Sv: Den nya Fjordhästtråden!
Nu är Kastor noga kollad på klinik.
Vi fick en tid idag på morgonen, och eftersom jag inte var säker på hur lastningen skulle gå fick vi komma in igår kväll. Kastor lastade sig någorlunda snällt igår kväll, men backade raskt ut så fort jag gick bak för att stänga. När stallägaren kom hem och stängde bommen bakom honom stod han som ett ljus. Lastade av sig lugnt och fint på kliniken, trots att jag lyckades köra vilse i Uppsala ( = en halvtimmes extra resa). När han kom in i den halmade boxen glömde han helt bort mig - en hel box med mat!
När jag kom dit imorse stod han lugnt och tyst i sin box.
Bortsett från att han försökte rusa iväg vid första upptravningen i gången (och att veterinären fick styra ut honom på volt i höger varv vid longeringen), skötte han sig klockrent under undersökningen. Skötte sig bra vid longeringen och fattade båda galopperna (även höger!) perfekt och höll dem i ett stadigt och lugnt tempo. Han var lite öm i länden innan, men efter första longeringen var det helt borta (behandlingen häromdagen gav nog en hel del, trots allt, även om han fortfarande var öm igår). Lite reaktioner på böjproven, men ingenting som veterinären såg som något att behandla iom hans ålder och att reaktionen gick över snabbt - vid longering direkt efter böjandet/springandet var han helt ren (ännu finare än innan böjandet). Vi avslutade med att jag red en stund; Kastor spände sig när jag spände mig och slappnade av när jag slappnade av, men gick bättre och kändes mjukare än han gjort på månader nu. Inte minsta tendens till att braka iväg, och det på vanligt tränsbett. Red i bomlös Torsion. Kort sagt: han är friskförklarad.
Åka hem tänkte han däremot inte vara med på
Jag höll på i 45 minuter utan att få honom att ens gå in med alla fyra; sista 20min ville han knappt stå på rampen ens. Fick till slut hjälp av en i personalen som knallade förbi några gånger och tills slut erbjöd sig; jag nästa lyfte upp hästens bak på rampen, men till slut kom han in och lät mig stänga. Sedan åkte han lugnt och snällt hem, och lastades av lugnt - även om han var väldigt väldigt glad att komma hem! Drog ett rejält race med polarna när jag släppt honom i hagen
Idag är en bra dag! Nu kör vi igång igen
, men håller oss till den bomlösa den närmaste månaden tror jag.