Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det var en mäktig känsla att få 49p av 50 möjliga! :D Fast det är inte jag som ska ha kredden för det, snarare min gubbe. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Idag har Jenta Mi och jag varit på dressyrtävling, vår tredje start på LB och för allt i världen vår tredje dressyrtävling över huvud taget.
Lite spännande var det, eftersom tävlingen skulle hållas inomhus och fröken endast varit i ridhus en gång tidigare. Vi fick ungefär ett varv på oss att bekanta oss med omgivningarna, men det räckte.
Hon var trevlig, lagom observant men avslappnad, lydig. Jag var jättenöjd med ritten, och domaren tyckte inte heller så illa om det hela. Visserligen fick vi lite dåliga siffror för längningarna, 5 och 5.5, men det var välförtjänt. Å andra sidan fick vi sjuor för halterna och stillaståendet, så vi landade på 60.333% i LB:2 vilket är vårt andra resultat över 60.0 på LB och därmed på väg mot prestationsmedalj i silver.
Inte så illa pinkat för en fyraåring, faktiskt.
Är anmälda till en tävling i oktober och håller tummarna för att vi orkar halka på rätt sida strecket då också.
1231381_329784437168174_877090097_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här har jag fått ett foto från lördagens tävling. Ganska bra kort för att vara taget på avstånd utan blixt, tacksam mot snäll funktionär som dessutom lyckades hitta mig och skicka bilder!
1236273_330785090401442_516817018_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad du är duktig, förstår bara inte hur du hinner med att träna alla dina hästar.
Jag har oxå kommit igång, Lyztra har fått följa med på 2 hoppträningar, så nu blir det varannan gång för henne ich Solero. Jag börjar bli riktigt tävlingssugen nu o börjar titta på dressyr och hopptävlingar för mig o Solero. Tänkte betäcka Lyztra till våren igen, men innan dess blir det utbildning för damen. Ska även försöka hinna med att börja tömköra Bronze, tanken är att han i alla fall ska dra släpa innan inridningen till våren.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

förstår bara inte hur du hinner med att träna alla dina hästar.

Hemligheten är att hitta rätt sak att fokusera på i rätt tuordning...

Jag rider mina hästar 2-3 dagar per vecka och häst, periodvis är det någon som får jobba lite mer intensivt och någon som får vila. Unghästar vilas tre till fem månader på vintern.
Jenta reds in förra året som treåring och reds 2-3 dagar per vecka i fyra månader, stod sedan i fem månader och sattes igång igen i slutet av april och har sedan dess ridits 2-3 gånger per vecka igen.

Normalt sett klarar mina häst att gå i form i skritt fjärde eller femte ridturen.
Varje ridpass är ca 20-maximalt 30 minuter långt, kanske lite kortare ändå på en unghäst, och avbryts om något går riktigt, ruskigt bra.

Det som jag är för dålig på är nog att "rulla på" i både trav och galopp, gör ganska korta sektioner av något där jag då begär (och brukar få) god kvalitet på det utförda.
Nu har jag några hästar som ska jobba mer med att hålla samma i längre sektioner; Jenta är en av dem.

Min mest utbildade häst har debuterat MSV C dressyr (resultatet var 59.8% vilket jag tycker är godkänt för en häst som tränades för trav fram tills för fyra år sedan) och jag har flera stycken som tränar runt LA nivå, ett par som går LB och ett par som är under grundinridning.
Gemensamt för alla hästar är att jag har varit för dålig på att träna korrekta längningar, vilket jag håller på att lägga lite extra krut på nu. Dock vill jag ha samlingen innan längningen, eftersom korrekt längning kommer ur samling, så jag kan inte riktigt tycka att jag har gjort fel.
Den som debuterat MSV borde dock länga bättre. Han går på godkända resultat tom LA:4 (en enda start i år).

Jag tror att en hel del av att jag lyckas, beror på att jag har mycket bra tränare med kloka strategier, och att jag faktiskt blandar disciplin. Rider regelbundet för ett proffs (fd europamästare) i westernridning, och ett par dressyrtränare dock ingen inom traditionell engelsk dressyr.
Dressyrdomare gillar dock resultatet tillräckligt bra för åtminstone LA dressyr.

Jag började över huvud taget att rida för instruktör för ca sju år sedan, innan dess åkt i skogen på travare och andra outbildade hästar.
När jag började rida för instruktör, var det på outbildade fjordingen Betty som kunde slängtrav, och outbildade vbl-travaren Kryddan som egentligen inte kunde någonting i ren takt - varken skritt, trav eller galopp och framför allt inte höger galopp.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Ridkurs hemma igår, Lester fick gå ett pass. Skritten och traven var bra, galoppen mindre bra - som vanligt. Jag är lite frustrerad, och ska nu ringa equiterapeut som får komma och kolla honom. Instruktören tyckte att han är så välgymnasticerad att han inte borde ha problem med galoppen. Fixade samling till piaff på ett utmärkt sätt och vinklar under sig bäcken och hasor utan problem, joggar omkring i trav i alla möjliga krumelurer och också lite samling och längning utan bekymmer. Men galoppen har det gått troll i, särskilt den vänstra. Så vi får se om ET hittar något att åtgärda.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.

Tänk så bra det kan fungera ibland.
Ringde "min" equiterapeut nyss.
Hon kommer imorgon efter kl fem och kikar på Lester. Det är snabba ryck, det!
Hennes arbetstider kan knappast kallas bekväma eller praktiska, men jag uppskattar servicen.
Hon och jag har varit bekanta i ganska många år, och jag har bara anlitat henne en gång, för tre år sedan. Det är nog vår (ytliga) bekantskap som gör att hon är så extra snabb, vilket jag förstås uppskattar.

Ska bli bra att hon kollar igenom Lester. Hoppas visserligen att hon hittar något att behandla, för att komma åt galoppen, samtidigt som jag förstås önskar att han inte är hindrad (och här kom samvetet fram: om han nu har ett fysiskt hinder så har ju inte jag varit helt hygglig som ställt krav på honom) fysiskt.
Jaja, vi får se imorgon.
Skönt med mycket snabb service.

Min kompis, som bor granne med mig, har beställt equiterapeut. Hon får vänta 2-3 veckor innan den kan komma, vilket ju är viss skillnad.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Aha, då var det någon annan häst, sorry.

Halvt KL

Jag spinner vidare på spåret att min häst är påverkad av pälssättning/pälsfällningen nu, för han beter sig nästan precis likadant som i våras. Dessutom har hästarna precis bytt hage så det kan ju vara både det ena och det andra som bidrar. Det passar mig rätt bra - han har gått hela sommaren så kan kan gärna få någon veckas halvvila nu i stället. Om jag har rätt, och det är pälsbytet som spökar, kommer han vara sig själv igen om någon vecka.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Aha, då var det någon annan häst, sorry.

Halvt KL

Jag spinner vidare på spåret att min häst är påverkad av pälssättning/pälsfällningen nu, för han beter sig nästan precis likadant som i våras. Dessutom har hästarna precis bytt hage så det kan ju vara både det ena och det andra som bidrar. Det passar mig rätt bra - han har gått hela sommaren så kan kan gärna få någon veckas halvvila nu i stället. Om jag har rätt, och det är pälsbytet som spökar, kommer han vara sig själv igen om någon vecka.

Det var jag som skrev, att dom blir påverkade av pälsfällning och sättning.
På tidig vår jan-mars och hösten.
På hösten lite mera tittiga och lite ängsliga.
Sedan blir dom ju piggare öht på hösten när det blir lite svalare ute.
B-vitamin brukar vara bra när dom sätter och fäller päls (har jag hört) men det är ju mera om dom blir trötta :angel:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Måste bara visa den här härliga bilden som togs för några veckor sedan när vi tog en galopp på fältet.

DSC_1706.jpg
[/URL][/IMG]


Är fö så himla nöjd med min 4 åring, efter att haft en trotsperiod på senvintern har hon nu i sommar varit helt underbar.
Focus har legat på att mest ridas ut och det är en helt annan häst nu än i våras.
Haft lite hjälp av en tjej också som varit hästlös i sommar och det har varit guld värt.
Ni andra som har eller har haft 4 åringar...borde jag ge henne lite vila ?

DSC_1785.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kommer att ställa av Jenta när det blir höst på riktigt, och hon kommer att få vila åtminstone en skoperiod. Antagligen sätter jag igång henne igen i februari eller mars, eftersom jag fått hybris och vill försöka kvala in henne till dressyren på SM redan som femåring.

Lester fick behandling av equiterapeuten igår. Lite strama muskeler kring vänster höft. Så fick jag lite övningar som vi ska göra tre dagar per vecka, och antagligen tar det hand om problemet. Annars ringer jag förstås ET igen (fantastisk service, hon kom ut kvällstid dagen efter att jag ringde).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor är inne i en rabiat testperiod. I tömkörningen sticker han bockandes iväg när han ledsnar, i ridningen är han "rädd" för precis allt och ingenting (dvs tar allt, inkl det stillastående garaget som ingen någonsin går in i, som en ursäkt att vända heltom och bocka som en tok). Så har han hållit på hela veckan, tjoho :meh: . Igår var det faktiskt första gången jag red i veckan - provred en dressyrsadel. Det blir ju inte bättre av att jag, sedan bakåtramlingen med stegrande unghäst i vintras, blir skrämd och bromsar inombords så fort han sätter igång. Och det utnyttjar han, när han är på det där humöret. Hm. Matte måste hosta upp lite jävlar anamma. Men nu har han iaf visat att han faktiskt har energi - jäklar vilken trav han hade igår! - så idag och imorn blir det rejäla ridturer för att dränera lite.

Den nya dressyrsadeln jag köpte var ju snedmonterad. Den nya jag fick när jag reklamerade, hade både snedmonterade och med största sannolikhet olika bossor. Den åkte tillbaka igår. Nu ger jag upp Santa Cruz, har inte tid (eller råd - jag får ju stå för frakten tillbaka till dem..) att hålla på och skicka sadlar fram och tillbaka bara för att det är fel på dem :( . Provade en Globus Crincle igår, som låg bra på Kastor. En sådan får det bli, om den Albion som jag borde få hem i nästa vecka inte passar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack, jag hoppas också att denna enda behandling (akupunktur och lite manipulation) räcker. Ska förstås följa ETs instruktioner om övning - om Lester accepterar att kliva över höga bommar. I värsta fall får jag väl dra honom med mig ut i skogen och kliva över höga stockar. Problemet med den lösningen är min lättja. Går inte ut och går om jag inte är alldeles tvungen.

Ridit Yngve, Jenta och Ärlig idag. Alla tre duktiga, Jenta hade ett av sina allra bästa pass. Hon är verkligen duktig, min grå fröken!
Ska iväg på en tävling om två veckor, sedan inga fler tävlingar inplanerade den här säsongen. Hon får väl fortsätta ridas tills tjälen sätter in, då hon kommer att ställas av för några månader.
Hon är lite för duktig för sin ålder, och behöver därför vila.
Det är inte alla fyraåringar som enkelt larvar sig igenom LA dressyrprogram (självklart inte på tävling, men därhemma) och gör flera av momenten för MSV C:1 enkelt som en dans (tiometers galoppvolter, förvända galoppen, enkla byten, öppna och sluta)... och en fyraåring ska heller inte behöva göra det, det är bara det att Jenta lätt och enkelt gör dessa moment bara jag ställer frågan. Fantastisk häst! Att hon sedan inte kan tänja sig i längningar på ett korrekt sätt är en helt annan sak. Det kommer med styrka och träning!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Och där släppte galenskaperna. Det blev dressyr i hagen i helgen, igår för att jag blev lite förbannad och bestämde mig för att reda ut saker och ting, idag för att prova nya dressyrsadeln. I förrgår var han rabiat, igår försökte han i början av passet och idag rullade det bara på. Visst känns det att han är lite stel, speciellt i höger bak, men han lyssnade och uppförde sig.
Det blev en Globus Crincle ändå, som jag for iväg och hämtade imorse. Fick den för ett bra pris (någon tusenlapp under den näst billigaste jag hittade på Hästnet), och den passar Kastor. Kommer troligen att få gå upp en bomvidd senare i vinter eller senast i vår, iaf, då han lär muskla upp överlinjen och därmed bredda ut igen. Denna är 17", dvs ½" mindre i sitsen än den jag lånade för att prova, och är perfekt i storleken. Ofta ska jag egentligen ha en 16½" med extra långa kåpor, men på denna är sitsen så pass djup/bakvalvet så högt. Hamnade perfekt i förhållande till resten av sadeln. Puh. Äntligen. Nu ska jag betala in ridhusavgiften! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, precis sådär är det, han är och var tittig och ängslig. Det var ingen lång period i våras så jag hoppas att samma sak gäller nu. I våras åkte jag ju av och bröt nyckelbenet under en uteritt när ponnin blev rädd för en läskig buske. O_o

KL

Liten: Hur gammal är Kastor? Jag känner så väl igen det där (min är fem). Skönt att galenskaperna släppte!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kastor är född -98, dvs 15år. Han vet mycket väl hur man förväntas uppföra sig, men att hålla sig till det är en annan femma - han har sina perioder lite då och då. Den här gången berodde det troligen på flytten. Han brukar reagera så; först är han orolig och nervös, sedan landar han lite och sedan blir han lite kaxigare och testar gränserna.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag börjar längta efter att få köra släde nu :D:o
Två gamla bilder av Lärka på köruppdrag

653e630a-4be8-4cc5-855c-5486a70911f64.jpg


c7362e59-b494-480c-a5ec-772eb1ccc04c4.jpg


eller en på sonen
44dc9d8b-6f2e-48f9-a34d-6d13bacac7b64.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Nån som har koll på hur mycket era hästar växt efter ca fyra och ett halvt? Jag har haft min i ett år nu och han har varit en liten räka fram till för någon månad sedan - jag har inte kollat, men han känns större och han har definitivt både musklat sig och växt på bredden. Jag som beställde en c-ponny ... :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 454
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp