Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt ska jag på träning nästa helg och ska plugga det lättaste programmet så man kanske kan ut och tävla sin första tävling på Bruno (mina barns smeknamn på den ljusbrunblacka) i år.

Måste dock slutmäta också. Jag tycker det är så jobbigt att "fixa" allt före man ens kan tävla att jag nästan är på väg att ge upp. Men det är nog mest för att jag är så förbannat lat.

Vi ska se till att hästarna är lösgjorda inför kursen vilket vi ju alltid försöker ha dem, även när vi rider ute men just nu har ridbanan varit isig, frusen och snöklädd i två månader med lucka runt nyår, då man ändå inte har tid.

Till ridhus med vagn är inte aktuellt för en timme då och då. Det finns inte möjlighet att förvara vagn och för att ha vagn i ridhuset krävs minst två timmar för att vara där en. Inte görbart tycker jag.

Vi får se. Det brukar lösa sig och ingen av mina är svåra att få till jobb men jag kan dock tappa mina synapser halvvägs in i lektionen, så vi får se.
Kul ska det bli iallafall.
 
Klippte Ibbes man i förrgår och nu ser den :yuck: ut. Står lite mer men fortfarande breeeeed och det svarta ligger framåt medans det vita spretar utåt..

Men har ordnat ridhus nu och ridit en gång :) väldigt vad sne en liten lurvig ponny kan vara :o, men det är nog bara att jobba på och hålla koll på vänster bogen ;).
 
Läser lite här men gör inte så mycket med min lånefjord. Han är främst sällskap men har tänkt försöka sätta igång honom lite i vår. Dock är han väääldigt flockbunden. Lekte lite på banan i förra veckan, i lina går bra men så fort han inser att jag släppt går han till grinden där de andra står, inte ens godis hjälpte:eek::cautious:
Ute har han förr bockat och skenat hem..
Så fegisen tänkte testa att ta honom som handhäst till ponnyn, han lär ju inte gå långt om jag tappar honom :p

För övrigt har fjord börjat fälla:eek:
 
Läser lite här men gör inte så mycket med min lånefjord. Han är främst sällskap men har tänkt försöka sätta igång honom lite i vår. Dock är han väääldigt flockbunden. Lekte lite på banan i förra veckan, i lina går bra men så fort han inser att jag släppt går han till grinden där de andra står, inte ens godis hjälpte:eek::cautious:
Ute har han förr bockat och skenat hem..
Så fegisen tänkte testa att ta honom som handhäst till ponnyn, han lär ju inte gå långt om jag tappar honom :p

För övrigt har fjord börjat fälla:eek:

Mina började fälla i december. Sedan knep de lite men nu börjar det igen.
 
Läser lite här men gör inte så mycket med min lånefjord. Han är främst sällskap men har tänkt försöka sätta igång honom lite i vår. Dock är han väääldigt flockbunden. Lekte lite på banan i förra veckan, i lina går bra men så fort han inser att jag släppt går han till grinden där de andra står, inte ens godis hjälpte:eek::cautious:
Ute har han förr bockat och skenat hem..
Så fegisen tänkte testa att ta honom som handhäst till ponnyn, han lär ju inte gå långt om jag tappar honom :p

För övrigt har fjord börjat fälla:eek:
Min håller i sina hår än så länge, men vet inte om jag vågar klippa honom lite mer nu, det jag klippte i höstas har ju liksom inte växt ut ngt öht :/. Klippningen nu blir ju bara för att lättare sköta pälsen.
 
Läser lite här men gör inte så mycket med min lånefjord. Han är främst sällskap men har tänkt försöka sätta igång honom lite i vår. Dock är han väääldigt flockbunden. Lekte lite på banan i förra veckan, i lina går bra men så fort han inser att jag släppt går han till grinden där de andra står, inte ens godis hjälpte:eek::cautious:
Ute har han förr bockat och skenat hem..
Så fegisen tänkte testa att ta honom som handhäst till ponnyn, han lär ju inte gå långt om jag tappar honom :p

För övrigt har fjord börjat fälla:eek:
Tintin har inte börjat fälla än, men det är bara en tidsfråga.. Snart är det nog dags har jag på känn! Det finns att ta av om vi säger så ;) I fjol tappade han den sista vinterpälsen strax efter jag köpt honom, så i mitten på juni nångång.

Blev en rejäl frisering av hans man idag, och jäklar vad den var lång när jag borstade upp den med en blöt borste! Säkert närmare 15-20 cm på längsta stället, inte konstigt den började se lite slokig ut. Vinterpälsen luras faktiskt mer än jag trodde. Det rök en hel del bara på längden. Borde ha fotat före&efter bilder så jag hade kunnat visa, men det glömde jag tyvärr! Men det blev rätt snyggt tycker jag och lite mer båge än innan, så jag är nöjd. Snygg liten häst blev det, väldigt prydligt med nyklippt man! :) Inte lika mycket "risig sopborste" över den mera, ska tro att den inte blir spretig nu när jag klippte lite mer ordentligt den här gången!

Och det går lättare att klippa snyggt för varje gång, jag lär mej! Och bra med alla tips jag fått här i tråden, tackar och bockar! :bump:
 
Tintin har inte börjat fälla än, men det är bara en tidsfråga.. Snart är det nog dags har jag på känn! Det finns att ta av om vi säger så ;) I fjol tappade han den sista vinterpälsen strax efter jag köpt honom, så i mitten på juni nångång.

Blev en rejäl frisering av hans man idag, och jäklar vad den var lång när jag borstade upp den med en blöt borste! Säkert närmare 15-20 cm på längsta stället, inte konstigt den började se lite slokig ut. Vinterpälsen luras faktiskt mer än jag trodde. Det rök en hel del bara på längden. Borde ha fotat före&efter bilder så jag hade kunnat visa, men det glömde jag tyvärr! Men det blev rätt snyggt tycker jag och lite mer båge än innan, så jag är nöjd. Snygg liten häst blev det, väldigt prydligt med nyklippt man! :) Inte lika mycket "risig sopborste" över den mera, ska tro att den inte blir spretig nu när jag klippte lite mer ordentligt den här gången!

Och det går lättare att klippa snyggt för varje gång, jag lär mej! Och bra med alla tips jag fått här i tråden, tackar och bockar! :bump:

Vad duktig du är!! Det är svårt och ännu efter ca 30 år kan det bli fel ibland.

Vad var det jag sa med vinterpälsen!! Den täcker mer av manen än man tror.
Tänk på att i sommar gör den det inte så då kan man ha, vad det ser ut som, längre man.
 
Vad duktig du är!! Det är svårt och ännu efter ca 30 år kan det bli fel ibland.

Vad var det jag sa med vinterpälsen!! Den täcker mer av manen än man tror.
Tänk på att i sommar gör den det inte så då kan man ha, vad det ser ut som, längre man.
Det är bra att ha en häst med snabbväxande man, då får man klippa lite hela tiden.. ;) som gjort för övning. Ibland blir det mindre lyckat, idag hade jag min kompis med som smakråd, hon kom med bra åsikter om hur det skulle bli snyggt när jag klippte. Få se hur det ser ut imorgon när manen är helt torr, kan hända jag får snygga till den lite då. Kan försöka att komma ihåg att ta bild!
 
Det är bra att ha en häst med snabbväxande man, då får man klippa lite hela tiden.. ;) som gjort för övning. Ibland blir det mindre lyckat, idag hade jag min kompis med som smakråd, hon kom med bra åsikter om hur det skulle bli snyggt när jag klippte. Få se hur det ser ut imorgon när manen är helt torr, kan hända jag får snygga till den lite då. Kan försöka att komma ihåg att ta bild!

Ny fin avatar. Gilla på den. :)
 
För övrigt ska jag på träning nästa helg och ska plugga det lättaste programmet så man kanske kan ut och tävla sin första tävling på Bruno (mina barns smeknamn på den ljusbrunblacka) i år.

Måste dock slutmäta också. Jag tycker det är så jobbigt att "fixa" allt före man ens kan tävla att jag nästan är på väg att ge upp. Men det är nog mest för att jag är så förbannat lat.

Vi ska se till att hästarna är lösgjorda inför kursen vilket vi ju alltid försöker ha dem, även när vi rider ute men just nu har ridbanan varit isig, frusen och snöklädd i två månader med lucka runt nyår, då man ändå inte har tid.

Till ridhus med vagn är inte aktuellt för en timme då och då. Det finns inte möjlighet att förvara vagn och för att ha vagn i ridhuset krävs minst två timmar för att vara där en. Inte görbart tycker jag.

Vi får se. Det brukar lösa sig och ingen av mina är svåra att få till jobb men jag kan dock tappa mina synapser halvvägs in i lektionen, så vi får se.
Kul ska det bli iallafall.

Nej, alltså, det där med sportkörning drar ju med sig en del komplikationer.
Jag tycker att det är kul att köra, det lilla jag gör, och tänker (om tiden finns...) träna mig och de inkörda hästarna mer i det.
Men just tävlingsdelen.
Huvvaligen att få alla människor och djur och saker till samma ställe samtidigt.
 
Halloj,
har visst inte skrivit något här på hur länge som helst. Kikar mest in ibland och läser. :p
Alva och jag försöker ta oss igenom vintern utan att tappa alltför mycket ork och motivation, har nog aldrig längtat efter ett ridhus som jag gör nu för tiden...
Dessutom klafsar vi omkring i sadelträsket, varför jag tänkte passa på att fråga vad ni har för dressyrsadlar till era. Jag har en urgammal (20+) Frank Baines Capriole som visserligen är snäppet för liten för mig, men som passar hästen. Förra året köpte jag en Sommer, en tysk dressyrsadel, som jag tyckte mycket om i början. Efter någon månad musklade hästen ur totalt runt manken, så nu hänger Sommern i ett skåp i väntan på att jag skall få sålt den.
Fick prova min tränares Prestige D1, som satt som en smäck. Verkligen helt klockren för både mig och hästen, tyvärr får jag inte ens en begagnad under 1800 €. Väger liksom fram och tillbaka, om det är värt det. Det känns lite knäppt att köpa en sadel för mer än vad hästen kostade, liksom. :cautious:
Vad säger ni?

Här ett par dagsfärska foton på söt häst med kanske historiens fulaste klippning. Helt klart min(a) sämsta klippning(ar) hittills! :D Nästa vinter skall jag göra det snyggare..
20170129_125300.jpg

20170129_125311.jpg
 
@fraggelzebra
jag köpte en sadel för 24000kr utprovad till en häst jag hade köpt för 6000kr...

som tur var, visade det sig vara en "universalsadel": jag har två av samma typ men något olika bomvidd och har då sadel så jag klarar alla mina 16 hästar. Och som har passat andra hästar som passerat genom åren (hästar för inridning och tillridning och andra tillfälliga gäster).
 
@fraggelzebra
jag köpte en sadel för 24000kr utprovad till en häst jag hade köpt för 6000kr...

som tur var, visade det sig vara en "universalsadel": jag har två av samma typ men något olika bomvidd och har då sadel så jag klarar alla mina 16 hästar. Och som har passat andra hästar som passerat genom åren (hästar för inridning och tillridning och andra tillfälliga gäster).

Och jag har köpt en ännu dyrare sadel. Phu! Inte roligt när hästen inte hamnar inom standarden.
 
@fraggelzebra
jag köpte en sadel för 24000kr utprovad till en häst jag hade köpt för 6000kr...

som tur var, visade det sig vara en "universalsadel": jag har två av samma typ men något olika bomvidd och har då sadel så jag klarar alla mina 16 hästar. Och som har passat andra hästar som passerat genom åren (hästar för inridning och tillridning och andra tillfälliga gäster).

+@efwa
Ja, nu har jag inte provat hundra olika sadlar, men alla jag provat utöver D1:an ligger i bakvikt.
Tycker inte att hon har sååå konstigt sadelläge, men det är väl detta med kort rygg och lång ryttare.. Min nuvarande ligger inte 100% rakt utan padd, men med funkar den. Har kontakt med min utprovare nu, får se om hon får tag i en åt mig.
 
+@efwa
Ja, nu har jag inte provat hundra olika sadlar, men alla jag provat utöver D1:an ligger i bakvikt.
Tycker inte att hon har sååå konstigt sadelläge, men det är väl detta med kort rygg och lång ryttare.. Min nuvarande ligger inte 100% rakt utan padd, men med funkar den. Har kontakt med min utprovare nu, får se om hon får tag i en åt mig.

Bruno, som har den dyra sadeln, kan nog kanske härledas till mycket som händer på kort väg, dvs manke nästan som en stor häst (sanning med modifikation) med betydligt kortare rygg än en stor häst. Även om han har täcken på 135 cm.

Herr Grå är mycket lättare att hitta sadel till trots att han är 10 cm kortare i ryggen MEN han har ju ingen manke så det blir inte så svängt utan upplevs som mycket "rakare". Han har täcken på 125 cm.

Det låter som mina hästar har ordentlig svank- och karprygg men jag kan försäkra att de ser helt normala ut båda två. :D
 
En liten uppdatering från mig. Hamnade i värsta svackan i somras och det har tagit mycket tid att ta mig ur den. Ariel har ridits sporadiskt, Ricky blev insutten och var hur cool som helst.

Har lagt ned mycket tid på att fundera över min nuvarande situation och vad jag vill ändra. Jag och hästarna kommer att flytta söderut, kanske inte i år, men snart. Ännu lite oklart om vi hamnar i Svealand eller Götaland, men oavsett tror jag det kommer att bli bra.

I år ska Ariel och jag debutera på hoppbanorna och så ska jag rida in Ricky. Han är just nu under igångsättning avsuttet efter en riktigt allvarlig skada i november. I maj ska vi åka och ultraljuda för att få grönt ljus för inridning.
 
Det låter som mina hästar har ordentlig svank- och karprygg men jag kan försäkra att de ser helt normala ut båda två. :D

Haha, jag tror dig! :D Min stallkompis föreslog förresten att jag skulle skaffa en sån där spansk sadel, typ barocksadel. För att 'spanjorerna ju också har kort rygg", men det känns lite väl extremt..
 
+@efwa
Ja, nu har jag inte provat hundra olika sadlar, men alla jag provat utöver D1:an ligger i bakvikt.
Tycker inte att hon har sååå konstigt sadelläge, men det är väl detta med kort rygg och lång ryttare.. Min nuvarande ligger inte 100% rakt utan padd, men med funkar den. Har kontakt med min utprovare nu, får se om hon får tag i en åt mig.
Det är lite svårt att hitta bra sadlar till en fjording tycker jag.. Tintin har inte så värst lång rygg, han har 125 i täcken. Den sadeln jag har nu är nog i längsta laget, behöver själv en 17" för att få plats, har provat 16,5" men är lite för smått. Jag har en Thorowgood T4 Cob, gjord för korta och breda ryggar. Bra med utbytbara koppjärn! Det hade kanske gått att hitta en sadel som ligger lite bättre, men den duger tills vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp