Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha jag kan inte tekniken på buke längre, misslyckades med att citera Lydia. :p


Fick nyss bekräftat att min hoppsadel inte satt helt bra, skrutt också. ;)
Såld och nu ska jag bara hitta en ny då.
Kortast möjliga och spikrak, dock har han inte plattaste bredaste modellen på ryggen.
Tjo, eller så får jag hoppa barbacka, då kanske får lite bättre balans. :D
 
Ååå blir helt sjuk när jag kollar i den här tråden :love: var fjordingägare för många år sen men nu har jag en heeeelt annan ras.. Men jösses vad jag längtar tillbaka till fjordingvärlden:love: men han jag har nu har ju redan stulit mitt hjärta så inte mycket att göra åt nu, men nästa häst, då ska det banne mig vara en fjording igen!:D
 
Ååå blir helt sjuk när jag kollar i den här tråden :love: var fjordingägare för många år sen men nu har jag en heeeelt annan ras.. Men jösses vad jag längtar tillbaka till fjordingvärlden:love: men han jag har nu har ju redan stulit mitt hjärta så inte mycket att göra åt nu, men nästa häst, då ska det banne mig vara en fjording igen!:D
Har funderat på det förut, men kan vara helt ute o cykla, så måste fråga nu när du nämner att du haft fjording. Var det möjligen en Tjalle?:)
 
@Snurre ja det stämmer, min fina Tjalle :cry: Ångrar den försäljningen något fruktansvärt.. Såpass mycket att det fick mig att bestämma mig för att aldrig sälja häst igen...
 
Har glömt att rapportera i tråden. :p Ricky var på Wången i början på september, årets sommarpremiering. Han fick 5x8 av domaren och skötte sig fantastiskt bra!

150905_004_55eda5c99606ee3e81c3ab4c.jpg


Tyvärr fick jag veta i Vetlanda att hans pappa inte kan tillgodoräkna sig det resultatet, då de visade avkommorna måste vara tre år eller äldre. Så jag får visa honom någon gång i framtiden igen. :p Just nu har hans pappa sex avkommor som är tre år eller äldre, så det är ingen brådska precis. ;)
 
Yngve blev ju hårt kritiserad gällande exteriören när vi var på premiering. Temperament och gångarter var helt OK, exteriörbedömningen rena katastrofen.
Så på tisdag ska han få ut och åka till "farbror doktorn" och bli en valack i stället.

Mycket smidigt.
Ringde för fem minuter sedan till hästsjukhuset. Förklarade mina tidsmässiga problem (jobbar 08-17 och det är inte jätteanpassningsbart). De öppnar inte heller förrän 08 men på tisdagar kan de ta emot lite tidigare ändå. Och så får jag hämta honom på väg hem igen när jag har slutat. Ingen brådska att hämta, de har öppet till kl 20.
Bra info om vad som ska göras (skos av, inte just någon frukost) och tas med (passet men inte foder för det har de själva och ger när han börjar kvickna till igen).
Hyggligt i största allmänhet.

Och väldigt snabbt. Idag är det fredag; redan på tisdag får vi komma.
Inte för att det är någon bråska: han är en väldigt snäll och oproblematisk hingst (vilket var en del av problemet i Vetlanda; ingen hingstkaraktär).
Å andra sidan ska man väl smida medan järnet är varmt och det finns inget skäl att inte kastrera. Och att då få så snabb tid, när det nu inte var problem att jag har problem med tidierna, är ju helt suveränt!

Det kommer ju att kännas oproblematiskt att transportera honom med ston när han är valack, ifall jag får för mig att vilja ha med Yngve och Jenta på samma tävlingar framöver.
 
Igår utmanade jag mig själv och ödet och hade med mig Jenta till en brukstävling.
Ridningen hade jag väl trott att vi skulle klara skapligt; körningen var helt ny för både ponny och mig.

I körningen var resultatet - intressant - med 277 straffpoäng. Inga av felen kan läggas hästen till last: hon var så lydig man kan begära och gjorde så gott hon kunde. Knappast hästens fel att matte inte kan styra.
Dock blev jag en rolig erfarenhet rikare och ska förstås träna.
Vi tog oss dock runt utan u i delmoment vilket innebär att detta rätt förskräckliga resultat går att använda som SM-kval. 130 av poängen "förtjänade" vi på ett och samma hinder, bortemot 100 poäng kan jag undvika nästa gång utan jätteanstträngning (en missad halt, skrapade till lastbryggan för jag gick lite för tight, ett hjärnsläpp med spö och liknande).
Så träna ska vi.

Ridningen gick skapligt, men rätt mycket över/linjetramp vid vändning i trångt utrymme. Slutade dock med en vinst och ett avklarat SM-kval.
I ridningen tror jag att Jenta kan göra ganska bra ifrån sig så det vore kul att kunna vara med i bruksridning i Örebro i sommar.
 
Jag
Igår utmanade jag mig själv och ödet och hade med mig Jenta till en brukstävling.
Ridningen hade jag väl trott att vi skulle klara skapligt; körningen var helt ny för både ponny och mig.

I körningen var resultatet - intressant - med 277 straffpoäng. Inga av felen kan läggas hästen till last: hon var så lydig man kan begära och gjorde så gott hon kunde. Knappast hästens fel att matte inte kan styra.
Dock blev jag en rolig erfarenhet rikare och ska förstås träna.
Vi tog oss dock runt utan u i delmoment vilket innebär att detta rätt förskräckliga resultat går att använda som SM-kval. 130 av poängen "förtjänade" vi på ett och samma hinder, bortemot 100 poäng kan jag undvika nästa gång utan jätteanstträngning (en missad halt, skrapade till lastbryggan för jag gick lite för tight, ett hjärnsläpp med spö och liknande).
Så träna ska vi.

Ridningen gick skapligt, men rätt mycket över/linjetramp vid vändning i trångt utrymme. Slutade dock med en vinst och ett avklarat SM-kval.
I ridningen tror jag att Jenta kan göra ganska bra ifrån sig så det vore kul att kunna vara med i bruksridning i Örebro i sommar.
Jag lyckades (..?) missa ett av momenten sist jag tävlade bruks så jag fick ju såklart ett stort U.. Så klantigt! Hade jag inte missat det momentet, (halterna), så hade jag vunnit tävlingen :O
 
I helgen hittade jag på en ny lek.
Sätta ihop Yngve och Reggie till ett par och tömköra.
På lördagen, första försöket, blev det lite trassligt och krångligt med hästar som gick åt var sitt håll. Mycket snören var det (en töm till vardera häst, mycket att trassla in sig i).
Efter det trasslet valde jag att sätta fast dem i varandra genom att koppla ihop stångkopplen (har alltså parsele och använde) så de inte kunde gå hur som helst.
Då gick det betydligt bättre även om jag krånglade lite med tömmarna. Klarade i alla fall tömköra dem ett par varv åt vardera håll på gårdsplanen, inklusive att byta varv.

Så på söndagen gjorde vi om övningen och jag hade bättre koll på snörena och spände ihop dem med stångkopplen direkt.
Problemet på söndagen var egentligen "bara" att de går lite olika fort så jag var tvungen att bromsa Yngve hela tiden med halvhalter - som han tar alldeles utmärkt.
Svängarna gick bättre, testade gränserna genom att tömköra längs vägen de ca 200 metrarna ner till paddocken, och så lite runt konor i paddocken. Svängarna fungerade skapligt, även om det blev lite dålig precision. Dock väldigt bra för att vara andra gången jag försökte tömköra två på en gång.

Nästa gång ska jag ha med ett dressyrspö så jag kan peta lite på Reggie så han får lite bättre tempo. Det blir svårt att svänga när hästarna inte alls är i samma position, eftersom man då tar i munnen på den ena men inte den andra.
Jobbet kommer alltså bli att få dem att gå i lika position framför mig, för att få bättre koordination på ekipaget.

Jag har än så länge ingen parvagn men kommer att köpa när jag sparat ihop tillräckligt med pengar för den typen av inköp. Då kan det ju vara trevlig att ha kontroll över hästarna innan man spänner för vagn. Dessutom är det lite mer utrustning som behöver kompletteras: riktig par/korstöm i läder, draglinor (de som följde med parselen behöver kompletteras eller bytas ut). Möjligen en rem behöver åtgärdas så småningom eftersom den är "precis" i längd och kommer att bli lite för kort om/när någon av dem grovnar till kring hals/bogar men det är ett rätt litet ingrepp som den lokala travshoppen enkelt fixar.
 
I helgen hittade jag på en ny lek.
Sätta ihop Yngve och Reggie till ett par och tömköra.
På lördagen, första försöket, blev det lite trassligt och krångligt med hästar som gick åt var sitt håll. Mycket snören var det (en töm till vardera häst, mycket att trassla in sig i).
Efter det trasslet valde jag att sätta fast dem i varandra genom att koppla ihop stångkopplen (har alltså parsele och använde) så de inte kunde gå hur som helst.
Då gick det betydligt bättre även om jag krånglade lite med tömmarna. Klarade i alla fall tömköra dem ett par varv åt vardera håll på gårdsplanen, inklusive att byta varv.

Så på söndagen gjorde vi om övningen och jag hade bättre koll på snörena och spände ihop dem med stångkopplen direkt.
Problemet på söndagen var egentligen "bara" att de går lite olika fort så jag var tvungen att bromsa Yngve hela tiden med halvhalter - som han tar alldeles utmärkt.
Svängarna gick bättre, testade gränserna genom att tömköra längs vägen de ca 200 metrarna ner till paddocken, och så lite runt konor i paddocken. Svängarna fungerade skapligt, även om det blev lite dålig precision. Dock väldigt bra för att vara andra gången jag försökte tömköra två på en gång.

Nästa gång ska jag ha med ett dressyrspö så jag kan peta lite på Reggie så han får lite bättre tempo. Det blir svårt att svänga när hästarna inte alls är i samma position, eftersom man då tar i munnen på den ena men inte den andra.
Jobbet kommer alltså bli att få dem att gå i lika position framför mig, för att få bättre koordination på ekipaget.

Jag har än så länge ingen parvagn men kommer att köpa när jag sparat ihop tillräckligt med pengar för den typen av inköp. Då kan det ju vara trevlig att ha kontroll över hästarna innan man spänner för vagn. Dessutom är det lite mer utrustning som behöver kompletteras: riktig par/korstöm i läder, draglinor (de som följde med parselen behöver kompletteras eller bytas ut). Möjligen en rem behöver åtgärdas så småningom eftersom den är "precis" i längd och kommer att bli lite för kort om/när någon av dem grovnar till kring hals/bogar men det är ett rätt litet ingrepp som den lokala travshoppen enkelt fixar.

Se till att du har partöm ganska så snart, helst på en gång. Tänker att det blir betydligt säkrare och om något krångligt skulle uppstå så är det inte lika illa och inte svårt att hålla reda på. Drar man i den ena så drar man i den andra och styr åt samma håll.
 
Se till att du har partöm ganska så snart, helst på en gång. Tänker att det blir betydligt säkrare och om något krångligt skulle uppstå så är det inte lika illa och inte svårt att hålla reda på. Drar man i den ena så drar man i den andra och styr åt samma håll.
Har partöm i textil men har sett synpunkter på att till en början ha separata tömmar.
Än så länge, innan de hittat positioner, innebär dubbla tömmar att jag faktiskt kan inverka på båda även om en går en bit bakom.
Är ganska van "tvåtömsgrepp" i händerna eftersom jag rider en del med kandar och då har dubbla tyglar.

Visst har jag fler snören att trassla in mig i, men hästarna lär inte hitta på så värst kreativa saker.
Betydligt bättre koll på "snörena" vid andra försöket.

det som trasslar till lite extra just nu är att jag använder odelade tömmar till båda: egentligen longerlinor med spänne i båda ändar. Mina lädertömmar är bortlämnade för att ändras till att ha svirvel så dem får jag nog hem om ett par veckor tror jag.
 
Tråkmånsar, gör ni (också) ingenting numera?;)

Var på ridkurs igår, fyra pass fördelat på två ponnyer: Jenta och Lester fick slita.
Bra ridpass, mycket arbete med styrketräning och samling och rakriktning med bägge två.
Lester ganska stark men behöver stärkas ännu mer i framför allt vänstergaloppen där han gärna "fuskar" lite.
Börjar dock likna något i traven, hoppas kunna starta honom LA dressyr i vår för att med lite tur halka över kvalgränsen till SM.
Jenta styrketränades också med samling, hon är inte alls lika stark som Lester men så är hon ju två år yngre också. Hittade trevlig arbetstrav med mer schwung, behöver dock jobba mycket mer på längningarna.
Kul dock, förstås, att komma åt traven på Jenta så bra som vi gjorde igår!

Yngve och Reggie tömkörda i par igen.
Utrustningen på bilden inte helt komplett som synes: har lånat ryggstycket till Reggies hälft av parselen till en annan sele och kan därmed inte använda bakselen heller. Behöver antagligen länga en rem när hästarna är färdiga i tillväxt, men fungerar så länge jag inte har vagn efter (och äger än så länge ingen parvagn så det är tömkörning som gäller ett tag till).
12247676_768838719929408_5042535894261548265_o.jpg
 
@kryddelydd Nix, här är det lågläge med hästarna. ;) Har varit sjuk och sedan bortrest i ett par omgångar, så allt jag gjort är klappat och fodrat. Vilket enligt Ariel INTE är ok, så till helgen blir det igångsättning igen.

Ricky fick träffa veterinären som hastigast medan jag var borta sista svängen, det var definitivt någonting som besvärade honom i munnen. Har haft lite bekymmer med att han inte vill acceptera bettet. Veterinären misstänker rotrest av vargtand, så det blir koll av det i december förhoppningsvis. Till dess blir det kapson. Han känns mycket mognare nu än tidigare i år, så vi kommer jobba vidare med longering och tömkörning tills underlaget sätter stopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp