Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ridit! :banana:

Skrittade barbacka på taggad häst till lägdan som är inhägnad. Gav dock ganska fort upp och släppte Ariel lös istället för att försöka rida. ;)

Hon rejsade runt och hade ruskigt roligt, bland annat passade hon på att klippa oxern på 70 cm åt fel håll. O_o

När hon roat sig färdigt provade jag att rida lite till, men underlaget är verkligen vidrigt. Vi får hålla oss på grusvägarna tills det kommer snö. Eller om det kanske blir vår? :grin:
 
Jag har ridit! :banana:

Skrittade barbacka på taggad häst till lägdan som är inhägnad. Gav dock ganska fort upp och släppte Ariel lös istället för att försöka rida. ;)

Hon rejsade runt och hade ruskigt roligt, bland annat passade hon på att klippa oxern på 70 cm åt fel håll. O_o

När hon roat sig färdigt provade jag att rida lite till, men underlaget är verkligen vidrigt. Vi får hålla oss på grusvägarna tills det kommer snö. Eller om det kanske blir vår? :grin:
Här är det snö och vår på samma gång.. Dvs 30cm snö och 8+ grader idag :/. Minus nu på natten så blir roligt att köra tidningar i natt :crazy:
 
och verkar som att Ibbe fått löss :yuck:. Har gnagt bort stora fläckar av pälsepälsen så är snart rädd att han ska hosta upp hårbollar :crazy:.
Får försöka klippa ner hälften så man kommer åt att tvätta och behandla innan man klipper ner helt, försöker man tvätta först så kommer man ändå inte att komma hela vägen in och klipper man hela vägen direkt så kommer man komma en dm innan skären är skrot:banghead:.
 
och verkar som att Ibbe fått löss :yuck:. Har gnagt bort stora fläckar av pälsepälsen så är snart rädd att han ska hosta upp hårbollar :crazy:.
Får försöka klippa ner hälften så man kommer åt att tvätta och behandla innan man klipper ner helt, försöker man tvätta först så kommer man ändå inte att komma hela vägen in och klipper man hela vägen direkt så kommer man komma en dm innan skären är skrot:banghead:.

När jag hade löss på min ponny i fjol fick jag ett medel som droppades lite här och var. Behövde varken bada eller klippa. Däremot förstås behandla alla hästarna.
 
Isgata och underkylt regn... Men Ricky är sval i sitt ben, så vi tog oss en promenad. Glad kille som äntligen ska sättas igång. :)
 
Jag har börjat vänja in hästarna på de nya mineralerna, men jag har på tok för kräsna hästar. ;) Att maskera med betfor gick inte, så jag ska testa med lusern idag får vi se...
 
Jag har börjat vänja in hästarna på de nya mineralerna, men jag har på tok för kräsna hästar. ;) Att maskera med betfor gick inte, så jag ska testa med lusern idag får vi se...
Jag har fått ge mash till mina för att de ska äta mineralerna, och har inte gått att ge vilken selen som helst :/ måste vara av den goda sorten som finns 1h bort med bil..
Betfor är tydligen = :turd:
 
Jag har fått ge mash till mina för att de ska äta mineralerna, och har inte gått att ge vilken selen som helst :/ måste vara av den goda sorten som finns 1h bort med bil..
Betfor är tydligen = :turd:

Man tackar liksom!!
Här går allt ner. Det märks inte ens om det är något nytt, det bara slinker ner.
 
Jag har fått ge mash till mina för att de ska äta mineralerna, och har inte gått att ge vilken selen som helst :/ måste vara av den goda sorten som finns 1h bort med bil..
Betfor är tydligen = :turd:

Mina älskar betfor och SeloE, men zink och koppar är gift. :yuck:

Vad är det för mash? Blir sista utvägen för mina, ska testa egengjord mäsk först samt betfiber mix (blir typ samma pris som egengjord mäsk men enklare. Nackdelen är att den innehåller vetefodermjöl) innan...

Imorgon blir det lusern. :d
 
Mina älskar betfor och SeloE, men zink och koppar är gift. :yuck:

Vad är det för mash? Blir sista utvägen för mina, ska testa egengjord mäsk först samt betfiber mix (blir typ samma pris som egengjord mäsk men enklare. Nackdelen är att den innehåller vetefodermjöl) innan...

Imorgon blir det lusern. :d
Kraffts, tror de en hette sensitive. Ger bara 2dl per häst så räknar inte ens på innehållet. Ska bara vara muta :p
 
Kraffts, tror de en hette sensitive. Ger bara 2dl per häst så räknar inte ens på innehållet. Ska bara vara muta :p

Perfekt! Den vann jag i en tävling för några år sedan, dåvarande valacken älskade det. Själv var jag förvånad över hur någon skulle vilja ge så mycket stärkelse till en häst, dessutom var det ruskigt lite vatten de fick i sig (som var ett argument).

Men nu ser jag ett utmärkt användningsområde. :angel:

Det var ok med 2 hg lusern och 30 g mineraler i morse. Kruxet var bara att mina hästar (även de två ponnyerna som äter allt) föredrar hösilage framför lusern, så jag får testa ikväll igen när de inte får något annat samtidigt. ;)
 
Ingen särskilt smickrande bild, ser ut som om hon har värsta tjurnacken ju. :laugh: Ett no name-täcke, sitter dock riktigt bra! Väl värt de 35 € jag spenderade. :up:
20170120_114052.jpg
 
Ingen särskilt smickrande bild, ser ut som om hon har värsta tjurnacken ju. :laugh: Ett no name-täcke, sitter dock riktigt bra! Väl värt de 35 € jag spenderade. :up:
20170120_114052.jpg
Ja men Ibbes man ligger typ redan.. Kanske ska ha ett vanligt ändå..

Men nu när man ska helklippa, ska man ta benen också? Ner om knäna eller lämna allt nedanför bogen?
Och ansiktet? Lämna eller klippa halva?
Vågar man lämna en liten sadelpadd av päls bara eller ska man ta fram största dressyr schabraket att gå efter :rofl:?

Är nojigt att klippa en egen häst :o, ingen aning om hur skavkänsklig han kan tänkas bli.
 
Ja men Ibbes man ligger typ redan.. Kanske ska ha ett vanligt ändå..

Men nu när man ska helklippa, ska man ta benen också? Ner om knäna eller lämna allt nedanför bogen?
Och ansiktet? Lämna eller klippa halva?
Vågar man lämna en liten sadelpadd av päls bara eller ska man ta fram största dressyr schabraket att gå efter :rofl:?

Är nojigt att klippa en egen häst :o, ingen aning om hur skavkänsklig han kan tänkas bli.

Jag har hittills alltid halvklippt. Första klippningen tar jag hela halsen, halva magen och en remsa från ljumsken "runt" varje bakben. Får klippa fyra - fem gånger per säsong och efter tredje klippningen tar jag kanske bara halsen och bogen, sen sista klippningen runt nyår bara hals och ljumske. Ser ut som skit, rent ut sagt. :D
Alltså är planen för 2017 att helklippa första och andra gången, och sedan ta hals, bog och ljumske från tredje. Då har hon iaf bara två färger på pälsen istället för nu, typ.. sjuttio nyanser av gulvitbrungrått..

Ang. skav, min har i år för första gången fått skavd päls. På ryggen där schabraket slutar bakom sadeln. Samt av gjorden på båda sidor, alltså både klippt och oklippt päls. Har köpt ett korthårigt fårskinn som jag klippt i bitar och placerar på lämpliga ställen när jag använder sadel eller gjord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp