Visst var det en bra film? Ibland blir man varse. Jag menar, jag har alltid haft rätthullade fjordhästar men denna går jag bet på varje gång. Bra då att ha denna film.
Det är väldigt många som har överviktiga fjordhästar.
Jag blev lite dyster för några år sedan när jag var ner till Vetlanda och tittade. Fina unghästar. Jättefina!
Och nästan alla var i överhull, helt klart (visuellt också).
Och så kommenterade "man" att det var roligt att se så många fina hästar i så bra hull.
Ville faktiskt gråta eftersom uttalandet kom från en "auktoritet" (nej, tänker inte säga när och vem).
det är jättevanligt att se överviktiga fjordingar, nästan aldrig man ser dem som är i korrekt hull (man kan känna revbenen, inget "daller" i ljumskarna, inga fettkuddar runt svansroten, ingen "kanal" längs ryggen et c) och när man väl ser dem så tror man nästan att de är i lågt hull...
Japp, tycker att det är oroväckande.
Om inte annat så på grund av fångrisken hos "gulingarna" och andra raser av samma kroppstyp där man dessutom gärna har dem lite runda för att de är sötare så.
Belastningsproblem och svårigheter i rörelseapparaten "bör" följa med, men i ärlighetens namn är det ju många som har överviktiga hästar som inte belastar dem extra genom att motionera dem så mycket (undantag de som själva har lite för mycket hull som åker omkring i sakta mak på fet ponny) - och där blev jag extremt fördomsfull och borde få stryk.