Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med att lägga upp bilder alltså... jag älskar att titta på fina foton som alla lägger ut. Men jag själv blir aldrig färdig till att lägga ut egna bilder. Men ska försöka skärpa mig :)
 
Hej,
Har ingen fjording, men har alltid varit nyfiken på rasen. Hur är den för "tantryttare"?
Skulle gärna ha en häst som är okompliserad och pålitlig, både körd och riden..
 
Jag kan ärligt ursäkta min brist på bilder med att det är förbaskat svårt att fota och rida samtidigt. :p Så om någon vill ha bilder från mig, är ni så välkomna hit och fota. :up:

@videnlis Jag har insett att jag är helt fel person att svara. Jag har bara ridit fjordhäst som någon annan ridit in och utbildat en gång, så jag har en rätt skev bild av fjordhästen rent generellt. Men mina är überkänsliga att rida, lättlärda, positiva, pigga och överambitiösa. Självklart trygga, de har en annan grundtrygghet än till exempel halvblod.

De är rätt förnöjsamma, så tanthäst är de absolut. De gör det du vill med dem helt enkelt. :)
 
Jag kan inte svara för hela rasen, då jag bara har en. ;) Men hon är en snäll häst som inte dör av att vila några dagar när man inte orkar eller har tid att rida, men som mår som bäst av att aktiveras några dagar i veckan. Hon är dock en häst som inte orkar så mycket, är supersvår att få upp konditionen på och har alltid varit så. Mycket snäll att rida ut på, tex när hon var skadad och hade villat typ 10 veckor kunde jag rida ut barbacka. Sen går hon ganska fint i dressyren med!

Men kommer tyvärr byta ras nästa gång det blir ny häst. :( En fjording kommer aldrig att kunna prestera det som jag vill i hoppningen.
 
Hej,
Har ingen fjording, men har alltid varit nyfiken på rasen. Hur är den för "tantryttare"?
Skulle gärna ha en häst som är okompliserad och pålitlig, både körd och riden..

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt. En häst med rätt psyke och en bra utbildning/skolning, skulle säkert passa alldeles perfekt in på din beskrivning! Min erfarenhet av kallblod generellt är att de är sådana, men också har en del egen skalle. En anledning till att jag älskar dem så.

Min Kastor är nog inte riktigt rastypisk i temperamentet. På vissa bitar är han (imo) väldigt "kallblodstypisk", men på andra är han mer som..jag vet inte - fullblod? Krutdurk? :p Han är mycket känslig och reaktiv - långt mer lyhörd än han emellanåt kan ge sken av. I grunden är han en osäker individ, som blir trygg med en trygg ryttare/människa (trygg som i trygg och avslappnad - det går inte att lura honom med att fejka lugn. Han reagerar direkt på små spänningar hos människan, och om de inte försvinner så byggs spänningen i honom också upp). Han är underbar, på många sätt (!), och jag älskar honom oändligt - men han kvalar inte in under kategorin "lätt häst" så att säga. Min "problemlösare"/tränare menar att han är "en vettig häst som gör rätt när vi gör rätt", och jag kan hålla med i analysen. Gör människan rätt och tajmingen är rätt - då gör han rätt. Han vill vara till lags, men blir han osäker så har han nära till flykt om han inte får stödet han behöver hos ryttaren. Han behöver att man är konsekvent och gör rätt i rätt ögonblick, så att säga. Som yngre var han mycket flockbunden, och den tendensen kryper upp till ytan i väldigt stressade situationer (t.ex. ofta med mig på tävling. Nytt ställe, resa, och så en jag som är halvt hysterisk. Då är det inte lätt att vara avslappnad och försöka klura ut vad som förväntas. Hade jag varit lugn, på riktigt, då hade han kanske varit annorlunda på bortaplan.). Tyvärr oberäknelig i mörker, vilket nog har att göra med hans osäkerhet - ett problem som vi ska ta tag i ordentligt nu till hösten.
Ska tilläggas att när det stämmer, då är han en fantastisk individ att rida. Han är väldigt allround och vi har nog provat på det mesta. Hoppning är himla kul i hans ögon, och dressyr också. Kommer han in i ett ridhus så blir han i regel väldigt fokuserad på vad vi ska göra - tror att det har att göra med att han iom sitt "grundpsyke" kan vara lättdistraherad. I början när jag köpte honom tyckte han väl inte att uteritter var det roligaste, men han lärde sig ;) Det enda han verkar tycka är uppriktigt småtrist numera är promenader vid hand. Han är tyvärr inte körd vad jag vet om (hm, kan verka logiskt med tanke på ovan), men jag tömkör honom och är fortfarande sugen på att köra in honom för drag. Bland det bästa han vet är nämligen att pulsa i riktigt djup snö, vilket får mig att tro att han skulle uppskatta att få dra lite, ta i på det sätt som han inte så ofta får göra i ridningen (med råstyrka, så att säga).
Och helt galen kan han inte vara - han har gått på ridläger en drös somrar (verksamheten där jag mötte honom och sen köpte honom ifrån) och en säsong på ridskola. Populär på båda, trots sina..knepigare sidor ;)

I vanlig ordning; en halv roman.. :D:o Avslutningsvis: många fjordingar är bra mycket mindre "komplicerade" än min. Kastor är den mest "extrema" jag träffat på, men visst finns det dem med lite mer nerv/temperament också. Och så finns det de som är superlugna i alla lägen. Och säkert allt däremellan. Generellt är det rackarns trevliga hästar! Provrid! Provkör! Gogogogo!
 
Inte heller av dessa finns så många till salu i Finland. Såg en 1 åring som förväntas växa sej över 145 cm, men ettåringar är lite väl unga för mej..
 
Inte heller av dessa finns så många till salu i Finland. Såg en 1 åring som förväntas växa sej över 145 cm, men ettåringar är lite väl unga för mej..
Stirra dig inte blind på höjden, är själv nästan 1,80 lång och min är max 1,40 hög. Jag känner mig inte för stor på henne och det ser inte heller oproportionerligt ut.
 
Stirra dig inte blind på höjden, är själv nästan 1,80 lång och min är max 1,40 hög. Jag känner mig inte för stor på henne och det ser inte heller oproportionerligt ut.

Mitt islandssto är bara 132 och jag känner mej inte för stor på henne heller. Dock är jag nog det. Men de "sväljer " förvånansvärt långa ryttare.
 
Var iväg på ridkurs med Lester, Ärlig, Jenta och Yngve för westerntränare i helgen. Yngve fick ett pass, övriga fick två pass vardera.
Lester fick träna på samling, styrketräning, samling, styrketräning i trav och galopp, börjar kunna presetera något som påminner om en stor galoppiruett (det vill säga liten galoppvolt med tagen bakdel och framdelsförflyttningar).
Ärlig och Jenta fick träna mycket smidighet, gymnastik och galoppombyten. Ärlig fick till några byten helt rent och så fick jag lite knep för att förbättra kvaliteten.
Jenta fick en hel del jobb med samling i galoppen, och bytena är överraskande bra för åldern. Bland annat jobbade vi via diagonalsluta, ställa om, byta och skänkelvika i galopp över diagonalen och sedan byta.
Gällande Yngve blev tränaren överentusiastisk och skulle träna byten där också - bara liiiite för tidigt på en femåring... men vi fick bra styrketräning och koordinationsträning, som gav goda resultat.
Tränaren är ett proffs men han blev bara lite ivrig eftersom han gillar Yngve. Normalt sett ger han sig inte på så överdrivna övningar på en unghäst.
Däremot diagonalsluta i trav och växling mellan förvänd och rättvänd sluta på volt i trav hör till standardövningarna (få steg i taget) även för unga hästar.
Det ger häpnadsväckande resultat.
Det är en westerntränare men han är lika lycklig över att jobba hästar i engelsk utrustning - och säger alltid snälla saker till mig om min ridning och mina hästar. Lite för att han varit fördomsfull mot fjordingar och därför kanske blir onödigt imponerad av mina snälla, samarbetsvilliga pållar.
Inga bilder pga det är svårt att ta kort och träna dressyr samtidigt.
 
Stirra dig inte blind på höjden, är själv nästan 1,80 lång och min är max 1,40 hög. Jag känner mig inte för stor på henne och det ser inte heller oproportionerligt ut.
Mitt islandssto är pyttelåg, 132, men jag känner mej inte för stor. Dock är jag säkert det,men hon har alltid burit på mej,nöjd.och glad.
Följande häst vill jag ändå skall vara minst 140, beroende på rasen..
Är även intresserad av Estlandshäst/ponny
Arab.
 
Igår gjorde Yngve och jag tävlingsdebut, LC kändes som lagom nivå (han är fem år och lite väl storstegad och har lite svårt att hålla ihop sig i galoppen).
Okoncentrationen stod högt i nivå, lindrigt sagt. Framridningen var inte värst kul; flera andra ekipage inne på banan samtidigt förstås. Yngve skrek, Yngve tittade, Yngve ville inte riktigt lyssna på matte.
Han bråkade inte, var inte olydig men var definitivt inte lydig heller.
Matte insåg att det inte var läge att ens testa galoppen på framridningen...

Själva ritten var något bättre men det vore synd att påstå att han var koncentrerad och "med".
Dock inga direkta olydnader där heller utan bara koncentrationsbrist och "fri form". Det var ju ingen större idé att ens försöka rida ihop honom i det läget.
Vi fick 61.48% vilket får vara godkänt för en rätt ofokuserad ritt i ostadig form.

Sammanfattande kommentar: "häst med härlig utstrålning! skulle önska stadigare form och mer bärighet särskilt i galopprogrammet".
Kul att domaren gillade hästen, i övrigt håller jag helt med.
Fick 6.5 för gångarter och det kändes ju ändå positivt.
Fick också fyra sjuor och någon kommentar om lydig och en kommentar om ena galoppen "hastig men snäll".
 
Vi börjar närma oss årets första tävling med stormsteg, så igår åkte jag med Ariel till hennes förra stall. Vi red ut runt sjön med två kompisar som sällskap. Knappt 1,2 mil blev det, kändes som en perfekt sista träning innan PP20 den 9 maj. :)

Sedan satsar vi allt på fälttävlanslägret efter midsommar. Kommer bli riktigt roligt! Ariel och jag var även iväg på dressyrträning för ny tränare i lördags, med fokus på min sits. Det blev enorm skillnad på Ariel, så nu gäller det att jag håller kvar den känslan även när jag rider själv... Roligt med lite nytt input. :)
 
@Habina kul att börja komma igång!
Jag var iväg med Yngve igen igår på tävling, koncentrationsförmågan något bättre men resultatet sämre. Tycker att det var rimliga nedslag men lite nesligt att hamna på 59.8% eftersom jag kunde tänka mig en prestationsmedalj framemot hösten.
Har några tävlingar kvar under våren, också de som miljöträning.

Red kurs här hemma i lördags, Lester och Ärlig fick gå varsitt pass för instruktör och de var löjligt duktiga. Lesters galopparbete gick inte av för hackor!!! Det börjar komma ordentlig samling.
Ärlig ovanligt samarbetsvillig och ridbar, började med lite halva steg i skritten för att få till taktökning bak och mer samling. Trevligt när det börjar fungera.
 
Igår blev det hoppträning och jag var såhär ---> :bump: efteråt. Det är så förbaskat roligt när hästen bara bjuder på hinder och vill mer hela tiden. Jag måste bara vara noga med att styra, annars hoppar hon hinder vi inte skall hoppa. :angel:
 
Idag fick jag och hästarna besök av en kompis som är duktig på att fota! :)

11157399_10153004614389635_4570478480778775676_o.jpg

11187805_10153004617599635_5159810360872793644_o.jpg


11174285_10153004615044635_8381109754414050480_o.jpg




Fler bilder:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153004613759635.1073741845.589739634&type=1&l=f6160fd4d2
 
Nu är det dags för lite uppdatering från mig!
Har hunnit hända mycket på dessa veckor jag haft mina nya hästar.

Vi har hunnit dra stockar en hel del. Gjort en liten snabbrenovering av flakvagn, varit ute i skogen och kört långa rundor. Ridit barbacka, tränat för en instruktör, ridit på den ena med andra som handhäst osv. Jag är så glad och upprymd, hur har jag lyckats få två så underbara hästar? Helt fantastiskt. :)

Min gamling har bättrat sig i kroppen efter lite justeringar i foderstat plus att säkerligen gräset gjort sitt till.

Får se om jag med tiden släpper ihop alla fyra. Hade ju underlättat mycket kring hantering av vatten mm. Men jag känner att jag vill ha nån medhjälpare om vi skulle behöva gå in och bryta. Då min gamla fjording inte varit så där superenkel alltid att släppa ihop med andra. Fast förra sommaren hade vi en unghäst här några dagar och då gick det ganska bra. Så det funkar säkert bra nu med om vi bara provar.
 
Ja, men då är väl Ariel typ inkörd då? :love:

img_5228_555386359606ee488ee6ca86.jpg

img_5230_555386759606ee48911d355c.jpg


Måste bara byta draglinor, de är på innersta men hänger ändå. :p De satt rätt tight när vi spände för, men så brukar man få justera dem när man väl börjat köra...

Jag har skadat knäet, så jag får inte rida ett tag framöver, så det är perfekt att Ariel håller på att köras in, så får jag i alla fall motionera henne. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp