Nu har jag bestämt mig. Kastor lämnar nu distansritten officiellt. Vi hann aldrig riktigt komma ut på tävlingsbanan på regelbunden basis, och det sticker fortfarande lite i hjärtat att lämna, men det känns som att det är rätt beslut för oss som ekipage. Vi satsar på allround med fokus på dressyren istället.
Jag har beslutat att börja om med uppbyggnad av styrka, hållbarhet och kondition. Jag räknar med att det kommer att ta tid - kanske ett år eller två - att återfå styrkan i senorna, men så får det bli. Nu ska vi trappa upp träningen igen. Idag blir det uteritt, men imorn ska jag prova att rida på ridbanan för första gången i år. Imorn ska jag ringa den instruktör som jag tänkt att vi skulle provträna för - vi behöver en tränare, båda två, för att få hjälp att hitta tillbaka i dressyren. Vi har ju inte tränat dressyr alls i år, eftersom det blev som det blev med allt, och inte tränat för instruktör (förutom en katastrofal provträning..) på två år.
Kastor är fräsch i ryggen, men ömmar fortfarande i böjsenan i höger bak. Jag avvaktar med klinikbesök eftersom han inte uppvisar några tecken på någon senskada - ingen svullnad, ingen värme, ingen puls, ingen hälta - troligast är det en överansträngning till följd av strulet med ryggen. Han är väldigt villig till arbete, men tar inte i riktigt lika mycket med höger bak som med vänster - syns men känns inte på planmark, men känns däremot vid ridning i uppförsbacke. Han har breddat sig
rejält på alla bredder, vilket uppdagades då jag mätte honom för beställning av en (dam)sadelbom - vinkeln på den nya bommen blir några grader vidare än på de gamla. Båda bladsadlarna hänger därför i garderoben numera, kanske passar de igen när herrn blir gammal och tappar lite.. Frustrerande, särskilt som jag kollat och kollat och kollat igen, men jag hoppas att detta var grundproblemet. Hoppsadeln, vars bom var något för vid vid sista provningen innan sadelbygget började, är iaf klar och verkar ligga som den ska. Jag kommer att rida i den nu under sommaren, och om det funkar bra kommer en likadan bom att beställas för att bygga dressyrsadel på då den bom som jag egentligen hade velat ha är för dåligt vinklad vid midjan. Vi får klara oss utan dressyrsadel till våren. Torsion-sadeln ligger ute på annons, eftersom jag sitter lika bra barbacka som i den (och nu har vi ju en passande bomsadel igen).
Jag tjurar lite över den kalla sommaren, men Kastor är väldigt nöjd med vädret. Den enda nackdelen är att skogen är full med äckliga myggor pga regnet som kommer och går för tillfället - härom dagen var det
fullt med mygg under magen och på huvudet när vi kom tillbaka till stallet. Duktiga killen gjorde ingenting dumt under turen (för ett par år sedan skulle han ha kört en rodeo för att bli av med kräken)
Jag hade rusat så fort jag kunde om jag varit så täckt av dem..