarna heller.

Isak har fått ett tömkörningspass, och sköter sig exemplariskt. För att vara tömkörd fyra gånger tycker jag det är godkänt "cum laude" att kunna tömköras längs vägen, ner till ridbana, svänga, start, stopp, tömköras över trail-bra.

Reggie är bara löjligt bra. @Habina du sålde en riktig stjärna.
Nu är han ju valack sedan 2½ vecka tillbaka, och igångsatt igen efter veterinärens förslag dvs skritta (fast jag lät honom sköta den delen själv i hagen) i två veckor och sedan träna som vanligt.
Igår var ett sådant där rysligt pass.
Jobba i form i skritt och trav. Mjuk och fin i övergångarna. Åttavolter utan att tappa rytmen, länga och korta traven. Fatta galopp ur skritt, faktiskt hitta lite arbete i form.
Hoppa ett par hinder, pigg och glad och bjuder och taxerar själv upp till ca 65 cm som var den höjd de som lånade paddocken för träning, lagt bommen på. Reggie hoppar bättre än hopp-ponnyn... och villigare.
Inte bry sig om att bli förbigalopperad av liten hopp-ponny.
Stå still och vänta när jag bad om det.
Rygga med god teknik.

Man kunde ju tro att det var en hyfsat utbildad femåring jag satt på.
Dessutom har han växt: tyckte han var rätt reslig så jag mätte med tumstock och vattenpass på betonggolv från båda sidor (man vet ju aldrig om golvet lutar), fick honom till 143 utan skor. Fast jag kan ju ha ställt tumstocken snett så det är ju lite ungefärligt.
 
Idag har vi tränat lite inför träningsutställningen nästa helg. Det gick helt okej, vi har väldigt blåsigt väder idag så Tintin tyckte det var lite läskigt. Vi får träna mera nån annan dag bara :)

Fortsätter med projekt hitta sadel. Min dressyrsadel passade inte riktigt så bra som jag ville på hästen, men ska hämta en sadel från en bekant idag, förhoppningsvis passar den bättre!
 
Halvgruvar mig för söndagen.
Ska rida dressyr då, LB med Lester och Yngve.
Min första start är kl 0815.
Kruxet är bara att det är ca en timmes körtid, och så måste jag förstås vara i tid för att visa vaccinationer, rida fram et c så det blir till att gå upp tidigt.
 
Hm, verkar som jag och pållen är inne i en svacka just nu ridmässigt. Han är lite orolig, har svårt att koncentrera sig och är lite stressig speciellt i traven. Vet inte vad det är som stör honom.. Rätt så gnäggig och tycks vara väldigt viktigt för honom att hålla koll på var kompisarna är. I stallet och vid hantering från marken tycker jag han är sig själv. Undrar om det är lite oroligt i flocken på lösdriften just nu, inte så länge sen alla hästar började gå tillsammans i en enda flock nu efter att ha varit uppdelade i sommar (beroende på vilka som klarat av att gå på gräs eller inte). Nån häst är det åtminstone som han busar/bråkar med, för han har fått rätt många ställen där pälsen är bortnypt. Tyvärr har jag inte sett något, har alltid varit lugnt när jag varit på plats. Förra veckan var han hur lugn och cool som helst (vilket han oftast är), men den här veckan har han varit lite upp och ner som sagt i ridningen.. Han har haft nån liknande period tidigare i sommar, det är som han blivit lite "bebis" och orolig igen, men vi ska tro det löser sig så småningom.

Har åtminstone bestämt mej för att stryka oss från träningsutställningen i helgen, det är ingen ide att stressa upp honom mer just nu. Tror det blir för mycket med en massa folk och okända hästar just nu, även om utställningen hålls på hemmaplan.
 
Har åtminstone bestämt mej för att stryka oss från träningsutställningen i helgen, det är ingen ide att stressa upp honom mer just nu. Tror det blir för mycket med en massa folk och okända hästar just nu, även om utställningen hålls på hemmaplan.

Det brukar faktiskt bli bättre med fler hästar och rörigt, inte tvärtom. Det är som om de har för mycket att hålla reda på.
Jag har märkt det på både hästar och hundar.

Jag tror att du ska testa och om det visar sig att det inte går just den dagen så hoppa av på plats, så att säga. Du kan bli positivt överraskad.
Testar du inte alls så får du aldrig reda på om det går eller inte.
 
Det brukar faktiskt bli bättre med fler hästar och rörigt, inte tvärtom. Det är som om de har för mycket att hålla reda på.
Jag har märkt det på både hästar och hundar.

Jag tror att du ska testa och om det visar sig att det inte går just den dagen så hoppa av på plats, så att säga. Du kan bli positivt överraskad.
Testar du inte alls så får du aldrig reda på om det går eller inte.

Ja vi får se, det kom en ny ponny till stallet idag så det lär väl vara lite rörigt igen ett tag när den släpps i flocken, tills de har lärt känna varandra. Brukar ta ett tag, sen brukar det bli som vanligt igen. :)

Vi får se hur jag gör, är med som arrangör till utställningen och har också andra uppgifter under dagen.. Blir lite stressigt och vi har fått in så enormt mycket anmälda (närmare 60!). I vilket fall som helst så kommer vi att ordna fler tillfällen, så om det inte blir av den här gången så kommer det nya chanser senare också :) Vi har inte riktigt hunnit träna heller :o
 
Gårdagen var trevlig.
Vackert höstväder, mycket ridning.

Lester och Yngve var ju på dressyrtävling.
Det gick inte så illa trots allt.
Yngve först ut. Visst, höger bog var i vägen på framridningen men jag fick ganska god kontroll på den till själva tävlingsritten.
Valde att rida fram i enbart skritt och trav, eftersom han är lite svag i galoppen. Tror att det var rätt valt.
Själva tävlingsritten kändes "sådär" i och med att han tappade bjudning och jag fick vara på honom en del med drivning.
Resultat 62.86% i LB och en åttonde plats av 14 startande, faktiskt helt godkänt för en sexårig fjordsnok bland storhästar.

Sist av alla i resultatlistan hamnade Lester, dock på 60,7%.
Framridningen kändes trevlig, över förväntan där han var ganska lätt i tygelkontakten. Lite mör och ointresserad av att länga, behöver träna mer på det.
Tävlingsritten, då.
Tja, jag kan ju tycka att domaren var VÄLDIGT generös i siffrorna som inte straffade hårdare. 4.5 för högergaloppen var rättvist eftersom han gick ner i trav, resten som sagt generöst.
Hästrackaren tyckte att det mesta var läskigt; ville inte gå i närheten av dressyrstaketet, domarbordet ska vi inte tala om...
generellt sett en ganska snäll domare, jag fick gott om tid att rida omkring nere vid domarbordet så Lester vande sig vid att det stod grejer och satt människor där; man kunde inte vänta hela dagen på att min skrutt skulle välja att acceptera konstigheterna och miljön.
trögdriven var han också, ville få motorstopp ett antal gånger under ritten.
Så, som sagt, ganska generösa siffror.
Och en slutkommentar om en "uttrycksfull häst".
Jojo, Lester charmade uppenbarligen domaren.

Avslutade dagen med att släppan Lester, Yngve, Ärlig, Reggie och Isak på sensommarbete. Hade egentligen tänkt jobba lite med Isak men beteshagen och min trötthet kom emellan så det får bli en annan dag. Antagligen till helgen (eller möjligen torsdag eftermiddag).

Från och med den här veckan börjar jag jobba deltid, 90%, vilket innebär att jag slutar kl 12 på torsdagar och får en ledig eftermiddag varje vecka. Det ser jag fram emot.
 
Hade sett fram emot en tävling i bruksridning på söndag, anmäld med både Jenta och Yngve.
Fått veta att tävlingen är inställd.
Lite synd, men har i stället anmält båda kusarna till "blåbärshoppning" på 50 och 60 cm. Närmre hem, kan bli ganska kul det också.
Jag behöver träna mig på hoppning.
 
@mollyphlox Han är ju bara för fin! :love:

Själv så börjar det dra ihop sig för inkörning med Bizkaia :) Vi tömkör för fullt och hon är så himla duktig! Jag måste bara köpa mig en sele så ska vi sätta igång ordentligt. Målet är att kunna göra tävlingsdebut till sommaren, det skulle vara så kul :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 454
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp