@Daisy, verkar svårt att få tips utan åsikter.
Vissa "åsikter" kan också vara kunskap som en trådskapare inte vet eller inte tänkt på. Just undersökningar av skyddens vara slentrianmässigt har ju varit aktuell som ett "problem".
Hittills har jag t.ex inte mött en fjording (jag har mött många i mitt liv) som verkligen behöver skydd i "vanlig" ridning (dressyr, hoppning, uteritter, hagtid, dressyrridning, precisionskörning eller dressyrkörning). De har ju också naturligt tjock hud och mycket hår runt benen.
Jag har dock sett många som varit hämmade i sin gång och i sin hoppning. Där ryttaren sedan blivit glad när hästen helt plötsligt ändrat sig till det mycket bättre i ridningen.
Att ha det vid lössläpp på volten, viss westernträning eller maratonkörning har jag större förståelse för men har inte använt om jag inte vet hur det ser ut på riktigt.
Ha det för snyggt, hade jag haft mer förståelse för även om jag personligen tycker det är fjantigt i annat än uppvisningar (har en medryttare som alltid ska "snyggskydd" i ridhuset eller på träning vilket jag suckar åt varje gång). Sedan suckar medryttaren när jag kommer till träning àu naturell, jämt.