Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är ju bra :), har egentligen ingen större koll på kör världen mer än vad jag sett på tävlingar och uppvisningar jag råkat ramla över (och bläddrat igenom tr).
Men förhoppningen är att komma iväg på träningar i alla fall :), körning är imponerande när man förstår hur mycket mer som ska till än när man rider :).

Ja, det är ganska läskigt att köra...

var ute och körde både Yngve och Reggie igår - det var ungefär vad jag orkade med förkylning och allt.
Båda killar jätteduktiga.
Det var ju ett tag sedan jag luftade maratonvagnen senast och med min lätta skräck så kändes det som om vad som helst skulle kunna hända.
Det gjorde det också...
när jag körde längs uppfartsvägen kantades jag (och respektive ponny) av hysteriskt springande hästar på båda flanker. Dressyrdonnan "Fröken" (oinriden häst som är köpt som ett projekt och som rör sig flott) kunde nog inte föreställa sig läskigare saker så det var full fart.
Hur reagerade då Yngve respektive Reggie?
Tja.
"jaså, springer de? är det något kul på gång? Jaså inte? Nehej, då fortsätter väl jag att gå sakta, då."

Själva träningspassen var korta men trevliga, inleddes med lätt körning i skritt och trav längs grusvägen, vända snävt, tillbaka och in i paddocken för lite svängar i skritt.
Underlaget i paddocken inte optimalt: hårdfruset och lite knöckligt så det var inte så bekvämt men duger i skritt. Serpentiner, ganska trånga, med Yngve. Volter och rakriktning med Reggie.
Köra över frusna vattenpölar så det knastrade bakom, med båda.
Sedan fick det räcka för dagen.

Ska försöka hinna köra både torsdag och fredag, så vågar jag försöka valla dem runt en enkel precisionsbana på lördag. Mest skritt men jag ska nog våga mig på lite trav också.

Japp, jag är novis i körning men det är kul.

@Efwa , visst får man köra med rockard i LB och LA, dressyr- och precisionsdelen?? Om man (på jättelångt sikt) vill starta fjordhästSM i precisionen och allround så kan man väl kvala in till LA i enbart precision? Eller måste man ha kvalat inkl något/några maratonhinder??? Försökte förstå TR V igår men är lite luddig i hjärnan och blev inte riktigt klar över det hela men misstänker att du har full koll.
Tänker att om jag skulle köpa en rockard av lämplig modell så går det att knöka ner bredvid en häst i transporten och i så fall är det ju görligt att åka på tävling med bara en dragbil.
 
@Efwa , visst får man köra med rockard i LB och LA, dressyr- och precisionsdelen?? Om man (på jättelångt sikt) vill starta fjordhästSM i precisionen och allround så kan man väl kvala in till LA i enbart precision? Eller måste man ha kvalat inkl något/några maratonhinder??? Försökte förstå TR V igår men är lite luddig i hjärnan och blev inte riktigt klar över det hela men misstänker att du har full koll.
Tänker att om jag skulle köpa en rockard av lämplig modell så går det att knöka ner bredvid en häst i transporten och i så fall är det ju görligt att åka på tävling med bara en dragbil.

Ooohhh, jisses.......

Jag har ju inte tävlat på närmare 4 år på körtävling eftersom den grå inte räcker till i maraton i svår klass och den bruna är klar till våren för första tävlingen. Så jag är faktiskt inte helt uppdaterad. Jag kan ögna lite men någon annan vet kanske i tråden?

När det gäller Fjordhäst-SM så är jag inte heller uppdaterade eftersom jag åkte på räkmacka på kvoten i år....nä, förra året är det ju nu.
 
Ooohhh, jisses.......

Jag har ju inte tävlat på närmare 4 år på körtävling eftersom den grå inte räcker till i maraton i svår klass och den bruna är klar till våren för första tävlingen. Så jag är faktiskt inte helt uppdaterad. Jag kan ögna lite men någon annan vet kanske i tråden?

När det gäller Fjordhäst-SM så är jag inte heller uppdaterade eftersom jag åkte på räkmacka på kvoten i år....nä, förra året är det ju nu.

hehe, man måste inte ha koll på allt.

Men jag blir nyfiken över "räkmacka på kvoten".
Jag hade förstått det att även de som var föreningsuttagna (i alla klasser; har inte kollat på fler än dressyr och bruksgrenarna) behövde ha minst ett godkänt resultat för att bli uttagna.

Fast det verkar inte vara helt obligatoriskt, vet minst ett dressyrekipage som öht inte hade startat LA nivå innan och ändå fick vara med.
 
@kryddelydd Du som är akademiskt skolad har nog lättare att läsa text än vad jag har som har någon form av för-mycket-text-så-skummar-jag-och-har-svårt-att-ta-till-mig-informations-syndromet.

Menar du att det faktiskt är så otydligt?

När det gäller SM:et så var det så förr iallfall att det räckte med bara precision för att kvala.
 
hehe, man måste inte ha koll på allt.

Men jag blir nyfiken över "räkmacka på kvoten".
Jag hade förstått det att även de som var föreningsuttagna (i alla klasser; har inte kollat på fler än dressyr och bruksgrenarna) behövde ha minst ett godkänt resultat för att bli uttagna.

Fast det verkar inte vara helt obligatoriskt, vet minst ett dressyrekipage som öht inte hade startat LA nivå innan och ändå fick vara med.

Ja, från detta år är det tvunget att kvala fast man åker på kvot. Nu hade jag ju resultat på nämnda häst men från länge sedan.
 
@kryddelydd Du som är akademiskt skolad har nog lättare att läsa text än vad jag har som har någon form av för-mycket-text-så-skummar-jag-och-har-svårt-att-ta-till-mig-informations-syndromet.

Menar du att det faktiskt är så otydligt?
.

Du syftar på TR V?

Jo, akademiskt skolad. Och för tillfället luddig i skallen. Samt svårigheter när det dyker upp oväntade tolkningsmöjligheter... för då börjar jag fundera på sådant som antagligen inte skulle bjuda sig som fråga för en normalt funtad person.
Eller för en person som är lite mer insatt i sporten.

Det står i inledningen att "vagn" syftar på en- eller tvåaxlade fordon att dra efter häst.
Det står också att par et c måste ha tvåaxlade fordon.
Det står också att enbet får ha enaxlat - men inte på vilka nivåer vad eventuellt krävs? Man får tydligen använda maratonvagn i precision och dressyr på lätt klass (men inte svår).
Och visst har jag sett att gigg används i dressyrkörning även på svår nivå (på foton).

Hmm. smartast är antagligen att fråga lokalkändisen (som inte bara är känd lokalt) men du råkade komma i vägen precis när funderingarna snurrar i skallen på mig så du drabbades...
Det intelligenta är faktiskt att fråga någon aktiv i stället för att försöka läsa sig till något slags sanning.
 
Ja, från detta år är det tvunget att kvala fast man åker på kvot. Nu hade jag ju resultat på nämnda häst men från länge sedan.

Ah, men jag har ju läst i flera år att även föreningsekipaget måste sätta minst ett kval.

Jaja. det spelar i och för sig ingen roll.

I år tänker jag inte ens försöka vara med: annars är Jenta färdigkvalad i bruksridningen och har ett godkänt dressyrresultat från 2016 SM där hon klarade det högre programmet på dryga 60% trots att hon fick rättvisa skrutt-siffror på LA:1 (viss olydnad förekom, för att uttrycka mig milt, och jag tappade fokus och det blev pannkaka av det mesta så jag är mest fascinerad över att det fanns ekipage som lyckades ännu sämre) så hon skulle kunna tas ut via föreningskvoten.

Dock är min motivation till deltagande inte tillräckligt stor för att åka alla mil till Vetlanda så jag försöker kvala helt på egna meriter i dressyr och bruksridning till -18 i stället och då förhoppningsvis med fler hästar än Jenta.
 
Det står i inledningen att "vagn" syftar på en- eller tvåaxlade fordon att dra efter häst.
Det står också att par et c måste ha tvåaxlade fordon.
Det står också att enbet får ha enaxlat - men inte på vilka nivåer vad eventuellt krävs? Man får tydligen använda maratonvagn i precision och dressyr på lätt klass (men inte svår).
Och visst har jag sett att gigg används i dressyrkörning även på svår nivå (på foton).

Hmm. smartast är antagligen att fråga lokalkändisen (som inte bara är känd lokalt) men du råkade komma i vägen precis när funderingarna snurrar i skallen på mig så du drabbades...
Det intelligenta är faktiskt att fråga någon aktiv i stället för att försöka läsa sig till något slags sanning.

Ok.

Man FÅR ha maratonvagn upp t.o.m msv. Det ska dock endast belönas med 6 presentationspoäng.

Noteras ska också att man upp t.o.m msv får ha luftgummihjul men efter det ha hårdgummi eller järnhjul. Detta skulle jag tro beror på farten och snävheten när man börjar knapra sekunder. Luftgummihjul har en tendens att klättra på upp på fasta hinder medan den andra sorten halkar av.

Här hittar jag dock inte om man också får ha rockard upp i msv.

Efter det måste man ha dressyrvagn. Gigg (tvåhjulig) och spider (fyrhjulig) är dressyrvagnar. Därför har du sett gigg i högre klasser.

Rockard och gigg är inte samma sak, som du ju vet och klassas alltså olika.

Förr fanns det en liten chick tabell med kryss som man kunde leta i så fick man läsa på det viset istället och var ju bättre för tillfälligt luddiga akademiker och för en annan. :D
 
Ok.

Man FÅR ha maratonvagn upp t.o.m msv. Det ska dock endast belönas med 6 presentationspoäng.

Noteras ska också att man upp t.o.m msv får ha luftgummihjul men efter det ha hårdgummi eller järnhjul. Detta skulle jag tro beror på farten och snävheten när man börjar knapra sekunder. Luftgummihjul har en tendens att klättra på upp på fasta hinder medan den andra sorten halkar av.

Här hittar jag dock inte om man också får ha rockard upp i msv.

Efter det måste man ha dressyrvagn. Gigg (tvåhjulig) och spider (fyrhjulig) är dressyrvagnar. Därför har du sett gigg i högre klasser.

Rockard och gigg är inte samma sak, som du ju vet och klassas alltså olika.

Förr fanns det en liten chick tabell med kryss som man kunde leta i så fick man läsa på det viset istället och var ju bättre för tillfälligt luddiga akademiker och för en annan. :D

Tack!
Jo, liten fin tabell är kul och tydlig.
Som tur är, är det inte bråttom att eventuellt skaffa fler vagnar...

om jag ska tävla "på riktigt" så behöver jag i alla fall en nyare maratonvagn än den jag har, och det behövs väldigt mycket mer träning men det ser kul ut och det är kul att köra (nähä??) så tankarna har en tendens att dra iväg.

Har ju också sett att en del kör med loksele även i precision och det är fint på fjord, räknat ut ungefär hur man kan/måste anpassa selen för att få hög skakelinfästning också.
Ibland fungerar det i skallen även när den är lite mosig...
 
Tack!
Jo, liten fin tabell är kul och tydlig.
Som tur är, är det inte bråttom att eventuellt skaffa fler vagnar...

om jag ska tävla "på riktigt" så behöver jag i alla fall en nyare maratonvagn än den jag har, och det behövs väldigt mycket mer träning men det ser kul ut och det är kul att köra (nähä??) så tankarna har en tendens att dra iväg.

Har ju också sett att en del kör med loksele även i precision och det är fint på fjord, räknat ut ungefär hur man kan/måste anpassa selen för att få hög skakelinfästning också.
Ibland fungerar det i skallen även när den är lite mosig...

Jag personligen gillar inte loksele på kallblod i sportkörning. Tycker att hästen ser tyngre ut utan att nödvändigtvis vara det och i dressyr (vilket då också blir samma i precisionen) ska ekipaget se lätt ut och röra sig lätt.
En loksele är för att dra tungt och främjar en lägre dragstil och andra gångarter, inte heller vad man är ute efter. Så, jag skulle inte rekommendera det på "lätta" vagnar. Selarna till dem är också utformade för att var ultimata för just sportkörning.

Det är inte heller den gängse sorts selen till sportkörningen där mycket tradition fortfarande är något att sträva efter.

Då menar jag också de lättare fin-lokselar.
 
nu har vi börjat med inkörningen ^_^, har i alla fall fått hem en loksele (inte det bästa att ha på ståndman iofs ;)), men väldigt cool liten kille, gick bara ngn km längst grusvägen och start/stop fungerade finfint, ägaren har påbörjat inkörningen innan men det tog stopp när han skulle börja dra däck (blev rädd), så ska börja lite lätt med att ha en höpåse efter mig som väsnas och sen så småningom ha medhjälpare som lägger vikt i draglinor. han är ju väldigt snäll så är nog lätt att man går för fort fram.

träffade också en fjording på tömkörnings turen :). (märkte inte av dem förrens de gick om typ ;)) väldigt fin och stor häst med väldigt mycket snyggare och välskött man än vad min har :rofl:, har typ bara jämnat till den då jag inte har ngn aning om hur man ska klippa den :o.
 
Haha! Det var mig och Medea Grönkulla du träffade på! Medeas mamma var på ridhuset lite längre ner på vägen och tränade hoppning, ibland hänger jag på med en unghäst för att tränas lasta, åka och annan miljö!
Vill du ha manklippningshjälp så hojta till - har ett par års erfarenhet.
Läser väldigt sällan härinne numera så det var lite roligt att hitta dig här.
 
Haha! Det var mig och Medea Grönkulla du träffade på! Medeas mamma var på ridhuset lite längre ner på vägen och tränade hoppning, ibland hänger jag på med en unghäst för att tränas lasta, åka och annan miljö!
Vill du ha manklippningshjälp så hojta till - har ett par års erfarenhet.
Läser väldigt sällan härinne numera så det var lite roligt att hitta dig här.
Ja!! Kom och klipp det lilla fluff monstret! Det lilla jag klippte har ju växt ut igen :o. Funderar på att ge upp och låta den ligga ner men då blir den nog ännu tjockare och fluffigare :o.
Tänkte ta kontakt men inte riktigt vågat ;).
 
Ja!! Kom och klipp det lilla fluff monstret! Det lilla jag klippte har ju växt ut igen :o. Funderar på att ge upp och låta den ligga ner men då blir den nog ännu tjockare och fluffigare :o.
Tänkte ta kontakt men inte riktigt vågat ;).

Neeej inte liggande och fluff!!!! My god.........de ser ut att få kortare hals och blir mer lik en buschponny.:arghh:
 
Ska bara skriva lite så ni inte tror jag försvunnit. Det har varit väldigt lugnt här också. Mest pga dåligt väder och förkyld ryttare. Var så seg en dag att jag var helt slut bara av att rykta och sadla. Kom mej upp på hästen men orkade sitta och skritta i ca 5 min. Orkade inte ens tänka ut vad jag skulle göra. Hoppade av och var helt skakig och slut i både armar och ben.

Sen när jag blev frisk så blev vädret helt skit, för att uttrycka sig milt.. Nån minusgrad, lite snö, sen flera plusgrader och regn om vartannat = hemsk halka. Fick slänga på Tintin bootsen och ha dem på ett par dagar i ett sträck för att han inte skulle halka omkull bara av att gå omkring på lösdriften. Fick knappt ut honom ur hagen då han vägrar gå om det är för halt.

Men nu är det fint, minusgrader med snö så nu hoppas jag det håller i sig såhär :) ska försöka få med mej nån annan ut och rida i skogen i helgen om vädret ser ut att bli bra.
 
Passar på när ni diskuterar körning - vad för sorts selar använder ni? Är lite sugen på att köra in min nyblivna 3-åring men har dålig koll på vad som är vettiga selar (modeller/märke). Kommer inte dra tungt utan mest sulky eller likande.
 
Passar på när ni diskuterar körning - vad för sorts selar använder ni? Är lite sugen på att köra in min nyblivna 3-åring men har dålig koll på vad som är vettiga selar (modeller/märke). Kommer inte dra tungt utan mest sulky eller likande.
jag kör in i en gammal loksele, mest för att den passar (så vitt jag kan se) och dels för att det är en fast sele som går att dra allt möjligt med. har en brösta också som tyvärr också är fast, men ska nog börja med den i tid till att han vant sig vid rockarden innan vi börjar med lös brösta. lite mindre lösa delar som han kan trassla in sig i tänker jag :). men sen blir det i alla fall en lös brösta vid körning då det är det optimala
 
jag kör in i en gammal loksele, mest för att den passar (så vitt jag kan se) och dels för att det är en fast sele som går att dra allt möjligt med. har en brösta också som tyvärr också är fast, men ska nog börja med den i tid till att han vant sig vid rockarden innan vi börjar med lös brösta. lite mindre lösa delar som han kan trassla in sig i tänker jag :). men sen blir det i alla fall en lös brösta vid körning då det är det optimala

Ok, tack för info! Har inte kvar någon sele alls så blir till att köpa nytt. Lös brösta är bäst alltså, men kan man köra in med det eller är det bättre att göra som du och använda fast?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp