Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite mer uppdatering härifrån:
Jenta vilar denna veckan pga vaccination (i tisdags var jag energisk på min komplediga dag: först iväg till Örebro travbana, knappa två tim körtid, för att hämta Reggie (stolplyckans Regent som jag fick förtroendet att köpa av @Habina ). Släppa ut honom i hagen, se så allt gick bra mellan grabbarna när det var en nykomling i gänget, sedan lasta Jenta och åka den dryga halvtimmen till hästsjukhuset i Karlstad och vaccinera...
Övriga jobbar som vanligt.
Bus har jag nog fått på riktigt, åtminstone säger hans ägare att jag ska räkna med att arrangemanget är för alltid - det är bara jag som har lite jobbigt att förstå att jag får förmånen att behålla en kanonponny utan att betala för honom och samvetet har en mindre diskussion med mig här. Ägarskapet kvarstår på ägaren men hon är inte intresserad av att bli med häst igen. Jag gillar - eftersom Bus är goast i världen.

Få se om jag klarar få ut ett par bilder på Reggie: någon bild på ren häst, övriga på inte lika ren häst.
10869780_648456208634327_7773449206274132849_o.jpg

10515346_648456318634316_808912901910534284_o.jpg

10854482_648456405300974_5897584606120157806_o.jpg

11082355_648456121967669_301749335812303473_o.jpg

Grimman tog jag av när jag såg att det gick bra och ingen häst flydde med akut fångst-behov...
 
Hej på er!
Nu får även jag vara med igen :) (visserligen haft honom sedan i september, bättre sent än aldrig;) )
Vad har ni för mål inför sommaren med era gulingar?
 
Förhoppningsvis blir det en del ridning här i sommar.
Ässa ska sättas igång så småningom efter fölningen(fick ett stoföl igår) , och Elvar skall ridas in är meningen.
 
Hej på er!
Nu får även jag vara med igen :) (visserligen haft honom sedan i september, bättre sent än aldrig;) )
Vad har ni för mål inför sommaren med era gulingar?

Inför sommaren är det inte så mycket mål. Ariel skall tränas upp mot fälttävlanslägret och Ricky förberedas för inkörning.

Jag sätter upp mål för hela året istället. :)
 
Jaha då är jag ägare till totalt 3 fina fjordhästar.Alldeles overkligt men ändå så rätt.

Hämtade hem de två halvbröderna i måndags. Riktigt tråkigt väder med regn och blåst. Jag som verkligen aldrig är ute och skjutsar på häst i transport var rätt nervös över själva färden hem. Lånad bil och lånad transport visade sig ha kameraövervakning så jag kunde ha stenkoll på dom. Dom stod så fint så hela vägen hem. Väl hemma blåste det riktigt mycket, mina andra hästar sprang runt i hagen och var nyfikna över nykomlingarna. Vi hade ballonger fastbundna sen barnkalas nån dag tidigare och dom förde ett himla väsen och flaxade runt. Men jag lastade först ur ena hästen, gick hela vägen till stallet och in med honom i en box. Samma med häst nr 2. Vilka guldklimpar alltså!! Snälla, lugna, vänliga trots helt ny miljö, mycket "farliga" saker som rörde sig.

Min man som inte ofta är nära nån häst mer än att han slänger ut hö i hagen, fyller på vatten och nån enstaka gång kan ta in/ut om hovis kommer, han har tagit ena hästen nu morgnarna och kvällarna. Inga bekymmer. Vi har valt att ha dom i box nattetid mest för för min egen skull så jag har kunnat slappna av. Men snart får dom också gå ute som de andra.

Dom är så lugna och harmoniska och verkar ta flytten med ro. Sen är det ju givetvis mycket nytt här men dom är såna som tittar, studerar, tittar lite till, står stilla och sen väljer om det är läskigt eller inte. Och oftast visar det ju sig att vara ofarligt så suckar dom och går vidare.

Jag är så lycklig!! Detta känns så himla rätt!! Ska försöka lägga in bilder här senare idag. Kanske även ska prova rida lite. Dom har stått nu i närmre 3 veckor pga att ägaren varit bortrest så där finns nog lite överskottsenergi gissar jag. Kan ju bli spännande!
 
Jaha då är jag ägare till totalt 3 fina fjordhästar.Alldeles overkligt men ändå så rätt.

Hämtade hem de två halvbröderna i måndags. Riktigt tråkigt väder med regn och blåst. Jag som verkligen aldrig är ute och skjutsar på häst i transport var rätt nervös över själva färden hem. Lånad bil och lånad transport visade sig ha kameraövervakning så jag kunde ha stenkoll på dom. Dom stod så fint så hela vägen hem. Väl hemma blåste det riktigt mycket, mina andra hästar sprang runt i hagen och var nyfikna över nykomlingarna. Vi hade ballonger fastbundna sen barnkalas nån dag tidigare och dom förde ett himla väsen och flaxade runt. Men jag lastade först ur ena hästen, gick hela vägen till stallet och in med honom i en box. Samma med häst nr 2. Vilka guldklimpar alltså!! Snälla, lugna, vänliga trots helt ny miljö, mycket "farliga" saker som rörde sig.

Min man som inte ofta är nära nån häst mer än att han slänger ut hö i hagen, fyller på vatten och nån enstaka gång kan ta in/ut om hovis kommer, han har tagit ena hästen nu morgnarna och kvällarna. Inga bekymmer. Vi har valt att ha dom i box nattetid mest för för min egen skull så jag har kunnat slappna av. Men snart får dom också gå ute som de andra.

Dom är så lugna och harmoniska och verkar ta flytten med ro. Sen är det ju givetvis mycket nytt här men dom är såna som tittar, studerar, tittar lite till, står stilla och sen väljer om det är läskigt eller inte. Och oftast visar det ju sig att vara ofarligt så suckar dom och går vidare.

Jag är så lycklig!! Detta känns så himla rätt!! Ska försöka lägga in bilder här senare idag. Kanske även ska prova rida lite. Dom har stått nu i närmre 3 veckor pga att ägaren varit bortrest så där finns nog lite överskottsenergi gissar jag. Kan ju bli spännande!
Vad härligt att det fungerar så bra!
Grattis till dina guldklimpar.
Ser fram emot bilder :D
Vad heter dom?
Nyfiken ju. :p


Appropå mål inför sommaren så har dom som anligt fått flyga all världens väg, livet gör alltid massa tok och med två barn varav den ena rätt vild av sig och noll och ingen möjlighet till barnvakt så tja, hoppet om att få komma ut på lite tävlingar är lagda på is, igen. :down:
 
Dom heter i papperna Meduza född 2006 och Pedro född 2004. Dom är halvbröder och har Temperament 227 som far. Dock så har de andra namn till vardags som dom lyssnar på så detta får vara deras "fin-namn" ;)

Hade tänkt mig en lugn ridtur idag men alltså det stormar/regnar/solsken/stormar lite till/snöar.... Så trista förutsättningar just för första turen här hemma. Dom är ju inga stimmiga typer utan tvärtom men med tanke på att allt är nytt så slipper jag gärna storm första gången jag ska rida ut här hemma. Hoppas det lugnar sig till kvällen.

Vi har tänkt vara med på några långritter i sommar. Finns ett box, bed & breakfast några mil iväg tanken är väl att rida dit nån av turerna.
Sen är jag i kontakt med en superbra tränare som ska komma hit sen och hjälpa oss på traven. Men vi avvaktar lite till allt känns som en vardag för dom och mig.
 
Senast ändrad:
Vad jag älskar min häst! :love:

I lördags promenerade vi en liten sväng (det var inte planerat, men när jag skulle ta in honom kändes det så himla rätt, bara). Samma igår och idag. Han är hur lugn som helst på utvägen; sniffar gärna lite på vägen och lunkar på. Just att vända och gå hem är - som det alltid varit - himla provocerande för honom tycks det; han varvar upp, tempot höjs och han blir "mer" helt enkelt. Han kikar en hel del bakom sig om jag gör halt, som om han förväntar sig att det ska ha dykt upp något farligt där sen han vände sig om. Men - och det här är nytt! - han är reglerbar och kontaktbar trots att energin går upp. Han har skuttat iväg ett par gånger, utan annan synbar anledning än energi, men trots det har jag inte haft nånting i händerna. Jag håller i repet och säger till lite lugnt, så stannar han vänd mot mig. Jag är ju helt klart en jäkla tråkmåns som inte ber honom att galoppera i full fart, men han lyssnar faktiskt och verkar uppmärksam på mig trots det. Även om han som sagt behöver påminnas femtioelva gånger när vi vänt hemåt. Har långrep och bett, och håller repet "utsläppt" = han har ett par meter att spela på - på gott och ont men det funkar himla bra hittills. (Jag vill ha lite utrymme, ifall att. Just mitt utrymme - att han inte får trängas etc i något läge - har vi jobbat mycket med på stallplan. Herrn behöver lära sig att se sig för och inte springa över mig om jag råkar "vara ivägen" när han överreagerar på nåt, och so far so good - han verkar faktiskt se sig för bättre now days. Vi får se hur det går framöver, men iaf så är jag noga med just den biten.)

Jag hoppas så att det håller i sig och delvis är ett resultat av arbetet vi gjort på stallplan på senare tid (ungefär det enda jag gjort med honom - jobbat med grunderna i att respektera mig, typ), och inte bara ett ryck av "YES! Vi GÖR nåt!" :angel: .

Mål inför sommaren? Att skritta igång, typ..min hand och arm dummar sig fortfarande efter skadan - har lyckats ådra mig en lätt överansträngning - så vet fortfarande inte när jag kan sätta igång pålle. Äsch. Oh well, förhoppningsvis resulterar det i ett BE-kort till sommaren iaf, alltid nåt! ;)
 
Ojdå, har det kommit en "mål-fråga".
Mina mål för sommaren -15:
ut och tävla Yngve (Pärlby Cingel). Han är anmäld till LC:1 nu på måndag men jag är osäker på om det blir start eftersom han i förrgår hade lyckats få en sårskada vid kronan höger fram och var halt. Har stått på boxvila sedan dess (praktiskt även pga att jag jobbade en vansinnesdag igår, kl 0720-2145 utan uppehåll - inte ens lunch) och har nu blivit utsläppt och ser helt fräsch ut i rörelserna så kanske ändå. Han är anmäld till ytterligare två LC varav vi är reserv på en än så länge, och två LB:1. Får se hur det där går men om han sköter sig kan han få rätt fina poäng åtminstone i LC:1.
Han ska visas på premiering, först på hemmaplan i slutet av augusti och sedan är planen att åka till Vetlanda och se vad man tycker om en vitblack fjording där nere.
Jenta Mi är anmäld till två LA:1 i maj. Förhoppningsvis närmar vi oss 60%, har fått betydligt bättre trav men jag är osäker om vi räcker. Henne har jag tänkt mig att använda som reserv om Yngve inte ser ut att kunna gå på måndag (eftersom det är en sårskada känns det inte så farligt att rida honom rätt fort bara han är ohalt, och LC är ju inte så belastande, men en reservplan är bra att ha) och i så fall LA:1 på henne men jag tror egentligen mer på att starta henne om en månad. Vi har börjat kunna länga traven, men formen är inte stadig vid längningen än så länge.

Lester ska fortsätta tränas, och antagligen - förhoppningsvis - ut på tävlingsbanan i höst, precis som Ärlig. Ärlig kanske både hoppning och dressyr.

Favvis och Bus ska fortsätta styrketränas på grundnivå, det verkar som om Favvis blir kvar i alla fall ett år till.

Reggie (Stolplyckans Regent) ska få börja träna skallen med lite promenader för hand med och utan sele, är det tänkt. Nu har han ju varit här och acklimatiserat sig i 2½ vecka och då kan han ju få börja tänka lite också. Dessutom vore det bra för "morsan" att röra på benen så promenader verkar klokt.
Ska Yngve ändå åka på premiering så kan ju Reggie få följa med - åtminstone på hemmaplan.

Jag kommer inte att visa hingst själv utan tar hjälp av någon som är van och kan, det är ju bra att ge killarna så bra förutsättningar som möjligt!
 
Jag är så glad så glad! Premiärturen på ryggen i skogen gjordes igår. Hade en kompis med mig som red min ena häst och jag den andra. Dom är riktiga guldklimpar båda hästarna. Var mycket nytt att titta på, dessutom gick vi igenom alla sorters väder. Allt från sol, regn till hagel och lite åska.
I morgon har dom bott här en vecka. Känns som dom varit här länge, känns bara så rätt.

Ska ut på en liknande runda idag igen och jag längtar redan nu :)
 
Jag som inte skulle rida :angel: Woops.. Men det känns så himla bra, som att jag är tillbaka där jag hör hemma! Och Kastor är fantastisk. Vilken häst jag har! :love:

I torsdags satt jag upp för första gången på ett halvår. Det var inte planerat, det kändes bara rätt när jag hämtade in Kastor. Började lite på stallplan med krumelurer hit och dit, även lite i trav för att se om det skulle trigga något. Kastor blev lite konfunderad när jag skulle upp - plötsligt stod jag ju på en pall, vad tusan?! Och i början var det lite spänt, och jag var lite spänd. Men när jag slappnade av gjorde hästen detsamma, och vi vågade oss ut på en miniminirunda upp i skogen (i princip uppför en backe, traska ett par minuter rakt fram, nerför en backe och så några meter längs grusvägen hem igen).
Nu idag var den tredje "riktiga" skritturen, längs grusvägen. Idag just på hemvägen så åkte energin upp, och det blev bara värre när jag bett honom att stanna ett par gånger. Ju mer jag bad om långsamt, ju mer trippande och energi fick jag. Först blev jag frustrerad, men så insåg jag att jag satt och spände innerlåren. Inte knipande, men likväl - dubbla budskap. Fokuserade på dem och lyckades slappna av ordentligt, och det var som om Kastor andades ut och slappnade av nästan direkt. Resten av vägen gick han lugnt - tittade till ett par gånger men.. Så länge jag slappnar av, så gör hästen detsamma, vilket jag tydligt märkt även från marken och de senaste dagarna, men det blev extra tydligt idag. (Tala om kurs i kroppskontroll! ;) Skämt åsido så är det så himla skönt. Jag spänner till nån minimuskel emellanåt, det blir rent instinktivt när hästen t.ex. tittar till på nåt, men tack vare att han reagerar så omedelbart när jag slappnar av igen känner jag mig tryggare i sadeln än jag gjort på länge. Nu känns det som att jag kan hitta tillbaka till "den lugna, orädda ryttaren i mig", den jag var innan en massa saker hände. Hon som inte förvandlas till en stålfjäder såfort hästen spänner till. En underbar känsla.)

Så, nu skrittar jag igång honom. Om allt går bra så har vi 1-2 månaders skritturer framför oss, så det finns ingen anledning att stressa med något. Jag rider på dubbla tyglar (pelham), för att ha den där nödbromsen ifall att eftersom jag inte kan sluta handen helt ännu (att hålla tyglarna mellan fingrarna - nemas problemas. Men jag kan inte knyta handen, så att säga. Tur att det inte ska tävlas/tränas dressyr på ett tag! Men kontakt osv funkar bra, det är bara det att handen inte är sluten runt tyglarna.). Men hittills har stångtygeln varit överflödig, bortsett från just när vi bokstavligt talat vänder hemåt; då behöver jag peta lite på den som påminnelse, men i övrigt hänger den mest bara halvlöst i handen.
 
Så himla roligt att läsa @Liten :)

Idag promenerade jag Ricky med kapson. Vi har fått backa lite i utbildningen då han efter fem månaders vintervila glömt i princip allt jag lärt honom. Alternativt är det allmän unghästtrots, men det känns rätt meningslöst att försöka tömköra en häst som plötsligt varken kommer ihåg gas, broms eller vändande hjälper. ;)

Ariel fick en lugnare vecka den här veckan, så vi har fokuserat på inkörningen som går framåt med stormsteg. Idag drog hon fasta skaklar runt gården. :) Hon verkar tycka det är så roligt, så det skall bli spännande att se vad hon kommer tycka om att bli körd.
 
Så himla roligt att läsa @Liten :)

Idag promenerade jag Ricky med kapson. Vi har fått backa lite i utbildningen då han efter fem månaders vintervila glömt i princip allt jag lärt honom. Alternativt är det allmän unghästtrots, men det känns rätt meningslöst att försöka tömköra en häst som plötsligt varken kommer ihåg gas, broms eller vändande hjälper. ;)

Ariel fick en lugnare vecka den här veckan, så vi har fokuserat på inkörningen som går framåt med stormsteg. Idag drog hon fasta skaklar runt gården. :) Hon verkar tycka det är så roligt, så det skall bli spännande att se vad hon kommer tycka om att bli körd.

Sicken fuling som glömt.
Reggie å andra sidan verkar inte ha glömt det du gjort - fick träna sig på att ha på sig sele igår även om jag struntade i träns och liknande och bara gick en liten sväng här på gårdsplanen så han fick nosa på rockarden, kliva över skaklar, backa in mellan skaklar (jodå, det gick fint), gå in mellan skaklarna med nosen mot rockarden så han såg vad jag gjorde när jag lyfte skaklarna och dunsade försiktigt med dem mot hans mage. Orädd ponny.
11090927_657950661018215_2621994677100614996_o.jpg
 
Äckelnöjd med Reggie.
Igår fick han träna sig på att ha träns på sig, inga invändningar. Kort promenad ner till ridbanan där han fick träna sig på att gå på trailbro. Inga invändningar.

Dessutom ganska nöjd med Jenta.
Yngves planerade tävlingsstart fick ställas in eftersom han skadade en hov, så jag bytte häst och klass och startade Jenta i LA:1 dressyr.
Förra året var hon ju SM-kvalad på egna meriter redan som femåring med det årets kvalgräns på 55%.
I år hade jag inte ens tänkt försöka, eftersom jag tycker att 60% är en väldigt hög kvalnivå.
Men i måndags allts säsongsdebut på dressyrbanan, resultat 59%.
Så högt fick vi inte på någon av starterna förra året, och ett par av avdragen är skapligt lätt korrigerade. En femma för galopplängningen där hon tar för korta steg - tja, det är inte så mycket att säga om.
6,5 för alla galoppfattningarna och för ryggningen var ju förstås positivt.
6 för ena travlängningen och 5.5 för den andra travlängningen tycker jag nog får vara OK för en ändå så pass ung häst med tanke på att hon tävlas som storhäst.

Jag tror fortfarande inte på SM-kval med den höga kvalnivån i år men det är tydligt att hon kommer att nå upp i de där 60%:en. Kanske man kan försöka få till en prestationsmedalj i guld hösten som sexåring?
 
Nu har vi även provat selen och dragit lite lastpallar. Gud vilken guldklimp denna häst är. Så otroligt tålmodig, lugn, klok. Längtar till vagnen kommer hit sen ska vi prova att ut och köra.

Förundras varje dag över vilka underbara hästar det går i min hage. Vi har varit ute och gått med dom, även ridit en del.

Däremot min gamle fjording, han blir 25 i år. Han börjar kännas ofräsch. Han tappar muskler, ser allmänt tråkig ut och har liksom tappat gnistan. Pratade med min hovslagare sist han var här och han menade mest på att det är ju en gammal häst... med allt vad det innebär. Ja jag vet inte, får väl ta ut en veterinär som kollar över allmäntillståndet om det inte bättrar sig.
 
Nu har vi även provat selen och dragit lite lastpallar. Gud vilken guldklimp denna häst är. Så otroligt tålmodig, lugn, klok. Längtar till vagnen kommer hit sen ska vi prova att ut och köra.

Förundras varje dag över vilka underbara hästar det går i min hage. Vi har varit ute och gått med dom, även ridit en del.

Däremot min gamle fjording, han blir 25 i år. Han börjar kännas ofräsch. Han tappar muskler, ser allmänt tråkig ut och har liksom tappat gnistan. Pratade med min hovslagare sist han var här och han menade mest på att det är ju en gammal häst... med allt vad det innebär. Ja jag vet inte, får väl ta ut en veterinär som kollar över allmäntillståndet om det inte bättrar sig.

Men om han tappar muskler så får han ju för lite protein. Utfodringen av äldre hästar är lite knepigare, de behöver mycket mer foder (och mer lättuggat/lättsmält) än när de var yngre. Ta ut veterinär med tandkompetens och kolla upp tänderna, så det inte är någon sådan lätt sak som spökar.

När hästen sätter päls går det åt enorma mängder protein, hästen prioriterar pälssättning före muskler. Har man inte justerat foderstaten innan dess, så är det nu det märks att de fått för lite protein. Så testa att byta ut en del av grovfodret mot lusern. Eftersom han är äldre, så ge honom uppblött lusernpellets.

25 år är ingen ålder för en fjordhäst, Ariels mormors mor blev 32 år...
 
Får ju erkänna att jag aldrig nånsin haft bekymmer med hästar som tappar hull och muskler. Men lusern var jag inne på att börja ge. Även ta en ordentlig koll på tänder och rent allmänt. Vet att 25 inte är nån ålder för en fjordhäst och jag gissar att han har några år kvar den här mannen men vi ska givetvis göra vad vi kan för att det ska bli bra med honom.

Tack för ditt svar :)
 
Min fjording har extremt lätt för att tappa muskler på våren, så henne ger jag extra protein höst, vinter och vår. Hon har varit så sen vi köpte henne för tio år sen och hon är nu strax över tjugo.
 
Är fjordingfrälst och kikar in i denna tråden så fort den är uppdaterad för att få kika på lite bilder. Måste säga att ni är dåliga på att lägga in bilder här!
@taccotad Vill gärna se bilder på dina nya grabbar och även på gamlingen :)
 
Måste säga att ni är dåliga på att lägga in bilder här!

I ärlighetens namn har jag inte känt för att visa upp Kastor på senare tid :angel: Men här kommer några som togs precis innan snön töade bort igen. (Bettet är bara för bildens skull. Varning för JÄTTEbilder..plockade dem från min FB.) Bara för att han är så väldigt dyr i mina ögon för närvarande :love: Han är så himla trevlig och "häftig" att rida just nu, trots att vi bara skrittar rakt fram ute! Älskade älskade häst.

11044997_359843310875510_1780605537476018031_n.jpg


10647143_359843377542170_7888124830921590504_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp