Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
.. Och här kommer de utlovade manbilderna! Som sagt rök det väl en 5 cm på längden åtminstone i lördags. Friserade till det litegrann efter att jag fotat. Häst på lösdrift är intressant, man vet aldrig vad man ska hitta i hagen ;)

mKOZw5dmE3Vos-6g_-qwqwP2QGFZyXB2BtCRmWVuvGDX_aN7BHjZn2EwPb1n6WcId6U46jLtVWD-wIwQmuTEBcnW_eK8KfqwM9h2Bzgb0ADuRW5RMbWu4K5qSXYcAdtzHBcip6TfkoEOAT4Dk07-52YqZzVPfSou-X68QwMSHhlk_xD2OLCrfHgWmQzZv55q1b_dMxqIgw4kYWoK9GwSI-fZY_kYYAiT9OfJJ-TAjFExsQIiB1z3UvX4GD7dGoyl-nwDx6F05ND40tsnEtvxE12i4X1Q20Sin3KsVW599TgrCytqMjWjmVvQxgwnsx2-cPyUkYr5y0hs9B9B6wcmsZr__UFv_i6I5Jdljp1QNGXQdfsWAx1rhtDPV56iyXxNSfQFH9VWOThBLZ6d3P08pZqSzQ9epraQ0L50KJj6pyzI7hraQMZ2aOA3J9SEHLRwYygJjF7iEpUlkaj5a9wZXC_MSkQeO9X3a02OX5bfapgMqPBtXH5X8yzeJ4W0xVci8E_M61pciQMvaWcX4o2hgspW6wRSxNLpa-g96u2-Fjbv3Wjew2PnqBZ75TvctIKHZtOx_GJRnRlIJxxR-3t98BGYj28dMa_HJTYj9COpFWt6_w=w1792-h1344-no

X6DPPFMyg0hesGGoTq3PtHjeBzILJE60Wi9pUmCshgDVC9sQh9pSxM5TrI-KGrnHe-XZ4n8I_MfTBdKq5Z8GKAHkEL-LMBjt9PDfSmxuqiYu13d-o6WS4nP3qiimSNLFbXSbrfsYPDqG5scpSLRE5wdILCz3yFfbS-Xq2ONaZcuM5ht2G40xgTbX9jL5zcPCtWmfpT76Gh1chtMYrcoCSrVdnJW-uXAtYgs5oN8KR6ChQHF5NFqrrHGd6IMYFCkJPttORvQshH1_Uk6Y1jRQ7TbX1LVgR3pSG-bsbogsq2mkUTapxyyYnX_65aprq3TqFe1u7PwJlLqSIQ3PcRvnltUdVIJKufz3JvBp3miLLaBO-GbFVyELvhfk7cQDzwCBzRZui_sKscgRmZqw0DXfdtyUdevcs3NpiF0WKP_kbK7OvYl6xd7vzotwFFbFGtcqQu-dTH6JHboE1X3Nk2sHt6zyiWcRjnZGJ58jht4hjrWAzxaEI5YIs9ckE-PpZi64RY_zI1nEQnpyCpp8jdKiBg54iroTnYwVc5ZJgunk1pauzcUJbDYgjthE5wRnFTvT1J1F6aL7Qn_iiST72QS1_tWezg8ahARCOC3ZYM9KcFvWqg=w1792-h1344-no
 
Konstigt, jag ser dem? Och de är uppladdade på samma ställe som tidigare bilder jag lagt upp i tråden? :confused:

t17PzJu8PJc4tc1E11qLawoWs9O2FfnbdVkVUs17NYs99EjpPin8RVD1_K0xU39uT4frEsrOs-BkGUn5ggvhNrxKtXnu83E6QRv3iym5FiGuxGepbJPbdFU9Ky8t4xW4H1s9__pEF63h6PtP91xawDf09sJbs4aBmqY_9a-yIcdhc4ZpvAWyKLFERhcW8Ddmwwca93FCr0we77li19iCP8xVi9ziFo04hxL0aJ8rLtkF5iEUN8xs5jqquGhgKm5PZv-rosBEmb25rWk0xfp-1AVF2amQtcV9pH1IJ_moj2zUrerTWopZsE8DSur0kRH_CFGy34FrzzKnr2hRC-ILfLdQGCkoXmKpLIVSrA4HhCAhucgWcNzI72AgHNzhDKcDz_EFhYOTdNy8pyMxYDDrSXksFV28B5J8f4eHeDKg2wZwtQew_Bo1U7AfgRW3o7dVB-VR9rmWD2CyIiLZJQqmlU_MCZS1SIlJtYWQD7aC0m1IaFFCdWDjPG6VNhAuJL_nJZPatFXspCH-D1E3UV8OOSsDjMjNQSmWoTuBMRbeCDPK-SvuzB5P1Om6RmCiH7mSml_nxh58OKVfYwC_VQc0-BVavvkdb3T6yATqcdKMNgiqTQ=w1792-h1344-no


yZf4DwbE9ixOuECnhGKWtJzuKN_a9rgWN4skVD4Oqm6XvlVa3fStUwU_LFn_6WthD2EN0TzYuG0hNthWstUifD7vr5_iwks5a82JxQeWlbS_wMPZA44X203MIPxC7faXA_FMdIIPE5OvcXkMuxzen6EMx11fVaJFG3dD5DJ9aim0FyvLB2v-vABstz__CIBEB6jNOhPZ3YD08eNNZuIX4CdiCereZ2wEqjmQSwgszvPckQ8WoD5-9JS0NhK-qEIer4LhXPjZxbilLUUvpUDCo8B0XYtsOQQKBkyPuiD9e8LwgKbzF5_6m19UsO7xOEJ2Ly6s_G4SdhU2uQX46v3l8FfaX9IjXWqg-fkkM3r8xlBLI9TT2M5Elv0_Du1fFatB4MWxb28V0YHSj2Bd2A562jFiQXN8l1yd2Ze_WDmvMow51229uo_S_2bQpOIAFa7WkcMLp8IUOfAsFqwKyYdZXxrlmLTQAzMXid2XbcNIICdEfc5h-vFnjEAE7rKMEKyHmT-BzMBgwwaBzdJ47cl6uSkQgeFIty8gYgV2zfuA3ZqpktAn7zLzqwAn2JTF7Ln0iB-yIle21ALOMLTT-6ZKuGa1JYeJZ4gvgg4mLcnv16tM-g=w1792-h1344-no


Syns de nu? Jag ser dem men gör nån annan det?

Ja, nu ser jag dem.:D

Inte så illa pinkat tycker jag. :bump: Duktigt, duktigt! Det är ju bara smådetaljer kvar.

Den är lite rak i början och lite väl sluttande på slutet så bågens högsta punkt blir vid nacken nästan. Den ska vara ungefär vid bogspetsen. Men, där måste man kolla av lite vad som passar hästen bäst. Någon har precis vid bogspetsen, andra precis framför.
Däremot kan de passa bra med sista sluttningen lite skarp som här men då med högsta punkt lite längre ner.
 
Ja, nu ser jag dem.:D

Inte så illa pinkat tycker jag. :bump: Duktigt, duktigt! Det är ju bara smådetaljer kvar.

Den är lite rak i början och lite väl sluttande på slutet så bågens högsta punkt blir vid nacken nästan. Den ska vara ungefär vid bogspetsen. Men, där måste man kolla av lite vad som passar hästen bäst. Någon har precis vid bogspetsen, andra precis framför.
Däremot kan de passa bra med sista sluttningen lite skarp som här men då med högsta punkt lite längre ner.
Bra med input! Han har ju som du ser ett ställe där manen blivit sned nära manken.. Men det gör inte så mycket, speciellt inte nu när vi för tilfället har två fjordingar i stallet ;) Ska försöka fixa till det så högsta punkten kommer lite längre ner nästa gång!
 
Det är lite svårt att hitta bra sadlar till en fjording tycker jag.. Tintin har inte så värst lång rygg, han har 125 i täcken. Den sadeln jag har nu är nog i längsta laget, behöver själv en 17" för att få plats, har provat 16,5" men är lite för smått. Jag har en Thorowgood T4 Cob, gjord för korta och breda ryggar. Bra med utbytbara koppjärn! Det hade kanske gått att hitta en sadel som ligger lite bättre, men den duger tills vidare.
:eek: Jag måste ha en jättefjord! Han är ca 150 i manke och ryms inte riktigt i det ända 145-täcke jag äger. (Ponny och isis har 125-130)
 
:eek: Jag måste ha en jättefjord! Han är ca 150 i manke och ryms inte riktigt i det ända 145-täcke jag äger. (Ponny och isis har 125-130)

Det finns en del så stora fjordhästar. Dvs inte väldigt ovanligt men ganska. De flesta ligger runt 140 cm, i Sverige.

Den största vi sett har varit 158 cm och den minsta 126 cm. Vilket är stor skillnad ju.

Det "lustiga" i sammanhanget är att min förra som var 140 cm hade samma rygglängd som den som är 138 cm. Kanske inte så konstigt men den "stora" jag har nu med 135 cm i täcke, dvs 10 cm längre än den lilla i ryggen har samma längd på selen(?) som den lilla. Hur sjutton går det ihop liksom?
 
Det finns en del så stora fjordhästar. Dvs inte väldigt ovanligt men ganska. De flesta ligger runt 140 cm, i Sverige.

Den största vi sett har varit 158 cm och den minsta 126 cm. Vilket är stor skillnad ju.

Det "lustiga" i sammanhanget är att min förra som var 140 cm hade samma rygglängd som den som är 138 cm. Kanske inte så konstigt men den "stora" jag har nu med 135 cm i täcke, dvs 10 cm längre än den lilla i ryggen har samma längd på selen(?) som den lilla. Hur sjutton går det ihop liksom?
Lika logiskt som att kompisens isis på 140 har ngn cm längre sadelläge än mitt halvblod på 170 ;).
Bara trevligt att man kan ha samma utrustning på flera :p.
 
Idag har Tintin blivit genomriden av min kompis (som också är min tränare) och det är så intressant att se när nån annan rider ens häst! Framför allt en som är betydligt duktigare än en själv också.. Tintin trivs bra med min kompis på ryggen och hon får honom att gå riktigt fint :)

Den senaste tiden när jag ridit så har Tintin tyckt "blä det här är tråkigt - jag är seeeg - nu stannar vi - nu går vi hit" och det är lite tröttsamt emellanåt.. Tänkte att han kanske är stel eller så har jag missat något, men fick nog inse idag att han bara kör med mej och har insett att han kan göra lite som han vill. :o Får helt enkelt ta tag i det och vara lite bestämd och komma igång med lite mer regelbundna lektioner så vi kommer oss ur det. Han gör inget dumt på så sätt utan bara latar sig och stannar.. Prövade ett par ggr med min kompis på ryggen men där fick han inse att det inte var nån ide och då gick han hur bra som helst. Sen är min kompis så mycket duktigare på att rida än vad jag är, det är jag väl medveten om. Jag är inte så duktig. Plus att hon är betydligt lättare än vad jag är också.. Men det jobbar jag på! Fast man får lite dåligt samvete emellanåt :(
 
Min fjordtjej har haft 3 veckors vintervila (hästen på avataren född -12) och skulle precis sättas igång :). Hann skritta i måndagskväll 25 min sen har jag vart sjuk resten av veckan....Fördelen att ha häst med en hel flock (dock islandshästar, enda fjordingen ;)) på lösdrift :)
 
Ikväll trotsade vi kylan och var med på bomdressyrlektion, jag är nöjd :) det finns att träna på men det är väl därför man är med! Det här med bommar blir inte av så ofta, bra övning för Tintin som inte alltid tycks ha koll på sina fötter.. I övrigt har han känts riktigt trevlig att rida efter att min kompis red igenom honom i torsdags, det gjorde helt klart susen! :)

Bjuder på en bild från ikväll - hoppas den syns?
ENNxnY-JN3Wg7srof1C3qIzIgxaqGM6xwgm3NIZUNKpAbH7MTfN55i01BKIhkCsmP4oBdXnDS3TgNAreXE4pjtfvcWDg6vZpoyFa1JwERuF2Xtf9cDT7pSAPFiKomiE_61LLXNGNSbPNxNJ7zryE5zUZYhNcMtXpnDfADZG_up88TZ7utT5uzLMQ5wZj36JcxIe4p9EiGmkMjEeWVGXBJFLsWmikTKLdG3SooaLwtugD5iK0kifIQXw6sCkaD9cWZsbn4-YRceyCt-TmWmm1Q5Vpz-1GQ0A9Bs6681TElIiSfmdSDewqO2V0SqGhORfkuV2QvuJPPFHuNy3pHF0do-OldGARiDkw4-STCogw2sAw4CCKGXGL3eX8GgPjGtYWJfHw6CCFc6RZN2I_OIqLF_Qe1jQC3PY6MVYA7fPFowaCS3Qk9zwtuzrDxF_IaD74M0uBhOha-JNnLt-rltoPg_zE8bFLbMyPVCsPiF1w8HC6tSU10qwg3mIeGdzgCqILjvikEYOYG1lDRpumxGlP3ovCLkFNDNIhBTd20coqz6x1mbKVwqhOsdBLDec6OBHIeNy31s6qMpvleCaerDXG4KN-oTaNT0fsI5nc9rfk1y-kEA=w1000-h666-no
 
Jag hittade en film på YT häromveckan som jag satte upp på min blogg. Dock kan jag tänka mig att den är intressant att ha upp även här.

Med denna kunde jag mäta mig till att den som ser lite burkig och fet ut hemma är det inte, medan den andra som ser helt fantastisk ut från sidan, faktiskt är fet.


Denna har jag sparat på mina favoriter för att kunna gå tillbaka och kolla igen och igen.
 
Är super mycket fluffig snö här nu så hade varit perfekt att snickra ihop en liten plog och hänga efter Ibbe idag, Men råkade krocka lite med ett stengärde igår med bilen så är liksom inte helt fit för något just nu :(.
 
Jag hittade en film på YT häromveckan som jag satte upp på min blogg. Dock kan jag tänka mig att den är intressant att ha upp även här.

Med denna kunde jag mäta mig till att den som ser lite burkig och fet ut hemma är det inte, medan den andra som ser helt fantastisk ut från sidan, faktiskt är fet.


Denna har jag sparat på mina favoriter för att kunna gå tillbaka och kolla igen och igen.
Tack för att du delade! Jättebra med en så tydlig och enkel video, ska ta och kolla läget på Tintin för jag har varit lite fundersam kring hans hull. Om han är lagom eller lite för fet, svårt att se med all päls, han är så fluffig. Kan tänka mej att pälsen kan ställa till det lite. Men det här är absolut på att göra listan när jag åker till stallet nästa gång! :up:
 
Tack för att du delade! Jättebra med en så tydlig och enkel video, ska ta och kolla läget på Tintin för jag har varit lite fundersam kring hans hull. Om han är lagom eller lite för fet, svårt att se med all päls, han är så fluffig. Kan tänka mej att pälsen kan ställa till det lite. Men det här är absolut på att göra listan när jag åker till stallet nästa gång! :up:

Synmässigt kan ju pälsen ställa till det. Därför var det så bra med en sådan här ta-på-häste-video. Det går liksom inte att säga något sedan. Man känner ju genom pälsen.:o:D

Och vad lätt det är att missa att den är fet. Min ena är ju som den lilla vita ponnyn, det syns liksom inte så mycket men när man känner blir det väldigt tydligt. Inte så roligt att upptäcka men väldigt bra.

Gillar också att hon pekar på problemet med att en fet häst har minst lika mycket fett runt organen också. Att det sitter lika mycket fett på insidan och det är ju, som alla vet, skitfarligt.
 
Synmässigt kan ju pälsen ställa till det. Därför var det så bra med en sådan här ta-på-häste-video. Det går liksom inte att säga något sedan. Man känner ju genom pälsen.:o:D

Och vad lätt det är att missa att den är fet. Min ena är ju som den lilla vita ponnyn, det syns liksom inte så mycket men när man känner blir det väldigt tydligt. Inte så roligt att upptäcka men väldigt bra.

Gillar också att hon pekar på problemet med att en fet häst har minst lika mycket fett runt organen också. Att det sitter lika mycket fett på insidan och det är ju, som alla vet, skitfarligt.
Precis! Har alltid tänkt man ska ha nåt slags genomsnitt på hur fet/mager hästen är, men att dela upp sådär gör det enklare. Den lilla vita såg inte så fet ut, reagerade på att den hade fettnacke men annars tyckte jag den såg rätt ok ut! :o Så det blir att kolla noga och känna.
 
Kollade läget på Tintin på samma sätt som i youtube-klippet och det var intressant! Tycker han ser rätt "lagom" och snygg ut från sidan, men när jag började känna och klämma lite var det bara att inse att han blivit för tjock.. :down: Och dåligt samvete fick jag! Det är bara att få tummen ur och börja motionera hästen mer nu, eller åtminstone lite längre pass.

Just nu är Tintin lite förkyld så vill inte anstränga honom för mycket. Blev en ridtur längs vägen tillsammans med några andra från stallet idag, mest skritt men lite trav också. Verkar ha varit ganska lagom, ska passa på att göra samma sak imorgon då vi får sällskap då också :)
 
Kollade läget på Tintin på samma sätt som i youtube-klippet och det var intressant! Tycker han ser rätt "lagom" och snygg ut från sidan, men när jag började känna och klämma lite var det bara att inse att han blivit för tjock.. :down: Och dåligt samvete fick jag! Det är bara att få tummen ur och börja motionera hästen mer nu, eller åtminstone lite längre pass.

Just nu är Tintin lite förkyld så vill inte anstränga honom för mycket. Blev en ridtur längs vägen tillsammans med några andra från stallet idag, mest skritt men lite trav också. Verkar ha varit ganska lagom, ska passa på att göra samma sak imorgon då vi får sällskap då också :)

Visst var det en bra film? Ibland blir man varse. Jag menar, jag har alltid haft rätthullade fjordhästar men denna går jag bet på varje gång. Bra då att ha denna film.
 
Visst var det en bra film? Ibland blir man varse. Jag menar, jag har alltid haft rätthullade fjordhästar men denna går jag bet på varje gång. Bra då att ha denna film.
Jättebra film! Lite av en aha-upplevelse när jag stod och klämde på hästen och insåg att njä, direkt slank är hon väl inte heller. Jag känner revbenen på sidorna utan att trycka, och hals-bog känns också bra, man ser och känner bogbladet och manken liksom. Men en liten fettkam har hon fortfarande, och baktill finns fortfarande en del att ta av. :cautious:
Men vi kämpar vidare. Nu när underlaget är fruset går vi längre skrittpromenader, runt 10 km. Det blir för kallt efter ett tag att sitta uppepå. :p
Står på väntelistan hos grannstallet som har ridhus, hoppas det rasslar till där snart så vi kan flytta. Har varit väldigt mycket tjafs i mitt stall det senaste halvåret och jag är på gott och ont en sån där som alltid hamnar i mitten för att jag är vän med alla. :o Avfallskvarn, liksom.
Flera tidigare stallkompisar har flyttat till grannen under årens lopp och de är kvar än, så det kan knappast vara sämre..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp