Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

En del av de danska hästarna har tunga(fula) huvuden, som inte passar till kroppen. Det förekommer ju även i sverige o norge, men det finns såpass många i danmark att det är vida känt i fjordhästvärlden. Hästarna här på bilderna har inte danska huvuden, även om de har danskt blod i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Stort tack för svar, Lycka! Däremot är jag inte helt säker på vad ni menar med "danska skallar" ... menar ni alltså att Kryddelydds lilla sto och Eligibles häst har typiskt danska huvuden?

Hur ser då ett typiskt svenskt resp. norsk fjordhästhuvud ut? Gärna bilder!

Jag har hört att danskarna ofta har stora, klumpiga huvuden och det kan man inte direkt påstå om Myran, eller de andra hästarna här.

Dansk skalle är något helt annat... som jag bara associerade vidare till. Det handlar om att misshandla någon genom att köra sin skalle med full kraft i motståndarens näsrot...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack för svar, lanzo och kryddelydd. Jodå, jag vet vad en dansk skalle är i allmänspråket, men jag förstod inte om ni menade att hästarna på de postade bilderna hade "typiskt danska fjordhästhuvuden". Tyckte inte det gick ihop eftersom de inte alls såg tunga ut.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag upplever nog att Norrmännen kanske har mer fina (typiska?) huvuden, lite mindre/lättare eller hur man nu ska uttrycka det, Svenska och Danska tycker jag är rätt lite lika huvuden. :o

Kan inte påstå att någon av våra fjordingar vi haft förut har värst fina huvuden på utsidan. :D och då har det väl varit främst Svensk stam med Norskt längre bak, men det var ju några år sen och kanske gamla tunga på något vis.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Detta är min andra fjordhäst, Charlie. Så se hans huvud ut. Han är e. Temperament ue. Kämpagårdens Lavin.

538418_10150757421314471_787933718_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Charlie har ett litet vackert huvud med stora ganascher och fina ögon samt de små öronen som man menar är rastypiska för en fjording. Linjeaveln i Danmark på gångartshingsten Knast Halsnaes har gett ganska långsmala huvuden utan de markerade ganascherna, och det är de faktiskt klara över! Vi hade ett gäng danskar här i våras och när de såg vår Belizzis vackra uttryck var de saliga!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Intressant, tack! Ja, jättefint huvud har Charlie, det håller jag med om.

Ska försöka ta en bra huvudbild på min så får ni säga vilken nationalitet hans skalle har. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag har haft en intensiv period, då jag gick en kurs i westernsadelbygge, därefter en massa planering av skolarbete och sedan drog den nya terminen igång. I slutet av månaden flyttar jag och Kastor till Edsbyn för resten av året, då jag ska iväg på 16 veckors praktik. Men först ska vi tävla - på lördag ska vi starta E-klass i trail at hand (avsuttet) + trail (uppsuttet) ! Lite nervöst är det allt, och det blir nog värre om någon dag eller så (som vanligt..mina dumma tävlingsnerver!), men det blir roligt och nyttigt att komma ut lite - nu när hästen är lastbar och allt! ;) Så vi har de senaste veckorna legat i lite intensivträning inför helgen. Jag har bestämt mig för att starta på enhandsfattning och stång, då Kastor är avslappnad och tycks trivas på det. Funkar med och utan sällskap på hemmaplan, så vi får väl se hur det går på bortaplan..

Såhär såg min guling ut efter någon veckas vila (och innan dess en vecka med halvdan motion) i juli. Nu är magen mer tillbaka i normalläge :p Fin i rödbrunt/vinrött och naturfärgat läder - it's a keeper!
dsc_0119_520ba16be087c36f8e5b2864.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Gah vad spännande med westernsadelbygge! :D
Eller tillverkning av sånt där överlag! :)
Gick det bra på tävlingen?

*kl*
Nu har vi överlevt sundhetskontroll på premiering, fick lite energi av det tror jag, blev fasligt sugen på att testa på start fälttävlan i höst i stan vi bodde förut.

Fina Alsensjön i bakgrunden vid Wången
f5afcded-a3b6-4bd5-89fe-ab6d291fb8e02.jpg


6ddad8da-7656-4323-bc6a-2ca5f0eabcf02.jpg


cd48e4bf-64c8-4deb-a35c-8a7a9783d1a12.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*halvt kl*

Själva tävlandet igår funkade inte alls. Trail at hand gick hyfsat, med en drös missar, men den klassen startade vi ju mest för att få kika på banan innan ridningen (utomhustävling, det kunde ju finnas monster runt staketet :cautious:). När vi skulle rida trailen var jag nervös och hade knappt någon känsel i benen (dumma nerver!) = Kastor förstod inte riktigt vad jag ville = inget hinder funkade som det skulle. Jag valde faktiskt att utgå efter drygt halva banan, då det kändes som att jag mest satt och drog i tyglarna hit och dit och blev frustrerad, det kändes inte rättvist mot hästen. Nästa år håller vi oss nog till tränsbett på tävling, tills min kropp/mina nerver samarbetar bättre med hjärnan.
Lastningen på morgonen var lite kaosartad. Kastor märkte att något var på gång (strö i transporten, skydd på benen..) och slet sig flera gånger och galopperade ut i hagen igen. Till slut hämtade jag träns + bett, och sedan gick det bra. Lastningen tog drygt 20min. På väg dit hade Eniro rört till det, så vi hamnade lite fel och resan dit tog 2h på jävliga vägar (stackars Kastor :crazy:) . Vi kom iaf fram, och Kastor stod i transporten i en knapp timme då det regnade och vi hade massa tid tills vi skulle starta. Han stod lugn och fin i transporten och väntade med skötardörren öppen (<- stor framgång! Det har han inte kunnat på bortaplan innan!). Sedan lastade jag av, lät honom beta.. Han var väldigt lugn hela dagen :) Inget bockande eller skrikande (tidigare har framridning på bortaplan varit = full rodeo..). Stod och sov i collecting ring innan starterna. När vi skulle åka trampade han runt en stund och hade sig, men när han väl gick in så gick han rätt in och stod som ett ljus medan vi stängde och grejade. Resan hem gick lugnt och fint (på bra vägar), och herrn var glad att få komma hem till hagen och höet.

Jag är väldigt nöjd, trots allt - vi åkte trots allt just för miljö- och lastträningen, och det funkade ju bra. Vi är tillbaka på tävlingsbanan nästa år!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

knapplån

Fick analys på grovfodret som jag ska ge i vinter och behöver hjälp om jag verkligen fått allt rätt då det känns som att jag kommer ha jordens nöjdaste fjordhäst.

Jag har använt mig av foderstatsprogram och räknat och tyvärr har jag inte analys över mineralerna (den ska finnas men min kompis hade den inte i huvudet). Ca/p-kvoten är iaf 1,2 vilket är ok och jag tänkte att om jag lyckas räkna en foderstat där programmet säger att ca/p-kvoten är ok så borde jag vara skapligt nära en ok kvot sammanlagt (jag hoppas verkligen att jag kommer över den fullständiga analysen så snart som möjligt)

Iaf.

60,6 % TS
Smb Rp 19
MJ 4,8


Foderstaten jag fick ut var
11kg silage
1,2kg lusern
0,7 kg vetekli
100gram krafft miner grön.

Är detta verkligen rimligt?
(Enligt foderstatsprogrammet ska det vara så här och jag ser ju själv att siffrorna är låga i analysen. Jag vill bara få det bekräftat/dementerat)

Hästen är en fjordvalack på 400kg. Lättfödd men i normalhull nu.
Han arbetas i genomsnitt ganska lätt, men varierat.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

En annars Nordsvensk-fantast som av en tillfällighet blev fjordhästfodervärd/ryttare/kusk, vill visa upp sin fina tant, 22 år ung :)

1016961_10151769027029648_586386090_n.jpg


1017311_10151769027244648_1009398077_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp