.. Och här kommer de utlovade manbilderna! Som sagt rök det väl en 5 cm på längden åtminstone i lördags. Friserade till det litegrann efter att jag fotat. Häst på lösdrift är intressant, man vet aldrig vad man ska hitta i hagen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konstigt, jag ser dem? Och de är uppladdade på samma ställe som tidigare bilder jag lagt upp i tråden?Ser inga bilder
Konstigt, jag ser dem? Och de är uppladdade på samma ställe som tidigare bilder jag lagt upp i tråden?
Syns de nu? Jag ser dem men gör nån annan det?
Bra med input! Han har ju som du ser ett ställe där manen blivit sned nära manken.. Men det gör inte så mycket, speciellt inte nu när vi för tilfället har två fjordingar i stallet Ska försöka fixa till det så högsta punkten kommer lite längre ner nästa gång!Ja, nu ser jag dem.
Inte så illa pinkat tycker jag. Duktigt, duktigt! Det är ju bara smådetaljer kvar.
Den är lite rak i början och lite väl sluttande på slutet så bågens högsta punkt blir vid nacken nästan. Den ska vara ungefär vid bogspetsen. Men, där måste man kolla av lite vad som passar hästen bäst. Någon har precis vid bogspetsen, andra precis framför.
Däremot kan de passa bra med sista sluttningen lite skarp som här men då med högsta punkt lite längre ner.
Jag måste ha en jättefjord! Han är ca 150 i manke och ryms inte riktigt i det ända 145-täcke jag äger. (Ponny och isis har 125-130)Det är lite svårt att hitta bra sadlar till en fjording tycker jag.. Tintin har inte så värst lång rygg, han har 125 i täcken. Den sadeln jag har nu är nog i längsta laget, behöver själv en 17" för att få plats, har provat 16,5" men är lite för smått. Jag har en Thorowgood T4 Cob, gjord för korta och breda ryggar. Bra med utbytbara koppjärn! Det hade kanske gått att hitta en sadel som ligger lite bättre, men den duger tills vidare.
Tintin är ganska liten, strax över 140 i mankhöjd och en lite sportigare modellJag måste ha en jättefjord! Han är ca 150 i manke och ryms inte riktigt i det ända 145-täcke jag äger. (Ponny och isis har 125-130)
Jag måste ha en jättefjord! Han är ca 150 i manke och ryms inte riktigt i det ända 145-täcke jag äger. (Ponny och isis har 125-130)
Lika logiskt som att kompisens isis på 140 har ngn cm längre sadelläge än mitt halvblod på 170 .Det finns en del så stora fjordhästar. Dvs inte väldigt ovanligt men ganska. De flesta ligger runt 140 cm, i Sverige.
Den största vi sett har varit 158 cm och den minsta 126 cm. Vilket är stor skillnad ju.
Det "lustiga" i sammanhanget är att min förra som var 140 cm hade samma rygglängd som den som är 138 cm. Kanske inte så konstigt men den "stora" jag har nu med 135 cm i täcke, dvs 10 cm längre än den lilla i ryggen har samma längd på selen(?) som den lilla. Hur sjutton går det ihop liksom?
Tack för att du delade! Jättebra med en så tydlig och enkel video, ska ta och kolla läget på Tintin för jag har varit lite fundersam kring hans hull. Om han är lagom eller lite för fet, svårt att se med all päls, han är så fluffig. Kan tänka mej att pälsen kan ställa till det lite. Men det här är absolut på att göra listan när jag åker till stallet nästa gång!Jag hittade en film på YT häromveckan som jag satte upp på min blogg. Dock kan jag tänka mig att den är intressant att ha upp även här.
Med denna kunde jag mäta mig till att den som ser lite burkig och fet ut hemma är det inte, medan den andra som ser helt fantastisk ut från sidan, faktiskt är fet.
Denna har jag sparat på mina favoriter för att kunna gå tillbaka och kolla igen och igen.
Tack för att du delade! Jättebra med en så tydlig och enkel video, ska ta och kolla läget på Tintin för jag har varit lite fundersam kring hans hull. Om han är lagom eller lite för fet, svårt att se med all päls, han är så fluffig. Kan tänka mej att pälsen kan ställa till det lite. Men det här är absolut på att göra listan när jag åker till stallet nästa gång!
Precis! Har alltid tänkt man ska ha nåt slags genomsnitt på hur fet/mager hästen är, men att dela upp sådär gör det enklare. Den lilla vita såg inte så fet ut, reagerade på att den hade fettnacke men annars tyckte jag den såg rätt ok ut! Så det blir att kolla noga och känna.Synmässigt kan ju pälsen ställa till det. Därför var det så bra med en sådan här ta-på-häste-video. Det går liksom inte att säga något sedan. Man känner ju genom pälsen.
Och vad lätt det är att missa att den är fet. Min ena är ju som den lilla vita ponnyn, det syns liksom inte så mycket men när man känner blir det väldigt tydligt. Inte så roligt att upptäcka men väldigt bra.
Gillar också att hon pekar på problemet med att en fet häst har minst lika mycket fett runt organen också. Att det sitter lika mycket fett på insidan och det är ju, som alla vet, skitfarligt.
Kollade läget på Tintin på samma sätt som i youtube-klippet och det var intressant! Tycker han ser rätt "lagom" och snygg ut från sidan, men när jag började känna och klämma lite var det bara att inse att han blivit för tjock.. Och dåligt samvete fick jag! Det är bara att få tummen ur och börja motionera hästen mer nu, eller åtminstone lite längre pass.
Just nu är Tintin lite förkyld så vill inte anstränga honom för mycket. Blev en ridtur längs vägen tillsammans med några andra från stallet idag, mest skritt men lite trav också. Verkar ha varit ganska lagom, ska passa på att göra samma sak imorgon då vi får sällskap då också
Jättebra film! Lite av en aha-upplevelse när jag stod och klämde på hästen och insåg att njä, direkt slank är hon väl inte heller. Jag känner revbenen på sidorna utan att trycka, och hals-bog känns också bra, man ser och känner bogbladet och manken liksom. Men en liten fettkam har hon fortfarande, och baktill finns fortfarande en del att ta av.Visst var det en bra film? Ibland blir man varse. Jag menar, jag har alltid haft rätthullade fjordhästar men denna går jag bet på varje gång. Bra då att ha denna film.