Sv: Den nya Fjordhästtråden!
*kl*
I onsdags var Kastor billig, så billig; stressade upp sig så fort vi kom in i ridhuset, skötte sig i skritten (mestadels..) men styrningen slutade fungera i traven = skrittjobb för att få fokus. Jag hade en halvdan dag och tappade suget när herrn inte ville vara med på noterna. När vi skulle kolla in underlaget på utebanan innan vi stack hem, svarade han med att kasta sig rätt upp i luften och kicka - gick sen lugnt hemåt tills vi kommit halvvägs då han stack iväg, sprang om kompisen (som är ung, och gick avslappnad och var helt oförberedd på att han skulle dundra iväg = blev skrämd) men jag fick stopp på honom precis innan diket. Samtidigt som en bil (sakta och försiktigt) rullade förbi. Tur att vi var vid en parkeringsficka, den enda som finns längs hemvägen.. Jag tappade motivationen helt.
Men så idag fick det vara nog med slappheten. Herr häst var hoppig redan i stallet, så gick till ridhuset för att tömköra. Det var tomt - halleluja! Efter att ha haft lite för roligt i första galoppen (stack iväg = jag tappade tömmarna, varpå han bockade iväg i flygande fläng och drog ett varv i full fart runt hela ridhuset. Sen kom han tillbaka till mig, den söta odågan) skötte han sig fint. Vi fick till några galoppfattningar, men sen vart det mest trav. Ska jag fortsätta med galopparbetet för töm, måste jag komma ihåg att sno ihop ett par 16m tömmar - 14m räcker inte riktigt till om Kastor ska kunna ha lite tempo (jag får springa så förbannat
). Sen pausade vi en stund, då vi knallade runt i ridhuset - hästen lös och byte riktning när jag gjorde det (i början förstärkte jag med en vissling - inkallning - då han inte riktigt fattade vad han skulle göra när jag plötsligt knallade iväg åt ett annat håll). Han gick som en stor hund. Vi provade utebanan lite i skritt, men med minusgraderna var den hårdare än stenhård så det fick vara. Kastor skötte sig iaf därinne, även om fokuseringen var lite si och så. Sen gick vi en längre väg hem. Han är dyr idag, mitt charmtroll.
Han är riktigt fin i hullet nu, för övrigt. Ska se till att få till en bild, inom nån vecka iaf. Fin rumpa! Fettet på huvudet etc har också försvunnit. Bara halsen kvar, men vi jobbar på. Men så har det blivit komplikationer av bantningen också. Idag upptäckte jag att han fått slitage på fyra av framtänderna i överkäken, vilket jag på goda grunder misstänker beror på slow feed-nätet som han ätit kvällshöet ur sedan i somras. Han behöver verkligen det där förbaskade nätet, för annars tar maten slut på 1-1½h och så får han stå utan. Han äter ca 2kg på 50-60min. Jag har redan ökat på höet (han får runt 10kg per dag nu) för att han inte ska behöva vara utan för länge - tänker på magen och han har ett stort tuggbehov utöver det. Det funkar, men vete katten om jag bör ge honom så mycket mer än så. Suck.