Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Provade att värma upp på stallplan och sen dra ut och rida ordentligt med krav på form, arbete osv - häst ganska trött och framför allt dagen efter. Men kändes himla fin ute. Pratat med kliniken som tyckte att jag skulle rida på i ett par månader och se om han antingen protesterar hejvilt, blir halt eller uppvisar en konkret rörelsestörning. Så, well. Jag är helt rådvill - men rider på.
Börjar varje pass med lite uppvärmning på stallplan, och sen drar vi ut. Idag var vi en lite "längre" stund på stallplan, och skrittade sen ut som avslutning. Har höjt ribban för kraven drastiskt både fysiskt och mentalt - inget jäkla trams och så jobbar vi (inget såsande). Vi dressyrar, helt enkelt. Jag kände idag en tydlig skillnad i höger varv jämfört med vänster varv på stallplan: mer ovillig/sämre framåtanda, kortare, stelare.. Ute märks dock inget sådant, förutom att han i vanlig ordning har lättare för rörelser undan höger än undan vänster (men det är inget nytt i sig - höger bak är hans svaga ben sen länge innan jag köpte honom..). Men protesterar sådär kraftigt och SKRIKANDE, det gör han inte när jag sitter på. Men är jag på marken så säger han ifrån direkt.

Nu ska vi komma igång ordentligt tills mörkret kommer - i år kommer jag att lasta och åka till ridhuset om det går åt helvete på hemmaplan, så att vi åtminstone kan hålla igång någorlunda i vinter.

Han är iaf himla go' att rida när kraven ligger på nivå högre: inte lätt, fortfarande reaktiv etc. Men han fokuserar bättre när jag helt sonika kräver det från det att jag sitter upp, och jag känns bättre också. Rider bättre. Fortfarande att jag måste jobba på att slappna av - det sitter djupt rotat det där efter allt som varit.. - för det märks direkt på Kastor om jag spänner till. Men nu är det, för första gången sen 2013, roligt att rida. Nu ska vi bara komma underfund med vad som egentligen är på gång med Kastor..

Bra att du har en plan i alla fall. :) Jag har fått order om att sluta unghästrida Ariel och även om hon försöker förklara att det är JOBBIGT så kämpar hon på och blir så himla fin av högre krav. :) Så det är bara matte som måste inse att hon är vuxen nu. ;)
 
Bra att du har en plan i alla fall. :) Jag har fått order om att sluta unghästrida Ariel och även om hon försöker förklara att det är JOBBIGT så kämpar hon på och blir så himla fin av högre krav. :) Så det är bara matte som måste inse att hon är vuxen nu. ;)

Haha ;)






Nu är frågan dock.. Jag skulle ju försöka leta rätt på en medryttare om hästen var hel. Dels för att han behöver det - han behöver en säker, trygg ryttare som både kan jobba honom och hjälpa honom att känna sig trygg (den mentala biten). Men det måste ju också vara någon med erfarenhet, som kan hantera hans..starka, svåra, mer explosiva sida, så att säga. I synnerhet som han är i mörker. Självklart en vuxen, med tanke på hur han kan vara (jag vill inte känna ansvar för någons barn..om nåt händer..brr. Nä.). Och ja, dels för att jag behöver avlastning. Jag är trött, motivationen går i vågor, mitt självförtroende i sadeln har rasat pga allt som hänt och varit de senaste två åren. Jag behöver pausa, behöver pussla ihop mig själv och framför allt slutar jag skolan nu i oktober ( = jobba jobba jobba..om jag lyckas få ett jobb, alltså.. = vore skönt med lite avlastning av ytterligare ett skäl. Lite tid att andas på, om man så vill.).
Nu vet jag inte riktigt om jag vågar. Fast han har visat att han kan ridas och det bra också om han bara får en fast ram och en bestämd och avslappnad ryttare. Det känns som..ja, kanske inte en förutsättning, men det vore klart bra för oss båda och klart öka chanserna för att hålla igång honom i vinter. Men den där lilla lilla oron för det fysiska..men kanske en vågar lägga ut en annons ändå..?
 
Nu är frågan dock.. Jag skulle ju försöka leta rätt på en medryttare om hästen var hel. Dels för att han behöver det - han behöver en säker, trygg ryttare som både kan jobba honom och hjälpa honom att känna sig trygg (den mentala biten). Men det måste ju också vara någon med erfarenhet, som kan hantera hans..starka, svåra, mer explosiva sida, så att säga. I synnerhet som han är i mörker. Självklart en vuxen, med tanke på hur han kan vara (jag vill inte känna ansvar för någons barn..om nåt händer..brr. Nä.). Och ja, dels för att jag behöver avlastning. Jag är trött, motivationen går i vågor, mitt självförtroende i sadeln har rasat pga allt som hänt och varit de senaste två åren. Jag behöver pausa, behöver pussla ihop mig själv och framför allt slutar jag skolan nu i oktober ( = jobba jobba jobba..om jag lyckas få ett jobb, alltså.. = vore skönt med lite avlastning av ytterligare ett skäl. Lite tid att andas på, om man så vill.).
Nu vet jag inte riktigt om jag vågar. Fast han har visat att han kan ridas och det bra också om han bara får en fast ram och en bestämd och avslappnad ryttare. Det känns som..ja, kanske inte en förutsättning, men det vore klart bra för oss båda och klart öka chanserna för att hålla igång honom i vinter. Men den där lilla lilla oron för det fysiska..men kanske en vågar lägga ut en annons ändå..?

Jag skulle prova att lägga ut en annons, se vad jag får för svar och hittar jag någon som passar, så informera om att det finns risk för skador. Mer kan du inte göra och hittar du rätt medryttare, så är det klart att den personen ändå ställer upp för dig och Kastor om han blir skadad. :)
 
Jag skulle prova att lägga ut en annons, se vad jag får för svar och hittar jag någon som passar, så informera om att det finns risk för skador. Mer kan du inte göra och hittar du rätt medryttare, så är det klart att den personen ändå ställer upp för dig och Kastor om han blir skadad. :)

Det blir nog så. Är inte så rädd för att bli "dumpad" om det visar sig att hästen har en skada, det är mest att han är skitsvår i mörker (som närmar sig för varje vecka...//pessimist) och den där ligga naggande rösten som viskar om kombinationen smärta + mörker. Men jag vet att jag målar fan på väggen där, också, pga förra vintern.. Och den där rösten är bra på att skuldbelägga mig vid tanken på att han t.ex. skulle gå omkull på halkan med nån annan på ryggen, risken att hen då gör sig illa osv. Det måste jag lägga av med. Hästar är stora, starka djur och det finns ju alltid en olycksrisk. Min ena medryttarhäst var den snällaste, enklaste man kan tänka sig (vi mötte långtradare på smala vägar etc utan att han ens tittade på dem). Ändå hände det vid ett tillfälle att han tvärvände, stack järnet och jag flög av bland stenar medan han galopperade hem - det visade sig senare att det satt ett stort getingbo en liten bit bort längs vägen jag försökt få honom att gå på.

Kommer förstås i annonsen att beskriva hans psyke och reaktioner i korthet men tydligt, och självklart också vad jag kräver av ryttaren i erfarenhet/egenskaper. Kommer nog att be om referenser, också, tror jag. Det är ju för allas våran skull, lika bra att sålla lite från början känns det som. Och så noga med att vi skriver ett kontrakt.

Idag var Kastor jättefin: red dressyr på stallplan och skrittade sen ut en sväng. Stel i sidorna, och min skänkel åkte uuuuupp i skänkelvikningen, men i traven på rakt och böjt spår var han kanonfin. Och lugn ute. Han är så himla rolig och trevlig när fokuset är rätt! <3

Äsch. Nog med rant! :)

Fick golvet i transporten bytt här i dagarna. Jag tyckte ju att det gamla blivit dåligt i ena hörnet och börjat bli mjukt längs kanterna, men trodde att det var bra i övrigt. Tillåt mig att skratta... :eek: Det var mjukt/börjat dela sig rakt igenom längs långsidorna, var genomuselt i det dåliga hörnet (vilket jag iofs var hemma med) och var dåligt i resten av skivan - troligen fukt som trängt in. Skivan har känts hård och bra "på mitten", men när den togs ur kändes det att det inte var..hm..tätt? i materialet längre. Men, ska inte klaga - har haft släpet i 3år och den förra ägaren (en kollega till mor) hade inte bytt golvet medan hen ägt det. Så, det har varit med i en drös år. Och släpet är ett lite äldre Kylinge - de är ju inte helt täta ens när de är ordentligt stängda i bak. (Iaf inte de jag stött på.) Nu är det iaf redo för att ta hästen till ridhuset i vinter!
 
Senast ändrad:
Det blir nog så. Är inte så rädd för att bli "dumpad" om det visar sig att hästen har en skada, det är mest att han är skitsvår i mörker (som närmar sig för varje vecka...//pessimist) och den där ligga naggande rösten som viskar om kombinationen smärta + mörker. Men jag vet att jag målar fan på väggen där, också, pga förra vintern.. Och den där rösten är bra på att skuldbelägga mig vid tanken på att han t.ex. skulle gå omkull på halkan med nån annan på ryggen, risken att hen då gör sig illa osv. Det måste jag lägga av med. Hästar är stora, starka djur och det finns ju alltid en olycksrisk. Min ena medryttarhäst var den snällaste, enklaste man kan tänka sig (vi mötte långtradare på smala vägar etc utan att han ens tittade på dem). Ändå hände det vid ett tillfälle att han tvärvände, stack järnet och jag flög av bland stenar medan han galopperade hem - det visade sig senare att det satt ett stort getingbo en liten bit bort längs vägen jag försökt få honom att gå på.

Kommer förstås i annonsen att beskriva hans psyke och reaktioner i korthet men tydligt, och självklart också vad jag kräver av ryttaren i erfarenhet/egenskaper. Kommer nog att be om referenser, också, tror jag. Det är ju för allas våran skull, lika bra att sålla lite från början känns det som. Och så noga med att vi skriver ett kontrakt.

Idag var Kastor jättefin: red dressyr på stallplan och skrittade sen ut en sväng. Stel i sidorna, och min skänkel åkte uuuuupp i skänkelvikningen, men i traven på rakt och böjt spår var han kanonfin. Och lugn ute. Han är så himla rolig och trevlig när fokuset är rätt! <3

Äsch. Nog med rant! :)

Fick golvet i transporten bytt här i dagarna. Jag tyckte ju att det gamla blivit dåligt i ena hörnet och börjat bli mjukt längs kanterna, men trodde att det var bra i övrigt. Tillåt mig att skratta... :eek: Det var mjukt/börjat dela sig rakt igenom längs långsidorna, var genomuselt i det dåliga hörnet (vilket jag iofs var hemma med) och var dåligt i resten av skivan - troligen fukt som trängt in. Skivan har känts hård och bra "på mitten", men när den togs ur kändes det att det inte var..hm..tätt? i materialet längre. Men, ska inte klaga - har haft släpet i 3år och den förra ägaren (en kollega till mor) hade inte bytt golvet medan hen ägt det. Så, det har varit med i en drös år. Och släpet är ett lite äldre Kylinge - de är ju inte helt täta ens när de är ordentligt stängda i bak. (Iaf inte de jag stött på.) Nu är det iaf redo för att ta hästen till ridhuset i vinter!

Härligt med ett bra pass! :D

Jag blir lite nojjig över mitt släp, är ett Boj Bravo 2004, när jag köpte det hävdade säljaren att golvet aldrig behövde bytas för det var silikonlimmat + gummimatta. Men jag blir osäker. Vet ju inte ens om det är trä- eller aluminiumgolv. :o

Men till våren är det dags för besiktning, så då tror jag att det får bli service och koll på en firma först. :angel:
 
Härligt med ett bra pass! :D

Jag blir lite nojjig över mitt släp, är ett Boj Bravo 2004, när jag köpte det hävdade säljaren att golvet aldrig behövde bytas för det var silikonlimmat + gummimatta. Men jag blir osäker. Vet ju inte ens om det är trä- eller aluminiumgolv. :o

Men till våren är det dags för besiktning, så då tror jag att det får bli service och koll på en firma först. :angel:

Min fetning: Ta nåt i metall och slå lätt mot golvets undersida - nog borde det höras skillnad på metall + metall och metall + trä? (Google/Buke säger aluminiumgolv, for the record :D *nyfiken i en strut var tvungen att snabbsöka*)
 
Jag vet bara att aluminiumgolv generellt har en betydligt längre livstid (läste nånstans att det ges runt 15års garanti på de golven, men jag har ingen bättre källa på det än min googling så ta't med en nypa salt!) jämfört med plyfagolv. Plyfagolv behöver väl bytas ungefär vart femte år "i snitt". Däremot "slits" ju aluminium av salt etc från vägen (tänker underifrån), så helt omöjligt att slita ut dem är det ju inte.
 
Härligt med ett bra pass! :D

Jag blir lite nojjig över mitt släp, är ett Boj Bravo 2004, när jag köpte det hävdade säljaren att golvet aldrig behövde bytas för det var silikonlimmat + gummimatta. Men jag blir osäker. Vet ju inte ens om det är trä- eller aluminiumgolv. :o

Men till våren är det dags för besiktning, så då tror jag att det får bli service och koll på en firma först. :angel:

BOJ har alu-golv och vågar lämna 15 års garanti på golvet...
ett av skälen till att jag köpte ett sådant (har också årsmodell -04). Gjuten gummitmatta dessutom.
 
Hej! Det här har säkert tagits upp innan men jag orkar inte läsa igenom 50+ sidor så jag frågar själv :p är så himla sugen på en fjording då de verkar vara väldigt trevliga hästar, men de flesta ligger ju runt 145 cm och jag är rätt så lång(170) så jag tänker mest om det går? Men har för mig att de sväljer rätt så mycket längd? :) ber om ursäkt, det är säkert jättetjatigt med alla dessa inlägg :angel:
 
Hej! Det här har säkert tagits upp innan men jag orkar inte läsa igenom 50+ sidor så jag frågar själv :p är så himla sugen på en fjording då de verkar vara väldigt trevliga hästar, men de flesta ligger ju runt 145 cm och jag är rätt så lång(170) så jag tänker mest om det går? Men har för mig att de sväljer rätt så mycket längd? :) ber om ursäkt, det är säkert jättetjatigt med alla dessa inlägg :angel:

Det fungerar hur bra som helst för dom sväljer mycket längd
4345-1399061807-a9124f3b35a6883db969db91d608bce5.jpg

Jag är 170 och Mynta är bara 143, min sambo rider henne oxå å han är 190 :)
 
Hej! Det här har säkert tagits upp innan men jag orkar inte läsa igenom 50+ sidor så jag frågar själv :p är så himla sugen på en fjording då de verkar vara väldigt trevliga hästar, men de flesta ligger ju runt 145 cm och jag är rätt så lång(170) så jag tänker mest om det går? Men har för mig att de sväljer rätt så mycket längd? :) ber om ursäkt, det är säkert jättetjatigt med alla dessa inlägg :angel:
Åk och provrid säger jag! De flesta fjordhästar känns mycket större än de egentligen är, så 170 cm är absolut inte långt i fjordhästsammanhang. Vet flera som är 180 cm och rider fjordhäst utan problem. Min förra valack var bara 139,6 cm hög, men så pass maffig med stora gångarter att man trodde han var större när man väl red. ;) Så bara testa dig fram, lycka till!
 
Hej! Det här har säkert tagits upp innan men jag orkar inte läsa igenom 50+ sidor så jag frågar själv :p är så himla sugen på en fjording då de verkar vara väldigt trevliga hästar, men de flesta ligger ju runt 145 cm och jag är rätt så lång(170) så jag tänker mest om det går? Men har för mig att de sväljer rätt så mycket längd? :) ber om ursäkt, det är säkert jättetjatigt med alla dessa inlägg :angel:

Säger detsamma. Jag är 175 och min valack är 148 med stor gång och mycket energi. Men jag har suttit på ett par som man inte får den känslan av så det kan vara bra att inte bara titta på mankhöjden utan att även testa och se om gången och aktionen finns där.
 
@sssofiieh

Jag har en fjordhäst på 138,6 lågställd med medioker gång och en på ca 145 cm med mycket gång, högställd.

Båda sväljer mycket längd och vikt. Jag har en kompis som är ca 180-190 och väger lite. Båda hästarna tar honom hur lätt som helst.

Han rider en hel del fjordingar och säger att det verkligen beror på individen. Några klarar inte riktigt av att hålla gång och ork när han sitter på medan andra klarar det utan problem. Det har varken med typ, gångarter, grov eller nätt häst.
 
Ja det är verkligen olika på individer, min nuvarande tycker jag utseende mässigt inte sväljer så mycket, jag är väl 157-158 ungefär och hästen ca 145, men jag tycker att jag kan se rätt stor ut på honom.
Tyckte inte att det var så med hans mamma eller en del andra.
 
Jag ska kolla på ett fjordsto imorgon .
Hon är efter Krossar 144. Nån som vet nått om den hingsten?

Han var känd för att lämna rätt så pigga/heta hästar, men om det är en ursäkt för ryttare som inte ville rida dressyr vet jag inte. ;) Annars kan jag rapa upp all fakta som står i min databas, men det är lättare om du frågar specifikt. :)
 
Ikväll förde jag över filmer från mobilen till datorn och fick äntligen tummen ur och lade upp några på youtube. Så de kommer här. :D




 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp