Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
KL

För första gången på en halv evighet känner jag nu lite hopp. Det har gått upp och ner hur mycket som helst, men i helgen som gick löslongerade jag ponnyn. Galoppen såg verkligen helskum ut, tänk töltande kanin :o och jag blev ännu mer övertygad om att han aldrig kommer att komma tillbaka. Men så igår kväll gjorde jag om löslongeringen - och han var jättefin! Ingen mer töltande kanin, det såg ut som något lossnat. Han klippte till och med ett litet hinder som stod uppställt på ridbanan. Och det gör han aldrig frivilligt.

Väntade mig halvt om halvt att han skulle vara halt idag, men det var han inte. Han tog tvärtom ut steget mer än på länge. :bump: Vågar man hoppas nu?

Det vänder nu! :)
 
@skogstomten Tack! :)
@annan1 Nu vänder det! Hejja - håller tummarna för att det håller i sig nu!

Ett par-tre veckor klarade vi med bomsadel (nästan uteslutande westernsadeln). I förrgår och igår valde jag den bomlösa, för variation, men nu är Kastor dålig i länden igen :( . Igår reagerade han lite vid pallpering efter turen, och idag var reaktionen starkare samt att det spridit sig över hela länden och upp mot korset. Efter en knapp timmes promenad i skritt (vid hand) hade en del värmt ur och han reagerade ungefär som igår (dock fortfarande över ett större område). Nu är jag bra uppgiven, ska jag säga, men hoppas på att det "bara" beror på spänningar i musklerna - Kastor har ju varit lite stel sedan vi kom igång igen efter senast. Jag fick tag i en ET några mil bort, tidigare i veckan, som kommer ut på torsdag nästa vecka. Sadeln är ju måttad åt honom och när jag såg över den i januari låg den fortfarande bra, men jag ska försöka ta honom på töm med sadlarna (western och distans) på så att jag kan se om det händer något märkligt i någon av gångarterna.
 
@Liten Men nej, så tråkigt :( Hoppas att ET kan hjälpa er! Jag vet precis hur uppgiven man blir av återkommande problem. Håller tummarna för er.

KL
Så mycket spännande nu. Jag har "råkat" tinga en unghäst - av en annan ras, dessutom :o:D. Det var inte riktigt planerat, men jag blev helt enkelt störtkär. Dessutom är maken och jag nu på banan med försäljning av hus och köp av gård. Det är inte helt omöjligt att jag kommer att ha mina hästar i eget stall före årsskiftet :bump:
 
Impulsköp är de bästa köpen @annan1 Jag impulsbetäckte Ariel och fick en fantastiskt fin fölunge. Sedan impulsshoppade jag en lekkompis och han är nog snäppet snyggare än Ricky. :love: Men det är lite lättare med sådana inköp när man har egen gård. Det var nog klokt att jag inte gjorde ligghallen större. :angel:
 
@annan1 Jobbigast känns det att han är kollad på klinik, UA. Och nu visar det sig att han inte alls var bra.. :( . Vad roligt, både med unghäst och egen gård!! :) Grattis! Jag har nästan bestämt mig för att det blir en häst till framöver (velar mellan husdjur eller en till häst, men mycket talar för hästen), och då av det yngre slaget, men det får vänta ett åtminstone ett år pga det ekonomiska - utbildningen kostar mer än Kastor gör per månad för närvarande, så det blir väl tajt. Och jag har ju faktiskt inget jobb när jag är klar här, som det ser ut nu :angel: .

Idag var Kastor än sämre i ryggen. Reagerar mer på höger sida. Innan skritturen reagerade han upp på korset (vid leden), länden och nästan ner till mitten av ryggen (inte mycket i det sistnämnda området, men en liten reaktion). Ömheten mot mitten av ryggen samt en del av ömheten i länden värmde ur och var borta efter turen. Jag tycker mig ana en antydan till svullnad över länden ( = möjlig inflammation på G, igen..). Eftersom Kastor var så pigg och glad i att få komma ut idag - inte ens antydan till tjafs när vi gick ut! - håller jag noga koll men rider i den bomlösa tills ET kommer på torsdag morgon. Slopar traven och håller mig till skritt, möjligen lite galopp (att sträcka ut i galoppen = bästa stretchningen för ryggen) i skogen. Visar han obehag eller liknande så kommer jag att hoppa av kvickt och gå istället.
 
Va, impulsbetäckte du Ariel? Jag som fått för mig att du har stenkoll på fjordhästavel ... av nån anledning känns det inte riktigt som att det räknas som en impulsbetäckning då ;). Och ja, jag kan tänka mig att det måste vara enormt svårt att stå emot impulsshopping av hästar när man har gård! Tur att den vi har ögonen på är liten :angel:
 
Jag har nästan bestämt mig för att det blir en häst till framöver (velar mellan husdjur eller en till häst, men mycket talar för hästen), och då av det yngre slaget, men det får vänta ett åtminstone ett år pga det ekonomiska - utbildningen kostar mer än Kastor gör per månad för närvarande, så det blir väl tajt.

Men då vet du ju åtminstone att du har råd med en häst till sen, när utbildningen är klar - eftersom du just nu betalar mer för den än för Kastor. Det är en bra utgångspunkt! Blir det en fjordhäst då eller något annat?
 
@annan1 Njaaa, efter utbildningen har jag ju ingen inkomst, iom att jag inte ser ut att ha något jobb. Under utbildningen lever jag på CSN (och en rätt stor del av utbildningen finansieras med ännu ett lån, när det krisar) ;) Haha. Det lutar åt ett kallblod, men det visar sig! Jag är sugen på en kallblodstravare, nordsvensk och welsh cob (från en spec. uppfödare), men kikar också lite försiktigt på arab iom mitt intresse för distansritt. Något med lite höjd, iaf - gärna en till fjord om den rätte dyker upp! En grön häst med klockrent psyke och trevliga gångarter, iaf.
Nog om mina drömmar - vad är det för något som du tingat? :) *nyfiken i en strut*
 
@Liten Äsch, sånt där kan fort ändras. Plötsligt har du jobb och har råd att ha två :). En grön häst med bra psyke och bra gångarter låter ju perfekt, jag hoppas att det är precis det jag tingat också :o ... det har åtminstone verkat så de två gånger jag träffat honom. Det är en ursnygg, treårig irish cob som i nuläget är godkänd hingst men som ska kastreras så fort vädret tillåter - jag varken vill eller kan ha hingst. Uppfödarna är kanontrevliga och mycket välrenommerade vilket känns jättebra, min fjordhäst har ju okänt ursprung, är import och har flyttat runt massor så den här gången ville jag köpa en häst med helt känd bakgrund, av folk som jag litar på.
 
Va, impulsbetäckte du Ariel? Jag som fått för mig att du har stenkoll på fjordhästavel ... av nån anledning känns det inte riktigt som att det räknas som en impulsbetäckning då ;). Och ja, jag kan tänka mig att det måste vara enormt svårt att stå emot impulsshopping av hästar när man har gård! Tur att den vi har ögonen på är liten :angel:

Haha, jag lovar att det var ren impuls! När jag ringde hingsthållaren (efter att ha sett en bild på fb) visste jag bara att han var en trevlig hingst (då jag träffat honom) och att han inte var nära släkt med Ariel.

I efterhand har jag hittat massor med bra skäl att använda honom, men de hade jag inte när jag ringde och bokade. :p
 
Är inte trevlig hingst + inte nära släkt två ganska bra skäl, om man nu vill avla på sitt sto? Jag tycker inte alls det räknas som impuls, jag :D;)

KL

Ponnyn och jag har börjat med longreining eftersom jag vill jobba honom från marken åtminstone hälften av träningstillfällena. Det är superintressant - mest spännande är kanske att han i longreiningen hittills går bättre i högervarvet, dvs. precis raka motsatsen mot ridning och tömkörning. Jag fattar ingenting, men det är kul. Har tänkt försöka ta ut en tränare som kan hjälpa oss igång "på riktigt", just nu testar jag mig fram på egen hand med hjälp av Piet Bakkers och Ellen Ofstads longreiningfilm :).

Ponnyn får vara lite försökskanin eftersom jag tänker att jag ska förbereda unghästens inridning med hjälp av longreining. Det som funkar på min bängliga ponny borde funka på alla :p
 
Kastor fick vila söndag-torsdag, dels för att han ömmade lite väl nära där jag sitter på ryggen, dels för att jag har varit så himla trött i veckan. När jag kom ut igår upplyste han mig lite milt om att jag försummat honom och vände sig bort när jag kom med grimman. Idag var det däremot en häst som glatt spatserade fram till grinden när jag stannade bilen. Idag var han betydligt mindre öm än han var innan, även om han fortfarande reagerar lite över länd/kors.
En väldigt pigg och glad häst att rida, är han iaf för tillfället :) Jag trodde att han skulle "dö" i värmen, eftersom han brukar kunna bli lite trött på hemmaplan när det är ordentligt varmt ute, men icke! Idag var vi modiga som tusan och tog några travsteg på grusväg. Och så klev vi några steg upp i skogen när en bil kom upp emot oss bakifrån, och stod där och tittade när den passerade - det tar sig! ;) Imorn förmiddag kommer equiterapeuten - hoppas att hon hittar var det knasar någonstans!

Igår provade vi för övrigt Kastors loksele. Jag rekommenderar inte att tömköra i en gräshage med en loksele utan snedremmar. Den fick sitta kvar, men Kastor fattade inte alls varför jag var så envis med att han inte fick dra ner skallen. Tråkmatte :p . Han är iaf fantastiskt obrydd av selen och påselning - jag kan mecka, vrida, dra, spänna, lossa, dra hela alltet över skallen på honom..han står helt oberörd. Det är förbaskat synd att han inte är likadan att tömköra också.

dsc_0011_537795b82a6b224edb9d373f.jpg


dsc_0015_537795f32a6b22bd89c5fe63.jpg
 
Idag var ET ute. Kastor hade låsningar i ländryggen, stel och med lite låsningar i halsen. Oregelbunden i höger bak i traven, främst i höger varv. Muskeln på insidan av låret är stenhård och böjsenorna ömmar, båda på höger bak. Det förklarar varför Kastor blankt vägrade att gå på volt i höger varv när jag idag skulle visa för ET - han bara vände och ställde sig hos mig, så jag fick springa med (gick däremot utmärkt att trava "ensam" i vänster varv). Jag slutade nästan att andas när ömheten i senan visade sig - paniken i att ha en eventuell senskada på en snart 16årig häst, brrr..! - men ET trodde att det är en överansträngning som härrör från ryggen. Kastor fick kiropraktik, akupunktur och laserbehandling, och så blev jag grundligt instruerad i hur jag ska stretcha och massera ryggen framöver. Jag ska också massera med arnika på insidan av låret, och Radital på senan. Idag och imorn ordinerades att vara vilodagar, med bara stretchning/massage, så på tisdag kör vi igång igen.
Kommer problemen tillbaka blir det till att åka in till kliniken igen, och kolla av lederna, eftersom risken finns att problemen ursprungligen kommer från t.ex. bakknä/has. Antingen är det som spökar i höger bak problem som beror på låsningarna i ryggen, eller så beror låsningarna i ryggen på spöket i bakbenet.. Dessa onda cirklar!
 
Åh vad tråkigt @Liten Hoppas att massage och stretching hjälper.

Jag tillbringar kvällarna med att beta min tunna ettåring, hoppas att gräset skall ge den effekt som kraftfoder och olja inte gett. :crazy:

Idag var jag och köpte min första egna transport, så nu blir det lastträning för småttingarna framöver. :D

Hampus rids och körs och Ariel har äntligen fått börja galoppera. :banana:
 
Alltså @Liten, det är så intressant (alltså jag fattar att det för dig främst är jobbigt såklart, hemskt trist att problemen spökar fram och tillbaka :(). Men det är intressant att läsa det du skriver om hur han reagerar - precis sådär har det ju varit för oss också, ponnyn vill absolut inte bli longerad och helst inte heller tömkörd i höger varv, och har konsekvent rest sig och slitit sig för div. ET och veterinärer som försökt. Första ET:n jag hade ut hävdade att han bara var ouppfostrad :mad:.

Hoppas han kändes bättre nu när du körde igång igen.

Just nu tycker jag att det varierar från dag till dag hur ponnyn känns. Vissa dagar känns han bättre än på länge, andra dagar hovöm, stel och tassig. Jag måste helt klart fortsätta utreda, är bara lite oklar på vilken tråd jag ska dra i härnäst. På fredag kommer en equiopat ut och känner igenom honom/masserar, så får vi se vad hon tycker.

Roligare nyhet är dock att min unghäst ska kastreras redan i slutet av denna vecka - vilket innebär att jag kan ta hem honom tidigare än planerat :bump: Sååå spännande detta!

@Habina , det är bra att ha egen transport! Vad blev det för någon? Och vad härligt att Ariel får galoppera!
 
@annan1 Vad det trasslar. :( Ibland önskar man verkligen att de kunde prata och säga vad som var fel... Men kul med unghästen!

Det blev en boj bravo enaxlad med dörrar istället för bommar bak. Känns tryggt när man åker själv. :) Det blir premiär 1 juni, då Hampus åker till Ariels stall för bruksridningstävling. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp