Är ju bra , har egentligen ingen större koll på kör världen mer än vad jag sett på tävlingar och uppvisningar jag råkat ramla över (och bläddrat igenom tr).
Men förhoppningen är att komma iväg på träningar i alla fall , körning är imponerande när man förstår hur mycket mer som ska till än när man rider .
Ja, det är ganska läskigt att köra...
var ute och körde både Yngve och Reggie igår - det var ungefär vad jag orkade med förkylning och allt.
Båda killar jätteduktiga.
Det var ju ett tag sedan jag luftade maratonvagnen senast och med min lätta skräck så kändes det som om vad som helst skulle kunna hända.
Det gjorde det också...
när jag körde längs uppfartsvägen kantades jag (och respektive ponny) av hysteriskt springande hästar på båda flanker. Dressyrdonnan "Fröken" (oinriden häst som är köpt som ett projekt och som rör sig flott) kunde nog inte föreställa sig läskigare saker så det var full fart.
Hur reagerade då Yngve respektive Reggie?
Tja.
"jaså, springer de? är det något kul på gång? Jaså inte? Nehej, då fortsätter väl jag att gå sakta, då."
Själva träningspassen var korta men trevliga, inleddes med lätt körning i skritt och trav längs grusvägen, vända snävt, tillbaka och in i paddocken för lite svängar i skritt.
Underlaget i paddocken inte optimalt: hårdfruset och lite knöckligt så det var inte så bekvämt men duger i skritt. Serpentiner, ganska trånga, med Yngve. Volter och rakriktning med Reggie.
Köra över frusna vattenpölar så det knastrade bakom, med båda.
Sedan fick det räcka för dagen.
Ska försöka hinna köra både torsdag och fredag, så vågar jag försöka valla dem runt en enkel precisionsbana på lördag. Mest skritt men jag ska nog våga mig på lite trav också.
Japp, jag är novis i körning men det är kul.
@Efwa , visst får man köra med rockard i LB och LA, dressyr- och precisionsdelen?? Om man (på jättelångt sikt) vill starta fjordhästSM i precisionen och allround så kan man väl kvala in till LA i enbart precision? Eller måste man ha kvalat inkl något/några maratonhinder??? Försökte förstå TR V igår men är lite luddig i hjärnan och blev inte riktigt klar över det hela men misstänker att du har full koll.
Tänker att om jag skulle köpa en rockard av lämplig modell så går det att knöka ner bredvid en häst i transporten och i så fall är det ju görligt att åka på tävling med bara en dragbil.