Sv: Den nya Fjordhästtråden!
förstår bara inte hur du hinner med att träna alla dina hästar.
Hemligheten är att hitta rätt sak att fokusera på i rätt tuordning...
Jag rider mina hästar 2-3 dagar per vecka och häst, periodvis är det någon som får jobba lite mer intensivt och någon som får vila. Unghästar vilas tre till fem månader på vintern.
Jenta reds in förra året som treåring och reds 2-3 dagar per vecka i fyra månader, stod sedan i fem månader och sattes igång igen i slutet av april och har sedan dess ridits 2-3 gånger per vecka igen.
Normalt sett klarar mina häst att gå i form i skritt fjärde eller femte ridturen.
Varje ridpass är ca 20-maximalt 30 minuter långt, kanske lite kortare ändå på en unghäst, och avbryts om något går riktigt, ruskigt bra.
Det som jag är för dålig på är nog att "rulla på" i både trav och galopp, gör ganska korta sektioner av något där jag då begär (och brukar få) god kvalitet på det utförda.
Nu har jag några hästar som ska jobba mer med att hålla samma i längre sektioner; Jenta är en av dem.
Min mest utbildade häst har debuterat MSV C dressyr (resultatet var 59.8% vilket jag tycker är godkänt för en häst som tränades för trav fram tills för fyra år sedan) och jag har flera stycken som tränar runt LA nivå, ett par som går LB och ett par som är under grundinridning.
Gemensamt för alla hästar är att jag har varit för dålig på att träna korrekta längningar, vilket jag håller på att lägga lite extra krut på nu. Dock vill jag ha samlingen innan längningen, eftersom korrekt längning kommer ur samling, så jag kan inte riktigt tycka att jag har gjort fel.
Den som debuterat MSV borde dock länga bättre. Han går på godkända resultat tom LA:4 (en enda start i år).
Jag tror att en hel del av att jag lyckas, beror på att jag har mycket bra tränare med kloka strategier, och att jag faktiskt blandar disciplin. Rider regelbundet för ett proffs (fd europamästare) i westernridning, och ett par dressyrtränare dock ingen inom traditionell engelsk dressyr.
Dressyrdomare gillar dock resultatet tillräckligt bra för åtminstone LA dressyr.
Jag började över huvud taget att rida för instruktör för ca sju år sedan, innan dess åkt i skogen på travare och andra outbildade hästar.
När jag började rida för instruktör, var det på outbildade fjordingen Betty som kunde slängtrav, och outbildade vbl-travaren Kryddan som egentligen inte kunde någonting i ren takt - varken skritt, trav eller galopp och framför allt inte höger galopp.