Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst var det en bra film? Ibland blir man varse. Jag menar, jag har alltid haft rätthullade fjordhästar men denna går jag bet på varje gång. Bra då att ha denna film.

Det är väldigt många som har överviktiga fjordhästar.
Jag blev lite dyster för några år sedan när jag var ner till Vetlanda och tittade. Fina unghästar. Jättefina!
Och nästan alla var i överhull, helt klart (visuellt också).
Och så kommenterade "man" att det var roligt att se så många fina hästar i så bra hull.

Ville faktiskt gråta eftersom uttalandet kom från en "auktoritet" (nej, tänker inte säga när och vem).
det är jättevanligt att se överviktiga fjordingar, nästan aldrig man ser dem som är i korrekt hull (man kan känna revbenen, inget "daller" i ljumskarna, inga fettkuddar runt svansroten, ingen "kanal" längs ryggen et c) och när man väl ser dem så tror man nästan att de är i lågt hull...

Japp, tycker att det är oroväckande.
Om inte annat så på grund av fångrisken hos "gulingarna" och andra raser av samma kroppstyp där man dessutom gärna har dem lite runda för att de är sötare så.
Belastningsproblem och svårigheter i rörelseapparaten "bör" följa med, men i ärlighetens namn är det ju många som har överviktiga hästar som inte belastar dem extra genom att motionera dem så mycket (undantag de som själva har lite för mycket hull som åker omkring i sakta mak på fet ponny) - och där blev jag extremt fördomsfull och borde få stryk.
 
Det är väldigt många som har överviktiga fjordhästar.
Jag blev lite dyster för några år sedan när jag var ner till Vetlanda och tittade. Fina unghästar. Jättefina!
Och nästan alla var i överhull, helt klart (visuellt också).
Och så kommenterade "man" att det var roligt att se så många fina hästar i så bra hull.

Ville faktiskt gråta eftersom uttalandet kom från en "auktoritet" (nej, tänker inte säga när och vem).
det är jättevanligt att se överviktiga fjordingar, nästan aldrig man ser dem som är i korrekt hull (man kan känna revbenen, inget "daller" i ljumskarna, inga fettkuddar runt svansroten, ingen "kanal" längs ryggen et c) och när man väl ser dem så tror man nästan att de är i lågt hull...

Japp, tycker att det är oroväckande.
Om inte annat så på grund av fångrisken hos "gulingarna" och andra raser av samma kroppstyp där man dessutom gärna har dem lite runda för att de är sötare så.
Belastningsproblem och svårigheter i rörelseapparaten "bör" följa med, men i ärlighetens namn är det ju många som har överviktiga hästar som inte belastar dem extra genom att motionera dem så mycket (undantag de som själva har lite för mycket hull som åker omkring i sakta mak på fet ponny) - och där blev jag extremt fördomsfull och borde få stryk.

Värst är det nästan med hästar som Ariel, där övervikten inte syns, utan jag får höra hur fin hon är... :banghead: Hon lurar tom veterinärer. När hon har 50 kg övervikt ser hon slank ut, men man känner inga revben.

Medan Ricky är i normalhull men har hängmage, så folk påpekar hur tjock han är. :down:
 
Visst var det en bra film? Ibland blir man varse. Jag menar, jag har alltid haft rätthullade fjordhästar men denna går jag bet på varje gång. Bra då att ha denna film.
Absolut! Det är flera som sagt att Tintin är en så snygg och lite sportigare fjording, vad roligt att se en i så fint hull osv. Men tänk vad det kan luras. Fast nu är det bara att aktivera sig lite, tur att det blir ljusare hela tiden. Det gör mycket för min ork och motivation :)
 
Det är väldigt många som har överviktiga fjordhästar.
Jag blev lite dyster för några år sedan när jag var ner till Vetlanda och tittade. Fina unghästar. Jättefina!
Och nästan alla var i överhull, helt klart (visuellt också).
Och så kommenterade "man" att det var roligt att se så många fina hästar i så bra hull.

Ville faktiskt gråta eftersom uttalandet kom från en "auktoritet" (nej, tänker inte säga när och vem).
det är jättevanligt att se överviktiga fjordingar, nästan aldrig man ser dem som är i korrekt hull (man kan känna revbenen, inget "daller" i ljumskarna, inga fettkuddar runt svansroten, ingen "kanal" längs ryggen et c) och när man väl ser dem så tror man nästan att de är i lågt hull...

Japp, tycker att det är oroväckande.
Om inte annat så på grund av fångrisken hos "gulingarna" och andra raser av samma kroppstyp där man dessutom gärna har dem lite runda för att de är sötare så.
Belastningsproblem och svårigheter i rörelseapparaten "bör" följa med, men i ärlighetens namn är det ju många som har överviktiga hästar som inte belastar dem extra genom att motionera dem så mycket (undantag de som själva har lite för mycket hull som åker omkring i sakta mak på fet ponny) - och där blev jag extremt fördomsfull och borde få stryk.
Det är väl ett allmänt förekommande problem med hästar i överhull? Man har blivit van att hästar ska vara lite runda, att de som är lagom nästan ser för magra ut. Jag är livrädd att Tintin ska få fång, har en stallskompis som har en nordsvensk som haft fång och jag vet hur de kämpar för att hålla hästen i lagom hull. Trots det är den hästen väldigt känslig :(
 
Det är väl ett allmänt förekommande problem med hästar i överhull? Man har blivit van att hästar ska vara lite runda, att de som är lagom nästan ser för magra ut. Jag är livrädd att Tintin ska få fång, har en stallskompis som har en nordsvensk som haft fång och jag vet hur de kämpar för att hålla hästen i lagom hull. Trots det är den hästen väldigt känslig :(
Ja, studier visar på att det som "anses" som en lagom häst oftast är lite småtjock. Jag tror dess utom att det är vanligare på de lite grövre raserna. Man tror hästen är grov och musklig när den själva verket är fet. Dess utom klassas dessa många ggr som viktbärande :eek:

Min ponny är en sån där som gömmer fettet bra. Ser fin ut från sidan, revbensbågen syns var den slutar, ingen hängmage, rund rumpa, ser "biffig" ut. Men tittar man närmare har han fettnacke, fett ansamling bakom bogblad, vid svans och högre upp på revbenen. Nu har han bantat 100kg på ca 2år, ser smal ut mot innan så för honom är mätning enligt filmen + måttband väldigt bra för att inte bli hemmablind. :up:

Min fjord har visat sig vara tunna sorten under allt lurv. Dock går han ju på samma mängd som tjockisponnyn och islänningen.
 
Det är väldigt många som har överviktiga fjordhästar.
Jag blev lite dyster för några år sedan när jag var ner till Vetlanda och tittade. Fina unghästar. Jättefina!
Och nästan alla var i överhull, helt klart (visuellt också).
Och så kommenterade "man" att det var roligt att se så många fina hästar i så bra hull.

Ville faktiskt gråta eftersom uttalandet kom från en "auktoritet" (nej, tänker inte säga när och vem).
det är jättevanligt att se överviktiga fjordingar, nästan aldrig man ser dem som är i korrekt hull (man kan känna revbenen, inget "daller" i ljumskarna, inga fettkuddar runt svansroten, ingen "kanal" längs ryggen et c) och när man väl ser dem så tror man nästan att de är i lågt hull...

Japp, tycker att det är oroväckande.
Om inte annat så på grund av fångrisken hos "gulingarna" och andra raser av samma kroppstyp där man dessutom gärna har dem lite runda för att de är sötare så.
Belastningsproblem och svårigheter i rörelseapparaten "bör" följa med, men i ärlighetens namn är det ju många som har överviktiga hästar som inte belastar dem extra genom att motionera dem så mycket (undantag de som själva har lite för mycket hull som åker omkring i sakta mak på fet ponny) - och där blev jag extremt fördomsfull och borde få stryk.

Exakt min tanke efter jag åkte hem det året också!! :banghead:

Jag hade mycket svårt att släppa det efter Vetlanda kommer jag ihåg.

Förra året när det kom in riktigt feta fjordhästar får de utlåtandet "mäktiga" vilket jag tycker är en mer positiv beskrivning men är menad som "fet". Varför inte säga fet?
Man får ju veta allt annat negativt om sin häst, x-bent, marktrång, oelastiskt trav osv.
De sakerna kan man ju inte ens göra något åt medan fetma faktiskt är behandlingsbart.
 
Värst är det nästan med hästar som Ariel, där övervikten inte syns, utan jag får höra hur fin hon är... :banghead: Hon lurar tom veterinärer. När hon har 50 kg övervikt ser hon slank ut, men man känner inga revben.

Medan Ricky är i normalhull men har hängmage, så folk påpekar hur tjock han är. :down:

Samma med "Bruno". Det är honom jag har problem med. Tycker bara helt plötsligt att han börjar röra sig lite tungt. Seda tar det säkert minst tre veckor till innan jag fattar varför.

Herr Grå är som din Ricky, ser lite ponnyaktig ut och får alltid höra hur mullig han är. Han är faktiskt i riktigt bra hull. Lite uppe på ryggen möjligen. Resten på 3,5 ca.
 
Det är väldigt många som har överviktiga fjordhästar.
Jag blev lite dyster för några år sedan när jag var ner till Vetlanda och tittade. Fina unghästar. Jättefina!
Och nästan alla var i överhull, helt klart (visuellt också).
Och så kommenterade "man" att det var roligt att se så många fina hästar i så bra hull.

Ville faktiskt gråta eftersom uttalandet kom från en "auktoritet" (nej, tänker inte säga när och vem).
det är jättevanligt att se överviktiga fjordingar, nästan aldrig man ser dem som är i korrekt hull (man kan känna revbenen, inget "daller" i ljumskarna, inga fettkuddar runt svansroten, ingen "kanal" längs ryggen et c) och när man väl ser dem så tror man nästan att de är i lågt hull...

Har hört samma sak från bl.a. distriksveterinären här nere! När Alvas griffelbenbrott läkt ihop hade hon ju stått i typ ett halvår sammanlagt. Vi hade precis kommit så långt att vi fick ta ett par galoppsprång ute på rakt spår. Hon såg ut som en lurvig tunna. Så kom DV för att vaccinera, inte min vanliga klinikveterinär. Och han var eld och lågor för att "hon är ju oerhört vältränad! Men smalare tycker jag inte att hon ska bli!" :eek::eek::eek: Jag höll på att svimma!
Några månader senare kom hästvågen och innehavaren bekräftade att hon ju var rätt överviktig, och vi rekommenderades att gå ner 40-60 kg.
Där någonstans är vi nu, sist vågen var här hade vi blivit av med 60-70 kg.
När vi kom in på kliniken precis när Alva brutit benet, och hon blev rakad inför undersökning, då sa faktiskt den ena vetten att "du vet att hon är rätt tjock, va?" varpå jag höll med. Då sa vetten "bra, de flesta hästägare blir arga när jag påpekar det och vägrar ta till sig informationen eller kommer med undanflykter". :grin:
 
Det är väl ett allmänt förekommande problem med hästar i överhull? Man har blivit van att hästar ska vara lite runda, att de som är lagom nästan ser för magra ut. Jag är livrädd att Tintin ska få fång, har en stallskompis som har en nordsvensk som haft fång och jag vet hur de kämpar för att hålla hästen i lagom hull. Trots det är den hästen väldigt känslig :(

Ja, så är det ju.
Och vissa raser är mer "drabbade" än andra: fjordingar som är tjocka, kallas "grov i typen", samma med islandshästar och gissningsvis shettisar.
Ponnyer i största allmänhet "ska vara lite runda",
Många tar miste på fett och muskler: "titta vad musklad rumpa" när det egentligen är fettet som lägger sig (obs, självklart finns det undantag med vissa raser där "delad rumpa" hör till och faktiskt består av muskler och inte fett).

jag tycker att fång är ruskigast (har haft en häst som hade haft fång pga överfodring flera år innan jag tog över henne), men över huvud taget är det ju något skumt när vi övergöder våra djur.
Det finns en - visserligen liten - studie via SLU där man kom fram till att de hästar som är något i underhull, jämfört med en bedömningsskala som påminner om den här filmen, var de som var friskast sett till alla sjukdomar. Hältor, förkylningar räknades också.
så de som är feta är det definitivt inte bra att inte få ner i vikt.

Men man hör ju tyvärr rätt ofta "den behöver ha lite extra hull för att bygga muskler" om en fet häst. Och visst, en häst ska inte vara i underhull när den ska tränas upp. Men, surprise, surprise, fett kan inte biologiskt omvandlas till muskulatur. Visst behövs lite fettsyror till cellväggarna när muskelmassan ökar, men det är ENDA behovet av fett för att få upp muskulaturen...
 
Exakt min tanke efter jag åkte hem det året också!! :banghead:

Jag hade mycket svårt att släppa det efter Vetlanda kommer jag ihåg.

Förra året när det kom in riktigt feta fjordhästar får de utlåtandet "mäktiga" vilket jag tycker är en mer positiv beskrivning men är menad som "fet". Varför inte säga fet?
Man får ju veta allt annat negativt om sin häst, x-bent, marktrång, oelastiskt trav osv.
De sakerna kan man ju inte ens göra något åt medan fetma faktiskt är behandlingsbart.

...och så hemligt var det ;)

precis.
Min lille fuling fick en förskräcklig massa (berättigad) kritik för sin rätt dåliga exteriör. Och så ska det vara. Men precis som du säger: de där anatomiska avvikelserna, som absolut är av betydelse för avelsarbete (hade bara med skrutten för bedömning utifrån unik färggenetik med både gulgen och rött anlag, insåg mycket väl att exteriören inte är bra någonstans utom för sportändamål), berättas det om. Och det är i mina ögon rätt.
Men: visst vore det bra om vederbörande hade sett och kommenterat det generellt sett höga hullet hos de utställda djuren. Vederbörande skulle ju kunna ge ganska gott avtryck i just den frågan, utifrån "position" på flera sätt.
Men när blindheten drabbar personer ur den gruppen också, så är det väldigt svårt att få ordning på problemet.

jag har en kompis som har feta islandshästar. Man hade ut veterinär till en av hästarna. Duktig veterinär som kommenterade det höga hullet på samtliga individer och rekommenderade liten grushage åt hela gänget. Faktiskt.
 
Samma med "Bruno". Det är honom jag har problem med. Tycker bara helt plötsligt att han börjar röra sig lite tungt. Seda tar det säkert minst tre veckor till innan jag fattar varför.

Herr Grå är som din Ricky, ser lite ponnyaktig ut och får alltid höra hur mullig han är. Han är faktiskt i riktigt bra hull. Lite uppe på ryggen möjligen. Resten på 3,5 ca.

Jo, Ariel och Bruno är rätt lika i kroppen (har absolut inte tänkt tanken att kombinera :angel: :o), så det låter som samma bekymmer jag har. De få gånger Ariel varit i helt perfekt hull och kondition har jag fått kommentarer om att hon ser tunn ut. :banghead:

Huvudsaken är ändå att vi som ägare är medvetna om hur just våra hästar är och gör så gott det går att hålla dem i korrekt hull. Den här vintern har tex mina knappt rört sig i hagen pga underlaget. :down:
 
Det finns en - visserligen liten - studie via SLU där man kom fram till att de hästar som är något i underhull, jämfört med en bedömningsskala som påminner om den här filmen, var de som var friskast sett till alla sjukdomar. Hältor, förkylningar räknades också.
så de som är feta är det definitivt inte bra att inte få ner i vikt.

...

Ja, rent humanmedicinskt har det väl länge varit känt att något underhull är bättre än för mycket vikt?

Därför kan jag bli mycket provocerad av att hästar ska ha, som du skriver, "hull att ta av" eller "vara lite mulliga". Eller, för den delen gå på bete och "må bra".
Jag har bekanta som kommer hit med sina hästar på sommaren för att deras ordinarie stall tvingar ut hästarna på bete och man får inte ha dem inne eller i vinterhagarna. Djävla dumheter, speciellt som de flesta hästar i det stallet är ponnyer och kallblod och feta.

Några på Fjord-SM Tycker jag är på gränsen till vad jag ser som djurplågeri för att de är för feta. De borde inte anstränga sig alls. Men få folk reagerar på det jämfört med underhull.
Kraftigt underhull är en helt annan sak.
 
Ja, rent humanmedicinskt har det väl länge varit känt att något underhull är bättre än för mycket vikt?

Därför kan jag bli mycket provocerad av att hästar ska ha, som du skriver, "hull att ta av" eller "vara lite mulliga". Eller, för den delen gå på bete och "må bra".
Jag har bekanta som kommer hit med sina hästar på sommaren för att deras ordinarie stall tvingar ut hästarna på bete och man får inte ha dem inne eller i vinterhagarna. Djävla dumheter, speciellt som de flesta hästar i det stallet är ponnyer och kallblod och feta.

Några på Fjord-SM Tycker jag är på gränsen till vad jag ser som djurplågeri för att de är för feta. De borde inte anstränga sig alls. Men få folk reagerar på det jämfört med underhull.
Kraftigt underhull är en helt annan sak.
Jag har inte tänkt släppa Tintin på bete i sommar alls.. Han mår bättre av att gå i sin vanliga hage på lösdriften än att få gå på bete och äta sig fet. I somras gick det bra, men då var han för tunn samt omusklad och behövde äta upp sig lite samtidigt som vi började träna honom försiktigt.

Vi hade en veterinär på besök i stallet för nån vecka sen, och hennes kommentar var "ni vet om att alla hästar är lite för feta va?". Men de har inte rört på sig lika mycket som vanligt pga all is i vinter. De behöver gå lite för att ta sig mellan höstationerna, vattenkopparna och ligghallarna men mest står de nog bara och äter för tillfället. Och står och sover i solen förståss :)
 
Ja, så är det ju.
Och vissa raser är mer "drabbade" än andra: fjordingar som är tjocka, kallas "grov i typen", samma med islandshästar och gissningsvis shettisar.
Ponnyer i största allmänhet "ska vara lite runda",
Många tar miste på fett och muskler: "titta vad musklad rumpa" när det egentligen är fettet som lägger sig (obs, självklart finns det undantag med vissa raser där "delad rumpa" hör till och faktiskt består av muskler och inte fett).

jag tycker att fång är ruskigast (har haft en häst som hade haft fång pga överfodring flera år innan jag tog över henne), men över huvud taget är det ju något skumt när vi övergöder våra djur.
Det finns en - visserligen liten - studie via SLU där man kom fram till att de hästar som är något i underhull, jämfört med en bedömningsskala som påminner om den här filmen, var de som var friskast sett till alla sjukdomar. Hältor, förkylningar räknades också.
så de som är feta är det definitivt inte bra att inte få ner i vikt.

Men man hör ju tyvärr rätt ofta "den behöver ha lite extra hull för att bygga muskler" om en fet häst. Och visst, en häst ska inte vara i underhull när den ska tränas upp. Men, surprise, surprise, fett kan inte biologiskt omvandlas till muskulatur. Visst behövs lite fettsyror till cellväggarna när muskelmassan ökar, men det är ENDA behovet av fett för att få upp muskulaturen...
Det är lätt att ta fel ja! Svårt att se vad som är vad på en musklad, lätt överviktig fjording med vinterpäls (jag har ju en själv :o). Så jag är väldigt glad över länken till klippet, tipsade en kompis om den också! :up:
 
Jag var tvungen att rota fram lite bilder på Ariel, bara för att det är så skoj att jämföra. :p

Här är hon fyra år och läskigt fet. Vi snackar 100 kg övervikt (dvs 25 % övervikt).

111030_004_58a09179e087c36a85bfdad1.jpg


Här är hon i perfekt hull och även i tävlingsmässigt skick (tränad för 5 mil distansritt), ungefär åtta månader efter ovanstående bild.

120601_003_58a092b8e087c34576f22ae9.jpg


Sedan gick hon och blev på smällen. :o Här är hon högdräktig, med tre månader kvar till fölning. Dessutom återigen läskigt fet.

130330_010_58a09312ddf2b33d883d3ec4.jpg


Här är hon två år senare, i perfekt hull igen. :angel:

150605_003_58a0936f9606ee1ef7a3bdfa.jpg
 
Jag har inte tänkt släppa Tintin på bete i sommar alls.. Han mår bättre av att gå i sin vanliga hage på lösdriften än att få gå på bete och äta sig fet. I somras gick det bra, men då var han för tunn samt omusklad och behövde äta upp sig lite samtidigt som vi började träna honom försiktigt.

Vi hade en veterinär på besök i stallet för nån vecka sen, och hennes kommentar var "ni vet om att alla hästar är lite för feta va?". Men de har inte rört på sig lika mycket som vanligt pga all is i vinter. De behöver gå lite för att ta sig mellan höstationerna, vattenkopparna och ligghallarna men mest står de nog bara och äter för tillfället. Och står och sover i solen förståss :)

Det enda jag tänker med ditt inlägg är att hästarna ändå inte ska vara lite feta för att de stått några veckor.
Då får man ju ge mindre under den perioden så länge man håller sig till minsta tillåtna TS/100 kg.

Jag höjer och sänker hela tiden. Anledningen med min Bruno är att jag inte är van att de bär allt på översidan och att han är rätt ny ändå. Men, för dig @mollyphlox är det ju samma sak. Han är ju rätt ny för dig också.
 
Det enda jag tänker med ditt inlägg är att hästarna ändå inte ska vara lite feta för att de stått några veckor.
Då får man ju ge mindre under den perioden så länge man håller sig till minsta tillåtna TS/100 kg.

Jag höjer och sänker hela tiden. Anledningen med min Bruno är att jag inte är van att de bär allt på översidan och att han är rätt ny ändå. Men, för dig @mollyphlox är det ju samma sak. Han är ju rätt ny för dig också.
Jamen precis. Nu har hästarna för tillfället fri tillgång, vilket tyvärr inte riktigt funkar för alla individer i flocken.. När vädret blir varmare kommer höet att börja portioneras igen. Får försöka öka motionen så mycket det går (och är vettigt) under tiden! Överlag får man ju prova sig fram med rätt mängd hö, med portionering funkade det rätt bra tycker jag och ja - jag har inte haft Tintin så länge.. Vad blir det nu.. 8 1/2 månad blir det :)
 
Jag var tvungen att rota fram lite bilder på Ariel, bara för att det är så skoj att jämföra. :p

Här är hon fyra år och läskigt fet. Vi snackar 100 kg övervikt (dvs 25 % övervikt).

111030_004_58a09179e087c36a85bfdad1.jpg


Här är hon i perfekt hull och även i tävlingsmässigt skick (tränad för 5 mil distansritt), ungefär åtta månader efter ovanstående bild.

120601_003_58a092b8e087c34576f22ae9.jpg


Sedan gick hon och blev på smällen. :o Här är hon högdräktig, med tre månader kvar till fölning. Dessutom återigen läskigt fet.

130330_010_58a09312ddf2b33d883d3ec4.jpg


Här är hon två år senare, i perfekt hull igen. :angel:

150605_003_58a0936f9606ee1ef7a3bdfa.jpg
Så fin på den sista bilden! :love:
 
Måste också leta fram lite bilder för att jämföra :)

T9RFX8m_la7OT2Y8gg_6-TKNLl8zmhyVVHS--QOEeBzJyYa_aNGHL71MO9NvTryjYHg_19M2zg52APy6t6rSbSxcD0OaFP6XJSBe8HHKl2uae0aei_rV2BaWWB0XHKcME487hr3bjkHS1uIOgTL09Iro6EMK3KuMLxTv74-bwNUtCO7yohMlrmcZU-7IYmpI3xM2sUpOt0_R_8_RKa7o-aqepJK2J52r5KMzOvaq2oDsGHa05QCmnAITR1BdvRW8XlDQb33VWIn3cfcQY-78wBb7fl77CBwWdjWnIEAZsRdKTEKR_CQrStJL6kvYkMLXgaYxMtUG33Dh1gwepQ5-FxjIeFDL1vepDeKOlzi1wR8uo4-HiThH32rDSTgPSX1uZSIxtKCoUJkkWmDgl6v-2iPmtwlN398A-b-rIMxy_Z0IaeeAMI8bhWR5D6y-AdIjIfl-BY0YrQSkwRzjPCK_gVvjrVI-HV5WRrXtQG79yCZBfxq8C84aIi81BdNDAIzqWZW8ed1wm2wRdEZk1VWP8-vLcwMOOdBRJMfe3vUJ_2D3UkBquBB0TDLS2EJHbbG-hG_5kY5eFxdoHbrJCT0w5V1FITjkFgMTXKTfyxzqp1e3lA=w960-h720-no

Maj 2016, ett par veckor innan jag köpte honom.

F22Rqcz4ZdObA8iWta7Eg2dNb40OPoEw7tC71uG_NMhnahyvN37KWP9Ae1VI17QWSeFKzXap8Hc7JaasRLKVzvsYTu_bgIuS0DWJBbKeYWpvJ-ZRttA9BbF6bPAigoefNID5lnA0lkl_M8vXCY4kHAWhPW-V7OBewaN0QQnViJJEJ2DfSSi1oSBVishn1Z0Tws3n2_q7RG3bCpCx_hvG4OpSAlVOXp8_kNRWHtVI2j2anzXazYgvPqLHAw8aVYBxT4CpH-Rt-qY3lcUAs8s-6wy0KhruVCf5hAVJF91IAriGgpSanXpuLcgfL5pibeyYo1aH0Ntar7DAPNsrs_CMWVcbSqC2sWBYQGnAwPmzjXO-2wfs1UAyxJkrd-pXiG49OiMjd4Ith5asXSaDpuv0jsh6fxt4Bi-BaDPqrNBiu2QQQSG2DLdXEqmoZJfvyf4VZX8L1DtTCEbmS5RuB8trIIdC7FdrcUmlGvBSFlTxZulHGgKIrQPBueKtHJed_V7jZj9Md-0iQe5Lwjde8so9ax7ba-eN2uG4UyNHddhB_iHUkxC5pgUJAx3Fjpd_Li6wMjRvcZAWkEtt5H_6lDcUiMzGlB-c9v9Js2D_KqPdDauaJQ=w1008-h1344-no

1.6 2016, dagen han blev min och precis flyttat till stallet :)

45Y2TTmJpLic2sk8kMmJTK_xya3MFRJRq-Mx5V-rffUsxYGUCQ8EPjsQt1NG3H-DhLnuUzaPEHBdttdCxwyI5fpUxMKcWGHQir_OD_E4Ay8jPvkgIFq5SxrCiOvkjPrROaiooWZDr4RTjv6cjm1leNZrW8E6gKs4Kp59hQY5OxywHk5L5HZvIxBk9oQIlQQCTH9AeJ4rSwn9sVUOUTMqxBNegepSCGHoXeAFTOOq3n6R5vdItP8LExJwS5bqeR7gIBW-BvecPYshgNiBwVSYAHdrTJptkAlyqIe0de6PXQG3Yk4Iv4ZXwdu3d6zN5dq9Nmy0Q927uAH67SYmsPvGN5XbRE4WZNOyloSIbxZe3NwQQSu4Zcv1jjK0viQMvcyxwDngBKOjJ55MPqcwP-0_VHgSXxAf_CuUiLrLhQDMJCAvyC6-u6tg5peCSupZpBAaczIhe_guO3PJT-oJGIx4DYjKatstYD7mEjDDsJz4ms_NkVb1Ff0VAEXaHVOGY3OnieROo9mCEqBwJrmCSrYVqNVt-SuXSm09X67sEVLdjVlTMDv4AW1z3rT7rtoqals0xoNsR8HIWcE49uvr2e2iRlig8ivp4e7kvZCFqk5W-4MinA=w2018-h1344-no

Slutet på juli, här hade vi börjat träna lite försiktigt.

I7XObMQ2Gpnf7IpY5pooWSvAfC9wsafx19x4tyPmqsk3J-ZBCTClkqya8i9xhRZ8rTNfgqrAeTsug6yr32qdqbV28boCZ8YG43Y6lxfGJKpgrVmRlAWdPq_HgQsqAawIqOpbPiquw5_y8qgMJnmAsavy5bX5kDOjQYbOkZxs4JFqtvh0bcvZnGRicN4hwJNdC9Csp00QtZ4wNVToyKJWyDqdB5MNsCUvoP8ouYdU4PJfI7I-yrZwTnmsZBADSaedtGJcnUasvCgdFz324zKQQc-HfOeXQmNv8HU6E32DVPJB84Br7qlF4Fs8_NQnefUzsAncpkdizh5YERG6PauCQoY5oN91DxOWT7SuYT5oAIpRPqF--mOtM6SsVikzKdN4FIksMhANQjLXZ0YFfD7ZOKRbtjC_dMI6D6O90fFqCxFLdQh6NEZFxx_FrNg9cBaaEdokBwqqMyugE3u8WWXMfJNP1gmyvNtqsIxdpRMbk92aQP8chTOgz9qLQ-722k1_lxYO5xbtgYsxGIOdnGfxcFWYbJzSXHbMegJQq71IvLRT5YMht9wd7WN8LOCLOhwfZySJU7J878uWvkHAb8jsnne7MdXa7q0ZWmbbsm01Z_3vNg=w896-h1344-no

Oktober, här var han riktigt fin tycker jag!

Den nyaste bilden jag har så visade jag här i tråden förra veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp