Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Yes, jag tror verkligen att det är en vanesak. Nu när min fjordis har stått skadad har jag ridit halvblod = när jag nu börjar skritta honom igen känns han som en plutt, fastän jag aldrig nånsin haft den känslan innan.

Tror som många andra skrivit att det har att göra med hur de är byggda, vilket steg de har o.s.v. Halvblod med ungefär samma mankhöjd kan ju också kännas hemskt olika.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad kul med ny tränare! Men nu har jag nog missat nåt, vart ska Ariel flytta? Eller ska hon flytta från Ricky för avvänjning bara?

Tanken är att försöka behålla Ricky som hingst och visa i Vetlanda nästa höst. Hans lekkompis blir ett år i mitten på april, så jag kände att det var dags att flytta Ariel så det inte blir fler fjordingar. :p

Därmed blir det också avvänjning, även om jag gärna väntat lite längre med den. Men Ricky får bli stor kille nu. ;)

Ariel flyttar till ett inackorderingsstall och får stå ut med att bo i box nattetid, får se hur hon tar det. Hon är väldigt förtjust i sin lösdrift...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kan erkänna att när jag ridit Hampus (grov, rejält steg, 139 cm) och direkt efteråt rider Ariel (nätt, normalt steg, 144 cm) så känner jag mig stor på henne. ;)

Jag är 163 cm lång, så det handlar mest om en känsla och en vanesak. Ut och provrid säger jag och så försöker du hitta en unghäst som är så nära släkt med den du passar bäst med.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

J Ut och provrid säger jag och så försöker du hitta en unghäst som är så nära släkt med den du passar bäst med.

Det känns som det självklara svaret, att jag inte ens tänkt så långt själv. :o
Hur hittar man fjordingar att provrida med "rätt" stam? Hos uppfödare?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det känns som det självklara svaret, att jag inte ens tänkt så långt själv. :o
Hur hittar man fjordingar att provrida med "rätt" stam? Hos uppfödare?

Jag menade att du skulle höra dig för med folk som har fjordhäst och rida deras hästar. :)

Alternativt kolla vilka unghästar som finns till salu nu och leta reda på släktingar, ringa deras ägare och be att få provrida. Blå basen är en stor hjälp här.

När jag skulle betäcka ett sto för många år sedan så ringde jag runt till ägarna av alla hingstens avkommor. Det var så många glada personer, alla älskar ju att prata om sin häst. Fick provrida ett par också, innan jag ens frågat själv. :)

Har du vägarna norrut så finns mitt sto e. Hugo att prova.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Aha! Jag får nog söka lite på internet. Bor mer eller mindre så sydligt man kan (Lund, Skåne) och har inte sett röken av en fjordhäst sedan jag flyttade hit, men jag vet att det ska finnas ett par uppfödare inte allt för långt bort.

Det skadar ju inte att ringa och fråga, med lite tur kanske jag får träffa andra fjordfantaster. Stort tack för erbjudandet, skulle det bli aktuellt med en resa norrut så hör jag av mig. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tror att det här med storlek är en vanesak för de flesta, men andra faktorer kan också spela in. Så är det för mig.

För mig är det viktigt att hästen har lite steg - hästar med korta steg = jag kan inte rida hästen "permanent" (dvs sköta all motion av den själv - någon gång i veckan funkar, men inte flera dagar i rad), jag får ont och spänningar etc i ryggen. Därför går i princip alla hästar under 145cm bort, med några få undantag. Jag har träffat på hästar på 145-160cm som jag inte kunnat rida mer än enstaka gånger heller, just pga kort-korta steg. Det som funkar allra bäst för mig har varit hästar på runt 170-180cm med mycket gång, men någon sådan har jag inte haft möjlighet att äga själv. Min Kastor är runt 146cm, och ganska krallig med mycket bröstkorg, och bra med steg (för det mesta..), och det funkar bra.
Jag mäter ca 165cm, så jag är inte så lång totalt sett, men jag har ordentligt långa ben. Detta gör att jag känner mig för lång på hästar under D-ponnymått (anledningen till att jag gick upp till storhäst under ridskoletiden).

Håller med Habina - ut och provrid! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min hästs uppfödare i Skåne har en avkomma efter samma mamma. Kan va värt att kolla upp om den är till salu. Min har bra gång och ett mkt trevligt temperament.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag förstår definitivt känslan av att bli lång på hästen, mycket i det du skriver känner jag igen mig i. Däremot har jag suttit på d-ponnyer som varit rejäla med mycket steg och känt mig bra mycket mindre på de än på 170-hästar med mycket fullblod i.

Personligen älskar jag ponnyer och vill gärna - om det går - få tag i en trevlig liten häst som har tillräckligt med gång och vettig exteriör för att bära upp mig bra.

Soraya12: Tack för tipset! Hade du kunnat PM:a uppfödarens namn? :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Jaha, man ska tydligen inte ropa hej. Igår kväll blev ponnyn dålig, jourveterinären trodde på gaskolik. Nu är han piggare men fortfarande långt ifrån sitt vanliga jag.

Olämpligt nog tappade han dessutom skon på höger fram = strålbenshoven. Han är så öm så han knappt kan gå. Har tillfälligt fixat det med silvertejp så att jag åtminstone kan gå små skrittrundor med honom, tur att min hovis kommer som ett skott när något är fel.

:(
Hoppas han blir pigg och kry snart och att det inte blir något mer trassel i hoven heller.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Både Skåne och Danmark känns ju som rätt fjordtätt tycker jag.

Även om det har skett en fjordboom i Norrland senaste 4 åren tror jag. :D
Funderade häromdan, Habinas 4 på samma sida om älven/sjön som mig (nåja en har ju rymt till andra sidan berget då ;) )på andra sidan älven finns en fjord i en hage + 4 åsnor, räknas dom dit? :p
Dom är ju söta och min första fjord (extremt envis kille och jag var för ung för den sorten då, min faster frågade i mellan åt om Balder hade varit åsna i sitt förra liv. )
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv nu, behöver städa så jag sitter här och dricker kaffe istället.

Har ni några bra tips på hur man automatiserar andningen lite bättre? Jag har en himla förmåga att hålla andan, inte när jag är spänd eller så bara, utan jämt, värst blir ju i ridningen.
Det var samma på den tiden jag var ute och sprang över milen.

I lördags på lektionen sa läraren det fulaste ordet jag vet... nu ska vi träna på slutor! :eek: och där glömde jag bort vad som var fram och bak på hästen!!!
Kunde helt plötsligt inte få till öppnor heller.
Har i åtminstone 15 år haft komplett baklås nä'r det gäller sluta.

Fast lite kan jag ju inte låta bli att fundera om lite sitter i kroppen, lite scolios, en höftkula som är rätt ojämn/skev, jag har svårt att få fram ner höger höft och höger sluta är svårast.

Försöker ju träna kroppen till vardags, stretcha och lite "hemma styrketräning", köpt en rockring och ska försöka lyckas pumpa pilatesbollen men :eek::eek::eek::eek:

Nåja vi galoperade inte ur ridhuset direkt när hon sa det, även om det var frestande.

Kaffe slut, städdags. :meh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack. Det hoppas jag med, innerligt. Nu är han bättre och min hovis (som verkligen är världens bästa, värd sin vikt i guld, ger mig realtids-råd på FB-chatten när jag har panik m.m. m.m.) kom ut redan i fredags och slog på tappskon så att han kunde gå. I lördags fick han gå ut med munkorg och igår fick han gå i hagen som vanligt. Ärligt talat verkar han fortfarande medtagen men det kanske inte är så konstigt. Han har iaf aptit och dricker, kissar och bajsar, så krisen är över.

Nu hoppas jag att vi slipper fler skador och sjukdomar så att vi kan komma igång. :meh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Den unghäst som jag sneglat på ända sedan jag köpte ponnyn bor i Skåne. Uppfödaren finns här i tråden då och då, ser verkligen ut att ha fina hästar :). Om jag hade möjlighet att ha två hästar skulle jag inte tveka en sekund. Jag är i startgroparna för gårdsköp men det sker ju inte i en handvändning direkt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min hämtade jag hos grannen till den uppfödaren. Hen känner till min pojke väl.

Han har tyvärr ont i hoven efter ett sömstick i tisdags. Han är lite tråkig vid skoning har svårt att stå still;). Förhoppningsvis är det bara att han har ont av själva "sticket" och inte att det är början till en böld. Ingen feber än och ingen direkt någon reaktion av visitertången. Har haft kontakt med hovis som tycker att vi ska avvakta. Min vet jobbar inte denna vecka så om det inte blir sämre avvaktar jag till måndag. Ja ja alltid är det ngt. Han tycker inte om att vara sysslolös och är lite bufflig i hanteringen just nu:meh:
 
Inser mer och mer att jag måste hitta stallplats nära min nya bostadsort, så jag kan ha min fjording nära. Men det verkar ju omöjligt att hitta någon stallplats när man inte känner någon på en liten ort.
 
Hej!
Nu har jag suttit här och läst i över ett år, och igår så hade jag haft min fjordings dam i ett år :)
Så det får väl vara dax att ge sig till känna och bli lite aktiv
Min lilla tjej heter Mynta är 9 år och det bästa hon vet är att hoppa :)
Vi ska väl i alla fall ut på en pay and jump i år, sen får vi se vart vägen tar oss
 
Hej!
Nu har jag suttit här och läst i över ett år, och igår så hade jag haft min fjordings dam i ett år :)
Så det får väl vara dax att ge sig till känna och bli lite aktiv
Min lilla tjej heter Mynta är 9 år och det bästa hon vet är att hoppa :)
Vi ska väl i alla fall ut på en pay and jump i år, sen får vi se vart vägen tar oss

Kul att du börjat skriva här! Var tvungen att dubbelkolla så jag minns rätt, hennes pappa tävlar ju en del i hoppning. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp