Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha vad roligt! Vart i västernorrland bor du? Jag bor i timrå! (Sundsvall) :laugh:

Utanför Sollefteå bor både jag och @skogstomten med fjordhästar. :) Sedan har vi några stycken i ditt område också. Är du med i Ångermanlands fjordhästförening? Händer inte supermycket, men vill man dra igång någon aktivitet så är det välkommet. :D Just nu fokuserar flera i föreningen på SM, vet att vi iaf har starter i precisionskörning och dressyr.
 
Utanför Sollefteå bor både jag och @skogstomten med fjordhästar. :) Sedan har vi några stycken i ditt område också. Är du med i Ångermanlands fjordhästförening? Händer inte supermycket, men vill man dra igång någon aktivitet så är det välkommet. :D Just nu fokuserar flera i föreningen på SM, vet att vi iaf har starter i precisionskörning och dressyr.

Jaha! Nä det är jag inte. Men vad kul!:laugh:
 
Nu är unghästarnas vila slut, red ett 15 min-pass i rundcorallen i fredags och idag red vi ut. Trots en månads vila var Cirocco värd 10 guldstjärnor, pigg och gjorde precis som jag bad om. Skritt och trav, med Cirocco i täten! Vi har sålt sadeln så han rids med barbackapad, vilket jag väldigt gärna gör. Han är helt klart mer stabil och förutsägbar än Cero. Jag börjar tycka synd om Ceros medryttare som kämpar på medan jag glider runt som på en räkmacka. Han är verkligen en drömhäst. Han är en oslipad diamant som jag bara kan plocka fram mer och mer på, medan Cero är en underbar skogsmulle.

Medryttaren har provat Cirocco en gång men de funkade dessvärre inte alls ihop. Hoppas hon vågar prova igen så hon kan få njuta lite av ridningen, men alltför ofta vill jag inte lämna ifrån mig Cirocco :P Båda mina gulingar är underbara på olika sätt, dessvärre verkar Cero bara visa den sidan för mig...

Idag rök Ceros man också, för att få plats i flugtäcken. Han blev ändå rätt snygg! Ciroccos (naken på bilden) börjar växa ut så det är dags att börja forma den.
img_6021.jpg
 
Detta skitväder.. :( 13 grader, regn och blåst har vi just nu. Tintin går på bete dygnet runt sedan ca 1 vecka nu. Har varit bortrest ett par dagar men åkte ut till stallet igår kväll för att kolla läget. Var först övertygad att det var något fel på honom när han bara stod i hagen och verkade lite "borta". Hann börja spåna på om han fått kolik, fång osv.. Men efter att han fått komma in i stallet en liten stund så visade det sig nog bara att han var jättemätt av allt gräs och lite frusen pga vädret. Efter att han fått torka lite, bajsat och fått på sig regntäcket så var han hur nöjd som helst igen :)

Idag kommer en duktig tränare ut till stallet och håller lektioner, ska passa på att kolla nu när jag har semester och inget annat planerat. Lyxigt att ha hästen uppstallad där det finns ridhus!
 
Jahapp, står utan tränarhjälp tills vidare nu.. Känns ju sådär med en unghäst som är lite riden och jag själv som har noll erfarenhet av skolning. Ena tränaren är sjukskriven tills vidare och den andra hamnade på sjukhus efter att ha suttit på en häst som plötsligt stegrade och slog över. Men men. Vet ju vad jag kan träna på egen hand så förhoppningsvis klarar jag mej tills jag har möjlihet att få hjälp igen.
 
Jahapp, står utan tränarhjälp tills vidare nu.. Känns ju sådär med en unghäst som är lite riden och jag själv som har noll erfarenhet av skolning. Ena tränaren är sjukskriven tills vidare och den andra hamnade på sjukhus efter att ha suttit på en häst som plötsligt stegrade och slog över. Men men. Vet ju vad jag kan träna på egen hand så förhoppningsvis klarar jag mej tills jag har möjlihet att få hjälp igen.

Om inte annat så kan du ju ägna dig åt exempelvis skogsridning på ganska lös tygel - om du har förutsättningarna med vettiga ridvägar. Säkert bra på ung, ganska grön häst.
 
Om inte annat så kan du ju ägna dig åt exempelvis skogsridning på ganska lös tygel - om du har förutsättningarna med vettiga ridvägar. Säkert bra på ung, ganska grön häst.
Tyvärr behöver vi ta oss längs eller över vägar med en del trafik innan man tar sig ut i skogen. Men det finns flera duktiga människor i stallet som kanske kan hjälpa till. Om inte annat så kan man alltid träna lite för hand :)
 
Jahapp, står utan tränarhjälp tills vidare nu.. Känns ju sådär med en unghäst som är lite riden och jag själv som har noll erfarenhet av skolning. Ena tränaren är sjukskriven tills vidare och den andra hamnade på sjukhus efter att ha suttit på en häst som plötsligt stegrade och slog över. Men men. Vet ju vad jag kan träna på egen hand så förhoppningsvis klarar jag mej tills jag har möjlihet att få hjälp igen.

Ja då, det är klart du klarar dig.
Jag tror det viktiga för er är att det är trevligt att rida omkring, ute eller på volten. Så länge det är grunden i ditt tänk så är det ju inget farligt om du skulle lära in fel. Det är bara att lära om sedan.

Det gör vi ju hela livet och hela tiden med våra hästar.

Du har ju haft häst förr och några kardinalfel lär du ju inte lära honom, så att det är kört sedan, menar jag. Det är nog få hästar som inte går att omvända, så bli inte för rädd att göra fel.
 
Ja då, det är klart du klarar dig.
Jag tror det viktiga för er är att det är trevligt att rida omkring, ute eller på volten. Så länge det är grunden i ditt tänk så är det ju inget farligt om du skulle lära in fel. Det är bara att lära om sedan.

Det gör vi ju hela livet och hela tiden med våra hästar.

Du har ju haft häst förr och några kardinalfel lär du ju inte lära honom, så att det är kört sedan, menar jag. Det är nog få hästar som inte går att omvända, så bli inte för rädd att göra fel.
Det är sant, bara för att det inte funkade med den förra hästen betyder det ju inte att det blir problem med Tintin. Det hänger mer på dåligt självförtroende då jag blev rädd för att rida den förra hästen. Men han var en helt annan typ av häst temperamentsmässigt. Har pratat med min kompis och hon har lovat att vara med när jag rider, då är jag redan betydligt lugnare. :) Tintin har aldrig bråkat när någon ridit så jag tror inte att han kommer att göra det nu heller. Det är den gamla hästen som satt hjärnspöken i mej.. Där fungerade ingenting, och med Tintin har jag redan betydligt bättre känsla och koll på vad jag gör än med den förra hästen.

Bra med pepp, tack! :)
 
Hittade inte riktigt den rätta fjordingen i Sverige, så importerade en från Danmark i stället. Skickade in passet för tilläggsregitrering och blev ganska paff när jag nu fick avin för att hämta ut passet igen - 1500:-! Ni som har gjort detta innan, kan det verkligen stämma (har mailat om det men inte fått något svar)? Har varit ett rabalder på halvblodssida att det är för dyrt och då har det kostat 800:-...
 
Hittade inte riktigt den rätta fjordingen i Sverige, så importerade en från Danmark i stället. Skickade in passet för tilläggsregitrering och blev ganska paff när jag nu fick avin för att hämta ut passet igen - 1500:-! Ni som har gjort detta innan, kan det verkligen stämma (har mailat om det men inte fått något svar)? Har varit ett rabalder på halvblodssida att det är för dyrt och då har det kostat 800:-...

Med tanke på att det på SFF hemsida står om pass och kostnader att pass för föl som skickats in i rätt tid kostar 900kr, "övriga" där rimligen tilläggsregistrering ingår, 1500kr så är det väl inte mycket att säga om.
Förutom att jag håller med om att det är mycket pengar.
 
Med tanke på att det på SFF hemsida står om pass och kostnader att pass för föl som skickats in i rätt tid kostar 900kr, "övriga" där rimligen tilläggsregistrering ingår, 1500kr så är det väl inte mycket att säga om.
Förutom att jag håller med om att det är mycket pengar.
Såg också dom kostnaderna, och det är ju för ett helt nytt pass. Sanslöst om det kostar samma med tillägg som för ett nytt, men det är bara att gilla läget..
 
Hittade inte riktigt den rätta fjordingen i Sverige, så importerade en från Danmark i stället. Skickade in passet för tilläggsregitrering och blev ganska paff när jag nu fick avin för att hämta ut passet igen - 1500:-! Ni som har gjort detta innan, kan det verkligen stämma (har mailat om det men inte fått något svar)? Har varit ett rabalder på halvblodssida att det är för dyrt och då har det kostat 800:-...

När jag skickade in min hästs danska pass gick det också på 1500:- Och "allt man får" är några siffror ;)
 
Såg också dom kostnaderna, och det är ju för ett helt nytt pass. Sanslöst om det kostar samma med tillägg som för ett nytt, men det är bara att gilla läget..

Nja.
"övriga" inkluderar ju tilläggsregistrering.

Idag ska kanske Reggie få åka på äventyr.
Ska på styrelsemöte och funderar på att ta med min skrutt för lite bruksträning innan, det finns en vattengrav och en annan bro och det kan ju vara bra att träna på.
 
Tintin fick leka ridhäst en stund med mej idag. Länge sen sist (2 veckor ungefär) men det har nog gjort honom bara gott att få gå på bete och bli ompysslad. Har varit lite extra fegis efter att min tränare och också kompis var med om sin ridolycka förra veckan, var duktig och grävde fram säkerhetsvästen igen. Hade med min bästa kompis som moraliskt stöd samt fotograf, och Tintin uppförde sig perfekt. Man kan inte annat än tycka om den här hästen, så snäll och klok som han är :love:

Bara jag får bilderna av min kompis så ska jag dela med mej av dem. Och Tintin ser inte så liten ut med mej på ryggen som jag trodde, är nog bara miljöskadad av att ha ridit stora hästar ett tag. Han ser lagom ut, och bättre blir det nog bara han musklar sig lite mer.
 
Igår var Reggie och jag iväg på träning i Bruksridning.
Skälet var miljöträning, att åka och se en ny plats och se lite främmande hästar och titta på vattengrav.

Jag blir tårögd över min super-häst!
Hans uppförande var MVG med stjärna på.
Fokuserad på uppgifterna, villig att gå på skrämselhinder, travade efter ett par försök utan tvekan genom vattengrav, hoppade (fast rev några gånger, då, eftersom han inte fixade att taxera och bedöma höjden när man hade höjt bommen för de ekipage som hoppat mer) med glädje trots att det "borde" ha varit för svårt, stod stilla vid av och på vid lastbrygga och liknande.
Och åkte transport som om han är hur rutinerad som helst.

Kanon-häst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater
  • Bakskygg häst på tävling

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp