I helgen hittade jag på en ny lek.
Sätta ihop Yngve och Reggie till ett par och tömköra.
På lördagen, första försöket, blev det lite trassligt och krångligt med hästar som gick åt var sitt håll. Mycket snören var det (en töm till vardera häst, mycket att trassla in sig i).
Efter det trasslet valde jag att sätta fast dem i varandra genom att koppla ihop stångkopplen (har alltså parsele och använde) så de inte kunde gå hur som helst.
Då gick det betydligt bättre även om jag krånglade lite med tömmarna. Klarade i alla fall tömköra dem ett par varv åt vardera håll på gårdsplanen, inklusive att byta varv.
Så på söndagen gjorde vi om övningen och jag hade bättre koll på snörena och spände ihop dem med stångkopplen direkt.
Problemet på söndagen var egentligen "bara" att de går lite olika fort så jag var tvungen att bromsa Yngve hela tiden med halvhalter - som han tar alldeles utmärkt.
Svängarna gick bättre, testade gränserna genom att tömköra längs vägen de ca 200 metrarna ner till paddocken, och så lite runt konor i paddocken. Svängarna fungerade skapligt, även om det blev lite dålig precision. Dock väldigt bra för att vara andra gången jag försökte tömköra två på en gång.
Nästa gång ska jag ha med ett dressyrspö så jag kan peta lite på Reggie så han får lite bättre tempo. Det blir svårt att svänga när hästarna inte alls är i samma position, eftersom man då tar i munnen på den ena men inte den andra.
Jobbet kommer alltså bli att få dem att gå i lika position framför mig, för att få bättre koordination på ekipaget.
Jag har än så länge ingen parvagn men kommer att köpa när jag sparat ihop tillräckligt med pengar för den typen av inköp. Då kan det ju vara trevlig att ha kontroll över hästarna innan man spänner för vagn. Dessutom är det lite mer utrustning som behöver kompletteras: riktig par/korstöm i läder, draglinor (de som följde med parselen behöver kompletteras eller bytas ut). Möjligen en rem behöver åtgärdas så småningom eftersom den är "precis" i längd och kommer att bli lite för kort om/när någon av dem grovnar till kring hals/bogar men det är ett rätt litet ingrepp som den lokala travshoppen enkelt fixar.