Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch vad du ska klaga då.;)

De stora stuterierna/ridskolorna har alla sina klippta hela tiden. På den på Gotland sköttes det av en enda person. Så det så. Med sax. :D:p

Jo.
Och jag behöver köpa en ny sax eller låta slipa den jag har, för nu tuggar den en del.
Men visst, sju års klippande är inte jättedålig livslängd. Var på travshoppen förra året för att köpa en ny, men då hade de inga inne. Kanske ska ta en ny titt.
Eller satsa på fiskars i stället för tagelsax.
 
Jo.
Och jag behöver köpa en ny sax eller låta slipa den jag har, för nu tuggar den en del.
Men visst, sju års klippande är inte jättedålig livslängd. Var på travshoppen förra året för att köpa en ny, men då hade de inga inne. Kanske ska ta en ny titt.
Eller satsa på fiskars i stället för tagelsax.

Fiskars vanlig stora kontorssax har jag. Har som sagt inte slipat på 17 år. Fungerar lika bra än av någon konstig anledning.
 
Nä, lätt är det inte men du kommer lära dig. Du har det ju svårare med tanke på virveln också.
På din häst skulle jag säga att högsta punkten på manen ska vara just där virveln är och vara ca 10 cm hög. Manen är alldeles för kort just nu men det är bara hår och växer som ogräs så du har snart mer att klippa. Träna på bara! :up:
Tack för tipsen! Hans man vill gärna lägga sig framåt, bred/tjock är den oxå, så försökte klippa ned den men vill sig inte riktigt i alls fall.
 
Ska ta ut en ordentlig sagt idag och klippa manen kort, den ligger så mycket nu att det nog är enda chansen för att den ska kunna stå ordentligt den.
 
Vet inte vad jag ska göra med Tintins man, tredjedelen närmast huvudet börjar se ut som en sopborste. :nailbiting: Tjock och fin, lite spretig - har inte börjat sloka men jag tycker inte den är riktigt fin sådär. Men jag vill inte snagga honom heller.. Så den får se ut sådär tills vidare, får gå och klippa lite hela tiden när jag tycker att det behövs. Ingen snygg båge på den heller, den är nog lite för rak. Lyxbekymmer ;)

Sådär i övrigt så pysslar vi på. Tintin tycker att det är lite småtråkigt att bara jobba i ridhuset, måste försöka få nån annan med på en terrängtur nån dag.
 
Och here we go again med skitvädret.. :( igår var det storm, 6 grader varmt och haaaalt. Seriöst, 6 grader i januari? Vi brukar ha kallt och snö den här tiden på året. Den lilla snö som fanns har smält och det är is överallt.

Hände något riktigt sorgligt i stallet igår, en av hästarna gick omkull när han skulle tas in. De fick kämpa med att få upp honom pga halkan, men det tog närmare en halvtimme innan han var uppe. Hästen var rejält halt på ena bak, men kunde stödja på det och togs in i stallet för att få vila upp sig och pusta ut en stund. Så långt verkade allt okej, men ca 1 1/2 timme senare blev han riktigt dålig. Lade sig ner i boxen och kom inte upp, veterinär tillkallades. När veterinären kommit så vek sig plötsligt bakdelen bara under hästen, han började krampa rejält, kom in i chocktillstånd, fick hjärtsvikt och dog på ett par minuter..

Så det var verkligen ledsam stämning i stallet idag. Man slås av tanken att det kunde ha varit min häst.. Man vet aldrig vad som kan hända. Har iallafall bestämt mej för att slå på vinterskor på Tintin nu, barfotaboots i all ära men nu lovas det för dåligt väder för länge så han kommer bara att få skav av bootsen till slut om det fortsätter såhär. Men vad gör man.. :(
 
Och here we go again med skitvädret.. :( igår var det storm, 6 grader varmt och haaaalt. Seriöst, 6 grader i januari? Vi brukar ha kallt och snö den här tiden på året. Den lilla snö som fanns har smält och det är is överallt.

Hände något riktigt sorgligt i stallet igår, en av hästarna gick omkull när han skulle tas in. De fick kämpa med att få upp honom pga halkan, men det tog närmare en halvtimme innan han var uppe. Hästen var rejält halt på ena bak, men kunde stödja på det och togs in i stallet för att få vila upp sig och pusta ut en stund. Så långt verkade allt okej, men ca 1 1/2 timme senare blev han riktigt dålig. Lade sig ner i boxen och kom inte upp, veterinär tillkallades. När veterinären kommit så vek sig plötsligt bakdelen bara under hästen, han började krampa rejält, kom in i chocktillstånd, fick hjärtsvikt och dog på ett par minuter..

Så det var verkligen ledsam stämning i stallet idag. Man slås av tanken att det kunde ha varit min häst.. Man vet aldrig vad som kan hända. Har iallafall bestämt mej för att slå på vinterskor på Tintin nu, barfotaboots i all ära men nu lovas det för dåligt väder för länge så han kommer bara att få skav av bootsen till slut om det fortsätter såhär. Men vad gör man.. :(

Usch vad fruktansvärt!! Vad ledsamt för alla inblandade. Man tänker sig inte att något sådant här ska hända när man tar in hästarna. Vardagsmat tänker man ju.

Skor med brodd är en nödvändighet säger jag, speciellt när det är halt.
 
Själv var jag och medryttaren ute och körde Bruna idag. Det var sådan skare att det lät fruktansvärt mycket, dessutom i nästan 30 minuter. Och tungt var det för den bruna som inte är van vid tungt underlag än.

När vi så äntligen kom ut ur skogen och ut på asfalten blev det ett spontant stort leende på både mig och medryttaren, följt av två stora suckar. Fy fasen vad skönt att det blev "tyst".
 
Usch vad fruktansvärt!! Vad ledsamt för alla inblandade. Man tänker sig inte att något sådant här ska hända när man tar in hästarna. Vardagsmat tänker man ju.

Skor med brodd är en nödvändighet säger jag, speciellt när det är halt.
Ja verkligen! Har aldrig hört om något liknande, han måste ju ha fått någon inre blödning eller slagit av någon kota/skadat nån nerv eller något när det plötsligt gick så fort på slutet. Obehagligt för fodervärden som var på plats och såg allt tillsammans med veterinären. Men tur för hästen att det gick sådär fort. Vi var ett chockat gäng som träffades i stallet idag på eftermiddagen, ingen som trodde att det skulle gå sådär, hästen verkade vara helt okej efter sin vurpa till att börja med! :(

Vi har haft snö och inte halt tidigare, men nu har all snö packats och blivit till is.. Tidigare har det fungerat att ha på barfotabootsen med broddar tills det kommit mer snö igen som fäst ordentligt. Men vädret ser inte trevligt ut.. Växlar mellan plus och minus hela tiden.
 
Skor med brodd är en nödvändighet säger jag, speciellt när det är halt.

och de hästar som av olika skäl inte ska skos (ettåringar, till exempel) får man se till att inte behöva "transportera" över isiga områden utan att ha sandat ordentligt först.

Första vintern jag hade Lester, blev det några sådana där blankis-dagar.
Då var jag installad hos en pensionerad travtränare.
Första isdagen fick Lester (1½ år gammal och förstås inte skodd) stå inne, sedan sandades det upp en ordentlig gång till en annan hage som han fick ha tills halkan var borta och han kunde gå i sin vanliga hage.
 
Gaah när jag kom till stallet idag såg jag att Tintins man börjar vara vääldigt nära att börja sloka framtill, den är så tjock där.. :banghead: Ska försöka rädda den genom att klippa den rejält och se om det fungerar, annars får jag snagga honom :( Och det har jag inte lust med, den är så härlig och fin i övrigt. Hur gör ni när ni tunnar ur manen? Längden är annars okej, den har bara blivit så otroligt tjock att den inte riktigt orkar stå upp som den gjorde tidigare.

Just nu är Tintin väldigt less på att bli riden i ridhuset, han har inte alls lust. En dag förra veckan var han så otroligt anti att jag blev orolig att något verkligen var fel. Men det verkar ha varit att sadeln blivit lite för trång nu när vi inte kunnat rida ordentligt pga vädret (och en häst som seeeegar och inte vill riktigt i ridhuset nån längre stund), böt till ett vidare koppjärn och nu verkar han vara nöjd. Jag har ledigt från jobbet just nu (den här veckan och nästa) så försöker passa på att vara ute med honom så mycket jag kan så vi inte behöver nöta på i ridhuset hela tiden. I måndags var vi ute på en promenad och samma sak idag. Väldigt glad och framåt liten häst som gärna skulle bita sina kompisar i baken under ridturen när han tycker att de går för sakta.. Vad då överskottsenergi? :angel:
 
Gaah när jag kom till stallet idag såg jag att Tintins man börjar vara vääldigt nära att börja sloka framtill, den är så tjock där.. :banghead: Ska försöka rädda den genom att klippa den rejält och se om det fungerar, annars får jag snagga honom :( Och det har jag inte lust med, den är så härlig och fin i övrigt. Hur gör ni när ni tunnar ur manen? Längden är annars okej, den har bara blivit så otroligt tjock att den inte riktigt orkar stå upp som den gjorde tidigare.

Just nu är Tintin väldigt less på att bli riden i ridhuset, han har inte alls lust. En dag förra veckan var han så otroligt anti att jag blev orolig att något verkligen var fel. Men det verkar ha varit att sadeln blivit lite för trång nu när vi inte kunnat rida ordentligt pga vädret (och en häst som seeeegar och inte vill riktigt i ridhuset nån längre stund), böt till ett vidare koppjärn och nu verkar han vara nöjd. Jag har ledigt från jobbet just nu (den här veckan och nästa) så försöker passa på att vara ute med honom så mycket jag kan så vi inte behöver nöta på i ridhuset hela tiden. I måndags var vi ute på en promenad och samma sak idag. Väldigt glad och framåt liten häst som gärna skulle bita sina kompisar i baken under ridturen när han tycker att de går för sakta.. Vad då överskottsenergi? :angel:


Gunnar inte ut manen på någon av fjordhästarna.
Jag vet att Cristall 203 har en bred man med virvlar på "fel" ställen men tror inte ens hon gör det.
Fundera på om bågen är rätt och om vinterpälsen ligger en bit upp på manen så den ser kortare ut än den är.
Här hemma har mina killar ca 5 cm päls upp på manfästet så de har alltså så mycket mer man i längd än vad man ser.

När det gäller ridhuset är det nog väldigt tråkigt för de flesta hästar att vara där flera gånger i veckan men för en fjordhäst kan jag uppleva att saker tråkar ut dem mycket snabbare än för andra hästar. De behöver verkligen omväxling.

Mina älskar volten och vill alltid dit och tycker att uteritter är tämligen ointressanta. Vi är ju ute 98% av gångerna.

Kan det inte vara så?
 
Gunnar inte ut manen på någon av fjordhästarna.
Jag vet att Cristall 203 har en bred man med virvlar på "fel" ställen men tror inte ens hon gör det.
Fundera på om bågen är rätt och om vinterpälsen ligger en bit upp på manen så den ser kortare ut än den är.
Här hemma har mina killar ca 5 cm päls upp på manfästet så de har alltså så mycket mer man i längd än vad man ser.

När det gäller ridhuset är det nog väldigt tråkigt för de flesta hästar att vara där flera gånger i veckan men för en fjordhäst kan jag uppleva att saker tråkar ut dem mycket snabbare än för andra hästar. De behöver verkligen omväxling.

Mina älskar volten och vill alltid dit och tycker att uteritter är tämligen ointressanta. Vi är ju ute 98% av gångerna.

Kan det inte vara så?

Jag undrar vad Gunnar har med saken att göra...

men tycker själv att tjock man är finast men jobbigast att få snyggt.

Mina skruttar har något slags längtan till paddocken.
På sommaren tränar jag rätt mycket i paddocken, men det blir inte så många pass per vecka och häst eftersom jag har många hästar.
Även under de perioder då jag rider mycket (de flesta passen) i paddocken, har jag svårigheter att styra hästarna förbi paddockens öppning om jag ska rida längs vägen.
Samma sak på vintern när de är mest vana att gå längs vägen: in i paddocken ska de.
Så jag får vara med och styra för att inte hamna på ridbanan.
Konstiga djur.
 
Gunnar inte ut manen på någon av fjordhästarna.
Jag vet att Cristall 203 har en bred man med virvlar på "fel" ställen men tror inte ens hon gör det.
Fundera på om bågen är rätt och om vinterpälsen ligger en bit upp på manen så den ser kortare ut än den är.
Här hemma har mina killar ca 5 cm päls upp på manfästet så de har alltså så mycket mer man i längd än vad man ser.

När det gäller ridhuset är det nog väldigt tråkigt för de flesta hästar att vara där flera gånger i veckan men för en fjordhäst kan jag uppleva att saker tråkar ut dem mycket snabbare än för andra hästar. De behöver verkligen omväxling.

Mina älskar volten och vill alltid dit och tycker att uteritter är tämligen ointressanta. Vi är ju ute 98% av gångerna.

Kan det inte vara så?
Visserligen är han lurvig och så, men det är nog snarare bågen som är fel.. Den är för rak och lång närmast öronen. Imorgon är det saxen som gäller! Hoppas det går att rätta till så att jag inte behöver klippa ner hans fina man! :crazy: Ska försöka få till en snyggare båge, men det är knepigt! Jag lär mej väl så småningom!

Tintin tycks vara en sån häst som behöver mycket omväxling! Han tycker rätt fort att nånting är jättetråkigt. Om vi bara red i ridhuset hela tiden så hade det knappast tagit nån längre tid innan jag haft en häst utan framåtbjudning överhuvudtaget. Undrar om det här är en av orsakerna till att man hört om "tröga fjordingar" - uttråkade ridskolehästar som blivit totalt less? Tintin trivs bättre på utebanan än i ridhuset också.
 
Gunnar aldrig ut manen. :rofl:

Jag verkar ha svårt med text idag överhuvudtaget. ;)

Ja, jag var lite taskig där.
Eftersom jag var rätt säker på att du skulle tåla det även utan smiley.

Tack, @Efwa , du ger mig många skratt och mycket gott humör.

Dessutom gillar jag många av de inlägg du skriver - balanserat, vettigt, informativt.
 
Ja, jag var lite taskig där.
Eftersom jag var rätt säker på att du skulle tåla det även utan smiley.

Tack, @Efwa , du ger mig många skratt och mycket gott humör.

Dessutom gillar jag många av de inlägg du skriver - balanserat, vettigt, informativt.

Vad snäll du är. Ja, när jag "känner" folk så tål jag mycket och jag fattade direkt.

Som du märker tycker jag väldigt ofta om dina inlägg också, av samma anledning.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp