Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är jobbigt med sådana skador! Min häst hade ju sin skada på djupa böjsenan bak och han levde som vanligt i hagen med flocken halva dagen och inne halva dagen med BoT bandage på och skrittade ju då 1 timma per dag på hårt underlag. Jag åkte in och gjorde UL en gång i månaden och allt som allt tog den pyttelilla skadan 6 månader att läka. Kommer aldrig glömma den känslan när dom gjorde det sista ultraljudet och sa att skadan faktiskt var läkt.

Det som är positivt är ju att är det en liten skada så bör hästen bli fullt ridbar igen, jag är ju igång och tränar med min häst aktivt både hopp och dressyr och ibland terrängträning och har gjort så i 7 år nu efter hans skada.

Så det finns hopp, jag vet dock inget om din häst eller om den har andra bekymmer riktigt men om det är senan främst du är orolig för så finns det gott om hopp om att häst blir helt återställd bara man låter hästen få den tiden som behövs. Det läker även om det läker långsamt och det gäller att man inte blir för ivrig.
 
@Grazing Ja, en skada på en sena och/eller ligament är det jag i dagsläget är mest orolig för. I utgångsläget trodde jag/vi (jag + ET) att bakbenet var en sekundär skada, orsakad av snedbelastning eller liknande pga knas i länden (det visade sig att hästen breddat sig rejält över hela ryggen och därmed breddat sig ur sina måttade bladsadlar). Hästen stod på bakbenen, stack och hade sig för minsta lilla - var inte ridbar och knappt möjlig att tömköra heller - i början av året och det kom som en blixt från klar himmel: han vilade ett par veckor pga tappsko fram och sedan small det bara till.. Men som sagt, det har heller inte blivit bättre fast ryggen är fräsch, så nu börjar jag misstänka att det kanske var tvärtom - senan/bakbenet började strula och sedan kom spänningar etc i ryggen. Men jag vet inte. Jag vill bara veta säkert, för något felar uppenbarligen. Det får ta hur lång tid det vill, det är ok, bara han blir fräsch.
 
Igår och i förrgår travade Kastor så villigt att jag nästan började tveka - kanske är jag fånig, överdriver? Men så galopperade vi några språng igår kväll, och då kändes det igen; hur höger bak inte är riktigt med, hur höger galopp kändes som en gunghäst trots att jag är säker på att det blev rätt (h galopp har varit hans akilleshäl - vi har jobbat hårt med att få till fattningarna)..hur han även i traven går på bogarna, att han snubblar i traven på stigar där vi galopperade utan problem förra sommaren. Något spökar, jag hoppas bara att veterinären kommer att se det (hästen går alltid tio gånger bättre i ridhus..).
 
Äntligen - ett svar. Kotledsinflammation på vänster fram. Kastor sprutades med kortison och "tuppkam", och ska nu stå på box resten av veckan i brist på lämplig sjukhage. Metacam resten av veckan. Från onsdag och fram tills nästa besök (om knappt fyra veckor) : skritt vid hand ca 20min, gärna två gånger/dag.
Mitt eget resonemang: januari/februari - hästen hade musklat sig ur sadlarna och fick därför ont i ryggen ( = stå på bakbenen, slå som en tok etc), jobbar då inte korrekt med ryggen = kotledsinflammation i vänster fram , avlastade vilket orsakade ömhet i böjsenan höger bak. Det "riktiga" svaret - ingen vet. Men detta känns rimligt.
 
Usch va tråkigt med skador :(
Fick det mest brutala uppvaknande man kan få idag, kvart i sex körde det upp en bil på gårdsplanen och sa att det var hästar påvägen:nailbiting: ( går mycket lastbilar på våran väg) tur att dom inte var i panik och att dom är mat glada för dom följde villigt med hem igen. Grannens kor är troligtvis dom som är skyldiga till att grinden va sönder.
Annars jobbar vi med att bygga kondition och att banta :)
Fröken har även börjat med ett inte så välkommet beteende, att inte vilja gå från gårdsplanen. Sånt tar det tio minuter att komma iväg varje dag. Så vi får väl se vem som är mest envis;)
 
Här är det full fart framåt. :D Ariel är nu helt igång efter sin skada och vi tränar för tränare 1-2 gånger/vecka. Förrförra helgen var det ridläger med två pass/dag. Då blev det även hoppning för första gången på två år. Ariel älskar verkligen att hoppa. :)

140706_002_53ba46cc2a6b2297dd302c54.jpg


Efter ridlägret var det hoppträning förra onsdagen och så hopptävling i söndags. Från att ha hoppat något hinder här och där på 30 cm så debuterade vi på 60 cm. :banana: Det var en ganska lång bana för oss nybörjare, 7 hinder i grundomgången och så ytterligare 5 i omhoppningen. Men Ariel gick dubbelnolla trots lite eh, problem med ryttarens signaler. :laugh:

140713_004_53c4c7672a6b22269c5a1557.jpg


Nu laddar vi mot den riktiga tävlingsdebuten, det blir LB:1 och LB:2 i början på augusti. Sedan har vi ju det där bruksprovet i slutet på augusti också. :nailbiting:

Hampus har varit barfota en skoperiod, men det var bara dumt. Han blir så ömfotad så vi kan inte rida eller köra och både han och jag är lite deprimerade. Fatta hur man kan sakna att rida en häst på bara några veckor? Men efter Fjord-SM kör vi igång igen. :bump:

Ricky och Grålle jobbar på som vanligt, med ledövningar och lastträning. Jag har promenerat dem (tillsammans) till min ridbana som ligger 5-10 min bort och de sköter sig för det mesta riktigt bra. Så här ser de ut idag:

140710_53c392949606ee34e86ec1fb.jpg


140714_53c4cfa19606ee51b21b83e4.jpg
 
Tycker du gjorde det jätte bra!
Du var väl inte helt förtjust i höjder förut?

Jag skäms som en idiot över min kassa ridning, hu.
Mindes ju aldrig banan, satt liksom mitt över hindret och funderade vart vi skulle ta vägen. Ansvarslöst otränade och oskodd häst och punka på vägen dit och och och.
Efter första varvet i 40 klassen och dom babblade om felfritt så hade jag inte ens förstått att det räknades som omhoppningen. Stod ju ingenstans och jag hade liksom bara sett banan på ett papper lite snabbt.
Fast mitt mål var ju egentligen bara att träna mig på att vara bland folk och inte fly till skogs som hela mitt inre skrek. :eek:
 
Tycker du gjorde det jätte bra!
Du var väl inte helt förtjust i höjder förut?

Jag skäms som en idiot över min kassa ridning, hu.
Mindes ju aldrig banan, satt liksom mitt över hindret och funderade vart vi skulle ta vägen. Ansvarslöst otränade och oskodd häst och punka på vägen dit och och och.
Efter första varvet i 40 klassen och dom babblade om felfritt så hade jag inte ens förstått att det räknades som omhoppningen. Stod ju ingenstans och jag hade liksom bara sett banan på ett papper lite snabbt.
Fast mitt mål var ju egentligen bara att träna mig på att vara bland folk och inte fly till skogs som hela mitt inre skrek. :eek:

Nja, det är väl mer att jag känt mig ringrostig när det kommer till hoppning. Sedan har jag inte haft bra sadel att hoppa i, vilket gjort mig osäker. Sedan vet jag väl inte om 60 cm är särskilt högt egentligen, men vi är i alla fall ett steg närmare Fjord-SM i hoppning. ;)

Jag hann tyvärr bara se något språng när du hoppade, men med tanke på rosetterna har jag svårt att tänka mig kass ridning. :p

För er andra kan jag berätta att skogstomten blev placerad i både 40 cm, 60 cm och 80 cm. :D
 
Nja, det är väl mer att jag känt mig ringrostig när det kommer till hoppning. Sedan har jag inte haft bra sadel att hoppa i, vilket gjort mig osäker. Sedan vet jag väl inte om 60 cm är särskilt högt egentligen, men vi är i alla fall ett steg närmare Fjord-SM i hoppning. ;)

Jag hann tyvärr bara se något språng när du hoppade, men med tanke på rosetterna har jag svårt att tänka mig kass ridning. :p

För er andra kan jag berätta att skogstomten blev placerad i både 40 cm, 60 cm och 80 cm. :D

Oj förlåt, då hade jag miss uppfattat dig. Hade för mig att du nämt något om det med höjder.
Men bra ändå ju. :)

Mja jo vi kom ju runt, men det var nog främst tack vare en snäll häst.
 
Kul med uppdateringar från @Habina och @skogstomten ! :)


Ikväll har jag och Kastor lasttränat med proffshjälp. Saxar från FB: Att ett enda träningspass med rätt tränare kan ge så otroligt mycket. Jag är djupt imponerad av min häst, och lättad över att fått bekräftat att det var min tajming som var en smula off - och hjälp att rätta till det, samt väldigt stolt och glad över hur snabbt det syntes på Kastor när tajmingen och energin blev rätt - på sätt och vis! Äntligen. Det var länge sedan jag log så brett efter en träning - nu känner jag mig full av tillförsikt! Älskade, älskade häst <3 :banana:

I övrigt står Kastor på box t.o.m. imorn, då metacam-kuren också avslutas. Han hälsar att 20min skrittpromenader är trams, och att jag är tråkigast i hela universum. Helt lugn i stallet, men väldigt PÅ på promenaderna.
 
Här har det hänt en del. Min unghäst (tinker) är hemma sedan en månad, och går tillsammans med gulingen på betet som jag arrenderar. De funkar superbra ihop, och är så söta eftersom de är exakt lika stora och rätt lika i kroppen (tinkern kommer dock att bli rejält mycket kraftigare än min lilla fjordräka på sikt).

Fjordis har fått vila rätt mycket i sommar, jag jobbar honom från marken i en provisorisk rundkorall. Tyvärr ser det rätt ofta rätt konstigt ut och han verkar stressad igen - numera när han springer i vänster varv. Min högsta önskan just nu är att vi hittar den där gården snart så att han kan få fortsätta som mer eller mindre renodlad sällskapshäst, för det verkar han trivas med.

Tinkern är en helt annan femma. Det är faktiskt först nu jag förstår att det "normala" kanske inte är att funka som min fjording gör. Tinkern är tre år, hyfsat nykastrerad och rätt grön (dock mycket välhanterad i det som gjorts med honom - vilken grej att köpa häst med känd bakgrund och av välrenommerade uppfödare!) Ändå så otroligt stabil, lugn och harmonisk i sig själv. Ingen stress där, inte.

Å andra sidan hade jag aldrig vågat köpa oinriden unghäst om jag inte hade haft med mig de erfarenheter jag har av fjordisen - i all sin knasighet världens bästa läromästare.
 
Har jag en olycksfågel till ponny eller? Igår hittade jag honom i hagen med gigantisk näsa :nailbiting:. Troligen ormbett. Nu går han på penicillin och jag har blivit tvungen att flytta båda hästarna till gamla stallet, då han helst ska stå på box när medicinen ges. Tur att det finns plats för dem, och att stallägarna är snälla och förstående.

Första gången som jag ger penicillin genom halskanyl - jag var hemskt nervös i morse men det gick bra.
 
Men vad jobbigt @annan1 :( En fördel med att bo där jag bor är att det inte finns orm. Nästan inga fästingar heller. :)

Ariel och jag har debuterat i dressyr! Var väldigt tveksam innan, då hon inte är tillräckligt stark i galoppen. Men vi tog oss igenom LB:1 i rätt gångart i alla fall. :D

Nu är det bruksprov om tre veckor och så en LB:2 helgen efter. Sedan blir det träningsfokus resten av hösten.

Just ja, på torsdag hoppar vi CR 50 cm också. :D
 
Idag blev Kastor friskförklarad :banana: Nu sätter vi igång - fick ett tolvveckorsprogram av veterinären - men vi smyger nog mest nu under hösten då Kastor kommer att få vila 8 veckor i slutet av året (pga min utbildning). Kan också rapportera att lastningen (ensam) tog ca 5min (+ några minuters chillande i släpet innan vi stängde helt och åkte) när vi skulle till kliniken, och ca 10-15min (+ några minuters chillande i släpet innan vi stängde helt och åkte) när vi åkte hem :banana:
 
@Liten Åh vad roligt att höra! Kan erkänna att jag grät en skvätt efter dressyrtävlingen, för ett år sedan var det inte ens säkert att Ariel skulle överleva...

Hoppas igångsättningen går bra, schemat som man får brukar ju vara det snabbaste alternativet, dvs man kan ta det långsammare också. Så gjorde vi, med tre månaders skritt istället för två.
 
Ja, det sa veterinären också, att jag får modifiera lite så att det passar oss om det behövs (kan ju hända annat också, förutom att jag ska bort en sväng). En månad skritt rakt fram, sen en månad skritt med trav (trappa upp) och lite skog, sedan en månad med galopp (på samma sätt som traven innan) och börja nosa lite på ridbanan igen. Men vi tar det lugnt i år - ingen idé att skynda när han ändå ska stå sen - och kör igång fullt ut nästa år. Men så skönt det ska bli för oss båda att få rida igen! Nästa vår ska jag bygga oss en dressyrsadel!
 
Idag tog vi en premiärtur - ja, så känns det. Den första turen sedan i början av januari, då Kastor känns som sig själv. Skrittade med spetsade öron, med framåtanda men lugn. Behövde påminna honom om tempot de första minuterna av hemvägen, men sen återgick han till att skritta i lagom tempo på lös tygel (enligt vet.ord. ska all motion under de första två veckorna ske på lång tygel). :)
 
Knapplån

Är lite nyfiken på att skaffa fjording men är 177 cm lång och ganska kort överkropp med långa ben. Tex alltid 34 i längd på byxor. Väger ca 65 kg. Vet att jag viktmässigt kan rida fjording men längden? Har läst några som är runt den längden men lägg gärna in en bild då jag har svårt se det framför mig att det ser ok ut? Tack på förhand!
 
Knapplån

Är lite nyfiken på att skaffa fjording men är 177 cm lång och ganska kort överkropp med långa ben. Tex alltid 34 i längd på byxor. Väger ca 65 kg. Vet att jag viktmässigt kan rida fjording men längden? Har läst några som är runt den längden men lägg gärna in en bild då jag har svårt se det framför mig att det ser ok ut? Tack på förhand!

4345-1399061807-a9124f3b35a6883db969db91d608bce5.jpg

Jag är 170 och hästen ca.144, kunde inte lägga upp bilden på min sambo som är 190 (för den var för stor)
Men det sväljer ganska mycket längd när dom är lite grövre man ska ut med benen åt sidorna då oxå :)
Så hittar du någon som är lite större ska det inte se konstigt ut
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp