Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

det är jättespännande. han är E: Aslan 255, U: Rohirrim 3461 och troligtvis min nya träningskompis, lyckopiller, vän. barnen får kanske borsta honom om de varit snälla:D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh vad roligt! Är det du som köpt Atom? :D Jag var snubblande nära att köpa honom, men så bestämde jag mig för ett hingstföl istället, som sällskap till Ricky. Så kul, han verkar vara en riktig toppenhäst. :d
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det ser ut som om det blir jag.:) Det är bara en 35 år gammal dröm som håller på att gå i uppfyllelse. Atom är så stilig och trevlig. Tänk vad mycket häst man får för pengarna när man köper fjording och de funkar ju till det mesta.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Trevligt med släktingar :) Han ska ha fått sina föräldrars goda temperament. ;)

Nu letar jag bra lösdrift där han kan leka med jämnåriga i vinter. Hemma har grannen bara några medelålders ston, och de vill nog inte alls ställa upp och busa med "slynglar som inte är torra bakom örat"
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Trevligt med släktingar :) Han ska ha fått sina föräldrars goda temperament. ;)

Nu letar jag bra lösdrift där han kan leka med jämnåriga i vinter. Hemma har grannen bara några medelålders ston, och de vill nog inte alls ställa upp och busa med "slynglar som inte är torra bakom örat"

Jag köpte ju en till unghäst bara för att Tingelingen skulle få en lekkompis. Hon var klart uttråkad av att gå med vuxna halvblod, trots att hon är sto. Har han liknande temperament som min kommer du skratta dig lycklig, hon är verkligen en störtskön personlighet. Så full av självförtroende och trygg i sig själv så allt nytt man lär henne går som en dans. Hon är fröken "det här var kul, vad ska vi göra nu?" :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hon är fröken "det här var kul, vad ska vi göra nu?" :)

låter underbart ju. :)

han gav det perfekta första intrycket, lämnade hagkompisen och promenerade fram till grinden direkt för att hälsa. öronen framåt hela tiden. vackra kloka ögon.
verkar som han får gå i en isisflock i åldrar från 6 månader till 17 år i vinter.

säljaren säger att fjordfolk är de trevligaste att ha att göra med, så jag kommer nog hänga här framöver.








med reservation för enormt fjäsk.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Men vad är det jag hör? Du har alltså TVÅ fölisar hemma - och inga bilder till oss andra? :eek: :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag och Kastor satsar på distansritten nästa säsong, med målet att gå en godkänd och (framför allt) sansad CR 50km. Vi ska också miljöträna järnet, i största allmänhet.
Ett mål som delvis är kopplat till det, är att vi ska få ordning på lastningen ordentligt, dvs få till det som är kvar.L ångsiktigt mål: att det alltid ska gå lugnt och fint till, även när det är dags att åka på riktigt. I dagsläget går träningen finfint (nåväl, har inte kunnat träna under hösten. Men i somras), men när det väl ska åkas och en viss tvåbening är lite nervös så är det inte lika lätt.

*kl*

Jag har en grym svacka just nu. För drygt en vecka sedan skulle vi ut och tömköra en sväng i solen, men kom bara ner till vägen förbi gården. Kastor stannade, tog sedan ett kliv framåt på mitt kommando - varpå han tvärvände, jag tog ett halvt kliv fram för att fånga upp tömmen vid bettet och *pang* så galopperade han rakt över mig. Jag vet fortfarande inte vad som hände; det fanns inget att bli rädd för (ett par småtjejer var ute vid huset intill, men ställde sig tyst och stilla när de såg hästen). Men självförtroendet och förtroendet för hästen (ja, jag erkänner det. Inte från ryggen men från marken.) fick sig en törn. Kastor är bufflig, om man låter honom vara det, och i början fick jag jobba som en idiot med det. Men sedan dess har han respekterat mig så pass att han inte går in i mig, inte trampar på mig etc - och skulle han komma för nära så respekterar han och backar av när jag markerar det. Även när vi kommit på kant med varandra och han bråkat, har han hållit sig så att han kan springa runt mig.
Framför allt har han aldrig rusat rakt över någon på det där sättet. Så nu snurrar tankarna, runt runt. Jag har ju tidigare funderat över om han kanske har något knas i ögonen, pga hans beteende i mörker (och framför allt i halvmörker - han är bättre i "ordentligt" mörker än på den belysta ridbanan med mörker omkring). Äsch. Jag vet inte. Vi håller oss i ridhuset för närvarande, och på lördag åker vi hem igen. Då ska jag ta tag i allt ordentligt igen. Kanske är det bara en understimulerad kallblodshjärna som spökar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kanske ska hugga min egen knapp och tillägga att det inte varit i närheten av att hända igen, sedan dess. Det närmsta vi kommit var när han härom kvällen tyckte sig ha lite bråttom in och spände halsen och sänkte huvudet när vi skulle in genom dörren - jag ryade i och han slappnade av direkt.
Herrn är för övrigt vansinnigt nöjd med att slippa ridas ute - han har en förkärlek för just ridhus (antar att det är för att det är tryggt och utan femtioelva saker som han blir distraherad av. Han har alltid haft lättare att slappna av helt i just ridhus.). Någon kommer att bli besviken när vi kommer hem till det ridhusfria stallet i helgen ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

det är jättespännande. han är E: Aslan 255, U: Rohirrim 3461 och troligtvis min nya träningskompis, lyckopiller, vän. barnen får kanske borsta honom om de varit snälla:D

Vad kul, hoppas det går i lås! :)

Jag har pappan (och farmor om än utlånad just nu).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Men vad är det jag hör? Du har alltså TVÅ fölisar hemma - och inga bilder till oss andra? :eek: :D

Jag tar ju så fruktansvärt mycket (och fina!) bilder, hehe... Kollade igenom och jag har en enda bild på bägge som jag lagt upp på nätet. Snygg bild va! :p

131028_526e3982e087c370378a1979.jpg


För övrigt är det svårt att fota när det är bäcksvart ute, de få timmar på helgen som jag är ute hos hästarna i dagsljus råkar ofta sammanfalla med att buspojkarna lerat ned sig från topp till tå. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack :)
Aslan är jättevacker, såg ett filmklipp på Youtube, där han visar upp sig i hagen. Vilket steg! :d
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Lastning måste jag jobba med 2012:an också. Alla andra är lättlastade och jag har dragit mig lite för att ta den fighten med henne men snart är hon stor så det är dags.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack :)
Aslan är jättevacker, såg ett filmklipp på Youtube, där han visar upp sig i hagen. Vilket steg! :d

Ja ibland så :) eller ja det finns, men jag är kass på att få fram sånt vid visning vid hand :crazy:
Mamma Lärka har ju mer trav o skritt, men jag har aldrig fått fram traven på visningar.

Men på den lille du funderar på har du ju en fin rörlig mamma också, gillar den hästen. :love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Inget bra fotoväder men bilder kommer. Just nu känns det i hjärtat lite för han har inte accepterats in i flocken. De äldre stona jagar bort honom från de andra unghästarna. Men han fogar sig, så förhoppningsvis löser det sig snart. Annars flyttar vi honom.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är normalt flockbeteende, det brukar lugna sig efter en vecka ungefär. Det hjälper inte att flytta honom, då kommer de nya att bete sig precis likadant. Bara jobbigare för honom.

När Grålle kom in i min flock tog det en vecka innan han fick vara med Hampus och Ricky och en månad innan Ariel lät honom äta ur samma hösilagehög. Men han mådde inte dåligt, han var nöjd av att se de andra hästarna. Det är vi människor som lägger in en massa värderingar i normalt hästbeteende. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är normalt flockbeteende, det brukar lugna sig efter en vecka ungefär. Det hjälper inte att flytta honom, då kommer de nya att bete sig precis likadant. Bara jobbigare för honom.

När Grålle kom in i min flock tog det en vecka innan han fick vara med Hampus och Ricky och en månad innan Ariel lät honom äta ur samma hösilagehög. Men han mådde inte dåligt, han var nöjd av att se de andra hästarna. Det är vi människor som lägger in en massa värderingar i normalt hästbeteende. ;)

Du har rätt. Jag tänker med fel hjärnhalva ibland. Känner också att det är bra för honom att få lyssna lite på vad damerna har att säga :p
3-4 veckor har jag sagt att jag ska ge det och det kommer säkert funka bra innan dess. Var mest så dystert att på själva julafton se honom utfryst i grått trist regnväder. Men de andra hästarna var sunda och alla är oskodda.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp