Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det låter väl vettigt att försöka köra in din unghäst. Mycket av förarbetet kan du ju göra själv genom att tömköra och lära hästen göra halt, backa mm på kommando. Dessutom gå över skaklar, släpa saker efter för att kolla om den är bakskygg osv. Resten hade jag släppt till någon som kan inkörning och därefter bett att få lektioner tillsammans med din häst.
Körning är fantastiskt roligt så det är synd att inte prova, i princip alla våra hästar är inkörda- vi rider inga treåringa förrän sen höst däremot kör vi in dem som två och ett halvt åringar.
Maraton vagn eller en lättare träningsvagn skulle jag rekommendera, kolla hos Ädelsson, Tidaholmsvagnar eller Drive Out mfl. Jag kör in med en gammal loksele och rockard, sedan blir det bröstsele och maratonvagnen.

Du får inte köra brukskörning med maratonvagn, det tillhandahålls bruksvagnar på de ställen de ordnar brukskörning, denna är av flakvagnstyp och håller inte för några snabbturer...
:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack för bra svar!

Jag har med Lester gått kurser i inkörning för B-tränare, och enstaka tömkörningskurs med sikte på körning för Anders E också, så jag har ett någorlunda begrepp om den inledningen.

Och som du föreslår, tömkörning och dra något och testa bakskygghet kan jag göra hemma.

Jag har ju rejäla draglinor (trossar med kätting), svängel och sådana saker och kan säkert koppla ett skrotdäck till svängeln utan större ansträngning för att få lite tyngd bakom.

Gå över och rygga in mellan skaklar har jag testat, inga problem (mer än att det är tekniskt svårt att rygga rakt in mellan skaklarna; vill gärna vingla lite i sidled så man får verkligen ta ett steg i taget och räta upp). Ingen oro över att trampa på eller över skaklarna vare sig framlänges eller baklänges.
Testade också att lyfta skaklarna och putta dem mot hennes sida/buk när hon stod inbackad mellan; heller inga problem.

Den delen som handlar om "tillvänjning" av potentiellt obehagliga saker är jag inte så bekymrad över.

Ja, maratonvagn eller träningsvagn verkar vara bra. Så långt jag kunnat utläsa ur TR verkar det som om även "spider" är tillåten på tävling i dressyr och precision - men antagligen inte håller för maraton. Stämmer det eller har jag missuppfattat?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det var jag som startade diskussionen om stora Fjordingar sist på FB forumet nu då jag hade en riktigt stor (nästan 155 cm) Fjording som utbildningshäst nu i sommar. Jag är 167 cm lång så jag kan ju rida de flesta Fjordingar men då jag även har halvblod och rider häst på 165 cm i vardagen känns det bättre på en lite högre. Jag tycker också att det rent estetiskt ser snyggare ut.

Jag på 154.5 cm hög Fjording:
1013689_10151771595097074_598276304_n.jpg


Jag på våran 142 cm höga Fjording av helt annan typ än ovanstående:
603579_10151586965147074_1945631930_n.jpg


Det blir liksom en annan storhästkänsla då de är lite mer långbenta, det går inte att komma ifrån. Prio ett om man letar dressyrfjording är såklart att den rör sig bra och är ambitiös och villig att lära. Men får jag välja mellan två likvärdiga hästar där den ena är 140 och den andra 150 skulle jag välja den högre. Sen är det ju viktigt att de stora inte blir för tunga. Hästen nedan, våran Lusse, hade nog blivit väl mycket häst om han närmat sig 155 cm eftersom han är så pass maffig och rejäl i benställ osv. Men om de är av den fina sportmodell som utbildningshästen är ser jag ingen nackdel i att de blir lite större.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tycker också att det är bra med lite storlek, känner mig ganska klumpig på de hästar som är för små.
Runt 145 trivs jag dock bra med - har aldrig sett en fjording på dryga 150 i verkligheten.
Just nu är tre av mina D-ponnyer (Yngve 141 när jag mätte härom veckan, som treåring), Jenta är 139 och helt OK men hon är kort i kroppen och kan nog få ytterligare ett par cm eftersom hon är fyra och har väldigt outvecklad manke hittills (om det nu ändrar sig?).
Myran känns alldeles för liten med sina 133-134 eller vad det nu var.

Lusidor behöver nog inte mer storlek, nej, men med tanke på hur han rör sig - aktion och så vidare - så skulle han vara ännu maffigare med en decimeter till (såg honom på SM och gillade honom).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, 1 dm till ben på hans kropp skulle inte varit dumt. Annars är han en drömhäst, så otroligt bussig och trygg med min mamma 60+ som rider honom i skogen men har ändå motor nog för att träna och tävla med mig och slår nästan knut på sig för att vara till lags.

Lusses helsyster som är ett år är i dagsläget 131 cm fram och 138 cm bak. Så om hon tänker bli jämnhög i framtiden finns det hopp om att hon kan bli ganska stor. Hon är också mkt mer långbent och nätt än brorsan. Lill Tingla, 2 år, vill jag sätta i sträckbänk då hon är 137 cm men kortlinjerad så hon känns hemskt liten.

Den ljusare av dem är Lusses helsyster:
http://www.youtube.com/watch?v=PTwUm23hs4U&feature=c4-overview&list=UUEEUS2VHKxdjczxGrvSlG3A
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Darbhanga, jag tycker att båda fjordingarna på bilden är jättefina och att ridningen ser snygg och harmonisk ut! Notera att jag inte ifrågasätter förekomsten av större fjordingar alls, jag är bara generellt lite orolig för att all avel ska gå åt det hållet då jag föredrar de som är små (fast viktigast är förstås psyket, inte storleken!)

Kryddelydd, skulle gärna se en bild på din lilla Myra om du har lust!


Ingen har skrivit något om det så jag frågar igen: någon som vet om det stämmer, det där med att danskstammade fjordhästar generellt är nättare?

KL

Jag är så glad för att min femåring känns så harmonisk nu, både i ridning och hantering. Vi har haft en lite tuff period sedan en avåkning i våras och har haft särskilt svårt för galoppen. Nu känns det som det börjar lossna på riktigt och framför allt börjar vi bli samspelta som team. Det behövdes väl den här tiden (jag har haft honom i 10 månader) för att vi skulle lära känna varandra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det jag sett av danska Fjordhästar är att många har mer luft under magen, dvs längre ben. Det kan ju göra att de upplevs lite lättare. Jag upplever också att många rör sig väldigt bra. Däremot tycker jag att de ofta har lite oädlare och mindre vackra huvuden än de norska.

Den mörkare hästen på filmen i mitt inlägg ovan har helt danskstammad pappa, även om han är godkänd här i Sverige. Hon har ett ganska tunt benställ och är egentligen ganska lätt i typen även om hon är sommarrund nu. Hon rör sig väldigt bra, med ett extra plus på traven.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Darbhanga, jag tycker att båda fjordingarna på bilden är jättefina och att ridningen ser snygg och harmonisk ut! Notera att jag inte ifrågasätter förekomsten av större fjordingar alls, jag är bara generellt lite orolig för att all avel ska gå åt det hållet då jag föredrar de som är små (fast viktigast är förstås psyket, inte storleken!)

Kryddelydd, skulle gärna se en bild på din lilla Myra om du har lust!


Ingen har skrivit något om det så jag frågar igen: någon som vet om det stämmer, det där med att danskstammade fjordhästar generellt är nättare?

KL

Jag är så glad för att min femåring känns så harmonisk nu, både i ridning och hantering. Vi har haft en lite tuff period sedan en avåkning i våras och har haft särskilt svårt för galoppen. Nu känns det som det börjar lossna på riktigt och framför allt börjar vi bli samspelta som team. Det behövdes väl den här tiden (jag har haft honom i 10 månader) för att vi skulle lära känna varandra.

Jovisst är danska fjordhästar lättare än de svenska. De svenska fjordhästarna har ofta lite mera tyngd och grovlek i frampartiet och är betydligt lågställdare. De rör sig oftast väldigt bra i trav och man har också titta på och bedömt galoppen i många år och därför kunnat selektera på detta. Nackdelen är att de hingstar som de använt för att få dessa egenskapen tyvärr också har de tunga, långa danska huvudena och ofta dåligt markerade knä¨n och ledgångar i flera fall med platta knän.
I helgen när vi var på NM i Danmark såg vi många stora och lätta fjordhästar, det fanns säkert ett tio-tjugotal av de 123 som startade som var över ponnymåttet.
De svenska och norska fjordhästarna anser jag inte har sämre rörelsemönster, men tyvärr så rider de flesta svenska dressyrryttarna inte sina hästar framåt och därför har de fått ett oförtjänt dåligt rykte. I Dk såg man att ryttarna använde sätet och tryckte fram hästarna ordentligt istället för att tvinga ner nosen och trippa framåt i travarbetet. De danska domarna och de program som används på Nordiska Mästerskapen prioriterar just framåtbjudning och då blir det dålig utdelning fastän man rider både prydligt och snyggt!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fast en av grundpelarna med dressyr är ju att de ska vara framme för skänkeln... Det är ju något som svenskar är överlag mycket dåliga på. Det är intet för intet som danskarna är framgångsrika inom dressyr!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Intressant! Du menar att det är generellt oavsett ras!
Jag är ju hopp och körmänniska och har dålig insikt i just dressyr! Det som är då roligt i det hela är att se just den körda dressyren där vi har fantastiska hästar som rör sej hur trevligt som helst!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Danskarna har en ganska fin tradition inom dressyr. Sen är det ett litet land så det blir ju spridning på ett annat sätt som gynnar bra ridning. Här i sverige så har man lite taggarna utåt om man inte har ett halvblod. Man ska försöka överbevisa och blir besviken när man får saker att jobba på. Alla hästar går mer eller mindre att rida framför skänkeln. Men inte alla har ett rörelseschema som gynnar dem. Men det ger helt klart ett bättre och smidigare intryck om man har en häst som ser ut att lämna marken för egen maskin än att ha en som ser ut som att den traskar runt i lera.

Sen är träningsupplägg, muskelfunktion och utfodring en del som det verkar finnas många brister i! Försök själv vara smidig och lätt på foten om du väger 110kg. Man får inte bli besviken om man inte tränat upp sin häst eller håller den i konditionen som man förväntas se på en dressyrbana. För det är så att reglementet är skrivet för halvblod, brukat av halvblod och det gynnar halvblod! Det är ju trots allt en militär sport och rasen är avlad för det i en herrans många år!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Men så söt! Väldigt fint ansikte. Hoppas det funkar bra med körningen, jag förstår att du vill kunna ha kvar henne!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Nu har jag ännu en gång lagt lite krut för att få reda på min hästs stamtavla och bakgrund. För att göra en lång historia kort är han alltså importerad från Danmark och registrerad som korsningsponny - men enligt uppgifter från en av de tidigare ägarna är båda föräldrarna fjordhästar.

Nu kom jag dock till en återvändsgränd. Den dansk jag haft kontakt med och som jag hoppades skulle kunna ge mig namnet på uppfödaren, köpte hästen på hästmarknad, från ett dödsbo. Han vet inte vad uppfödaren hette och även om han vetat det är ju uppfödaren död, så där tog det stopp.

Min häst får alltså förbli ett mysterium, sin unga ålder till trots. Lite trist - jag är extremt nyfiken på hans härstamning och tidiga år, men kommer troligen aldrig få några svar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Men så söt! Väldigt fint ansikte. Hoppas det funkar bra med körningen, jag förstår att du vill kunna ha kvar henne!

:D
Både Myran och Yngves pappa är Dansk, lite lustigt med Danska huvuden. ;)
Farmors Danska huvud på min avändarbild.

Förlåt kunde inte låta bli.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Var på ridkurs igår med Lester och Lukas. Ingen som var hygglig nog att ta bilder på Lukas, men Lester fastnade.
Red dressyr och är nöjd och glad och fick lite fler redskap för travlängningarna.
ignorera mina händer, vitsen var att få ner formen.
31479_307990656014219_920076512_n.jpg

1016989_307990756014209_694449032_n.jpg

1098496_307990969347521_1189046954_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Stort tack för svar, Lycka! Däremot är jag inte helt säker på vad ni menar med "danska skallar" ... menar ni alltså att Kryddelydds lilla sto och Eligibles häst har typiskt danska huvuden?

Hur ser då ett typiskt svenskt resp. norsk fjordhästhuvud ut? Gärna bilder!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp