Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag upptäckte jag något underbart: någon hade sladdat en av de bästa ridvägarna! :love: Lyckan var total när jag upptäckte det! Helt fast, packad sand.
20170310_120215.jpg


Den här slingan är jättebra, den går först i kringelkrokar hit och dit, lite backigt upp och ner. I mitten kommer en bra klätterbacke och på slutet en lång raksträcka längs med en myr. Blev alltså mycket galopp idag. :D

Efteråt var vi väldigt smutsiga..
20170310_125041.jpg


För ett tag sedan beställde jag ett Nova-bett via min syster i Sverige, de går inte att få tag i här. Var väldigt meckigt alltihopa, då jag inte har något svenskt bankkonto längre. Nåväl, det dök upp i alla fall! Och Alva verkar gilla det. Har ridit på ett rakt Apple Mouth (eller vad de nu heter, de där plastbetten med äppelsmak) i alla år, tyckte det började bli dags för en upgrade.

Vad har ni hittat på i veckan?
Vilken härlig ridväg! :love:

Tintin har haft en lugn vecka, han har varit rätt mycket igång den senaste månaden, så när det nu kom en lite mer fullproppad vecka så passade jag på att ge honom lite ledigt. Tror det vara gör honom gott. Vi tar nya tag nästa vecka, är på kurs nu i helgen och samlar inspiration :)
 
Ibbe har Inte gjort ngt på skitlänge nu :(, inte ens fått tummen ur att klippa benen på honom :(.
Tog bort min stora fina fux i måndags så de senaste 2 veckorna har man knappt orkat vara i stallet :(.
 
Usch sånt är alltid så jobbigt, beklagar!

Är relativt ny här men tar mig friheten att svara också ;)
Vi har tillbringat mesta tiden av veckan i skogen, skrittandes i både snöstorm och vårväder. Årstiderna ändras fort! ;) När det var som värst gick vi faktiskt upp till manegen, vi får trava lite denna vecka innan återbesök på kliniken så det passade bra när det var lite för hårda vindbyar.. Nästa vecka ska vi öka på med lite mer trav och ingen är gladare än jag :P (möjligtvis den superpigga hästen...)
 
Hur är det med fällning på era? Min har päls som en mammut, och fäller kopiöst mycket redan. Vågar man klippa en sista gång eller är det för långt in på våren? Hört så mycket olika om att sommarpälsen kan förstöras osv.
 
Hur är det med fällning på era? Min har päls som en mammut, och fäller kopiöst mycket redan. Vågar man klippa en sista gång eller är det för långt in på våren? Hört så mycket olika om att sommarpälsen kan förstöras osv.
Fäller hästen så hade jag inte klippt. Är tufft för klippmaskinen och risk att man klipper i sommarpälsen.
 
Usch sånt är alltid så jobbigt, beklagar!

Är relativt ny här men tar mig friheten att svara också ;)
Vi har tillbringat mesta tiden av veckan i skogen, skrittandes i både snöstorm och vårväder. Årstiderna ändras fort! ;) När det var som värst gick vi faktiskt upp till manegen, vi får trava lite denna vecka innan återbesök på kliniken så det passade bra när det var lite för hårda vindbyar.. Nästa vecka ska vi öka på med lite mer trav och ingen är gladare än jag :P (möjligtvis den superpigga hästen...)

Givetvis, välkommen! :D Vad har din häst haft för skada?
 
Han är behandlad för knäledsinflammation i ena bakknät.. Visade 0.5° hälta på volt men inget på böjorov så jag hoppas det har blivit bättre så vi slipper en till behandling! :)

Håller tummarna!

Här slog vädret om, blev plötsligt riktigt rått. Såpass att jag täckade hästen igår när jag tog in, hon har varit utan i nästan två veckor.

I övrigt ångrade jag mig angående stallbyte. Var så pepp innan, men en kompis som står där gav mig en "privatvisning" och där kom ett par mindre bra saker fram. T ex om man inte vill ha hästen ensam i en frimärkshage eller med fri tillgång på hösilage, får man hosta upp 50€ extra i månaden, för en något större sandhage.

Låg vaken hela natten och grubblade och kom fram till att ridhuset inte är värt det. Har jag överlevt hittills utan, klarar jag det framöver också. Känns dumt att rycka bort hästen från bra hagkompisar och jättebra lågenergihö, bara för att jag vill rida inomhus på vintern. Slutar förmodligen ändå med att jag alltid rider ut för att ridhuset är fullt. :p
 
Håller tummarna!

Här slog vädret om, blev plötsligt riktigt rått. Såpass att jag täckade hästen igår när jag tog in, hon har varit utan i nästan två veckor.

I övrigt ångrade jag mig angående stallbyte. Var så pepp innan, men en kompis som står där gav mig en "privatvisning" och där kom ett par mindre bra saker fram. T ex om man inte vill ha hästen ensam i en frimärkshage eller med fri tillgång på hösilage, får man hosta upp 50€ extra i månaden, för en något större sandhage.

Låg vaken hela natten och grubblade och kom fram till att ridhuset inte är värt det. Har jag överlevt hittills utan, klarar jag det framöver också. Känns dumt att rycka bort hästen från bra hagkompisar och jättebra lågenergihö, bara för att jag vill rida inomhus på vintern. Slutar förmodligen ändå med att jag alltid rider ut för att ridhuset är fullt. :p

Jag tror du tänkt helt rätt. Har levt hela mitt hästliv utan ridhus. Det är trögt vissa årstider men det fungerar. Dessutom är det ju som du säger, kanske på bekostnad av din hästs välbefinnande.
 
Jag tror du tänkt helt rätt. Har levt hela mitt hästliv utan ridhus. Det är trögt vissa årstider men det fungerar. Dessutom är det ju som du säger, kanske på bekostnad av din hästs välbefinnande.

Jo, samma här. Frånsett en vinter då jag stallade in min första fjordhäst i ridskolans privatstall. Fast det är över tio år sedan nu.

Känns som rätt val. Grannstallet är populärt och de som flyttat dit från vårt stall är fortfarande kvar. Men de har över 80 hästar, hos oss står knappt hälften tror jag. Jag tycker lördag förmiddag är olidlig hos oss, måste vara sju resor värre hos grannen när alla har helg och ska ta med hela släkten till hästen. Blä.

Mvh saknar tyst svensk skog något oerhört. :D
 
Hur är det med fällning på era? Min har päls som en mammut, och fäller kopiöst mycket redan. Vågar man klippa en sista gång eller är det för långt in på våren? Hört så mycket olika om att sommarpälsen kan förstöras osv.
Tintin fäller rejält med päls, men han har massor med vinterpäls också då han går på lösdrift.
 
Hade träning igår igen, jobbade med ryggning och halt från trav, fokus på att hon skulle "sätta sig" ordentligt. "Förberedelse för piaff", som min tränare sa, tidsplan ~2 år. Min medryttare var med och filmade nästan hela passet, kan klippa och ladda upp nåt om det är intressant.
Låter nästan som om allt flyter på helt klockrent men så är det såklart inte. :p Började förra veckan fila på att få lite mer sväv i traven, märker att jag såsat runt på halvfart i flera år innan vi började träna dressyr. Det är svårt att fokusera på flera saker samtidigt, och att _känna_ när hon arbetar med ryggen och skjuter på. Eller känna vilket ben som står utanför fyrkanten i halten.

I övrigt försöker jag hitta en vettig sadelutprovare, det är ett jäkla gissel i den här staden. Den jag hade innan får jag inte tag i, många andra har antingen oändliga väntetider eller dåligt rykte. Grrr.
 
Bröt mot kallblods regeln nr 53 igår dvs klippte benen inklusive hovskägg på Ibbe :o! Ska försöka ta halva ansiktet imorgon så han inte har lika mycket framvikt sen ;).
Var rädd att han skulle ha regnskollor på benen också men de var finfina :). Nu har han dock 2 storlekar mindre på beskydd :rofl: och tror han ska få ha beskydd nu när det är 2cm mindre vaddering runt benen :p.
 
Blev en hurtig dag i stallet! En ordentlig manklippning, svanstvätt och lektion på det! :) manen blev inte så snygg den här gången, får nog fixa till den lite nästa gång.

Har gjort susen att Tintin fått ha 1 1/2 vecka ledigt från all ridning, vi har bara pysslat, promenerat och jobbat från marken. Att jag själv var på kurs hela förra helgen och fick samla ideer, tips och inspiration har också hjälpt. Han kändes suverän idag, jag har haft svårt att få honom att inte falla inåt speciellt i höger varv. Vi backade bandet lite och jobbade med finlir och det var nog precis vad som behövdes. Det är verkligen guld värt med en duktig kompis som orkar och vill hjälpa till! :) Har lite börjat spåna på att starta nån dressyrklass i år, och fortsätter det på samma sätt så är det absolut ingen omöjlighet! :up:
 
Idag tänkte jag tömköra Ibbe, ibbe hade dock inte lust med ngt sånt utan ville springa fort istället :rofl: så blev lite springa fort över ett mini hinder istället ^_^, glad ponny i alla fall :D
 
Vädret är riktigt uselt idag, har spöregnat sedan kl 7 i morse. :meh: Blev alltså inget med den planerade uteritten idag. Istället sitter jag och drar över bilder och filmer från telefonen till datorn. Här är några klipp från träningen i onsdags. Ursäkta tyskan. ;)

Här har vi ryggat myrsteg in i ett hörn. :D

Här lite förvänd öppna. Fokus på att tvära och korsa bakbenen, snarare än något ur ett dressyrprogram. Hon rinner iväg en del emellanåt, som sagt är min koordination inte på topp. Och min hand blir stum ibland. Hon är väldigt förlåtande, min pärla.

Arbetstrav.

Ibland när vi har lite tid efter träningen, får Alva gå upp på elefantpallen. Det tycker hon är festligt. :)
 
Seeega hästar mitt i fällningen, samtidigt som de är rädda för typ allt. Så är det just nu.

I helgen har dottern varit hemma och gärna följt ut med hästarna vilket jag är väldigt glad över då båda medryttarna har annat att göra.

Herr Grå kördes igår och vi hade Bruno på släp. Han får alltid bära loksele trots att han inte drar något. Den ger lite tyngd men framförallt en ganska naturlig jobbställning, låg och lång.
Herr Grå var ordentligt svettig igår och mycket av vår fina skogsväg är just nu uppkörd av timmerbilar så, även om det var skritt, var det extremt tungt i ca 1 dm lera. Bruno gick mest och vilade under just det arbetet.

Dagen efter var det Brunos tur att dra och Herr Grå att följa med som handhäst.
Kul att köra hästar som knappt vill fram. Bruno fäller så in i bängen.
Lervägar genom skogen var mer fryst idag vilket nog var bra för Bruno som inte har samma muskler och kondis som Herr Grå.
Det blev jobbigt nog.

Så, vi har alltså tillbringat helgen i vagn och lyckats röra på hästarna två gånger var men bara varit ute en gång per dag. Jag gillar verkligen att kunna ha handhäst.
 
Så, vi har alltså tillbringat helgen i vagn och lyckats röra på hästarna två gånger var men bara varit ute en gång per dag. Jag gillar verkligen att kunna ha handhäst.

Låter som en skön helg! Synd med skogsvägen dock.
Handhäst tycker jag också är ett jättebra koncept. Det funkade så bra med min systers haflinger/welsh-korsning på släp när vi bodde i Sverige, men här är det si och så med trafiksäkerheten hos stallkompisarnas hästar... Så de får vackert motionera sina egna. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Färg
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp