Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag kör inte heller på vintern... har en tung fyrhjulsvagn, mest bruks-modell och den vagnen är i och för sig tillräckligt stabil för körning - och det är inte en vagn man svänger fort med. Men den är för tung för Reggie än så länge, och att köra med den skulle visserligen bli styrketräning men inte så mycket annat. Maratonvagnen känns alldeles för ostadig, liksom den ganska fina gamla gigg jag har (som antagligen är mer lämpad än maratonvagnen).
På min shoppinglista ligger en bra rockard, men det torde dröja innan det inköpet blir av. Så tills vidare är det ridning på vintern och så ska jag träna mig själv och hästarna på körning när is och snö är borta.

Jag kör ju endast, hela året om men det kräver verkligen sin vagn och bara ute.
 
Idag fick vi galopperat, äntligen! Strålande väder, 30 min uppvärmning i skritt på asfalt innan vi nådde galoppvägarna. Jättepigg ponny, fin kontakt med munnen, samlar sig till och med i galoppen nu. Makalöst. :D Imorgon har jag hästledigt då "medryttaren" rider. En tjej på nyss fyllda 14, den enda utöver min syrra som jag vågar släppa upp på min häst. Är oerhört petig där. Men hon har världens mjukaste hand och sitter helt still, så jag kan leva med det en gång i veckan. :D
 
Gick ut på en liten tur nu i skymningen på grusvägen :), glad liten Ibbe som travade på som bara den :), blev även lite galopp ^_^.
Är alltid härligt när man hinner ut mellan regnskurarna ^_^
 
Jag har inte ridit på ridbana sedan öh, september tror jag. :p Jag velar lite kring om jag ska avanmäla eller inte. Å ena sidan åker vi dit bara för att miljöträna, å andra sidan skulle jag må bra av att spara de pengarna och rida mer hemmavid. :cool: Har en vecka på mig att bestämma mig.

ÅK!! All träning är bra träning ;)
Jag brukar alltid hitta massa bra förklaringar för att "slippa" åka men rätt som det är står man där med en skadad häst eller något annat och då ångrar man sig massor att man inte åkte medans man kunde..
Hädanefter, OM hästen blir bra ska jag åka på allt jag känner för! Ett löfte till man själv ;)
 
Igår fick Ricky hänga med när jag red Ariel. Det var mäkta populärt, som han galopperade och busade. :laugh: Tror dessutom att han tyckte det var extra skönt med en skottad väg, i hagen är det 5 dm snö om de inte går i sina upptrampade stigar.

170304_58bc31249606ee632bf48567.jpg


Ariel tyckte det var roligt med sällskap, hon fick mycket bättre driv på bortaväg. Men hon blev lite ängslig när Ricky försvann ur synhåll, så om hon fått bestämma skulle de haft kapplöpning. ;)
 
Igår fick Ricky hänga med när jag red Ariel. Det var mäkta populärt, som han galopperade och busade. :laugh: Tror dessutom att han tyckte det var extra skönt med en skottad väg, i hagen är det 5 dm snö om de inte går i sina upptrampade stigar.

170304_58bc31249606ee632bf48567.jpg


Ariel tyckte det var roligt med sällskap, hon fick mycket bättre driv på bortaväg. Men hon blev lite ängslig när Ricky försvann ur synhåll, så om hon fått bestämma skulle de haft kapplöpning. ;)
Det ser rätt festligt ut! :D Men vad gör du om det kommer en bil? Kommer han tillbaka när du ropar? :nailbiting: Fast de är nog ganska fästa vid varandra, mor och son, han kanske inte går så långt. :p
 
Det ser rätt festligt ut! :D Men vad gör du om det kommer en bil? Kommer han tillbaka när du ropar? :nailbiting: Fast de är nog ganska fästa vid varandra, mor och son, han kanske inte går så långt. :p

Det kommer ingen bil. ;) De har inget där att göra. :) Det är en skogsbilsväg, så på vardagarna (just i år) kan det komma några timmerbilar, men deras tider har jag koll på och rider inte med Ricky då.

Däremot på hösten kan det vara någon bärplockare ibland, då får jag ropa på Ricky. Han kommer på inkallning. :)

Han springer rätt så långt iväg, men om han inte ser Ariel på några minuter springer han tillbaka. ;) Väldigt smidigt.
 
Det kommer ingen bil. ;) De har inget där att göra. :) Det är en skogsbilsväg, så på vardagarna (just i år) kan det komma några timmerbilar, men deras tider har jag koll på och rider inte med Ricky då.

Däremot på hösten kan det vara någon bärplockare ibland, då får jag ropa på Ricky. Han kommer på inkallning. :)

Han springer rätt så långt iväg, men om han inte ser Ariel på några minuter springer han tillbaka. ;) Väldigt smidigt.

Underbart!
 
Så, nyss var jag i grannstallet och kikade på en box. Kallstall, rätt stor box, grannhästen har Alva stått med innan fast i nuvarande stall. I stort sett samma upplägg som i nuv., men med ridhus! Och ridbana. Och direktanslutning till ridvägsnätet från gården. 1 Maj flyttar vi in.

Är redan nu lite nervös, haha. Men jag tror det kommer bli bra. Det är många från nuvarande stall som flyttat till grannen under årens lopp, och de flesta är kvar. Gott tecken, tänker jag. Imorgon har vi dressyrträning igen, skall bli roligt!
 
Så, nyss var jag i grannstallet och kikade på en box. Kallstall, rätt stor box, grannhästen har Alva stått med innan fast i nuvarande stall. I stort sett samma upplägg som i nuv., men med ridhus! Och ridbana. Och direktanslutning till ridvägsnätet från gården. 1 Maj flyttar vi in.

Är redan nu lite nervös, haha. Men jag tror det kommer bli bra. Det är många från nuvarande stall som flyttat till grannen under årens lopp, och de flesta är kvar. Gott tecken, tänker jag. Imorgon har vi dressyrträning igen, skall bli roligt!

Ridhus låter fantastiskt, det är min dröm. Om 6-10 månader har jag förhoppningsvis 5 min transport till ridhus. Gissa om jag längtar! Har 65 min nu...
 
Ridhus låter fantastiskt, det är min dröm. Om 6-10 månader har jag förhoppningsvis 5 min transport till ridhus. Gissa om jag längtar! Har 65 min nu...

Visstja, du ville flytta söderut, va? :)
Alltså, det kryllar av ridhus här, inom tio minuters skrittpromenad vet jag minst fem stycken. Problemet är att konceptet "ridhuskort" eller att över huvud taget hyra in sig någonstans där man inte har hästen, det existerar inte här. Jättemärkligt. Är ju egentligen easy money för stallägarna, men jaja. Rider till min tränares anläggning (20 min skritt o trav dit, perfekt uppvärmning) en gång i veckan, och tänkte fortsätta med det även efter att vi flyttat, deras anläggning är underbar. :D
Det är drömstallet här omkring. Men jag kan inte hosta upp 460 € i månaden. Det är nästan 3 gånger min egen hyra... Helst vill jag ju ha eget stall igen, men det får vänta lite tills jag kommit på vad jag vill göra med livet, och var jag vill göra det.
 
Visstja, du ville flytta söderut, va? :)
Alltså, det kryllar av ridhus här, inom tio minuters skrittpromenad vet jag minst fem stycken. Problemet är att konceptet "ridhuskort" eller att över huvud taget hyra in sig någonstans där man inte har hästen, det existerar inte här. Jättemärkligt. Är ju egentligen easy money för stallägarna, men jaja. Rider till min tränares anläggning (20 min skritt o trav dit, perfekt uppvärmning) en gång i veckan, och tänkte fortsätta med det även efter att vi flyttat, deras anläggning är underbar. :D
Det är drömstallet här omkring. Men jag kan inte hosta upp 460 € i månaden. Det är nästan 3 gånger min egen hyra... Helst vill jag ju ha eget stall igen, men det får vänta lite tills jag kommit på vad jag vill göra med livet, och var jag vill göra det.

Ja, jag är på väg söderut. :) Har boende och lösdrift ordnat, bara nuvarande hyresgäst kunde bestämma sig för när hen ska flytta. :angel:

Knepigt system med ridhusen... Men perfekt att kunna rida till tränaren. :)
 
Om jag inte hade haft hästen vid det stall jag har nu så hade jag inte kunnat rida speciellt mycket i vinter. Vi har ridhus, ridbana och stor lösdrift. Dessutom fina ridvägar! Supertrevligt stallsgäng och hästarna trivs bra :) kommer knappast att vilja ha hästen nån annanstans, finns liksom inget stall med samma förmåner i närheten. Kryllar inte av ridhus här, det finns ett par stycken men antingen blir stallshyran superdyr, svårt att få tider att rida då ridhuset inte är bokat, ingen tillgång till lösdrift eller så får hästarna stå en och en i nån frimärkshage. Så jag trivs så bra där jag är :)

Tintin blev skodd idag, andra gången någonsin men han var betydligt lugnare än sist, han tycktes ha fattat vad det gick ut på. Men han är hemskt risig i magen nu, helt kladdig under svansen och på bakbenen :( igår var han lite fisig och lös men blivit värre. Ökade på mjölksyrebakterierna (han har fått lite ett par dagar redan) och hoppas det hjälper. Kommer att vara bortrest över helgen så jag hoppas jag får lite ordning på det tills det! Troligtvis är det pga byte till nytt parti hö, det verkar vara inte vara lika torrt som det hö de ätit den senaste tiden. Flera hästar som reagerat lika. Och så har häststackarna fått sluta med fri tillgång som de haft de senaste månaderna, visserligen med slowfeednät men det är flera stycken som blivit lite för tjocka så nu portioneras höet ut igen. Lite griniga hästar som var helt övertygade om att de höll på att svälta ihjäl.. :angel:
 
Men han är hemskt risig i magen nu, helt kladdig under svansen och på bakbenen :( igår var han lite fisig och lös men blivit värre. Ökade på mjölksyrebakterierna (han har fått lite ett par dagar redan) och hoppas det hjälper. Kommer att vara bortrest över helgen så jag hoppas jag får lite ordning på det tills det! Troligtvis är det pga byte till nytt parti hö, det verkar vara inte vara lika torrt som det hö de ätit den senaste tiden. Flera hästar som reagerat lika. Och så har häststackarna fått sluta med fri tillgång som de haft de senaste månaderna, visserligen med slowfeednät men det är flera stycken som blivit lite för tjocka så nu portioneras höet ut igen. Lite griniga hästar som var helt övertygade om att de höll på att svälta ihjäl.. :angel:

Det hände i vårt stall också, i sensomras när vi började fodra med årets hö. En av shettisarna fick rätt allvarlig kolik och det bara sprutade avföring ur henne, riktigt hemskt. Min hade också ett kolikanfall, liksom två andra hästar. Vi, dvs jag och en till som har våra sammanlagt 6 hästar ihop i en hage, ställde oss på tvären och köpte in eget hö. Sedan dess har ingen haft ens en fis på tvären. Så jag skulle hålla ett öga på det där om jag var du. :)
 
Det hände i vårt stall också, i sensomras när vi började fodra med årets hö. En av shettisarna fick rätt allvarlig kolik och det bara sprutade avföring ur henne, riktigt hemskt. Min hade också ett kolikanfall, liksom två andra hästar. Vi, dvs jag och en till som har våra sammanlagt 6 hästar ihop i en hage, ställde oss på tvären och köpte in eget hö. Sedan dess har ingen haft ens en fis på tvären. Så jag skulle hålla ett öga på det där om jag var du. :)
Jo vi håller koll, vi pratade ihop oss ett gäng hästägare igår i stallet nämligen. Tintin och de andra hästarna verkade må bra i övrigt, så hoppas det inte blir värre! Har varit svårt att få tag i bra hö i år efter förra sommarens dåliga väder här :/
 
Idag på träningen gjorde vi något roligt! Förra året länkade jag det här klippet till min tränare:
http://www.hippson.se/hippson-tv/charlotte-och-roberto-gjorde-107-byten.htm
Charlotte H-B och Roberto som gör en herrans massa galoppombyten på en ridslinga. Anyway, visade klippet och sa halvt på skämt, halvt på allvar att det här är mitt mål med Alva. Tränaren svarade: "2020 skall det sitta. Bäst vi sätter igång!" Så, idag provade vi! Första träningen utomhus för i år, solen kikade till och med fram emellanåt. Höger galopp halva långsidan, volt tillbaka mot hörnet där tränaren stod, runda tränaren och "sitta om", ge ny galopphjälp, medan tränaren petade på rätt ställe med touchier-spöt. Och - hopp - byte! Två gånger i varje varv, sen räckte det. Jättenöjd! Tränaren också! :D

Efter träningen hjälpte jag kompisen att lastträna hennes islänning, därefter åkte vi till ridsportbutiken som hade rea. :nailbiting: Lyckades behärska mig och köpte bara tre par strumpor och ett nytt dressyrspö, då någon långfingrad typ snott mitt. :cautious: Hade helst velat ha ett spö i en knäpp färg, men chockrosa och spygrön fanns bara upp till 120 cm, därefter var alla svarta. Får väl pimpa spöt själv..
 
Idag upptäckte jag något underbart: någon hade sladdat en av de bästa ridvägarna! :love: Lyckan var total när jag upptäckte det! Helt fast, packad sand.
20170310_120215.jpg


Den här slingan är jättebra, den går först i kringelkrokar hit och dit, lite backigt upp och ner. I mitten kommer en bra klätterbacke och på slutet en lång raksträcka längs med en myr. Blev alltså mycket galopp idag. :D

Efteråt var vi väldigt smutsiga..
20170310_125041.jpg


För ett tag sedan beställde jag ett Nova-bett via min syster i Sverige, de går inte att få tag i här. Var väldigt meckigt alltihopa, då jag inte har något svenskt bankkonto längre. Nåväl, det dök upp i alla fall! Och Alva verkar gilla det. Har ridit på ett rakt Apple Mouth (eller vad de nu heter, de där plastbetten med äppelsmak) i alla år, tyckte det började bli dags för en upgrade.

Vad har ni hittat på i veckan?
 
Vad har ni hittat på i veckan?

Absolut ingenting. :down: Har haft en tuff jobbvecka, så jag har bara gjort måsten med hästarna.

Men idag tog vi en skrittur igen, jag på Ariel och så Ricky lös. Mindre vild Ricky idag, men han travar och galopperar ändå en hel del. Han var rätt slut efteråt, trots att hela vägen (3,6 km) var nyskottad så han behövde inte pulsa i snön.

Ariel var allmänt seg och ointresserad, hon hade föredragit att få stå och sova i solen (som hon gjorde resten av dagen :p ).

Imorgon hoppas jag att det blir en uteritt eller ett dressyrpass med Ariel, men det hänger på min ork och hennes lust. :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattunge nästa sommar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp