Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft lite upp och ned senaste tiden... Fört en rätt ojämn kamp mot vintern :rage: Har hunnit iväg tre gånger till ridbana och njutit av bra underlag :love: och sedan kom vintern tillbaka. :arghh:

I år är fokuset mest på mitt dräktiga sto, men visst vill jag träna och tävla lite ändå. :banghead: Är extremt ringrostig och otränad efter vinterns ofrivilliga vila, så vi får se hur det blir med tävlingar. Kommer iaf rida på klubbens dressyrtävling i juli, om inte annat så de får tillräckligt med deltagare. :rofl:

Ricky behöver börja tränas inför treårstestet i augusti också, men min "ridbana" går inte att använda förrän i juni och just nu är transporten insnöad. :rage:

Tålamod är en dygd som jag inte verkar besitta. :cool:
 
Jag har haft lite upp och ned senaste tiden... Fört en rätt ojämn kamp mot vintern :rage: Har hunnit iväg tre gånger till ridbana och njutit av bra underlag :love: och sedan kom vintern tillbaka. :arghh:

I år är fokuset mest på mitt dräktiga sto, men visst vill jag träna och tävla lite ändå. :banghead: Är extremt ringrostig och otränad efter vinterns ofrivilliga vila, så vi får se hur det blir med tävlingar. Kommer iaf rida på klubbens dressyrtävling i juli, om inte annat så de får tillräckligt med deltagare. :rofl:

Ricky behöver börja tränas inför treårstestet i augusti också, men min "ridbana" går inte att använda förrän i juni och just nu är transporten insnöad. :rage:

Tålamod är en dygd som jag inte verkar besitta. :cool:

Trist med vädrets makter.... du bor för långt norrut helt enkelt.
Men det blir ju bättre, förstås...
 
Tack <3. Min farbror,..han ska vandra vidare innan sommaren blev bestämt idag :'(. Han heter Quintus och hans mamma Erika :). Japp det stämmer! :) Ah vad skoj :)
 
Tack <3. Min farbror,..han ska vandra vidare innan sommaren blev bestämt idag :'(. Han heter Quintus och hans mamma Erika :). Japp det stämmer! :) Ah vad skoj :)

Åh, då fick jag lägga in en till häst i databasen. :D Hans bror född 1978 e. Folding hade jag och hans helsyster Ramona född 1980. Men blå basen är långt ifrån komplett har jag märkt.

Tråkigt med beslutet, men så är det ju tyvärr när man är hästälskare. :(
 
Nämen,åh se därja! Vet att min Nicke (kallas så) hade en halvbror e. Frejman 71som blev 36! Bra gener tror jag allt:).

Ja det är tungt men ändå skönt att få det bestämt, men det kommer bli oerhört tomt efter honom:(
 
Slänger in en fråga till er som har koll på fjordingar; hur mycket borde man kunna gissa att en två- eller treåring växer? Dom flesta 3åringar jag sett på annons ligger på 140, hur stor är chansen att dom kryper sig mot 145?
Ganska liten skulle jag vilja säga... Rätt så säkert tom eftersom jag följt många av mina egna fjordhästar genom åren, från första officiella klinikmätning till slutmätning vid 8 år.
Några ex:
Tamlin Grönkulla: 4 år 134, 6 år 135 , hann inte slutmätas då han fick tas bort hastigt efter en kort tids akut sjukdom.
Sol Grönkulla: 4 år 144, slutmätt 145,5
Terne Gutt: 4 år 145 slutmätt 146
Liv Grönkulla 4 år 138 slutmätt 139
Etna Grönkulla 4 år 140 slutmätt 140
Samtliga mätta på klinik eftersom de tävlar hopp och körning som ponnyer
 
Ganska liten skulle jag vilja säga... Rätt så säkert tom eftersom jag följt många av mina egna fjordhästar genom åren, från första officiella klinikmätning till slutmätning vid 8 år.
Några ex:
Tamlin Grönkulla: 4 år 134, 6 år 135 , hann inte slutmätas då han fick tas bort hastigt efter en kort tids akut sjukdom.
Sol Grönkulla: 4 år 144, slutmätt 145,5
Terne Gutt: 4 år 145 slutmätt 146
Liv Grönkulla 4 år 138 slutmätt 139
Etna Grönkulla 4 år 140 slutmätt 140
Samtliga mätta på klinik eftersom de tävlar hopp och körning som ponnyer

Det är ju väldigt intressant med tanke på att man slutmäter så sent. Jag trodde faktiskt de växte en del till vid 6 år.

Undrar hur det är med andra ponnyraser? Växer de länger upp i åldern? Annars kan man ju egentligen slutmäta tidigare känns det som.
 
Ganska liten skulle jag vilja säga... Rätt så säkert tom eftersom jag följt många av mina egna fjordhästar genom åren, från första officiella klinikmätning till slutmätning vid 8 år.
Några ex:
Tamlin Grönkulla: 4 år 134, 6 år 135 , hann inte slutmätas då han fick tas bort hastigt efter en kort tids akut sjukdom.
Sol Grönkulla: 4 år 144, slutmätt 145,5
Terne Gutt: 4 år 145 slutmätt 146
Liv Grönkulla 4 år 138 slutmätt 139
Etna Grönkulla 4 år 140 slutmätt 140
Samtliga mätta på klinik eftersom de tävlar hopp och körning som ponnyer

Kul att se mätningen på så många hästar, tack! Intressant att dom verkar vara färdigvuxna så fort, trodde dom växte långsammare. Känns som om treåringen ska vara ganska nära den höjd man vill ha, blir inte alltför många centimeter till?
Vet du ungefär hur stora dina varit som 2-åringar?
 
Jag har två som är officiellt ponnymätta vid både 4 o 8 års ålder. Den ena var 140,0 som fyraåring o detsamma vid sista obligatoriska mätningen. Den andra var 139.5 cm som 4 åring o 144 cm vid sista obligatoriska mätningen. Den sistnämnda hade dessutom med sig en mätning från hingstpremiering som tvååring på 142 cm. Ett av ganska många exempel på att mätningar på premieringar/utställning ska tas med en väldigt stor nypa salt. Stoet som stambokfördes som 142 cm var ett par år senare 137 cm vid sista obligatoriska ...
 
Oj, det var lite lustiga siffrorO_o. Har kollat lite på mankhöjden på fjordingar i Blå basen och tyckt det varit lite konstiga mått ibland, förstår varför nu!
 
En mätman jag pratat med förklarade att vissa hästar är spända första gången de mäts (ofta på premiering) och då blir de större. Han såg ofta ponnyer som blev "mindre" när de mättes som sexåringar jämfört med när de var fyra. För då slappnade de av ordentligt.

När Ariel mättes som treåring sa mätmannen "139 cm, är du nöjd så?" Jag undrar fortfarande om det betydde att jag kunde be om ett annat mått. :o O_o
 
När jag mätte min första fjording, på den tiden det fanns slutmätning, så fick jag under mätningen frågan om min ålder, då det tydligt hade påverkat slutresultatet. Då insåg man att systemet behövde justeras o mätmännen reduceras.
Trots alla förändringar är det intressant att väldigt många ponnyer som är 148 cm vid första mätningen är det även vid sista. Det är betydligt vanligare att de som är mindre från början växer.
Det blir nog aldrig riktigt bra hur de än gör med reglementet.
 
Surar lite.
Dels för att vädret är kass (särskilt igår; lite bättre idag) och dels för att Lester mest gått emot sista två träningspassen. Egentligen misstänker jag varg som orsak, både han och de andra har varit väldigt fokuserade på skogsdungen på andra sidan grusvägen, men det är ändå irriterande när man försöker göra ett vettigt träningspass.

Den planerade tävlingsstarten på söndag 1 maj blir därmed avblåst: ingen vits att ens låtsas rida LA när hästen inte är intresserad av bettet som något annat än tuggleksak att dra i...
så jag har bytt häst i klassen och tar med Jenta i stället. Hon är mer pålitlig i beteende.
 
Äntligen kom jag mig iväg till ridbanan. Lägger in två bilder på Ricky när han showar för ett vackert sto (dvs en halvblodsvalack... :rofl:) i hagen bredvid.

160501_001_572639ebe087c3141c9ce7fe.jpg


160501_002_572639edddf2b377f1de3df0.jpg
 
Idag har jag varit på dressyrtävling med Jenta och Yngve.
Båda fick rätt generösa poäng i sina klasser; Yngve satte personligt rekord i LC där han fick drygt 66%, allsvenskalaget som vi var med i kom på fjärde plats precis nedanför placering (och det var inte mycket om att göra; vårt var det sämsta av klubbens resultat som räknades). Plats 13 av 33 startande, inte så illa med tanke på att ritten var rätt normal. Inga katastrofer; en del småmissar men inget som var extra bra heller.

I LB var det mycket fler missar men vi fick ändå 58. något % och därmed är Yngve färdig för 6-årsklassen i Örebro i sommar.

Jenta gjorde en halvrisig insats, och jag gjorde ett par tekniska missar som hästen inte kan lastas för, och vi fick pers.bästa på 58.9% vilket jag nog tycker var generöst utifrån den insats vi gjorde. Glädjande förstås med sjuor för ett par av galoppfattningarna; femmorna för galoppvolterna var för att volterna var för små och det kan man knappast lasta hästen för...
däremot femmorna i travlängningarna var lika mycket hästens fel som mitt: svarade inte, och när hon svarade så blev det galoppinslag så det var rätt skruttigt i ärlighetens namn. Nåja, vi närmar oss så sakteliga de där hett önskade 60%:en.
 
Har hopptränat ordentligt för första gången i år. Ariel har inte alls tappat så mycket som jag trodde, även om hon behöver mer muskler och flås förstås. Men jag har tappat massor, ffa balans, så jag får ta och träna vidare. :crazy:

Iom dräktigt sto härhemma blir det ändå inga tävlingar förrän hon fölat, men vi ska iväg på ett par terrängträningar snart och det är ju bra om man inte hoppar före/efter hästen hela tiden. :angel:

Ricky har varit iväg på löshoppning, han skötte sig superbt och jag tror det kan bli riktigt bra när han väl förstått vad det hela går ut på. Sedan är det ju inte säkert vi får vara med på treårstestet, men jag tränar på som om vi ska det. :)
 
Har hopptränat ordentligt för första gången i år. Ariel har inte alls tappat så mycket som jag trodde, även om hon behöver mer muskler och flås förstås. Men jag har tappat massor, ffa balans, så jag får ta och träna vidare. :crazy:

Iom dräktigt sto härhemma blir det ändå inga tävlingar förrän hon fölat, men vi ska iväg på ett par terrängträningar snart och det är ju bra om man inte hoppar före/efter hästen hela tiden. :angel:

Ricky har varit iväg på löshoppning, han skötte sig superbt och jag tror det kan bli riktigt bra när han väl förstått vad det hela går ut på. Sedan är det ju inte säkert vi får vara med på treårstestet, men jag tränar på som om vi ska det. :)

Kul med lite medflyt!

Jag har kört lite mer med Reggie och han är verkligen en fantastisk liten häst. Så glad att jag lyckades "roffa åt mig" honom...
Snällare häst får man leta efter.
igår vissa utmaningar i körningen: möte med buss, gå över bro över forsande å och samtidigt bli förbikörd av bil (en liten utmaning eftersom Reggie hade fullt upp med att titta på ett hål i vägbanans kant och därmed blev lite överraskad av bilen), gå förbi ett filmteam som hade en massa lösa saker bredvid körvägen, gå under järnvägsövergång med enorm vattenpöl (bra träning inför framtida bruks-körning), möta ponnysto som var rädd för vagnen så ansvaret för att sköta sig i situationen föll på Reggie - som stod snällt och väntade medan ponnyryttaren krånglade sig förbi med viss möda.
Helt fantastisk kille!

Yngve fick också dra vagn igår, skötte sig som vanligt utmärkt. Tog lite galopp i vagnen också, trevlig fattning på ljudkommando och enkel att sakta ner.

Körning är ju riktigt kul...
 
Har varit otrogen mot rasen och skaffat en shetland också ;) En treårig hingst som löst alla min problem - han kan lämnas själv i hagen så jag kan rida båda gulingarna ihop, samtidigt som jag kan rida ut hästarna en i taget när den hemma inte behöver springa och skrika och oroa pållen som blir riden.

Cirocco går fortfarande från klarhet till klarhet. Han får vila hela juni, sista passet blir en långritt i slutet av maj, han känns redo. Delvis avsuttet såklart. Sist galopperade vi en lång sträcka på fältet, ja tills Cero skickade av sin medryttare som fick smaka grus :banghead: Jag är så innerligt trött på att han testar henne. Jag själv har ridit två kanonpass på honom i veckan i halsring. Svårt att ge tips och visa hur hon ska göra när han är en ängel när jag sitter upp!
img_5480.jpg
 
@klasselover klart man ska vara otrogen ibland! Själv köpte jag en Welsh mountain i höstas av samma anledning som du (+ för att kunna avla) och det är mitt bästa köp någonsin!

Så skönt när man är iväg på något med ena hästen i flera timmar och vet att de andra har det bra i hagen. :)
 
Har hunnit med ett par till hoppträningar och börjar äntligen känna mig igång igen. :) Ariel är fantastisk, hon älskar verkligen att hoppa. :heart

Igår var det sadelprovning, vi fick behålla vår älskade hoppsadel, den ska bara stoppas om. Dessutom investerade jag i en dressyrsadel (har ridit bomlöst hittills) som passade oss perfekt bägge två. Plötsligt fladdrar inte skänklarna omkring när vi galopperar längre. :angel:

Förhoppningsvis hinner sadeln komma innan vår första (och enda?) dressyrtävling i år, LC:1 och LB:1 på vår klubb 17 juli. Skulle vara bra om jag kan rida in mig lite i sadeln först också, men man kan kanske inte få allt. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp