Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, tack för info! Har inte kvar någon sele alls så blir till att köpa nytt. Lös brösta är bäst alltså, men kan man köra in med det eller är det bättre att göra som du och använda fast?
då det mest är tömkörning utan ngt fäst i selen den första tiden så tycker jag att fast är att föredra, och löst först när man har ngt att dra så att det är jämnt tryck och att bröstan/lokan ligger på plats även om de under tömkörning får fnatt. det är ju inga vikter öht och knappt några svängar eller så att de behöver maximal bogfrihet för att prestera. men även en fast skitsele måste passa och ha ordentliga proportioner på brösta och däckel så man inte ger hästen obehag.

iofs så kan man ju köpa en ordentlig lös brösta direkt och fästa den ihop med däckeln provisoriskt så att den inte kan hamna på sne, men då ägaren skickade med dessa selar så börjar jag med dem innan man börjar sprida pengar vilt omkring sig i jakt på den perfekta passformen :angel:
 
Ok, tack för info! Har inte kvar någon sele alls så blir till att köpa nytt. Lös brösta är bäst alltså, men kan man köra in med det eller är det bättre att göra som du och använda fast?

Riktig sele (maratonsele, bröstsele, giggsele) med lös brösta är självklart bättre för hästen att dra i - när man har en vagn som är anpassad till den typen av sele.

Vid tömkörning har jag använt loksele eller lös däckel (då utan bröstan) eller skitsele med fast brösta. Vill inte ha lös brösta som bara hänger när jag ändå inte använder den.
Alternativet är att jag också har använt ena hälften av parsele vid tömkörning - samma sak där: i konstruktion egentligen i stort sett som skruttsele med fast däckel, men inget som bara hänger och är i vägen.

Vid första inkörningen har jag också använt halv parsele och dålig rockard utan svängel (för att jag inte är rädd om vagnen) när jag vant hästen vid skaklar och att dra. Därefter gått över till maratonvagn och då självklart lös brösta och draglinor.
 
Jag har två Idealselar som jag är riktigt nöjd med. Tycker det är bra selar för relativt lite pengar (dyrt är det ändå, ca 5.000:-) men de har hållet för tävling och varje-dag-användande i mer än 10 år.
Nu börjar däckelputorna ge med sig dock men jag fick mycket för pengarna kan jag tycka.
 
Jag har två Idealselar som jag är riktigt nöjd med. Tycker det är bra selar för relativt lite pengar (dyrt är det ändå, ca 5.000:-) men de har hållet för tävling och varje-dag-användande i mer än 10 år.
Nu börjar däckelputorna ge med sig dock men jag fick mycket för pengarna kan jag tycka.

Intressant.
Ja, jag reagerar ungefär likadant; 5000kr är dyrt.
Men vem skulle tycka att det var dyrt för en sadel?
Jag har försökt vända tanken så när jag funderar på att köpa nytt seldon (funderar just nu på parsele i nästa storlek eftersom den jag har kommer att bli för liten) - fast begagnat - och tycker att det är rätt dyrt. Men hade det varit två sadlar så hade jag tyckt att det var billigt.
Och man sliter ju inte mindre på sele än sadel, under förutsättningen att mängden användning är densamma.
 
Intressant.
Ja, jag reagerar ungefär likadant; 5000kr är dyrt.
Men vem skulle tycka att det var dyrt för en sadel?
Jag har försökt vända tanken så när jag funderar på att köpa nytt seldon (funderar just nu på parsele i nästa storlek eftersom den jag har kommer att bli för liten) - fast begagnat - och tycker att det är rätt dyrt. Men hade det varit två sadlar så hade jag tyckt att det var billigt.
Och man sliter ju inte mindre på sele än sadel, under förutsättningen att mängden användning är densamma.
Köper du en riktig komplett sele med baksele och allt så räcker det ju med att köpa en skibrösta som oftast bara är själva brösta/däckel delen beg för en 500kr. Så kan du sen förhoppningsvis sälja skitselen för minst hälften till ngn annan för inkörning eller en dum/snål/kör bara en gång vartannat år ;).
 
Köper du en riktig komplett sele med baksele och allt så räcker det ju med att köpa en skibrösta som oftast bara är själva brösta/däckel delen beg för en 500kr. Så kan du sen förhoppningsvis sälja skitselen för minst hälften till ngn annan för inkörning eller en dum/snål/kör bara en gång vartannat år ;).

Eller så använder jag den utrustning jag har...
 
Har oxå manproblem på min låne-fjord. Den lägger sig jättesnabbt trots att jag klippte kort sist:meh: Här är det dock före klippning..
DSC_1924.JPG
 
Har oxå manproblem på min låne-fjord. Den lägger sig jättesnabbt trots att jag klippte kort sist:meh: Här är det dock före klippning..
DSC_1924.JPG
Borde finnas en stencil som man klämmer fast på båda sidorna av manen så att man kan klippa rakt av :devil:.
Förstår mig ibte på ibbes man.. Känns som att man borde klippa kort kort för att få manen stående..

Men hur lång brukar en fjord stubb vara? Det ser ju ofta ut att bara en hands längd högt men på ovanifrån bilder brukar manen se så tät och kompakt ut att jag misstänker att den ska vara ganska kort ändå..? Eller?
 
Borde finnas en stencil som man klämmer fast på båda sidorna av manen så att man kan klippa rakt av :devil:.
Förstår mig ibte på ibbes man.. Känns som att man borde klippa kort kort för att få manen stående..

Men hur lång brukar en fjord stubb vara? Det ser ju ofta ut att bara en hands längd högt men på ovanifrån bilder brukar manen se så tät och kompakt ut att jag misstänker att den ska vara ganska kort ändå..? Eller?

Olika individer har olika båge och längd på bågen så det går inte att säga alls faktiskt. Tyvärr. men oftast passar de i lite högre båge.
 
Funderade över en grej angående stubb-man häromdagen och kom på att jag skulle fråga er här! För vart annars hittar man så många på samma ställe med erfarenhet av det liksom? ;)

Vad använder ni för saxar när ni klipper? Jag har ju stubb-man på min kallblodstravare och har klippt med vanlig (stor) köks-sax. Men den blir ju slö nästan direkt.... är det nått man får leva med eller finns det saxar som är bättre lämpade? Eller är det nått annat trick, eller nått bra man behöver veta? :)
 
Funderade över en grej angående stubb-man häromdagen och kom på att jag skulle fråga er här! För vart annars hittar man så många på samma ställe med erfarenhet av det liksom? ;)

Vad använder ni för saxar när ni klipper? Jag har ju stubb-man på min kallblodstravare och har klippt med vanlig (stor) köks-sax. Men den blir ju slö nästan direkt.... är det nått man får leva med eller finns det saxar som är bättre lämpade? Eller är det nått annat trick, eller nått bra man behöver veta? :)

Jag använder så gott som alltid Fiskars fisk- och fågelsax när jag klipper manen, om jag inte använder klippmaskinen. Den behöver också bytas ut regelbunden, men blir inte snö alls lika fort som en "vanlig" sax.
 
Funderade över en grej angående stubb-man häromdagen och kom på att jag skulle fråga er här! För vart annars hittar man så många på samma ställe med erfarenhet av det liksom? ;)

Vad använder ni för saxar när ni klipper? Jag har ju stubb-man på min kallblodstravare och har klippt med vanlig (stor) köks-sax. Men den blir ju slö nästan direkt.... är det nått man får leva med eller finns det saxar som är bättre lämpade? Eller är det nått annat trick, eller nått bra man behöver veta? :)

Jag använder en fiskars vanlig men stor. Har varken behövt slipa eller byta på 17 år.
 
Funderade över en grej angående stubb-man häromdagen och kom på att jag skulle fråga er här! För vart annars hittar man så många på samma ställe med erfarenhet av det liksom? ;)

Vad använder ni för saxar när ni klipper? Jag har ju stubb-man på min kallblodstravare och har klippt med vanlig (stor) köks-sax. Men den blir ju slö nästan direkt.... är det nått man får leva med eller finns det saxar som är bättre lämpade? Eller är det nått annat trick, eller nått bra man behöver veta? :)
Klipper också med en vanlig orange Fiskars. Sen att slutresultatet inte alltid är så snyggt får jag skylla mer på den som klipper än saxen ;)
 
Borde finnas en stencil som man klämmer fast på båda sidorna av manen så att man kan klippa rakt av :devil:.
Förstår mig ibte på ibbes man.. Känns som att man borde klippa kort kort för att få manen stående..

Men hur lång brukar en fjord stubb vara? Det ser ju ofta ut att bara en hands längd högt men på ovanifrån bilder brukar manen se så tät och kompakt ut att jag misstänker att den ska vara ganska kort ändå..? Eller?
Ja den där mallen vore nåt!
Började med en jätte slö sax men slipad den o gjorde ett nytt försök idag.
Gick inte bättre att klippa hungrig fjord som viftar med huvudet upp och ner eller sparkar omkull pallen :cautious:
collage-1484598456468.jpg

Behöver nog putsa på högersidan igen, ser jag nu:angel:
 
Ja den där mallen vore nåt!
Började med en jätte slö sax men slipad den o gjorde ett nytt försök idag.
Gick inte bättre att klippa hungrig fjord som viftar med huvudet upp och ner eller sparkar omkull pallen :cautious:
collage-1484598456468.jpg

Behöver nog putsa på högersidan igen, ser jag nu:angel:

Nä, lätt är det inte men du kommer lära dig. Du har det ju svårare med tanke på virveln också.
På din häst skulle jag säga att högsta punkten på manen ska vara just där virveln är och vara ca 10 cm hög. Manen är alldeles för kort just nu men det är bara hår och växer som ogräs så du har snart mer att klippa. Träna på bara! :up:
 
Nä, lätt är det inte men du kommer lära dig. Du har det ju svårare med tanke på virveln också.
På din häst skulle jag säga att högsta punkten på manen ska vara just där virveln är och vara ca 10 cm hög. Manen är alldeles för kort just nu men det är bara hår och växer som ogräs så du har snart mer att klippa. Träna på bara! :up:

Jag är ganska "dålig" på att klippa manarna på mina.
Av och till sköter jag mig och håller efter så de ser helt OK ut.
Vissa är jobbigare än andra: Ärlig till exempel har väldigt mjukt tagel i manen så den lägger sig ganska fort. Ska han ha prydlig stubb, får han ha kort. Och så blir han gnagd av andra så han kan vara riktigt ful i manen. Och jag tillåter det, för att då och då få ett ryck och skala ner kort och så blir det fint ett tag.
Myran är helt ociviliserad i sin man för närvarande, låter det vara så och så får jag snygga till henne om hon ska ut och visas på tävling under året (men det är nog inte hennes år för tävling i år heller; har lite för många olika hästar att tävla - två eller tre islandshästar, fyra eller fem fjordingar, kbl-travaren, halvblodet - och då får jag liksom prioritera nu när det är många som börjar vara i tävlingsbart skick.

Så hos mig går det i perioder: mellan alldeles för långt och nästan helt nedskalat. I mitten någonstans ser de fina ut, också.
Jentas man är finast eftersom den är lättast att hålla efter. Ganska styvt tagel, och inte jättemycket. Men fin lugg och svans.
 
Jag är ganska "dålig" på att klippa manarna på mina.
Av och till sköter jag mig och håller efter så de ser helt OK ut.
Vissa är jobbigare än andra: Ärlig till exempel har väldigt mjukt tagel i manen så den lägger sig ganska fort. Ska han ha prydlig stubb, får han ha kort. Och så blir han gnagd av andra så han kan vara riktigt ful i manen. Och jag tillåter det, för att då och då få ett ryck och skala ner kort och så blir det fint ett tag.
Myran är helt ociviliserad i sin man för närvarande, låter det vara så och så får jag snygga till henne om hon ska ut och visas på tävling under året (men det är nog inte hennes år för tävling i år heller; har lite för många olika hästar att tävla - två eller tre islandshästar, fyra eller fem fjordingar, kbl-travaren, halvblodet - och då får jag liksom prioritera nu när det är många som börjar vara i tävlingsbart skick.

Så hos mig går det i perioder: mellan alldeles för långt och nästan helt nedskalat. I mitten någonstans ser de fina ut, också.
Jentas man är finast eftersom den är lättast att hålla efter. Ganska styvt tagel, och inte jättemycket. Men fin lugg och svans.

Äsch vad du ska klaga då.;)

De stora stuterierna/ridskolorna har alla sina klippta hela tiden. På den på Gotland sköttes det av en enda person. Så det så. Med sax. :D:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp