Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är ibbe naken :p, bortsett från benen som var för fuktiga och huvudet som min lilla maskin inte orkade med och den stora låne maskinen var för stor för :/.
Men Ibbe är verkligen en ängel när man klipper, står hur tryggt pch fint som helst medans jag for runt och kämpade mig igenom björnpälsen, dvs så länge han hade Hö.. Så fort det började sina så blev han otålig ;).

Men är väldigt säker nu på att det inte är löss utom regnskållor han har, vilket är en liten lättnad. Han är full av små ruvor vilket förklarade varför det var så tungt att klippa på vissa ställen, är därför väldigt hackigt gjort :/.
Men han är i alla fall väldigt mer lätt borstad nu och huden kan luftas ordentligt :).
Så blir till att hålla ren och få bort alla små skorpor :).
Var också i ridhuset idag där vi travade över bommar och försökte hålla rakt spår och inte välta i svängarna, bommarna gick bättre än svängarna om man säger så men överlag så var det ett bra pass för att inte ha gjort ngt vettigt öht detta året.
 
Ikväll har vi snöpulsat. På några dagar har det kommit 45 cm snö. Jag vill ha vår. :grin:

ariel_58b70f06e087c3440a86b391.jpg


19 dagar kvar till tävling och vi kommer knappt kunna rida i annat än skritt fram till dess. Tjoho. Nåja, nu är vi ju bara där för att miljöträna.
 
Vi hade träning i förmiddags, förra veckan blev inställd. Övade på förvänd öppna i skritt och trav, sedan serpentiner i trav med halt på medellinjen efter varje båge, med fokus på att stå rakt. Inte helt enkelt. :D Därefter ett par varv i galopp ut skritt åt båda hållen, så var vi nöjda. Både jag och tränaren är så begeistrade över hur snabbt Alva lär sig saker, och hur hon musklat på sig. Imorgon åker kompisens allroundsadel på igen, hoppas hästen också är pigg på lite galopp i skogen.

I övrigt har jag helt spontant sytt en ridkjol! Inte en sån där vadderad á la Uhip, utan en typ lång cirkelkjol i dubbelt fleecetyg. Skall provridas imorgon, tänkte jag.
 
Ikväll har vi snöpulsat. På några dagar har det kommit 45 cm snö. Jag vill ha vår. :grin:

ariel_58b70f06e087c3440a86b391.jpg


19 dagar kvar till tävling och vi kommer knappt kunna rida i annat än skritt fram till dess. Tjoho. Nåja, nu är vi ju bara där för att miljöträna.
Skritt i snö kommer man långt med :), bara att sätta igång så rumpan jobbar på och hästen arbetar rätt :).
Sen försvinner nog snön snart så att det blir härligt djup lera att välja runt i istället ;).
 
Skritt i snö kommer man långt med :), bara att sätta igång så rumpan jobbar på och hästen arbetar rätt :).
Sen försvinner nog snön snart så att det blir härligt djup lera att välja runt i istället ;).

Klart att skritta i snö är bra, men när man bara kan göra det, oavsett vart man rider, så blir det rätt trist och enformigt. :(

Jag längtar efter lera jag, för då kan jag galoppera på grusvägar. :D
 
Ikväll har vi snöpulsat. På några dagar har det kommit 45 cm snö. Jag vill ha vår. :grin:

ariel_58b70f06e087c3440a86b391.jpg


19 dagar kvar till tävling och vi kommer knappt kunna rida i annat än skritt fram till dess. Tjoho. Nåja, nu är vi ju bara där för att miljöträna.

Vad ska ni tävla för nåt? :) Vi har för närvarande barmark och uppemot 12 grader dagtid, och ingen konstant nederbörd! Jag är så lycklig!:p
 
Vad ska ni tävla för nåt? :) Vi har för närvarande barmark och uppemot 12 grader dagtid, och ingen konstant nederbörd! Jag är så lycklig!:p

Vi ska iväg på en dressyrtävling den 19:e. :) Ska försöka få Ariel att börja tycka om dressyrtävlingar, hon är så himla fin när vi tränar, men på tävling lägger hon av helt. Misstänker att det är pga hennes nervositet (jag har konstigt nog ingen sådan när jag tävlar, har aldrig haft) och då gäller det ju att tävla mer. Tyvärr har vi väldigt få LC här uppe, blir kanske två tävlingar till i år. Annars skulle jag inte tävlat redan nu.

Låter som perfekt väder. :D
 
Vi ska iväg på en dressyrtävling den 19:e. :) Ska försöka få Ariel att börja tycka om dressyrtävlingar, hon är så himla fin när vi tränar, men på tävling lägger hon av helt. Misstänker att det är pga hennes nervositet (jag har konstigt nog ingen sådan när jag tävlar, har aldrig haft) och då gäller det ju att tävla mer. Tyvärr har vi väldigt få LC här uppe, blir kanske två tävlingar till i år. Annars skulle jag inte tävlat redan nu.

Låter som perfekt väder. :D

Vad kul! Jag tänkte börja kika efter pay & ride eller motsvarande, verkar dock inte vara så poppis här nere. Det är jääättekomplicerat att tävla "vanligt" här, det är inte bara att ta grönt kort och köra, utan först måste man gå en herrans massa kurser och ta märken i stil med ridborgarmärket och märke 1, 2, 3 och vad de nu hette. Vilket i sig inte är så dumt kanske, men jag orkar verkligen inte. I synnerhet som jag inte har en aning om hur Alva skulle bete sig på en tävlingsplats. :D
 
Jag vill inte ha lera. Jag vill ha fryst och snö. Det har fungerat alla dagar i vinter utom häromdagen när det var slasksnö, styltor och regn-is. Men trava kunde vi trots allt.

Jag har aldrig haft problem med is och snö och hagarna håller sig fina. Perfekt.
 
Igår var jag på ett jäkla humör och jag borde förstås inte ha ridit då. Men vi jobbade på vändplanen och även om det blev snöpulsning där med, så kunde vi iaf jobba på böjt spår. När det väl fanns ett voltspår hjälpligt upptrampat blev det även trav. Ariel var riktigt, riktigt fin! Sådär så jag blir lite handfallen och inte vet hur jag ska jobba vidare. Provade att galoppera runt hela vändplanen (själva volten är ca 15 meter, det är för svårt att galoppera där just nu) och det blev faktiskt en riktigt ok galopp för att vara oss (och för att vara sånt skitunderlag). Kunde forma runt innerskänkeln tom. :banana:

Men jag drömmer om hur bra ridpass vi skulle kunna ha ifall jag visste att det var ett bra underlag som inte riskerade att släppa när som helst. :meh:

Såhär ser vändplanen ut sommartid:

110603-004_153790749.jpg
 
Vi ska iväg på en dressyrtävling den 19:e. :) Ska försöka få Ariel att börja tycka om dressyrtävlingar, hon är så himla fin när vi tränar, men på tävling lägger hon av helt. Misstänker att det är pga hennes nervositet (jag har konstigt nog ingen sådan när jag tävlar, har aldrig haft) och då gäller det ju att tävla mer. Tyvärr har vi väldigt få LC här uppe, blir kanske två tävlingar till i år. Annars skulle jag inte tävlat redan nu.

Låter som perfekt väder. :D

Jag var också anmäld 19 mars, med både Ärlig och Lester i LC och LB.
Men igår strök jag mina anmälningar, vill gärna rida något pass i manege innan tävling och jag har jättefin snö på min ridbana - och är för lat för att lasta hästarna och åka till det ridhus jag har närmast.
 
Jag vill inte ha lera. Jag vill ha fryst och snö. Det har fungerat alla dagar i vinter utom häromdagen när det var slasksnö, styltor och regn-is. Men trava kunde vi trots allt.

Jag har aldrig haft problem med is och snö och hagarna håller sig fina. Perfekt.

Hemma är det jättefint just nu. Visserligen runt nollan och det smälter, men perfekt isbark på grusvägen. Kanon-underlag.
Ridbanan dock inte användbar förrän den tinat fram och den ligger i ett skugg-hål och brukar därför tina fram sent.
 
Jag var också anmäld 19 mars, med både Ärlig och Lester i LC och LB.
Men igår strök jag mina anmälningar, vill gärna rida något pass i manege innan tävling och jag har jättefin snö på min ridbana - och är för lat för att lasta hästarna och åka till det ridhus jag har närmast.

Jag har inte ridit på ridbana sedan öh, september tror jag. :p Jag velar lite kring om jag ska avanmäla eller inte. Å ena sidan åker vi dit bara för att miljöträna, å andra sidan skulle jag må bra av att spara de pengarna och rida mer hemmavid. :cool: Har en vecka på mig att bestämma mig.
 
Jag har inte ridit på ridbana sedan öh, september tror jag. :p Jag velar lite kring om jag ska avanmäla eller inte. Å ena sidan åker vi dit bara för att miljöträna, å andra sidan skulle jag må bra av att spara de pengarna och rida mer hemmavid. :cool: Har en vecka på mig att bestämma mig.

Jo, man måste inte rida på bana för att rida tävling.
Men jag åker inte "bara" för att miljöträna: jag vill ha "rätt" resultat.
Ärlig är i och för sig en humörs-häst så med honom vet man aldrig men har han en bra dag så kan han lika gärna vinna både LC och LB på omkring 70%. En dålig dag vill man hellre vara någon annanstans...
och då vill jag stämma av att han jobbar lika bra på ridbana som ute, innan jag åker iväg.
Lester "bör" lägga sig över 60% i LB och runt 65% på LC, men han kan "fula sig" lite och jag vill känna igenom honom på ridbana först.

Min målsättning med dem är att "se till" att få prestationsmedaljer. För Lester "behöver" jag resultat för brons; han har redan resultat för silver.
Ärlig har inga resultat alls med sig sedan tidigare men kan som sagt göra rätt bra ifrån sig om han har en samarbetsvillig dag.
Övergångarna är bra, tempoväxlingarna i trav "to die for" (faktiskt, en bra dag, åtminstone i klass med Dajm) när han är med. Det som kan falla helt är samarbetsviljan och därmed eftergiften och formen och i så fall hjälper det inte att han kan länga ut och samla sig bra.
Ärlig är en ovanligt frustrerande häst: talang saknas inte, varken i dressyr eller hoppning (han "klipper" lätt 90 cm om han får ett par galoppsprång på sig, hoppar bana på 90 här hemma och högsta hindret jag ridit med honom var 105, men på en pay'n'jump vägrade han ut sig på andra hindret på 50cm...
 
Jag har ju bara tävlat några gånger tidigare, så även jag behöver miljöträna. :) Men till skillnad från dig @kryddelydd så behöver jag massor med tid på ridbana innan tävling, om jag ska göra en bra tävling. Jag har aldrig ridit på ridbana förrän senaste åren, så jag har noll träning i hur stor jag ska göra volter, hur man gör hörn etc. Därför räknar jag med allt över 45 % som en bra tävling. ;)

Kruxet är bara att det här är en av tre tävlingar inom vettigt avstånd i år som har LC. :down: Så egentligen skulle det vara smartare ekonomiskt att vara hemma och träna vidare och så ge oss ut mer på tävling nästa år.
 
Hemma är det jättefint just nu. Visserligen runt nollan och det smälter, men perfekt isbark på grusvägen. Kanon-underlag.
Ridbanan dock inte användbar förrän den tinat fram och den ligger i ett skugg-hål och brukar därför tina fram sent.

Nä, ridbanan känns som att det är annorlunda med. Den är knappt använd här heller utan de dagar då det varit fint med snö eller tinat. Jag har så stor ridbana så salta är inte ett alternativ.

Men vi rider och kör lite dressyr ute och utnyttjar varje sväng till ställning men mer än så är det inte. Fattningar och klättring har det dock blivit mer av istället då.
 
Nä, ridbanan känns som att det är annorlunda med. Den är knappt använd här heller utan de dagar då det varit fint med snö eller tinat. Jag har så stor ridbana så salta är inte ett alternativ.

Men vi rider och kör lite dressyr ute och utnyttjar varje sväng till ställning men mer än så är det inte. Fattningar och klättring har det dock blivit mer av istället då.

Egentligen är det konstigt att det känns annorlunda med ridbanan.
Jag tränar ju skolor, skänkelvikningar, övergångar ute längs vägen. Tempoväxlingar också.
Men det är klart, balansen kan ju bli lite jobbigare när man är på volt jämfört med "rakt fram" så det är väl därför det känns sämre att jobba på ridbana - även om underlaget där är nästan lika bra som ute.

Hemma har jag snö på ridbanan och nu är det ganska blött så risken är styltor - och då ska man förstås inte rida där. Men när snön är borta och det ligger is kvar, så är det ju egentligen lika bra underlag där som på vägen.

Lustigt egentligen att "man" (jag) är så låst vid hur underlag ska vara och det som känns bra på ett ställe känns helt galet på ett annat...
 
Egentligen är det konstigt att det känns annorlunda med ridbanan.
Jag tränar ju skolor, skänkelvikningar, övergångar ute längs vägen. Tempoväxlingar också.
Men det är klart, balansen kan ju bli lite jobbigare när man är på volt jämfört med "rakt fram" så det är väl därför det känns sämre att jobba på ridbana - även om underlaget där är nästan lika bra som ute.

Hemma har jag snö på ridbanan och nu är det ganska blött så risken är styltor - och då ska man förstås inte rida där. Men när snön är borta och det ligger is kvar, så är det ju egentligen lika bra underlag där som på vägen.

Lustigt egentligen att "man" (jag) är så låst vid hur underlag ska vara och det som känns bra på ett ställe känns helt galet på ett annat...

Jag håller med!
Jag undrar om det kan vara för att man, som du säger, rider mer i volt och det kräver ju ändå en del balans, trots allt? Vi hoppade häromdagen när underlaget var bra och tränade lite ökningar i volt och bara det är ju en konst att göra med balans. Med is skulle det vara omöjligt.

Med vagn är det ju ännu värre!
Jag kör ju endast rockarden då maratonvagnen och giggen är livsfarliga när det är minsta is. Och köra rockard på volten tjänar inte sitt syfte överhuvudtaget. Den kan gott sladda, det påverkar inte hästarna speciellt och den skulle aldrig välta men, jag har ingen nytta av det hela. Den är låg och tung i däckeln.

Då finns det ju bara saker att träna som man kan göra ute likaväl. À la Ulla Håkansson :D
 
Jag håller med!
Jag undrar om det kan vara för att man, som du säger, rider mer i volt och det kräver ju ändå en del balans, trots allt? Vi hoppade häromdagen när underlaget var bra och tränade lite ökningar i volt och bara det är ju en konst att göra med balans. Med is skulle det vara omöjligt.

Med vagn är det ju ännu värre!
Jag kör ju endast rockarden då maratonvagnen och giggen är livsfarliga när det är minsta is. Och köra rockard på volten tjänar inte sitt syfte överhuvudtaget. Den kan gott sladda, det påverkar inte hästarna speciellt och den skulle aldrig välta men, jag har ingen nytta av det hela. Den är låg och tung i däckeln.

Då finns det ju bara saker att träna som man kan göra ute likaväl. À la Ulla Håkansson :D

Nej, jag kör inte heller på vintern... har en tung fyrhjulsvagn, mest bruks-modell och den vagnen är i och för sig tillräckligt stabil för körning - och det är inte en vagn man svänger fort med. Men den är för tung för Reggie än så länge, och att köra med den skulle visserligen bli styrketräning men inte så mycket annat. Maratonvagnen känns alldeles för ostadig, liksom den ganska fina gamla gigg jag har (som antagligen är mer lämpad än maratonvagnen).
På min shoppinglista ligger en bra rockard, men det torde dröja innan det inköpet blir av. Så tills vidare är det ridning på vintern och så ska jag träna mig själv och hästarna på körning när is och snö är borta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Avstånd bommar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp