Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, han lämnat E 50 % och e 50 %, men eftersom ditt sto är ee så lämnar hon e 100 % och då blir avkommans resultat 75 % ee och 25 % Ee.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.

Idag har Jenta varit på sitt livs andra dressyrtävling, startade LB:1.
Usel ritt på okoncentrerad unghäst helt utan egen bjudning. Ostadig i formen men ganska eftergivlig i sidorna så hon böjde sig korrekt. Fick väl lite bättre sträckning i travökningen än sist men hon orkade inte igenom hela diagonalen.
Suck.
Men generös domare som gav 60.2% in resultat och kommentar om att hon är fin och lovande och kommer att bli jättebra. Domaren hade uppmärksammat att hon bara är fyra år (kommentafen var "mysig ung fjording" om jag minns rätt. Har protokollet i bilen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Hade i fredags och lördags ridkurs här hemma för en instruktör från Uppsalatrakten. Nöjd med alla hästarna, mest nöjd med Jentas pass på fredagen. Ruskigt bra (synd bara att det inte satt kvar till igår). Lester kärv i början men vi fick loss vänstersidan bra till slut så det känns inspirerande att jobba vidare.
1236670_315918051888146_1274870946_n.jpg

1173796_315918091888142_1655749624_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl
Har varit iväg med Solero på kvalitet i helgen, han skötte sig finfint, men var lite trött, så vi fick inte till det sista i traven. Exteriör 88887=39p, löshoppning 78, gångarter 8788. Han var 0,38 p från att få diplom som allroundponny. Nu ska han få några veckors semester. Har inga bilder, eftersom jag körde ifrån både kamera o mobil.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, han lämnat E 50 % och e 50 %, men eftersom ditt sto är ee så lämnar hon e 100 % och då blir avkommans resultat 75 % ee och 25 % Ee.

På vilket sätt menar du att stoets färg påverkar hur ofta han lämnar E jämfört med e?

Eftersom E är dominant och e recessivt, behövs det ee för att bli röd.

Eftersom hingsten i 50% av fallen lämnar E, blir det 50% Ee (hingst E, sto e).
De övriga hälften av gångerna blir det e från hingsten och e från stoet, alltså ee.

Det handlar inte om att ta medelvärdet mellan stoets 100% e och hingstens 50% e/E, utan i just det här fallet är det helt och hållet hingsten som avgör avkommans färg.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor har lyckats bli fet. Veterinären hittade en lång, "snygg" fettdepå över ryggen, i nivå med den långa ryggmuskeln (jag ska ärligt medge att jag missat den, vilket får mig att känna mig tämligen värdelös). Han har också fett över hals och mankam samt en bulle vid svansroten (vilket jag visste), och en mitt i pannan. Jag vill bara lägga mig ner och sova bort resten av livet :( Jag som kämpat så, varit så noga med maten..häpp. Det var det. Nu blir det hårdbantning hela hösten och vintern. Veterinären rekommenderar så lite energi (MJ) som möjligt, normalt med protein och inget socker (vilket jag alltid kört med. Ingen nedrans melass i fodret..). Satsar på två pass/dag i höst/vinter, iaf de närmsta fyra månaderna (naturligtvis utan att överanstränga muskler/senor).
Någon som har tips?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

En tanke...

Den här fjordhästen som vargen skulle ha dödat vars det nu var... Den självdog tydligen pga. tumör i hjärnan. Cushing = Tumör på hypofysen. Är han testad för cushing? Kan vara värt...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Inte testad för cushing, men veterinären var ute igår och vi diskuterade. Tog ett blodprov för IR och ska under vintern prova att sockerbetinga honom (dvs ge en viss dos av glycos, vänta 90min och därefter ta ett blodprov). Börjar med att utesluta insulinresistens.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det blir 50% Ee.

Klottrade ihop (med betoning på klottrade :o) ett korsningsschema.
Det som är inringat med rött fick du till ee i ditt korsningsschema, vilket är omöjligt eftersom man ska korsa E och e (=Ee) i den rutan.

Hoppas man kan se vad det står :p

e3955171-bc47-4724-b303-ebf0adc02d03_zpsc414bf68.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det blir 50% Ee.

Klottrade ihop (med betoning på klottrade :o) ett korsningsschema.
Det som är inringat med rött fick du till ee i ditt korsningsschema, vilket är omöjligt eftersom man ska korsa E och e (=Ee) i den rutan.

Hoppas man kan se vad det står :p

e3955171-bc47-4724-b303-ebf0adc02d03_zpsc414bf68.jpg

Tack!
Det är vad jag har försökt hävda flera gånger men utan att få gehör...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Någon som har träffat en fjording som är runt 140 cm, liten? Det står en på ridskolan, ridlärarna säger att hon ska vara ren fjording (enligt förra ägaren), men de vet inte e och u. Har någon av er träffat någon liknande fjording? :) btw, hon heter Ibbi (inte för jag tror någon av er känne igen henne) :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi har ett nu femtonårigt sto som fick diagnosen EMS, insulintesistent, när hon var sex år. Hon var i full tävlingskondition när hon fick fångliknande symptom, innan vi fick koll på vilken orsaken var hann hon få hovbensrotation båda fram. Under alla år har vi gett tillskott av magnesium på klinikens inrådan, hon har specialskor och hon tävlat hopp tom lätt B, gått Sm och Nordiskt hoppning och körning och haft ett föl sedan dess. Av hovbensrotationen finns inte ett spår.
Numera går hon öven på ogödslat bete, rejält nedbetat - men hon har ett hästliv iallafall. När hon tävlas och är i full gång går hon på vanlig kraftfodergiva, Dick aldrig med sockerinblandning.
Det är ingen kris att få diagnosen EMS eller IR, med rätt skötsel fungerar hästen som vanligt! I vårt fall med hjälp av en jätteduktig och intresserad hovslagare samt magnesiumtillskott som jag aldrig kommer våga sluta ge henne! Lycka till med Kastor!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Någon som har träffat en fjording som är runt 140 cm, liten? Det står en på ridskolan, ridlärarna säger att hon ska vara ren fjording (enligt förra ägaren), men de vet inte e och u. Har någon av er träffat någon liknande fjording? :) btw, hon heter Ibbi (inte för jag tror någon av er känne igen henne) :)

Det finns väl gott om fjordingar som inte är högre än 140 cm.

Eller menar du att du specifikt undrar om hästen Ibbi?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Någon som har träffat en fjording som är runt 140 cm, liten? Det står en på ridskolan, ridlärarna säger att hon ska vara ren fjording (enligt förra ägaren), men de vet inte e och u. Har någon av er träffat någon liknande fjording? :) btw, hon heter Ibbi (inte för jag tror någon av er känne igen henne) :)

Det finns många fjordingar som är under 140cm i mankhöjd.
Min är "bara" 138cm och hans mamma var 136cm.

Jag känner dock inte till någon Ibbi.
Kan inte förra ägaren uppge föräldrarnas namn om denne nu vet att det är en renrasig fjordhäst?:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Sitter och lyssnar på två förnöjsamt tuggande fjordpojkar! I
Några timmar lastar vi och åker till Bollerup för att delta på ponnyernas kvalitetstävlan. Tre fjordhästar är anmälda till kvalitet ich senare i kväll ska tre stycken delta i treårstestet. Det ska bli spännande att se hur de kommer att hålla sig i konkurrensen, att samtliga är väl tränade och förberedda det är jag helt säker på! Så håll tummen idag för oss! :-)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Stackars Lyckas tå ;)
Hoppas ni hade en bra dag iaf!

Alltså hur f-n tänkte jag när jag anmälde mig till startfälttävlan? hur??
Pucko!!
Eller jo hästen mår bra av att vara ute på saker, matten inte...
Matten försöker offra sig för hästens skull lite :p
..och lite prestationsångest från fjordvärlden att "ut och visa att fjordar duger, att dom kan"
Mmm kanske fel när man inte är topptränad i topptopp kondis, men jag hoppas att vi inte skämmer ut oss helt. :eek::wtf::banghead:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om du är den jag tror, så måste jag säga att din fjording är bland det snyggaste jag har sett på länge!

Startfälttävlan, 8 ekipage, och ösregn mellan hopp/dressyr och terrängmomentet. Kan det stämma? ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om du är den jag tror, så måste jag säga att din fjording är bland det snyggaste jag har sett på länge!

Startfälttävlan, 8 ekipage, och ösregn mellan hopp/dressyr och terrängmomentet. Kan det stämma? ;)

:o:) jag har ju en förmåga att skämmas över oss jag.
Ja lite regn sådär där en sväng :D
Mmm synd att vi är så nedrans otränade och matten blir slarvig av nervositeten.
Eller bara att han blev seg i dressyren, han brukar snarare kunna bli övertaggad.

Men vem är du? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp