Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Säger som kryddelydd - varför inte köpa en i lagom storlek som ni kan rida själva? Då kan ni ju både rida och köra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hade jag tiden! Men jag har ju redan heltidsjobb och min tävlingshäst och min shettis. En fjording passar mig absolut, en kraftigare D-ponny. Men vill inte köpa en sporthäst som inte används som sporthäst :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Fan, vad ont det gör att åka av ordentligt på nästintill frusen mark! Jag säger't :meh: . Idag byttes det däck på åtskilliga bilar och släp här på gården, vilket gjordes med elektronisk mutterdragare och i princip intill Kastors hage. Inte ett vickande på örat från hästen en enda gång. Men så skulle jag skritta ut en sväng nu i skymningen (mörkerträning), och ett par hundra meter hemifrån höll grannen på att byta däck med en likadan maskin - varpå Kastor kastar sig helt om och störtar iväg. Jag flyger åt höger, tappar vänster stigbygel och hinner konstatera att "Skit också, jag står i luften med hästen på väg ifrån mig" och sen smäller jag i backen. Adjöss. Linkade hem till hagen, kravlade mig upp och skrittade ut igen. Medelst en hel de morrande höll hästen sig i skinnet, något sånär iaf. Fräste åt honom så fort han hoppade till, eftersom det fick "baksidan" av min högra höft (som så oförskämt fick stryk av marken) att vråla åt mig :banghead: . Men upp kom jag, och motionerad blev hästen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Utställning i Gånarp, enda fjordhästen!
88787=38p, en till på traven kan vi nog få till, jag har dock rätt så svårt att få in rätt "spring-teknik" när jag visar häst, blir så stelt :) Hon hade legat i bajs så fick tvätta mage och lår, därav fläckarna..

603214_10151950238984648_1475956557_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Hade kameran med till stallet idag för att plåta en kompis häst, fick den briljanta (:cautious:) idén att rida ut med nämnda systemkamera surrad runt kroppen. Lagom opraktiskt men kamikazepilot som man är, fick man vackert galoppera och fota samtidigt. Gick prima. Alva är så god, så god.

Årets luddöra?
a30A0retsluddo3080ra.jpg


Stillastående
ridamedsystemkameran.jpg


I galopp!
galopperamedsystemkamera.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor och jag tuffar på. Nu är det precis en månad kvar innan vi ska styra kosan hemåt igen, så nu gäller det att ta tillvara på ridhuset. Satsar på att rida i ridhuset minst 3 vardagar/veckan, och denna vecka ser ekvationen ut att gå ihop. Vi jobbar lösgörande, sidvärtsrörelser (öppna/sluta/skv) och galoppfattningar med fokus på högergaloppen.

Det här med bakdelsvändningarna har vi aldrig riktigt tränat på - när vi red för tränare aktivt (i Stockholm, dvs 1½år sedan...) låg fokus på framdelsvändningarna. Jag har inte ridit bakdelsvändningar på en drös år. Vi sniffade lite på det ikväll, men det blev mest att bakbenen trampade runt en mindre volt (även om framdelen var där den skulle). Halsen fick vara rätt rak - ställningen tar vi när vi kan sen.. Ledande tygeltag, ledande ledande. Märkte direkt när jag tog för mycket i handen - då fick jag en framdelsvändning istället :p . Såatteh. Någon som kan ge lite tips och råd? Hur gör ni? (Kastor har generellt svårare för rörelser där framdelen ska flyttas - att flytta bakdelen är mycket lättare!)

Såhär välmatchad är pålle ute i skogen nuförtiden, förresten. Orange/mörkbruna distansgrejer, och orange reflexer :) . Är för övrigt så attans nöjd med sadeln (eget alster) - det ska bli kul att se vad den går för i skarpt läge kommande distanssäsong!

dsc_0007_527fa9b2ddf2b35723c56396.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Har fjordingar överlag svårare att flytta framdelen? Upplever att min grabb är lite stel när det gäller att flytta runt framdelen men som du säger flyttas bakdelen utan problem. Har dock bara jobbat med dessa rörelser från backen än så länge. Har äntligen hittat en sadel som funkar på honom:) Ska lösa ridhusavgift och ta mig iväg för lite dressyr i vinter.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det har jag inte upplevt, generellt. I Kastors fall tror jag att det i huvudsak beror på att vi nästan bara tränat "bakdels-moment" tidigare, med undantag för lite öppna (men fortfarande allra mest sluta, över lag). Att snurra, dvs flytta både fram- och bakdel, är inga större problem så har gott hopp om att få ordning på framdelen också med träning :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Känner att jag nästan måste göra ett avtryck här, då jag älskar fjordingar alldeles för mycket och har två själv :)

Jag började rida på Sindarve ridskola som 6 år och blev förälskad. Min första egna fjording fick jag som 11 år, och han var absolut min bästa kompis :love: Han hetter Miroll och var en rödblack valack född -96, 151,5 cm i manken e. Torjus 150 ue. Bure 53
256_74883823.jpg


023_96551594.jpg


Tyvärr så fick han en väldigt elakartad tumör och trots operation fick de inte bort hela och efter sex år tillsammans så fick vi ta adjö och Miroll fick somna in. Detta var för lite över två år sedan, men gud vad jag saknar den hästen!

Nu har vi två andra fjordingar, två ston; mor och dotter.
Den första är Djusa Kry e.Denver 235 ue. Josen 145 hon är född 2007 och 147 cm i manken. En extremt underbar dam; helt trafiksäker och villig att göra rätt, dock -som de flesta fjordingar- envis när hon vill :)
Som treåring blev hon BIS i Vetlanda med poängen 109898-44 p. Har sedan stambokförts med 43 p.

2012 fick Djusa en liten dotter efter Zamir 279; Rindi. Rindi var från början den mest sociala varelse jag någonsin varit med om; jätte söt och charmig och totalt orädd. Blev mest förnärmad när saker och ting inte gjordes som hon tyckte, nu är hon ett år och ser ut som ett fluff-monster med all päls, fortfarande lika social dock och extremt bortskämd :)

Tyvärr har jag inga ny bilder på den här datorn för tillfället så det får bli lite äldre bilder på damerna:
djusa3.jpg


rindi-004_205972909.jpg


dsc_0316_5102ab00ddf2b351cfe9f3ea.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

thyra: Jag tackar å Rindis vägnar! :)
Fotot är nog lite missvisande, men hon har ljusare ögon (blåaktiga) än vad som verkar vanligt, även om bilden visar det något extremare :) Rindi är lite över ett halvår på bilden, och har kvar ögonfärgen fortfarande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

thyra: Jag tackar å Rindis vägnar! :)
Fotot är nog lite missvisande, men hon har ljusare ögon (blåaktiga) än vad som verkar vanligt, även om bilden visar det något extremare :) Rindi är lite över ett halvår på bilden, och har kvar ögonfärgen fortfarande.

Vad kul det måste vara lite ovanligt :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hörrni fjodhästfolk, vad använder ni för täcken på era hästar?

Jag har fått hem en dam, rätt robust men liten som lätt får skav pga många virvlar framme i bringan.

Eftersom jag inte direkt hade ngt i rätt stl hemma, så fick hon på sig det som passade bäst i stl, ett rhino wug. Sitter helt ok, men halvhalsen kommer ju förstöra manen.
Bucas lär ju gå bort på en gång, de är rätt små i bogen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Till Kastor har jag HW Amigo och Bucas. Han är ju inte särskilt bred över bogarna, dock. Kastor har 125 i ull/fleecetäcken generellt, men 130 i sina utetäcken (125 blir preciiiis för litet, 130 är egentligen preciiiiis för stort. Bah. :meh: Men de funkar bra.).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Dom absolut bästa täckena är Himayala täcken från Börjes tycker jag.
Inte så dyra och riktigt bra kvalite.

Har en rolig bild från förra året där fjorddamerna i hagen har på sej sådana.



Det ljusblå:a är köpt 2005 !!!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

I onsdags var Kastor billig, så billig; stressade upp sig så fort vi kom in i ridhuset, skötte sig i skritten (mestadels..) men styrningen slutade fungera i traven = skrittjobb för att få fokus. Jag hade en halvdan dag och tappade suget när herrn inte ville vara med på noterna. När vi skulle kolla in underlaget på utebanan innan vi stack hem, svarade han med att kasta sig rätt upp i luften och kicka - gick sen lugnt hemåt tills vi kommit halvvägs då han stack iväg, sprang om kompisen (som är ung, och gick avslappnad och var helt oförberedd på att han skulle dundra iväg = blev skrämd) men jag fick stopp på honom precis innan diket. Samtidigt som en bil (sakta och försiktigt) rullade förbi. Tur att vi var vid en parkeringsficka, den enda som finns längs hemvägen.. Jag tappade motivationen helt.

Men så idag fick det vara nog med slappheten. Herr häst var hoppig redan i stallet, så gick till ridhuset för att tömköra. Det var tomt - halleluja! Efter att ha haft lite för roligt i första galoppen (stack iväg = jag tappade tömmarna, varpå han bockade iväg i flygande fläng och drog ett varv i full fart runt hela ridhuset. Sen kom han tillbaka till mig, den söta odågan) skötte han sig fint. Vi fick till några galoppfattningar, men sen vart det mest trav. Ska jag fortsätta med galopparbetet för töm, måste jag komma ihåg att sno ihop ett par 16m tömmar - 14m räcker inte riktigt till om Kastor ska kunna ha lite tempo (jag får springa så förbannat :p). Sen pausade vi en stund, då vi knallade runt i ridhuset - hästen lös och byte riktning när jag gjorde det (i början förstärkte jag med en vissling - inkallning - då han inte riktigt fattade vad han skulle göra när jag plötsligt knallade iväg åt ett annat håll). Han gick som en stor hund. Vi provade utebanan lite i skritt, men med minusgraderna var den hårdare än stenhård så det fick vara. Kastor skötte sig iaf därinne, även om fokuseringen var lite si och så. Sen gick vi en längre väg hem. Han är dyr idag, mitt charmtroll.

Han är riktigt fin i hullet nu, för övrigt. Ska se till att få till en bild, inom nån vecka iaf. Fin rumpa! Fettet på huvudet etc har också försvunnit. Bara halsen kvar, men vi jobbar på. Men så har det blivit komplikationer av bantningen också. Idag upptäckte jag att han fått slitage på fyra av framtänderna i överkäken, vilket jag på goda grunder misstänker beror på slow feed-nätet som han ätit kvällshöet ur sedan i somras. Han behöver verkligen det där förbaskade nätet, för annars tar maten slut på 1-1½h och så får han stå utan. Han äter ca 2kg på 50-60min. Jag har redan ökat på höet (han får runt 10kg per dag nu) för att han inte ska behöva vara utan för länge - tänker på magen och han har ett stort tuggbehov utöver det. Det funkar, men vete katten om jag bör ge honom så mycket mer än så. Suck. :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh, en femhundring för ett vintertäcke av bra kvalitet. Ett sådant ska Kastor få i julklapp! Bogvecken ser ut att sitta bra till också! :)
Han har inte behövt så tjocka täcken tidigare (200g vid -30...), men i år har jag redan fått lägga på 200g ett par dygn då tempen var nere på -7 nattetid. Så det känns som att ännu en tjocklek lär komma att behövas när temperaturen sjunker ytterligare. Min plånbok tycker dock att det är dumheter just nu, så ett billigare alternativ är klart värt att prova! (Blir jag/hästen inte nöjda så får han ett nytt i januari när jag får mer cash..)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tror bucas def är för litet. Amigo kan kanske gå, men jag skulle tippa på att det behövs bogveck. Hon är ganska krallig och med rätt stora bogblad.

thyra-> Häftig bild ;) Kan kanske vara ngt, har faktiskt aldrig haft ett sådant :)

Inte för att det syns så bra, men här går hon med ett täcke två storlekar för stort.

1463931_10152012185326676_900372636_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl
Jag har lite funderingar på bett. Rider min kille född -09 på vanligt tvådelat tränsbett för att jag inte vill krångla till det men ibland undrar jag m man nätet ska ta till ett skarpare bett. Jobbar mkt med övergångar men det är lång stoppsträcka ibland och när man är ute i terrängen så kan det bli lite farligt. Min hovslagare som också har kallblod säger att det är typiskt kallblod. Är det så? Har bara haft halvblod innan och tycker att man ska kunna rida nästan alla hästar på enkla bett men jag börjar vackla:crazy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater
  • Bakskygg häst på tävling

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp