Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det inte gäller mig själv kan jag tyvärr inte lägga in bild men fv till min förra häst var drygt 175 cm o hästen var 140 cm. Det var inga problem o de hoppade upp till drygt 110 cm. Det beror ju både på hur ryttaren ser ut och hästen. Man kan aldrig döma en häst efter mankhöjden, på samma vis som man inte kan säga hur en människa ser ut bara för att man vet hur lång den är.
Det finns garanterat en fjording som passar dig, men precis som alla måste göra oavsett längd, så gäller det att hitta rätt individ, som känns bra för dig.
Lycka till! :)
 
Jag är 173 cm o hästen jag tävlar är ca 140 cm i mkh, har tyvärr ingen bild, kanske ngn annan här inne har på mig och Solero från SM 2014?
 
Ja, så nu förstår du varför jag känner mig nöjd och belåten :)
Idag hade vi vår första lilla dust ute i skogen, Ässa ville inte gå över en bäck, och matte sa att det skulle hon visst.
Så nu vet jag, hon kan backa...och väldigt snabbt också :laugh: men över kom vi och hon var rätt stolt själv också.
605b22e8-1df1-4e40-8474-14df0b945e34_zps4fc836ff.jpg
 
Idag hade vi vår första lilla dust ute i skogen, Ässa ville inte gå över en bäck, och matte sa att det skulle hon visst.
Så nu vet jag, hon kan backa...och väldigt snabbt också :laugh: men över kom vi och hon var rätt stolt själv också.
:) Skönt att ha klarat av första dusten.
Ni kanske blir suveräna på backa i vinkel på trail/bruksridning framöver. :D

..och ja jag förstår verkligen att du är nöjd, det stoet har jag var förtjust i länge, hade inte haft något emot att äga henne. :love:
 
Någon som har tips på träns förresten? tycker man går vilse på nätet.
Mitt svarta "dressyrträns" har sagt upp sig, letar något i hyffsad kvalité, gärna innåtvända spännen nere vid bettet (hjärnsläpp på vad det heter, men som ancans här ovan) inte för bred nosgrimma, men väldigt gärna vitfodrad.
Tips någon?

Inte det vitfodrade som Hööks har, det är för bred nosgrimma.
 
Nu är Ariel stamboksförd. :) Hon fick bättre betyg på både skritt och trav jämfört med treårspremieringen, däremot gav domaren en poäng lägre för typen, fast kritiken var samma som när hon var tre år. ;)

Poängraden blev 8-8-8-9-8 = 41 poäng och så gjorde vi ett godkänt ridprov också.

Tyvärr blev det ingen exteriörbild, men rosetten blev fotograferad i alla fall. :D

140830_002_54043d402a6b226e3d91e606.jpg


Nu skall vi genomföra en till dressyrtävling till helgen och sedan blir det lite lugnare några veckor framöver. Sedan är planen att försöka köra in henne i vinter, jag tror inte hon behöver någon riktig vintervila, men däremot att få göra någonting annat än träna och tävla.
 
Grattis @Habina ! :)

*kl*

Kastor och jag tuggar på med långsam igångsättning. Vi skrittar på lång tygel, 30min/dag, sedan ett par veckor. Nu är tanken att jag ska börja plocka upp tyglarna lite, och egentligen också länga passen så att vi om ett par veckor skrittar 60min/dag, men vi får se hur fort vi tar det. Kastor kändes oren - inte halt, men ojämn i rörelserna i fram - i mitten och slutet av förra veckan. Vid promenad idag syntes ingenting, så jag avvaktar försiktigt men kommer att åka in om han skulle bli ojämn "hela tiden", eftersom vi gör så korta pass.. Usch, klump i magen. Kastor är iaf glad att få göra något igen - promenader kan vara det tråkigaste han vet :p . I övrigt är det mest spännande som hänt på sistone att jag provat ut en bom till dressyrsadel, och att mina knän och hälsenor började hata mig så fort vi satte igång (fick ont efter 5 minuter skritt...) - fick tag i ett par Sprenger bow balance vilket verkar ha löst problemet.
 
Senast ändrad:
Hej allesammans :)

Nu får även jag vara med här inne :D. Ett tag iaf :p.

Jag har ett fint fjord sto på 3 år som jag ska ha på inridning.

Coline
född 2011
e: Curry 263 u: Lotten som är e: Torps Gusten.
Född på Öknaskolan.

Super trevlig på alla sätt och vis. Men som många andra fjordingar (och ston för den delen) så har hon mycket egen vilja ;). Snäll och vill alltid vara med och titta, lukta och gärna smaka på allt som kommer i hennes närhet (även mitt lår för några dagar sedan..). Arbetsvillig och lär sig fort! I måndags tömkörde jag henne för första gången. Hon var osäker och förstod inte riktigt, men efter att ägaren gått med vid hennes sida så förstod hon vad vi bad henne om att göra :).
Igår tömkörde jag henne själv. Inga problem alls! Hon fatta direkt! Skritta, stanna och svänga var inga problem :banana:

Har aldrig träffat på en sån smart och lättlärd häst!

Här är hon :love:
(Bild tagen av @Nocturne)

 
Ååååh va jag är glad och stolt idag över Coline!!
Tömkörning på ridbanan över bommar stod på schemat.

Start och stopp, svänga mkt (gjorde volter och snett igenom över bommar och mellan trånga hinderstöd) i skritt OCH trav! Hon va så himla duktig!!!

Som avslut skrittade vi av på vägen en bit bort och tillbaka. Inga problem! :banana:

Idag har hon fått tänka ganska mycket. Ju svårare övning desto mer koncentrerad blev hon.
I början försökte hon komma undan från arbete men efter någon liten protest så var hon pigg och framåt med öronen spetsade hela tiden :D. Så idag släppte jag ut en lite trött totto :p.
Höll på i ca 20 minuter.

Kan tilläggas att det är totalt tredje (!!!) gången hon blivit tömkörd :bump:

 
@Perla "Men som många andra fjordingar (och ston för den delen) så har hon mycket egen vilja ;)" Get used to it - de flesta kallblod är hästar med mycket "skalle" ;) . Vilken fin tjej du fått hem - hon ser himla nöjd ut med sig själv på sista bilden!


Jag har lyckats med bedriften att dra på mig en rejäl förkylning med svullen hals, hosta, mosig skalle och hela fadderullan - bara febern som fattas (känner mig febrig dagligen, men icke då - stadig temp på 36,4 grader.. Taskigt, om jag hade feber hade jag iaf kunnat ligga hemma med gott samvete! :p). Så jag är sådär strålande pigg och fräsch :banghead: :meh: . Menmen. Idag tömkörde jag Kastor i solen. Första tömkörningen sedan katastroferna i början av året (då han troligast hade ont). Jag började med att hålla i tömmarna men gå i nivå med däckeln, då Kastor försökte vända så fort som jag plockade ner tömmarna (ledde honom upp till grusvägen, och har då tömmarna ihoprullade på däckeln), och efter ett par mindre diskussioner smög jag bak till hans bak. Sedan var det inga problem att traska bakom honom :banana: . När han väl slappnade av ordentligt verkade han himla nöjd med tillvaron, så nu hoppas jag att vi kan hålla det spåret så att tömkörningen kan komma tillbaka i vårt schema igen!
 
@Liten ja hon är riktigt fin! Haha jaa det är inte min första fjording och inte heller det första kallblodet. Men jag gillar när de har lite temperament och egen vilja :D

Kommer bli tråkigt när hon åker tillbaka till sin ägare. Men när hon åker får jag tillbaka "min" häst :p.
Hon bor i grann kommunen så jag kan hälsa på när jag vill :bump:



I morgon planerar vi att sitta upp för första gången. Ska bli spännande att se hur det går :D
 
@Perla "Men som många andra fjordingar (och ston för den delen) så har hon mycket egen vilja ;)" Get used to it - de flesta kallblod är hästar med mycket "skalle" ;) . Vilken fin tjej du fått hem - hon ser himla nöjd ut med sig själv på sista bilden!


Jag har lyckats med bedriften att dra på mig en rejäl förkylning med svullen hals, hosta, mosig skalle och hela fadderullan - bara febern som fattas (känner mig febrig dagligen, men icke då - stadig temp på 36,4 grader.. Taskigt, om jag hade feber hade jag iaf kunnat ligga hemma med gott samvete! :p). Så jag är sådär strålande pigg och fräsch :banghead: :meh: . Menmen. Idag tömkörde jag Kastor i solen. Första tömkörningen sedan katastroferna i början av året (då han troligast hade ont). Jag började med att hålla i tömmarna men gå i nivå med däckeln, då Kastor försökte vända så fort som jag plockade ner tömmarna (ledde honom upp till grusvägen, och har då tömmarna ihoprullade på däckeln), och efter ett par mindre diskussioner smög jag bak till hans bak. Sedan var det inga problem att traska bakom honom :banana: . När han väl slappnade av ordentligt verkade han himla nöjd med tillvaron, så nu hoppas jag att vi kan hålla det spåret så att tömkörningen kan komma tillbaka i vårt schema igen!

Hurrö Liten, se till att hålla dig och Kastor friska nu:-)
Du har massor att göra på sadelfronten och Kastor har massor att göra på skogsvägarna :-)
 
Igår var Ariel och jag och tävlade dressyr igen. Vi tränar på att tävla, Ariel blir så nervös av att åka transport att hon skakar efter lastning. :crazy: Sedan bajsar hon hela tiden på tävlingsplatsen.

Jag behöver vänja mig vid alla rutiner kring tävling, så jag blir lika trygg i det som att rida hemmavid. Så igår blev det en LB:2 trots att vi absolut inte är på den nivån. Men vi fick 7:a på inridningen och totalt 53,33 % så jag är supernöjd. :D Vi blev 14 av 20 och Ariel skötte sig prickfritt bortsett från att domarens bil var konstig. Mycket konstigare än sist vi tävlade. :angel:

Nu blir det inga fler tävlingar i år, men vi tränar vidare för tränare så länge ridbanan är ok, sedan blir det skrittvila och påbörjad inkörning.

Ricky fick åka till ridbana idag och han var en riktig ängel. Lastade sig själv både dit och hem och var hur lätt som helst i hanteringen. Nu blir det lite handhästridning och tömkörning innan vintervila.

Grålle göds i sakta mak (2 kg lusernhack och 1,2 kg havre per dag) och Hampus gör lite vad han känner för. Ibland blir det tuffa pass och ibland myser vi bara. :love:

Känns riktigt bra på gulingfronten hos mig. Håller tummarna för @Liten att tömkörningen fortsätter gå bra och att @Perla får en okomplicerad uppsittning. :)
 
Hurrö Liten, se till att hålla dig och Kastor friska nu:-)
Du har massor att göra på sadelfronten och Kastor har massor att göra på skogsvägarna :-)

Haha, så sant - det var ett helsike att försöka att vara effektiv ihop med en dunderförkylning! Men frukta icke - nu är jag tillbaka på banan. Jag jobbar på med bossorna - ska bli klart till lördag som planerat (lite hektiskt, men klart blir det!) ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp