Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@annan1 Vad det trasslar. :( Ibland önskar man verkligen att de kunde prata och säga vad som var fel... Men kul med unghästen!

Det blev en boj bravo enaxlad med dörrar istället för bommar bak. Känns tryggt när man åker själv. :) Det blir premiär 1 juni, då Hampus åker till Ariels stall för bruksridningstävling. :D
Jag har funderat på det där med bruksridning, hur hittar man tävlingar och träningar i sin närhet i mitt fall Närke?
 
@Habina Hejja! Vad roligt (och skönt!) med egen transport! Och nästan ännu roligare med bruksridning - det har jag varit sugen på att prova i åtskilliga år utan att komma till skott.

@annan1 Jag förstår vad du menar, och jag tycker också att det är intressant iom att han inte alls varit lika tydlig tidigare. När jag köpte honom kunde han gå med vilken sadel som helst, i princip hur den än låg - för ungefär ett år sedan började han slå bakut när dressyrsadeln blev sisådär ½-1 bomvidd för smal. När jag köpte honom visade det sig att han hade en låsning i bak som hindrade höger galopp, och senare den vintern råkade det bakbenet bli lite överansträngt - då visade han ingenting mer än att han haltade lite lite på volt och att avsaktningar från galopp/trav -> halt blev lite väl tvära. Och när det här började spöka reagerade han..oh well, det ska jag inte dra igen - väldigt kraftigt, iaf :p .

Igår red Kastor och jag ut med sällskap för första gången på ett rätt bra tag. Kastor var pigg och väldigt framåt, men helt klart inte fräsch i höger bak och att "gå snyggt" och peta in bakbenen under sig var bara att glömma. Tydligast blev det när en av galopperna blev slängtrav (han drog iväg innan jag bad om fattning), då kändes det tydligt att höger bak inte rörde sig likadant som vänster.
Idag skruttade vi en runda på drygt 4km (jag har en ny "leksak" - en Garmin GPS för ridningen! Äntligen får jag koll på hur långa turerna blir - inget mer gissande!), med skritt och trav. Den första kilometern kändes herrn lite seg och drog benen efter sig, men sedan kom han igång med en del framåtbjudning och spetsade öron. Gårdagens tur var bra för oss; vi vågade idag trava en bit längs grusvägen också (Kastor kikade lite på sakerna i skogen intill vägen, men höll sig lugn och fin - avslappnad) :banana:.

Ömheten i ryggen är helt borta, och muskeln på insidan av låret börjar kännas mjukare nu efter ett par dagar med Arnika-liniment. Senan ömmar fortfarande - idag var dag 3 med liniment, så nu blir det en veckas uppehåll (fått mönstret 3 dagar liniment, 7 dagar utan, ordinerat av E.T.). Stretchningen går fint och Kastor uppskattar både massagen och all extra uppmärksamhet! Jag ringde och bokade en tid på kliniken idag - till dagen innan midsommar, ifall vi behöver den. Blir höger bak helt fräscht innan, så kan jag avboka tiden, men nu har vi iaf en bokad om vi behöver den.
 
Å vad kul att han känns mjukare, @Liten ! Och bra att ha en kliniktid i fall att. Jag ska nog också boka en tid, men byta klinik. Tror tyvärr inte att den vi besökt hittills kommer göra något annat än att spruta leder.

Jag säger som @Soraya12 , jag är också mkt sugen på bruksridning. Jag tror att det finns en FB-grupp för det, men den är inte superaktiv (eller så är det jag som är dålig på att kolla). Ett tag var jag inne på att själv försöka arra något, men det rann ut i sanden.

@Habina , recensera gärna transporten sen! Min nästa transport ska definitivt ha dörrar bak, verkar ju hur smidigt som helst.

KL

Igår fick min stallkompis och jag det besked vi väntat på, att vi får arrendera ett jättefint sommarbete av kommunen (inga papper är påskrivna så jag ropar inte hej, eller jo det gör jag förresten :p). Det betyder att jag kommer kunna ha både ponnyn och unghästen där fram till i höst någongång. Känns supersuperbra!
 
Kl
Idag har Cesar och jag hoppat för första gången tillsammans. Gick kanon, han blir lätt taggad vid löshoppning så jag tänkte att idag med 26 grader varmt så kanske det ska gå bra;). På med säkerhetsvästen och dottern som hindervakt så tog vi oss över ett par hinder med travbom före hur fint som helst. En gång som han tvekade och tyckte att det såg konstigt ut när vi ändrat på bommarna, men eftersom han kunde komma över från stillastående så fick han gå över nästa gång vi kom på samma hinder hoppade han fint:).
Jag är supernöjd.
 
KL

Igår var equiopaten ute, en mycket sympatisk person som gav ett gott och proffsigt intryck. Hon konstaterade sådant som precis stämmer med det beteende/rörelsemönster jag ser hos ponnyn: lite stum/kort i höger bak från länden och neråt, och lite öm i vänster fram. Frågan är vad jag ska göra nu, det känns som om han haft precis samma grej ända sedan jag köpte honom, men ökande i märkbarhet.

Positivt var iaf att ponnyn uppenbart njöt av massagebehandligen. Det gjorde han inte sist jag hade ut en massör, utan då var det enbart skumt.
 
Jag tänkte helt fräckt hoppa in med ett par foton från medeltismarknaden idag. Här är det inte så vanligt med fjordingar, så den här var särskilt iögonfallande. ;)

P1010717.jpg

P1010616.jpg
 
Lite uppdatering, släppte på beta för lite drygt två veckor sedan. Men det betyder inte vila för fröken, eftersom hon är lite rund så är det hårt jobb i några veckor till i alla fall. Så nu kör vi galopp arbete eftersom hon bara vill rusa in i den och i den... Men idag tog hon faktiskt fattningen på ridbanan vilket hon mest bara vill göra i skogen annars :)
Kossorna kom och hälsade på oss och när vi red, men Mynta tyckte inte att det var läskigt. Kossorna tyckte dock att vi var väldigt intressanta när vi galopperade för då kom dom rusande mot ridbanan.
 
Nu har Ariel och jag debuterat i bruksridning. Det gick över förväntan, bara en skrittbom som ramlade och rygga i L som var lite svårt. Vi lät bli att hoppa över muren, vill inte riskera hoppningen förrän hovarna är helt utväxta.

Vi slutade fyra av tolv, så vi fick en rosett som matchade Ariel. :D

Har fått veta att Fjord-SM går i Örebro/Västmanland 2016, är grymt sugen att vara med. Men vet inte i vilken gren. :o Helst skulle jag vilja vara med i bruksridning, men det är för få tävlingar här uppe för att kunna kvala.
 
Åå vad kul att tävla jag vill oxå :)
Här försöker vi banta, vilket inte är det lättaste i värmen när man svettas av att bara stå...
Klippte ridbanan i helgen så nu ska bommarna fram när man kan se dom igen :)
Vi får väl se hur mycket det hinner bli denna veckan mellan skola och jobb

Fjord-SM kan väl komma lite närmare så man kan åka å titta i alla fall :)
 
Tittar på annonser, hittar fina föl, vill ha! :love: Försöker övertala syster att ta på sig att köra in och ha på lösdrift under ett par år. Sen måste jag övertala gubben :D

Kunde ej ta bort dessa smileysar --->:):):)
 
Nu har jag bestämt mig. Kastor lämnar nu distansritten officiellt. Vi hann aldrig riktigt komma ut på tävlingsbanan på regelbunden basis, och det sticker fortfarande lite i hjärtat att lämna, men det känns som att det är rätt beslut för oss som ekipage. Vi satsar på allround med fokus på dressyren istället.
Jag har beslutat att börja om med uppbyggnad av styrka, hållbarhet och kondition. Jag räknar med att det kommer att ta tid - kanske ett år eller två - att återfå styrkan i senorna, men så får det bli. Nu ska vi trappa upp träningen igen. Idag blir det uteritt, men imorn ska jag prova att rida på ridbanan för första gången i år. Imorn ska jag ringa den instruktör som jag tänkt att vi skulle provträna för - vi behöver en tränare, båda två, för att få hjälp att hitta tillbaka i dressyren. Vi har ju inte tränat dressyr alls i år, eftersom det blev som det blev med allt, och inte tränat för instruktör (förutom en katastrofal provträning..) på två år.

Kastor är fräsch i ryggen, men ömmar fortfarande i böjsenan i höger bak. Jag avvaktar med klinikbesök eftersom han inte uppvisar några tecken på någon senskada - ingen svullnad, ingen värme, ingen puls, ingen hälta - troligast är det en överansträngning till följd av strulet med ryggen. Han är väldigt villig till arbete, men tar inte i riktigt lika mycket med höger bak som med vänster - syns men känns inte på planmark, men känns däremot vid ridning i uppförsbacke. Han har breddat sig rejält på alla bredder, vilket uppdagades då jag mätte honom för beställning av en (dam)sadelbom - vinkeln på den nya bommen blir några grader vidare än på de gamla. Båda bladsadlarna hänger därför i garderoben numera, kanske passar de igen när herrn blir gammal och tappar lite.. Frustrerande, särskilt som jag kollat och kollat och kollat igen, men jag hoppas att detta var grundproblemet. Hoppsadeln, vars bom var något för vid vid sista provningen innan sadelbygget började, är iaf klar och verkar ligga som den ska. Jag kommer att rida i den nu under sommaren, och om det funkar bra kommer en likadan bom att beställas för att bygga dressyrsadel på då den bom som jag egentligen hade velat ha är för dåligt vinklad vid midjan. Vi får klara oss utan dressyrsadel till våren. Torsion-sadeln ligger ute på annons, eftersom jag sitter lika bra barbacka som i den (och nu har vi ju en passande bomsadel igen).

Jag tjurar lite över den kalla sommaren, men Kastor är väldigt nöjd med vädret. Den enda nackdelen är att skogen är full med äckliga myggor pga regnet som kommer och går för tillfället - härom dagen var det fullt med mygg under magen och på huvudet när vi kom tillbaka till stallet. Duktiga killen gjorde ingenting dumt under turen (för ett par år sedan skulle han ha kört en rodeo för att bli av med kräken) :love: Jag hade rusat så fort jag kunde om jag varit så täckt av dem..
 
Hur hade ni gjort? Om man har en 2 års hingst efter en unghingst som det ännu inte finns något efter och med ett jätteintressant möderne som det inte finns mkt alls efter. Hingsten ser bra ut. Dilemmat är att visas han och blir godkänd så vill man inte gärna kastrera honom, men jag har inte riktigt möjlighet att ha hingst och att sälja honom är inte aktuellt. Har inte riktig någon som kan visa honom heller, jag har en dålig fotled och äldsta dottern är för ung.
 
Hur hade ni gjort? Om man har en 2 års hingst efter en unghingst som det ännu inte finns något efter och med ett jätteintressant möderne som det inte finns mkt alls efter. Hingsten ser bra ut. Dilemmat är att visas han och blir godkänd så vill man inte gärna kastrera honom, men jag har inte riktigt möjlighet att ha hingst och att sälja honom är inte aktuellt. Har inte riktig någon som kan visa honom heller, jag har en dålig fotled och äldsta dottern är för ung.

Hör med någon av de som brukar visa åt andra. Ex Pinge, L-G, Linda Å eller stall Thema (of the top of my head). Även om du kastrerar sedan är det meriterande för föräldrarna. Kanske finns det någon som vill låna honom och ha på station?

Jag kommer visa minst en av mina grabbar nästa år och då blir det Linda Å som visar. Blir det sedan godkänt, ja då får jag ta en funderare hur jag gör framöver.
 
Eftersom jag inte har möjlighet att ha hingst och i vilket fall inte har något sto att avla på själv, hade jag kastrerat om det var en häst som jag ville ha kvar. Jag har inget större intresse av att hålla en hingst för avel, heller, iofs.
Men varför inte låta någon annan visa honom, om du vill att han ska visas? :)
 
Kastor är fräsch i ryggen, men ömmar fortfarande i böjsenan i höger bak. Jag avvaktar med klinikbesök eftersom han inte uppvisar några tecken på någon senskada - ingen svullnad, ingen värme, ingen puls, ingen hälta - troligast är det en överansträngning till följd av strulet med ryggen. Han är väldigt villig till arbete, men tar inte i riktigt lika mycket med höger bak som med vänster - syns men känns inte på planmark, men känns däremot vid ridning i uppförsbacke.
Kan nog vara bra att kolla upp ändå, min häst hade en skada på senan trots att det inte syntes någon som helst svullnad eller var någon värme där. Dock så var det en liten skada men en liten skada går lätt upp. Dock så fick ju jag ändå ha häst i vanlig hage och skritta honom 1 timma per dag.
 
Kastor är fräsch i ryggen, men ömmar fortfarande i böjsenan i höger bak. Jag avvaktar med klinikbesök eftersom han inte uppvisar några tecken på någon senskada - ingen svullnad, ingen värme, ingen puls, ingen hälta - troligast är det en överansträngning till följd av strulet med ryggen. Han är väldigt villig till arbete, men tar inte i riktigt lika mycket med höger bak som med vänster - syns men känns inte på planmark, men känns däremot vid ridning i uppförsbacke.
Kan nog vara bra att kolla upp ändå, min häst hade en skada på senan trots att det inte syntes någon som helst svullnad eller var någon värme där. Dock så var det en liten skada men en liten skada går lätt upp. Dock så fick ju jag ändå ha häst i vanlig hage och skritta honom 1 timma per dag.
 
Kan nog vara bra att kolla upp ändå, min häst hade en skada på senan trots att det inte syntes någon som helst svullnad eller var någon värme där. Dock så var det en liten skada men en liten skada går lätt upp. Dock så fick ju jag ändå ha häst i vanlig hage och skritta honom 1 timma per dag.

Ja, det är det jag är rädd för. Skulle just skriva ett inlägg om det - jag bokade tid på Ultuna idag. Åker in med hästen på söndag kväll - tid hos veterinär kl 9.30 (och ett ultraljud inbokat för senan).

Pratade med ET för ett par veckor sedan och hen tyckte att jag skulle trappa upp träningen lite. Så jag har ridit ungefär samma rundor som innan, dvs en handfull km, men med en hel del trav i varierat tempo istället för bara skritt. Hade tänkt mig ett återbesök här om en eller ett par veckor, men..
Vissa dagar de senaste veckorna har han känts halt vid ridning. Inte hela turen, men likväl - jag har reagerat. Den här veckan har han vilat två dagar - i måndags pga insekterna, igår pga framskorna (hovis kom idag), och när han släpptes ut igår kväll var han halt. Såg ut att vara vänster fram, men jag kan sätta mitt huvud på att det är höger bak som spökar (just pga senan..). Idag såg han mest oren ut, när jag hivade ut honom i hagen en sväng för att se på honom i rörelse. Ok i skritt - i traven var han lite kortare i höger bak än i vänster - i galoppen var den högra ganska kort och långsam (och mer framtung), den vänstra var det mer krut i men då såg det högra bakbenet inte ut att hänga med riktigt riktigt. Idag verkade han också lite mer öm i senan än innan när jag klämde, och jag tyckte mig ana en liten, liten, liten skillnad i tjocklek jämfört med vänster bak (när jag höll upp/bak respektive ben lite). Och tyckte att han var lite gallig i vänster fram, jämfört med höger fram. Han låg i boxen när jag kom, och när han reste sig såg han ut att försöka lägga över vikten på vänster bak så mycket som möjligt (låg dumt nog på höger sida). Dessutom står hästen fortfarande framtungt, både i boxen och i gången - på foto tycker jag att det ser rätt bedrövligt ut.
Jag har så ont i magen att jag tror att jag ska kräkas hela tiden. Har brutit ihop i tårar hipp som happ hela året. Nej, det räcker nu. Det här funkar inte. Jag måste få veta om något spökar med den där senan, om något har gått sönder. Är det en liten senskada kan jag förhålla mig till det, och få ordning på det - då får det ta den tid det tar. Jag är rädd, hela tiden så rädd för att något gått åt skogen och för att jag då förvärrar det dag för dag. Och är det inte senan, så HURRA!, men då vill jag veta varför han inte blivit bättre sedan mitten av maj (då ET var ute). Ryggen verkar ha hållit sig fräsch, men inte resten av hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp