Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag blivit lite sugen på att åka på fälttävlansläger med Ariel... Men 36 mil känns långt att åka, vad säger ni andra? Är jag fånig och tycker det är långt fast det inte är det? :crazy:
 
@Habina Vill du åka? Åker Ariel bra i transporten? Har du råd med bensinen? Åk! :)

Jag hade inte åkt 36mil t&r samma dag. Det tar ju en stund att köra, både för föraren och för hästen som åker. Men i min tankevärld är ett fälttävlansläger mer än över dagen, och om hästen åker lugnt och sansat ska det imo inte vara några större problem. Jag åkte från Vallentuna (norr om Hufvudstaden) ner till Billingen för att rida en PP-klass i distansritt med förra hästen :angel: (Åkte dagen innan, red, åkte hem dagen efter.)
 
@Habina Vill du åka? Åker Ariel bra i transporten? Har du råd med bensinen? Åk! :)

Jag hade inte åkt 36mil t&r samma dag. Det tar ju en stund att köra, både för föraren och för hästen som åker. Men i min tankevärld är ett fälttävlansläger mer än över dagen, och om hästen åker lugnt och sansat ska det imo inte vara några större problem. Jag åkte från Vallentuna (norr om Hufvudstaden) ner till Billingen för att rida en PP-klass i distansritt med förra hästen :angel: (Åkte dagen innan, red, åkte hem dagen efter.)

Ja, jag vill åka... Ariel är väldigt lätt att åka med, även om det längsta jag kört med henne var 20 mil. Lägret börjar på söndag och slutar torsdag, men jag skall kolla om vi får komma redan på lördagen. :)
 
Nu är Ariel och jag inbokade på ridlägret. :D Har lagt upp en plan från nu fram till juni, så vi får upp konditionen ordentligt. Det skall bli så skoj! :banana:

Eftersom grabbarna inte fick visas på Wången, så har jag bokat kastrering nu. Skall bli skönt att få det avklarat och kunna ta hem Ariel igen. :)

I övrigt har vi is överallt här, så ridningen går rätt så mycket på halvfart.
 
KL

Vet inte om någon minns mig och ponnyn - har inte skrivit på ett tag, det blev för jobbigt. Min häst blev utdömd i augusti för sin envisa hälta, som troligen kom sig av den pålagring som hittades på strålbenet. I september fick han sluta sina dagar med huvudet i en hink med äpplen. Oerhört sorgligt med tanke på hans ålder och hans fina potential som dressyrponny. Men han hade ont - det blev bara tydligare och tydligare, och förmodligen hade han haft ont ett bra tag innan han började visa det.

Exakt hur smärtpåverkad han var har jag inte riktigt förstått förrän nu. Jag håller på att rida in min andra häst (fyraårig tinker) och blir fortfarande förvånad varje gång hästen inte reagerar med att sticka, bocka eller sparka - dvs. jag blir förvånad varenda dag eftersom tinkern beter sig som jag antar att en vanlig, trevlig kallblodsunghäst utan smärta gör.
 
@annan1 Jo, jag har tänkt på er, iom att din hästs beteende inte var så olikt min Kastors emellanåt.. Fy vad tråkigt att det slutade så :cry: .

@Habina Way to go! :bump:


Här blev min sjukskrivning förlängd i veckan, pga den styrka som krävs för och den belastning som både mitt yrke och mitt fritidsintresse innebär. Rida och tömköra vet jag idag inte när jag får göra igen (troligen slutet på mars), men det lär jag få besked om när det blir. Fr.o.m mars ska jag iaf få mocka och borsta på min häst igen! :)
 
@Habina Det innebär att jag åtminstone får vara i stallet och hantera hästen (försiktigt), så well.. Jag är sjukskriven och dödligt uttråkad - jag tar vad jag får just nu :angel: .
 
Vad jag är glad för att jag valde en fjording! Han gör mig så glad varje dag. Alltid glad och possitiv. Vill alltid vara med och göra sitt bästa. Det går framåt i ridningen också, nu börjar vi kunna jobba lite mer uppåt än framåt och hittar lite mer vila i gångarterna dock inte galoppen än, den jobbar vi mest ute i terrängen än så länge. Framåt och allert utomhus dock utan att hitta på för mycket bus eller bli rädd för allt och alla. Ett bra exempel var när vi efter att ha varit i ridhuset för en vecka sedan fick snöröjaren efter oss. Båda hästarna tyckte att det var lite läskigt men gjorde inga tokigheter, båda är fjordingar min sexåring och den andra som min dotter satt på är sjutton.
 
Kanske frimärkssamlande eller korsordslösande? :idea:

Det vore bättre för plånboken. Men guuud vad tråkigt! :eek:


Har fått tag i en äldre åksele som ska passa Kastor (när jag bytt ut den supersmala däckeln mot en av de däckelbågar som ligger i källaren). Den verkar vara i ok skick, förutom att det är spikade lokträn och på ena lokan har spikarna och lädret släppt. Men den är gammal och den är svart - den ska bli fin, välputsad och mörkbrun är planen! :d Drömmen om att köra in Kastor för drag lever än, även om den för närvarande är låååångt borta med tanke på hur det senaste året varit. Jag vägrar ge upp helt - jag är övertygad om att han skulle älska att just få dra och ta i. Oh well, om inte annat kanske vi kan dra lite i nåt ridhus (ridhus = fokus. Utom om det står folk på läktaren högt ovanför - det är lite läskigt..), fast det blir nog inte i år. En sak i taget.

@Soraya12 Vad duktiga hästar du/ni har! Bra jobbat!
 
Senast ändrad:
Då träder jag in här igen. Vet att jag skrivit nåt litet för längesen. Har ägt min fine fjordherre i många år nu och vi har haft mycket roligt tillsammans. Han är nu 25 år och har åldrats rätt mycket sista året. Upplever att han liksom är nöjd med att bara gå i hagen, äta, skita, dricka och gå in i deras lösdrift när vädret är dåligt. Han har inte lust att fara ut i skogen eller nåt sånt. Jag var inställd på att inte ha fler hästar den dagen han somnar in. Min shettis skulle isåfall säljas.

MEN!!!
Helt plötsligt såg jag en annons som tog mig med storm. Var iväg och tittade på hästen och är totalt förälskad. Inget bestämt ännu utan ägarna stressar inte med att sälja honom vilket jag absolut förstår. Men guuuud vad jag vill ha honom. Jag SKA ha honom. Tårarna rann på mina kinder när jag provred, vilken kille alltså. Aldrig träffat nån liknande.

Så snälla håll tummarna för att detta går som det ska.
 
Jag fick klartecken att jag får köpa honom om jag vill. Fan vad underbart och härligt!!! Känner mig helt förälskad och upprymd. Har ingen ro att vänta några veckor innan han kommer hem. Men får kanske skärpa mig och inse att jag är ingen liten unge utan faktiskt 30+ så jag borde kanske hantera detta annorlunda ;)
 
I fredags fick jag ta bort Hampus. :cry: Han fick fång så det blev ett snabbt beslut om avlivning. Grabbarna går själva nu, så jag hoppas verkligen att veterinären får ändan ur och kommer och kastrerar. De behöver en vuxen som håller ordning på dem.
 
I fredags fick jag ta bort Hampus. :cry: Han fick fång så det blev ett snabbt beslut om avlivning. Grabbarna går själva nu, så jag hoppas verkligen att veterinären får ändan ur och kommer och kastrerar. De behöver en vuxen som håller ordning på dem.

Så himla tråkigt med Hampus. Kram!
Har du fått någon ungefärlig dag för kastreringen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp