Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kastor och jag tuffar på med tömkörningen. Han sköter sig riktigt bra och vi har mött både bilar, cykel, ett stort fordon från vägarbetet ett stenkast bort och Kastors "flickvän" utan problem. Däremot hoppade han iväg när vi kom hem i eftermiddag - vi var på väg ner längs infarten till stallet, och då kom en bil körandes på grusvägen som vi lämnat :eek: ! Igår var den ena gårdskatten lite läskig också - han satt på en gammal grindstolpe i sten och spanade på något byte, då var man såklart tvungen att blåsa och trampa runt lite innan man kunde smita förbi med kroppen formad som en banan :p . Idag joggade vi en liten liten bit också, fast jag bestämt mig för att hålla mig till skritt i år. Jag går fortfarande med honom upp till grusvägen, sedan tar jag tömmarna och går bakom honom. Han verkar säkrare nu, då jag går snett bakom honom (han ser mig, och jag ser i största möjliga mån det han ser), än när jag gick nästan rakt bakom honom.
 
Kastor och jag tuffar på med tömkörningen. Han sköter sig riktigt bra och vi har mött både bilar, cykel, ett stort fordon från vägarbetet ett stenkast bort och Kastors "flickvän" utan problem. Däremot hoppade han iväg när vi kom hem i eftermiddag - vi var på väg ner längs infarten till stallet, och då kom en bil körandes på grusvägen som vi lämnat :eek: ! Igår var den ena gårdskatten lite läskig också; han satt uppflugen på en grindstolpe och spanade ner på nå't byte - då var man ju tvungen att blåsa och trampa runt lite innan man kunde smita förbi med kroppen formad som en banan :p Idag joggade vi en liten liten bit också, fast jag bestämt mig för att hålla mig till skritt i år. Jag går fortfarande med honom upp till grusvägen, sedan tar jag tömmarna och går bakom honom. Han verkar säkrare nu, då jag går snett bakom honom (han ser mig, och jag ser i största möjliga mån det han ser), än när jag gick nästan rakt bakom honom.
Insektstäcket är av sedan någon vecka och det funkar bra - kanske är säsongen över nu. Sedan täcket åkte av har Kastor satt en fluffig höstpäls (yäyä, det är väl vinterpälsen, men den är liksom inte färdig ännu ;) ), men det ser ut som att han får förbli lurvig i år.
 
Nu va det ett tag sen ja skrev sist. Första uppsittningen fick vänta några dagar då ägaren gärna ville vara med. Coline skötte sig super! Skrittade i stort sett själv på fyrkantspåret i några varv. Ägaren höll i en longeringslina på håll :)

Idag blev tredje uppsittningen och vi skrittade och travade helt själva på både grusväg och åker! Är så himla stolt över henne :love: :D

Hon fick tyvärr flytta hem igen i lördags förra veckan då det inte fungerade i andra stallet pga många saker. Men det går bra hemma med :)

Nästa gång blir det på måndag. Då hoppas jag att det går lika bra. Går allt i den här takten kommer hon va inriden om en månad :bump:

Men oavsett så får det ta den tid det tar. Vi får skynda långsamt :)
 
Nu va det ett tag sen ja skrev sist. Första uppsittningen fick vänta några dagar då ägaren gärna ville vara med. Coline skötte sig super! Skrittade i stort sett själv på fyrkantspåret i några varv. Ägaren höll i en longeringslina på håll :)

Idag blev tredje uppsittningen och vi skrittade och travade helt själva på både grusväg och åker! Är så himla stolt över henne :love: :D

Hon fick tyvärr flytta hem igen i lördags förra veckan då det inte fungerade i andra stallet pga många saker. Men det går bra hemma med :)

Nästa gång blir det på måndag. Då hoppas jag att det går lika bra. Går allt i den här takten kommer hon va inriden om en månad :bump:

Men oavsett så får det ta den tid det tar. Vi får skynda långsamt :)
 
Idag bestämde vi oss för att rida på fältet. Istället för att ta med kompisen på promenad så selade vi på och ägaren körde medans jag red Coline.

Idag satt jag upp utan att någon höll i henne. Hon vart lite spänd, men så fort godisen kom fram slappnade hon av :)

Coline ville bestämt gå först men jag tyckte vi skulle gå sist så jag kunde använda vagnen som broms kloss om det skulle behövas :angel:

Hon blev lite irriterad och sur över det men det gav sig snabbt.
Ut på fältet och ta ett varv där i skritt och lite trav bakom vagnen. Inga problem! :banana:
Hon var pigg och hon visste precis vad som skulle göras :love:

Idag provade vi på att lägga in backen. Hon fattade det direkt! Inga svårigheter alls :D

Tyvärr hade vi oturen att det började ösregna precis när vi skulle iväg och när vi kom tillbaka och var klara så slutade det att regna.. :cool:

Kort och gott så har dagen varit super! Hon blir bara säkrare för varje ridtur som går!

Bonus bild från dagen efter hon kom till mig :D
 
Nu har jag kommit hem från Vetlandahelgen med många vackra hästar på näthinnan. Fick hjälpa till lite med Dextelit för att prova hur det är att ha tvåårshingst med, men velar rätt rejält kring hur jag gör med mina grabbar. Visa nästa år? Sälja? Kastrera? :banghead: Tänk om man hade en spåkula, så man visste om det var värt att åka 160 mil nästa höst...
 
Uppdatering från mig:
Jenta Mi har vilat i stort sett sedan SM. Vi kom ju inte till start pga en sårskada vänster bak, hon markerade lite i traven vid vet-besiktningen så det blev ingen ritt. Lite synd, för jag hade sett fram emot att rida SM-dressyren med henne.
Därefter fick hon ytterligare en sårskada på samma ben, i höjd med hasen, som visserligen inte gav hälta men däremot en ganska kraftig svullnad. Sedan lyckades hon få hovböld i samma hov och då var hon halt i tre dagar. Nu är hon fortfarande något svullen vänster bak men ohalt och svullnaden är på väg ner så jag har börjat sätta igång henne försiktigt med körning ett par dagar i veckan i skritt och lite trav och det fungerar väldigt bra.
I stället för att rida, stod syrran (som var på tillfälligt besök från London men som åkte med för att titta på fjordingar) och tittade på bruksridningen och brukskörningen och jag blev inspirerad. Så vi åkte hem och körde in Yngve (Pärlby Cingel).
Yngve är en naturbegåvning när det gäller körning. Det tog fem minuter att köra in honom i min lilla skrutt-rockard. Nu kör jag honom med den trevliga gummihjulsvagn som jag köpte för tre veckor sedan, och han tar även det med ro. Fantastiskt samarbetsvillig kille det där, precis som Jenta.
Lester tränas vidare med sikte på styrka bak och särskilt galoppen. Han jobbar bra, och blir starkare och starkare. Inga tävlingar genomförda eller planerade.
Björkhems Ärlig har jobbat hårt i dressyren under sommaren och gått bra. Han fick göra en dressyruppvisning på "hästens dag" och jag skämdes inte. Han har gjort tävlingspremiär på MSV C dressyr på 57.45% vilket får vara godkänt eftersom vi hade några riktigt grova missar med rättvisa 4.5 poäng på ett par moment. Ytterligare en tävling har vi deltagit i men vi fick motorstopp så jag avbröt ritten halvvägs. Dock väldigt roligt att ha fått 7.5 poäng för båda skrittmomenten på tuggummiseg fjording bland dressyrhästarna. Det finns lite att hämta...
Ärlig ska vara med i KM i hoppning, han har visat sig vara en riktig talang där. Jag är inget bra på att hoppa, men hästen kompenserar min brist. Vi har tagit oss över enstaka hinder på 105cm, tredje gången vi försökte hoppa. Han har hoppat bana på 80cm felfritt, ca en månad efter att jag över huvud taget började hoppa med honom, och klarar fixa studskombinationer, och han klarar trekombination på 65cm utan minsta problem. Kul med en hoppe-ponny.
Favvis, som är en lånehäst, går framåt om än relativt långsamt. Han blir både starkare och smidigare.
Sedan i söndags har jag en sjätte fjording hemma, en jättefin dansk import som är 11 år gammal och som jag ska hjälpa en kompis att grundrida. Jag tror att han nog kan en del, men han låtsas att han inte kan något alls och tycker om att bocka och stanna när ryttaren föreslår galopp. Jag tror dock att det kommer att gå fort att träna upp honom till trevlig ridbarhet för han har en mysig attityd. En kille som man blir glad av att rida även om han är en riktig rackare.
 
Bilder:
Björkhems Ärlig på träning hemma:
10300225_507545386058744_8858814811795842624_n.jpg


Lester - också på träning här hemma.
1236670_315918051888146_1274870946_n.jpg


Jenta Mi framför vagn:
10628625_534928913320391_5813634400860413977_n.jpg


Pärlby Cingel framför vagn:
10679930_534928703320412_2088656301854949363_o.jpg

10636723_534929039987045_884543161805007791_o.jpg


Pärlby Cingel på ridträning här hemma (han är här fyra år gammal)
936074_507542606059022_6921847268904227862_n.jpg
 
@kryddelydd Kul med bilder på (några av) dina fyrfotingar! :)

2014 är verkligen inte mitt djurår - måtte 2015 bli bättre :banghead: . Katten (som jag fick hem strax efter midsommar..) dålig i magen mer eller mindre hela sommaren (nu konstaterad med antingen infektion i tarmen, eller inflammation i tarmen orsakad av foderallergi). Kastor först mystiskt ohanterbar, sedan öm i länden, sedan halt med kotledsinflammation..och nu imorse bestämde han sig för att han ville ha en piercing i näsan: lyckades med bedriften att fastna och trycka in "öglan"/kroken på handtaget till vatten/mat-hinken (den "krok" som gör att handtaget sitter fast i hinken) rakt genom näsborren, inifrån och ut :eek: . Stallägaren fick loss hinken - hon hittade honom fast när hon skulle morgonfodra och släppa ut, men vi lyckades inte få loss handtaget pga svullnaden och smärtan, så det blev att jaga rätt på jourhavande distriktsveterinär. En rejäl dos lugnande senare var handtaget borta från hästen, och han fick metacam och avsvällande för svullnanden iv, och då reagerade Kastor på medlet + chocken (enligt veterinär) med att knappt kunna stå upp själv - knäna ville vika sig. Han piggnade till relativt fort dock, och efter drygt en halvtimme kunde jag gå en sväng med honom, efter totalt en dryg timme var han klar i huvud och kropp igen. Nu på eftermiddagen/kvällen vätskade såret lite, och näsvingen är tjusigt svullen och öm, men i övrigt är Kastor oberörd - imorn blir det hagen som vanligt. Jag skulle höra av mig till vet om det blev infekterat, så skulle hen skriva ut antibiotika, men om det bara håller sig fräscht så ska det läka bra utan en massa mediciner. Skönt det.
Jag får dock ge honom cred, min lilla gula häst, för att han inte reste sig och spöade skiten ur oss när vi höll på och lirka med metallpinnen - hade det varit jag hade jag utdelat rejäla snytingar - och när vi inte höll på stod han helt stilla och lugnt. Skruttponny <3
 
@Liten stackars Kastor!
Men jag erkänner att jag inte kan hålla mig helt för skratt när jag tänker mig en stackars häst med ett hinkhandtag fast i snoken.

Mikaela, som lånar Ärlig två gånger i veckan, tränade hoppning igår. Hon är mycket duktigare på hoppning än vad jag är, vilket inte är så svårt i och för sig. Och de slängde sig över 110cm hur enkelt som helst. Själv har jag hoppat som högst 105 med honom vilket jag är nöjd med.
 
@Liten Men stackars Kastor! :( Om det är någon tröst, så var 2013 mitt kalkonår, då lyckades Ariel få tre (!) diagnoser inom loppet av några veckor. Alla tre dessutom med risk för dödlig utgång, så jag är mycket glad över 2014 där hon både blivit stamboksförd och debuterat på tävlingsbanan.

@kryddelydd Roligt med någon som hjälper till med hoppningen, men varför sådant fokus på höjden? Hästar brukar kunna hoppa högt, det svåra är svängarna mellan hindren... Efter att Hampus tränade med ridskoletjej för Tomas Hammar har jag helt slutat bry mig i höjden, det är den minsta svårigheten när det kommer till hoppning.

Här är det lite halvvila, hästarna vill säkert mer, men jag har inte motivationen. Hoppas att jag hittar den snart. Både Hampus och Ariel är klippta nu, blev min egen variant av spårklippning. Ricky fortsätter att jobba med grunderna i tömkörning medan Grålle enbart är ledig och fokuserar på att behålla sitt hull.

Klurar lite på hur jag skall göra med Hampus. Känner att jag är vid ett vägskäl där jag behöver bestämma mig för om vi skall satsa framåt eller bli lite halvpensionär. Svårt! :crazy:
 
@Habina
Vaddå "sådant fokus på höjden"? :(Jag beskrev hästen som duktig, och använde höjden och hans förmåga till avståndsbedömning och att fixa kombinationer som exempel för att illustrera.
Du läste nog in mycket mer än jag skrev, tror jag. Japp, jag blev lite sur.
"normal" hoppning för oss är hinder på 65cm (de flesta) och enstaka skutt på 80 och någon gång enstaka på 90 cm. Hoppar olika vägar/banor. Att man sedan lägger enstaka språng på högre höjd är så långt jag hört av de hoppkunniga vuxna/medelålders som jag diskuterat med, ganska bra.
Jag har diskuterat med en person som föder upp hopphästar och som tränat mycket för och med Roine Zetterman, jag har diskuterat med en som jag kommer att träna för, och jag har diskuterat med Frank Kutscher (bror med tyske landslagsryttaren och själv verksam som hopptränare och beridare, numera dock i väldigt liten skala) och alla tre har haft samma åsikt: den typen av träning som jag bedriver är vettig med huvudsakligen enkla språng och så krånglar man till det lite ibland för att tänja på gränserna.

Ärlig och jag, och Lukas och jag, ska försöka ta oss igenom KM i övermorgon. KM-höjden för storhäst går på 70cm, vilket inte bör innebära någon svårighet men där båda herrar kan tänkas vägra ut sig eftersom det är ett nytt ställe och hinder de aldrig sett.
Ja, jag är skittaskig mot dem och kommer att rida CR på 80 cm också på båda hästar.
 
Klurar lite på hur jag skall göra med Hampus. Känner att jag är vid ett vägskäl där jag behöver bestämma mig för om vi skall satsa framåt eller bli lite halvpensionär. Svårt! :crazy:

Haha, roligt att få putta upp tråden och samtidigt svara mig själv. ;)

Upptäckte till min glädje att Östersund kommer ha en distansritt i maj nästa år, så nu satsar Hampus och jag mot den ritten. Går den bra och jag känner att jag har råd, så åker vi även ned till Sveg i juli. Just nu är det mycket lågpulsjobb men även lite dressyrträning som gäller för farbrorn. Vi jobbar på att få mer rygg- och magmuskler, så jag har en del övningar vi gör avsuttna också.

Ariel har lite halvvila, men vi rider för tränare 1-2 gånger/vecka. Även där går det framåt, vi kan nu galoppera kort galopp på volt! :D Nu gäller det bara att hålla i den här känslan och utvecklas ännu mer. Planen för henne nästa år är att fortsätta få rutin på tävlingsbanan, så vi kommer tävla 5-6 dressyrtävlingar plus förstås vara med på klubbens alla tävlingar.

Ricky och Grålle har nu vintervila, deras mål nästa år är att bli inkörda samt visas i Vetlanda för godkännande. Grålle tror jag inte kommer kunna gå igenom, men Ricky kanske har en chans. :)

Vad har ni andra för mål för 2015?
 
Mitt mål för 2015 är att sätta igång ordentligt igen. Jag kommer att sätta igång Kastor långsamt - bara vid hand/för töm i början (jag erkänner - delvis för att risken finns att ingen av hans sadlar passar när jag kommer hem vid jul, efter två månaders helvila och halvkonvalescent hela 2014... Har beställt en Sensation "Sonoran" som beräknas levereras i januari, dock.). De första veckorna är jag ledig, så då blir det skrittpromenader (för töm, är planen) i dagsljus. Därefter blir det mörker, vilket jag ser fram emot med viss bävan pga hans tidigare beteende i mörker, men det är inget att göra åt. Planen är en månads skrittarbete, men jag tror att det blir betydligt längre - beror på väglaget. Igångstättningsprogrammet från kliniken är iaf tre månader långt. När vi betat av det (vilket som sagt lär ta längre tid än schemat säger), fortsätter vi framåt. Bygga muskler - magmusklerna är noll och underhalsen är som den är, överlinjen behöver också snyggas till men den brukar komma i takt med träningen. Fokus på hållbarhetsträning och dressyr. Börja rida för en tränare som jag haft kontakt med i somras (kotledsinflammationen satte stopp) i dressyren, som också håller träningar i W.E. vilket jag tror skulle passa mig och Kastor bättre än trail har gjort (jag tycker att trail är roligt, men Kastor tycker att det är pest och pina att träna det på hemmaplan på bana och ingen av oss känner oss egentligen hemma med western som ridstil. Jag har alltid plockat delar därifrån, men that's about that.). Tävla kommer vi troligen inte att göra nästa år heller, pga igångsättningen och att jag förmodligen inte kommer att ha tid (sista terminen av utbildningen), men man ska aldrig säga aldrig - vi kanske vågar oss ut på en Lätt C dressyr eller så under sommaren ;)

Hemma i stallet börjar vinterrutinerna ta vid. Kastor fasas lite långsamt över till det hösilage som äts i hagen ("målet" är 6kg/dag), och hittills - just nu får han 4kg/dag - går det bra utan diarré. Jag är i Danmark resten av terminen och saknar mitt gula monster <3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp