Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag köpte en ljusbrun sadel till min kille, den är jättesnygg på honom med ett ljust huvudtaget till är det superfint tycker jag. Brukar inte bry mig så mkt om sånt men det här blev bra utan att jag ens tänkte på det. Det blev en Prestige Venus till honom. Någon annan som har en Prestige till sin guling?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har kikat på Prestige, men tyvärr är bommarna på tok för smala (överallt) för Kastors rygg. Numera är han inte så bred framme vid manken (ca 105 grader), men resten av ryggen är platt :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hm kanske blir till att byta den när han musklar på sig. Han är ju född -09 och jag har haft han i drygt ett år och har mest använt det året till att lära känna honom. Hade vet. ute för ett par veckor sedan för vaccinering hon tyckte att han var lite tunn över ryggen särskilt när hon hörde hur mycket hö jag stoppar i honom. Sedan dess så har jag börjat ge honom högprotein foder får se vad det ger. Vill helst hålla foderstaten så enkel som möjligt och har hittills bara gett honom Luzern för att täcka proteinbehovet men han gillar inte det nå vidare, han lägger det mesta i vatten hinken;). Fler som har problem med att hålla bra form på sina fjordingar? Ska säga att munnen är kollad och han rids ca fyra- fem ggr i veckan mest i skogen, ganska lugnt tempo än så länge. Kanske borde göra ett träckprov?!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har Prestige Silver Star till Hampus. Har tyvärr inte använt den så mycket ännu, men den är grymt skön att rida i. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad är det för näringsinnehåll i fodret? Är han välmusklad förutom över ryggen?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tycker att han tunnat ut lite även över baken men inte så mycket. Grovfodret i den mängd han får ska teoretiskt täcka proteinbehovet, som han har klarat sig hela hösten på. Men han kanske växer nu och behöver mer än tabellen. Ska ge det några veckor med proteinfodret så får vi se. Pigg och glad är han efter vilan iallafall. Jobbar fint och lyssnar något bättre på mig när jag ber om arbete även när vi är ute på tur i skogen. Tidigare har jag bara fått honom att koncentrera sig mig och det jag bett om på ridbanan men nu funkar det som sagt även i skogen ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det man bör tänka på är att pälssättningen (som sker i okt-nov) kräver stora mängder protein. Hästen prioriterar päls framför muskler, så om han klarade sig perfekt i höstas på just den proteinkvoten, så märks den faktiska bristen nu. Så till nästa höst vet du i förväg att han behöver lite mer protein i oktober och kan möta upp innan det syns i musklerna. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Lite orolig för min lilla kille som ska hältutredas på klinik nästa vecka. Efter att han behandlades för en låsning i höger höft har problemen flyttat till frambenen och när hovis var ute i förrgår visade han tydligt att det var mycket obehagligt att bli skodd fram. Dessutom har han varit en riktig rodeoponny på sistone.

Han är ju bara sex år så jag hoppas att det är något som går fort och lätt att åtgärda. Men jag är rädd att han gått med detta länge - han är alldeles för tålmodig för sitt eget bästa. :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

håller tummarna stenhårt för att det inte är något allvarligt. ge din kille en kram och lyckospark från atom om mig.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Totalt knapplån.
Lägger in en vinterbild på Lester och Yngve.
1501433_393311654148785_956281893_o.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

puttar tråden med ny dagsfäsk bild på min solstråle och lyckopiller Atom Frö.

1546178_10151991840463300_966538659_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu ska vi se. Kastor har stått i tre veckor idag, och innan den (ofrivilliga) vilan var han precis igångskrittad och skulle igång med ordentligt jobb igen - och var alltså redan understimulerad. Nu är han kaxig deluxe, men allra mest uttråkad och med ett ton överskottsenergi. Min så kallade auktoritet är nära nog bortspolad, hah! Alla de bästa ridvägarna är oåtkomliga nu när det är en massa snö i dikena längs riksvägen ( = kommer inte över den på ett säkert sätt = attans begränsad ute :( ). Såatteh. Det blir nog ett par spännande månader nu. Om ni hör om någon märklig olycka med en trasdocka och ett gult ånglok, så vet ni... :nailbiting:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl. På mig själv
Det är min kille som är längst fram vid grinden. Född 09 efter Myckletind. Bilden är från förra året och de andra är russet Jasmin och i bakgrunden fjordingen Denise efter Assar Nusebo.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vilken superhärlig bild, Skogstomten! :love: Det där är typ min målbild, tror jag.

KL
Min häst visade sig alltså vid klinikbesöket i torsdags ha inflammationer i både bakknän och hovleder, dvs. halt runt om och det har därför inte synts någon hälta. Jag är så glad att jag bytt hovis till en som inte automatiskt utgår från att hästen är "dum" om han tjafsar vid verkning. Nu står hästen på hagvila i två veckor till och jag håller tummarna så hårt jag kan för att han är bättre vid återbesöket.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om ni hör om någon märklig olycka med en trasdocka och ett gult ånglok, så vet ni... :nailbiting:

Ojojoj. Jag förstår hur du menar. Jag hoppas ju att ostyrigheten som min häst uppvisat på sistone beror på inflammationerna i benen och inte på allmän ånglokighet. Vi får se hur det blir när han ska sättas igång igen. O_o
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Suck. Två veckor in i viloperiod efter ledbehandling på min kille. Jag hade kanske för höga förväntningar och jag har ju förstått att det är mycket vanligt med upprepade behandlingar - men jag kan inte låta bli att bli besviken när jag ser att han rör sig aningen stelt i höger bak. Jag hade såklart hoppats att behandlingen skulle lösa problemen, men kanske är det så att problemet sitter nån helt annanstans än där symptomen visar sig. Personligen tror jag att det är nåt som är knackigt i höft eller kors.

Han är pigg och glad som vanligt, men det är tråkigt att behöva ha en häst med så mycket energi i en liten sjukhage. Tur i alla fall att det är vinter - att ha honom stillastående under gräsperiod vore en mardröm (särskilt eftersom han står snällt i sjukhagen så länge han inte uppfattar att höet är mumsigare på andra sidan, för då kryper han ut).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min häst visade sig alltså vid klinikbesöket i torsdags ha inflammationer i både bakknän och hovleder, dvs. halt runt om och det har därför inte synts någon hälta. Jag är så glad att jag bytt hovis till en som inte automatiskt utgår från att hästen är "dum" om han tjafsar vid verkning. Nu står hästen på hagvila i två veckor till och jag håller tummarna så hårt jag kan för att han är bättre vid återbesöket.

Vet du vad som orsakat problemen? Han var ganska ung eller blandar jag ihop med någon annan guling? :crazy:

*kl*

Jag har äntligen börjat sätta igång Ariel och blivit så inspirerad att jag även satt igång Hampus. Det är så förbaskat roligt att vara tillbaka på hästryggen igen. :D

Ariel är lite överambitiös och vill gärna att vi gör andra saker än bara skrittar. ;) Medan Hampus är så trygg att jag kan sitsträna (= rida barbacka) även när det är mörkt och blåsigt ute. :love:

Småttingarna promeneras i den mån underlaget tillåter, men max en gång i veckan. Jag grubblar över om jag skall spara och visa i Vetlanda eller kastrera dem i maj. :confused:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vet du vad som orsakat problemen? Han var ganska ung eller blandar jag ihop med någon annan guling? :crazy:

Han är precis fyllda sex år så ja, han är ung. Jag vet inte vad som ligger bakom och tyvärr tror jag att han eventuellt haft problem ett bra tag, även om inflammationerna nog är hyfsat färska. Vet. röntgade ju och hittade inga pålagringar eller dylikt, men det är ju fullt möjligt att källan till stelheten sitter nån annanstans än i benen. Skulle som sagt tippa på t.ex. höft eller kors.

Det läskiga är att han ju har okänd bakgrund och jag har ingen aning om hur han haft det som föl eller riktigt ung. Han reds in tidigt och togs enligt min mening alldeles för hårt :(.

(Vad roligt att din Ariel är igång förresten! Jag blev så ledsen när jag läste om hennes fång.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp