Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
...fast jag tror jag lämnar benen när jag helklipper, och huvudet. Gillar hovskägg och getskägg. :p
Är bara att det är blött 24/7 nu om benen på honom.. först pga leran och sen pga att jag spolar av leran och inte lyckats få ut allt vatten.. hade behövts en Carola stor hårtork för att få benen helt torra käns det som..
 
Jag har hittills alltid halvklippt. Första klippningen tar jag hela halsen, halva magen och en remsa från ljumsken "runt" varje bakben. Får klippa fyra - fem gånger per säsong och efter tredje klippningen tar jag kanske bara halsen och bogen, sen sista klippningen runt nyår bara hals och ljumske. Ser ut som skit, rent ut sagt. :D
Alltså är planen för 2017 att helklippa första och andra gången, och sedan ta hals, bog och ljumske från tredje. Då har hon iaf bara två färger på pälsen istället för nu, typ.. sjuttio nyanser av gulvitbrungrått..

Ang. skav, min har i år för första gången fått skavd päls. På ryggen där schabraket slutar bakom sadeln. Samt av gjorden på båda sidor, alltså både klippt och oklippt päls. Har köpt ett korthårigt fårskinn som jag klippt i bitar och placerar på lämpliga ställen när jag använder sadel eller gjord.
Ja jag är rädd för skav, men jag kanske ska investera i lite fårfluff då.
Att han ska helklippas nu är pga ohyran, så att man verkligen kan tvätta honom och behandla utan att man får kämpa sig igenom 1m päls och sen ha en plaskblöt ponny i 2 veckor :rofl: (lite överdrivet kanske ;))
 
Ja jag är rädd för skav, men jag kanske ska investera i lite fårfluff då.
Att han ska helklippas nu är pga ohyran, så att man verkligen kan tvätta honom och behandla utan att man får kämpa sig igenom 1m päls och sen ha en plaskblöt ponny i 2 veckor :rofl: (lite överdrivet kanske ;))

Ah, förstår! Här är faktiskt inte så lerigt att jag behöver spola benen på vintern. Typ det enda jag inte saknar med Sverige. :D
 
När jag helklippt har jag tagit halva huvudet, på sommaren hela vägen ner på benen men lämnat hovskägget och även klippt helt på ryggen.
 
Ah, förstår! Här är faktiskt inte så lerigt att jag behöver spola benen på vintern. Typ det enda jag inte saknar med Sverige. :D
Har fått lägga ut halm i hagöppningen så att det är någorlunda torrare i alla fall :/. Var 3dm snö här som försvann på en natt och har regnat ända sen dess..

Men så är det också så att hans hage är värre än de storas, de är bara leriga upp över kronranden, Ibbe är upp över magen :rofl:.
 
Åh, hu. :D Så ser Alva ut när vi varit ute i regnet och busridit.. Här ligger snön nästan aldrig kvar heller, Skåne+ typ. Ett mekka av blöt sand, blöta täcken, blöta hästar, blött allt mellan oktober och mars. :D
Ja detta var innan ridning, sen var han lika smutsig igen när jag tog in för kvällen :rofl:
 
Jag har ridit überpigg Ariel ikväll. Var lite tveksam först, då hon trots snösulor och fyra brodd i varje hov halkade... Vi har fått tre dm pudersnö ovanpå vår blankis. Usch och fy!

Men på vändplanen var underlaget lite bättre, så vi kunde skritta och trava. Eller takta och studsa, som Ariel gjorde när andan föll på. ;)

Kände mig ändå nöjd med passet, målet just nu är att behålla glädjen i ridningen, vilket vi gjorde ikväll. :)
 

Hade visst redan en lerig bild uppe på Photobucket, då kan jag ju lägga in den, apropå. :D
20161211_135148.jpg


Skulle egentligen haft dressyrträning idag, var rätt pepp till och med, eftersom det gått så himla bra på sistone. Plus att jag tar varje chans att rida i ridhus så här års. :angel:
Meeen min tränare fick ställa in idag då sadelutprovaren skulle komma (en mkt eftertraktad sådan som visst är skitsvår att boka). Slutade med att jag inte red alls utan bara mockade hagen i vad som kändes som åtta timmar. I själva verket var det nog 1,5 timme. Imorgon tänkte jag norpa min kompis fula allroundsadel och sticka ut och galoppera med skrället.
Upptäckte av en slump att den märkeslösa skräpsadeln ligger riktigt bra på Alva. Och vi tycker båda två att busridning är rätt kul. Brukar varva övergångar och skolor där det är lerigt eller asfalt, med stadig, rullande galopp där vägen är bättre.
 
2 hg lusern och 30 g mineralier slank ned. :banana: Nu ska jag testa med 40 g imorgon. :angel:

Lär väl sluta med att jag får ge de bortskämda hästarna 4 hg lusern varje dag. :p
 
Ett tag sen jag skrivit nånting så tänkte komma med en kort uppdatering :)

Tintin och jag jobbar på, pälsfällartiden har börjat och det ökar lite för varje dag. Hittar redan hästhår där det inte skulle behöva vara (som mina jobbkläder :o) så få se hur det blir lite längre fram i vår. Ridningen går sakta men säkert framåt, traven blir stadigare och bättre hela tiden. Känner att det börjar bli dags att ta tag i galoppen men jag har lite kört fast där.. Är inte tillräckligt stadig/tydlig i galoppfattningen och om Tintin inte förstår direkt att det är galopp vi ska ha så blir det ett enda skumpande. Galoppfattningar har alltid varit min svagaste punkt i ridningen och det blir extra tydligt just nu när jag har en lite mer oerfaren häst som inte förstår. Med duktigare ryttare på ryggen tar han galoppen bra. Måste fråga tips från min tränare hur jag ska göra.

Ett par dagar har Tintin känts lite yr i bollen och okoncentrerad, men överlag går det bra och jag är nöjd. Kondisen är inte den bästa men vi jobbar på det! :) ökar försiktigt längden på ridpassen nu. Vädret har varit väldigt omväxlande men nu har vi fått en hel del snö så jag hoppas att jag kan få med nån av stallkompisarna på uteritt nån dag!
 
2 hg lusern och 30 g mineralier slank ned. :banana: Nu ska jag testa med 40 g imorgon. :angel:

Lär väl sluta med att jag får ge de bortskämda hästarna 4 hg lusern varje dag. :p

40 g gick bra, ska våga testa 50 g ikväll, sedan får jag försöka hitta tid till att ge dem två gånger/dygn, tror mer på att få i dem 2x50 g än att stoppa i dem 100 g på en gång.
 
en fråga till er med klippta pälsbollar!! vad hade ni lagt på ibbe nu? han är ju som halvklippt väldigt ofrusen av sig, har ett fleecefodrat på g då jag inte vill ha ett ofodrat nu när han inte har ngn egen luftspalt (annars så tycker jag inte om fleece fodrade täcken),
men så hade jag tänkt mig ett inne täcke under, han få ett på 300g men det känns lite mycket nu, även 200g kan också var lite mycket tänker jag, men så är ju 100g inte mycket alls.. blir kanske mer som 150 med det fleecefodrade dock..

hjälp :nailbiting:
 
Jippie! :banana: Lusern är grejen! Nu äter de nöjt upp halva mineralgivan utan knot. :d Blir förvisso 3,4 MJ mer än de behöver, men så fasligt överviktiga är de inte längre. Även om bägge skulle må bra av lite mindre fett. :p
 
en fråga till er med klippta pälsbollar!! vad hade ni lagt på ibbe nu? han är ju som halvklippt väldigt ofrusen av sig, har ett fleecefodrat på g då jag inte vill ha ett ofodrat nu när han inte har ngn egen luftspalt (annars så tycker jag inte om fleece fodrade täcken),
men så hade jag tänkt mig ett inne täcke under, han få ett på 300g men det känns lite mycket nu, även 200g kan också var lite mycket tänker jag, men så är ju 100g inte mycket alls.. blir kanske mer som 150 med det fleecefodrade dock..

hjälp :nailbiting:

Beror väl lite på förutsättningarna, tänker jag - väder, typ av hage, vindskydd? Min står i utebox, dagtid sandhage utan regn/vindskydd. Nu är hon ju halvklippt och har pälsen kvar på ryggen, så vid nederbörd och plusgrader har hon faktiskt bara ofodrat regntäcke. Åtminstone från utsläpp tills jag kommer, är alltid i stallet på förmiddagen då jag bara jobbar kväll, vill inte lägga sadel på blöt häst.
Vid minusgrader, eller horisontalregn, får hon ha det svarta med halvhals som jag visade bild på tidigare i tråden. Det har nog minst 300g, är lite overkill men hon har aldrig svettats under hittills iaf. :cautious:
Om det bara är några få minusgrader får hon ha ett skruttigt vadderat stalltäcke. Fleecetäcken avskyr jag, jäkla smutsmagneter. :D
Söker med ljus och lykta efter någon tysk tillverkare av ulltäcken, men det är verkligen inte lätt. Funderar på att helt enkelt beställa hos Mias och hämta när jag åker upp nästa gång...
 
Beror väl lite på förutsättningarna, tänker jag - väder, typ av hage, vindskydd? Min står i utebox, dagtid sandhage utan regn/vindskydd. Nu är hon ju halvklippt och har pälsen kvar på ryggen, så vid nederbörd och plusgrader har hon faktiskt bara ofodrat regntäcke. Åtminstone från utsläpp tills jag kommer, är alltid i stallet på förmiddagen då jag bara jobbar kväll, vill inte lägga sadel på blöt häst.
Vid minusgrader, eller horisontalregn, får hon ha det svarta med halvhals som jag visade bild på tidigare i tråden. Det har nog minst 300g, är lite overkill men hon har aldrig svettats under hittills iaf. :cautious:
Om det bara är några få minusgrader får hon ha ett skruttigt vadderat stalltäcke. Fleecetäcken avskyr jag, jäkla smutsmagneter. :D
Söker med ljus och lykta efter någon tysk tillverkare av ulltäcken, men det är verkligen inte lätt. Funderar på att helt enkelt beställa hos Mias och hämta när jag åker upp nästa gång...
Platt hage, lite skydd från en byggnad men är oftast fritt blås. Så ska det vara minus så kan ju 300g fungera men med tanke på att mina oklippt halvblod nu har ca 100g och ändå är lite varma då solen står på så vet jag inte om det kommer bli alldeles för varmt med ens 200g.

Men har i alla fall ett 300g nu som får bli i alla fall stalltäcke. Så får jag se om jag hittar ngt tunnare.
 
Idag red jag ett skitpass på Ariel. Eller, första halvan var bra, men det förtränger jag när andra halvan var strul.

Mest är jag frustrerad över dåliga förutsättningar, att bara ha en grusväg på 600 m att jobba på suger.
 
Idag red jag ut barbacka och tränade på min balans. Bäst att passa på medan det är snö här. ;)

Ariel blev lite förvånad när jag släppte efter på skänkeln i galopp, ska det verkligen kännas så? O_o Jag klämmer tyvärr ofta med låren i galopp, mest pga att vi haft sådana enorma problem att det blivit en ful vana. Tydligen har även Ariel vant sig att det ska kännas så... :crazy:
 
Har också varit ute i det sköna vädret idag :) fick sällskap av en av stallskompisarna med hennes äldre, jättecoola valack och han är superbra som sällskap åt Tintin som kan tycka det är lite småläskigt att vara på uteritt med bara en annan häst som sällskap. Pigga hästar, Tintin hade gärna gasat på lite mer men vi skrittade mest. Vi har en äng som tillhör stallsägaren så den får vi rida på, så där passade vi på att rida lite i djupsnön, Tintin tycker sånt är jätteroligt. Passade på att trava lite och han hade garanterat spurtat fram i galopp om jag hade bett honom om det. Men det tar vi en annan dag. Roligt var det! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp