Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om jag förstår saken rätt har väl inte Kastor haft de här problemen så jättelänge, dock?

Jag tyckte ju redan i somras att han var stel i bogar/hals vid dressyr, men under hösten (ridhus) tyckte jag att vi gjorde framsteg. Ärligt talat; ingen aning. Det kan vara något som utvecklats sedan förra sommaren, eller något som han dragit på sig nu i år. Jag blir inte klok på't. Får se vad veterinären hittar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu är Kastor noga kollad på klinik.
Vi fick en tid idag på morgonen, och eftersom jag inte var säker på hur lastningen skulle gå fick vi komma in igår kväll. Kastor lastade sig någorlunda snällt igår kväll, men backade raskt ut så fort jag gick bak för att stänga. När stallägaren kom hem och stängde bommen bakom honom stod han som ett ljus. Lastade av sig lugnt och fint på kliniken, trots att jag lyckades köra vilse i Uppsala ( = en halvtimmes extra resa). När han kom in i den halmade boxen glömde han helt bort mig - en hel box med mat! ;) När jag kom dit imorse stod han lugnt och tyst i sin box.
Bortsett från att han försökte rusa iväg vid första upptravningen i gången (och att veterinären fick styra ut honom på volt i höger varv vid longeringen), skötte han sig klockrent under undersökningen. Skötte sig bra vid longeringen och fattade båda galopperna (även höger!) perfekt och höll dem i ett stadigt och lugnt tempo. Han var lite öm i länden innan, men efter första longeringen var det helt borta (behandlingen häromdagen gav nog en hel del, trots allt, även om han fortfarande var öm igår). Lite reaktioner på böjproven, men ingenting som veterinären såg som något att behandla iom hans ålder och att reaktionen gick över snabbt - vid longering direkt efter böjandet/springandet var han helt ren (ännu finare än innan böjandet). Vi avslutade med att jag red en stund; Kastor spände sig när jag spände mig och slappnade av när jag slappnade av, men gick bättre och kändes mjukare än han gjort på månader nu. Inte minsta tendens till att braka iväg, och det på vanligt tränsbett. Red i bomlös Torsion. Kort sagt: han är friskförklarad.
Åka hem tänkte han däremot inte vara med på :meh: Jag höll på i 45 minuter utan att få honom att ens gå in med alla fyra; sista 20min ville han knappt stå på rampen ens. Fick till slut hjälp av en i personalen som knallade förbi några gånger och tills slut erbjöd sig; jag nästa lyfte upp hästens bak på rampen, men till slut kom han in och lät mig stänga. Sedan åkte han lugnt och snällt hem, och lastades av lugnt - även om han var väldigt väldigt glad att komma hem! Drog ett rejält race med polarna när jag släppt honom i hagen :D

Idag är en bra dag! Nu kör vi igång igen :bump:, men håller oss till den bomlösa den närmaste månaden tror jag.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Härligt att det inte var något mer! Tiden mellan telefonsamtalet och kliniktiden är vidrig, där man hinner inbilla sig alla möjliga, och omöjliga, diagnoser..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Å vad härligt att höra! Ja, equiopatbehandlingen måste ju verkligen ha hjälpt. Vad skönt att han var så mjuk att rida!

KL

Vi var också på klinik idag. Han ville absolut inte springa i höger varv - till den grad att han sprang i korsgalopp, sparkade bakut och sedan reste sig upprepade gånger när jag tryckte på. Visst, han har haft invändningar mot just höger varv även förut, men det har aldrig varit så här tydligt.

Vet. röntgade strålbenen på båda fram och såg tydliga förändringar, särskilt på höger :(. Sen blev det tuppkam i hovlederna igen och så ska vi tillbaka om tre veckor, då till både vet. och klinikhovslagare så att han kan få överrullningsskor för att lindra symptomen. Men jag måste säga att det här inte känns bra, inte bra alls. Lilla, lilla gubben. :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det känns som om ett stort stenblock lyfts från hjärtat. När Kastor kom ut i hagen stod jag i säkert en kvart och bara tittade på honom när hästarna busade runt. Älskade, älskade häst.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är svårt att veta, vet. sa att det är extremt individuellt. Han kanske funkar bra med specialskor som avlastar leder och ben så han slipper ha ont. Men det kan man inte veta förrän man prövat.

Lätt att hitta berättelser som slutar illa, så jag försöker tänka på att jag har en väldigt duktig vet. som absolut inte gett någon mardrömsprognos än så länge. Men helt ärligt känns det inte bra i magen att min häst nu vilat sedan årsskiftet och idag var han värre än någonsin, dvs. hade förmodligen mer ont än tidigare, när han sprang i högervarvet. Det kan ju inte vara positivt. :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

:( . Jag hoppas, hoppas att det vänder för er med specialskorna så att din fina häst kan fungera bra utan att ha ont. Det låter som att du hittat en duktig veterinär, och det är så viktigt att kunna känna tilltro till deras kompetens och kunskap. Styrka till er!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack. Det hoppas verkligen jag också. När han är smärtfri är han rent guld, min lilla klump.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Soraya! Vilken Mykletindavkomma är det du äger? Mykletind var stationerad hos oss de åren han var svensk!:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Va kul! Jag har en -09 som heter Gulmåras Cesar som är efter Mykletind. Mamman heter Gulmåras Ilse. Cesar är en mycket social kille som alltid vill göra sitt bästa. Hoppning är superkul tycker han och hoppar trevligt. Han rör sig bra och det var främst därför jag köpte honom. Jag har alltid ridit storhäst och blev lite besviken över de första fjordingarna jag provred för det kändes inte som om jag skulle trivas. Men nu ångrar jag inte att jag fortsatte leta:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vilka av er här i tråden har sikte mot FjordSM? :)

Beror på hur du menar med sikte. ;)

Jag kommer till Fjord-SM i år, men inte med någon häst. Däremot hoppas jag att någon gång kunna vara med, men då jag bor så långt norrut blir det väldigt långa resor, så jag drar mig för att ens försöka kvala.

Just nu har jag inte heller någon häst som är på SM-nivå, valacken som snabbast skulle komma i form har inte gröna papper och stoet vill jag skynda långsamt med i och med hennes långa konvalescens.

Sedan är det klart att jag har förhoppningar om mina åringar, men det är många år kvar innan de är mogna för SM. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Lucidor och jag kommer till SM i år igen om ingen av oss blir skadad. Ser fram emot det jättemycket, det var så roligt i fjol. Inte bara själva tävlingsmomentet som i sig gick långt över förväntan utan även allt runt omkring. Att han var så nöjd och lugn på uppstallningen och i all hantering fast det blev många dagar på stall, de ensamma morgonritterna i Öknaskogarna de dagar vi inte tävlade, stämningen, alla människor man mötte.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ok! Ceasar var jag med och visade på treårstestet då han fick riktigt grymma poäng, morfar Tamlin är min egen uppfödning och han är halvbror med Sol Grönkulla som vunnit Sm 3 ggr och varit NM tre två! Det finns massor med gener gör hoppning!
Tror du hittat en superfjording!
Mykletind var en fantastisk hingst! När han kom hit travade han över trettio cm hinder, efter ett och ett halvt år blev han placerad i Lätt B lokal hoppning och blev femma på NM i Vaggeryd.
Det skall bli roligt att följa er!:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja det är en toppenhäst jag fått tag på. Superpsyke och arbetsvillig. Han är ju tänkt som mor-dotter häst men än så länge är det mest jag som rider. Har inte testa hoppa uppsuttet än men han har löshoppat några gånger sedan han kom. Det kommer nog mest vara dottern som kommer att hoppa honom. Mitt främsta mål är att ha en trygg och stabil häst som håller. Jag vill ha honom i många år:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl*
Sitter här höggravid, och har kärat ner mig i ett fjordsto. Varför kan jag inte hitta denna annons om sisådär 6 månader? ;) Suck.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL på mig själv.

Så trist och tungt nu. Ser ingen förbättring hos min häst och dessutom är han sällsynt dålig på att hagvila.

Hade fått tag på en superfin shetlandsponny till dottern som skulle bli körponny till mig, men säljaren ändrade sig i sista minuten och sålde till avel i stället :(

Trist, trist.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Känner igen det där! Den ska säljas precis nu, då? Den kan inte stå kvar ett litet tag?

Dock, om det är meningen att man ska ha en viss häst har den en förmåga att leta sig hem till en ... (säger jag som står med min trasiga unghäst och ändå är glad att jag köpte just honom) ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vilka av er här i tråden har sikte mot FjordSM? :)

Jag ska försöka få med två stycken i dressyren.
Bor skapligt nära Töreboda så planerar i så fall att åka över dagen på fredagen.
Har dessutom 14 hästar till hemma som behöver skötas, så flera dagars frånvaro är svårt att få till.

Första kvalförsöket för JentaMi (sto -09) är nu på söndag, Lesters första är i mitten av maj.
Inga som helst garantier att pållarna och jag lyckas kvala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp