Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det tror jag :). Sitter vid mobilen just nu så kan inte lägga in bilder. Men i morgon om ja hinner kommer lite bilder :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tog massor av bilder på Io, de ligger på min Facebooksida samt länkat i Fjordhästgruppen.

Jag är otroligt nöjd med Lusses insats under SM. Han gick på toppen av den nivå han är i dag, det saknas ju naturligtvis lite styrka ännu. Bara sex år gammal och vi var redan med i striden om rosetterna. 66.89 % i LB.1 och en fjärdeplacering samt 63.86% i snitt i LA.1 och en sjätteplacering. Härliga, fina Lusse som var fullkomligt exemplarisk på tävlingsplatsen under onsdag-söndag då vi var där. Jag red ut honom samt promenerade honom varje dag, han var helt trygg med den nya miljön.

1044748_10151729915717074_184090150_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Stort tack! :) Det är så kul med Lusse eftersom jag gjort allt jobb själv tillsammans med mamma som pysslar och skogsrider. Han var riden mindre än 10 ggr då vi köpte honom. Bjuder på en bild till på min gule kung som nu får ett par veckor med mest skogsridning medan vi laddar upp igen för höstens träningar & tävlingar. Då ska vi även testa bruksridning, något vi bara gjort en gång förut.

944521_10151729104897074_1227063061_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh va kul :). Tyvärr har jag inte fb så kan inte komma åt de bilderna.

Roligt med dig o Lusse! Mia sa att det gått väldigt bra för er och att det var kul att se honom igen på riktigt! Ville se er med men kunde inte va där mer än bara lördag.

Förresten, Hur går det med Qharma? Hon måste va stor nu! Qarat och Qomet har växt på sig massor under vintern/våren så ja kan tänka mig att hon är minst lila stor :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det går jättebra med Qharma. Hon är en bestämd dam, inte som sin bror som är mer godmodig. Men oerhört social och älskar att rejsa runt i hagen med sin bästis. Hon kommer att bli stor och långbent, det ser man redan nu. Hon är liten c-ponny framtill och maxad c-ponny baktill. :D Jag har promenerat en del med henne och nu då min ridbana blivit klar ska jag börja testa att tömköra henne lite framöver.

Här är en ganska ny bild på henne och hennes kompis Tingla som är ett år äldre men de är jämnstora baktill, Tingla dock ca 5 cm högre fram.

7442_10151690620737074_1539690049_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

hej!
jag är egentligen en isläningsmänniska, men hittade en trevlig 2 årig fjordvalack till salu här i finland.
vad kostar en sådan på ett ungefär? vet egentligen inget om fjordingar, annat än att rasen intresserar mej..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

hej!
jag är egentligen en isläningsmänniska, men hittade en trevlig 2 årig fjordvalack till salu här i finland.
vad kostar en sådan på ett ungefär? vet egentligen inget om fjordingar, annat än att rasen intresserar mej..

Jag tror inte att vi är så många som har koll på den finska marknaden.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

jag menade attvad kostar en sådan normal 2 åring på ett ungefär där. den här har prislappen på 3500 euro, vilket låter mycket , men är det det?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

jag menade attvad kostar en sådan normal 2 åring på ett ungefär där. den här har prislappen på 3500 euro, vilket låter mycket , men är det det?

Jag skulle säga, efter att ha kollat Hastnet, att runt 20000kr är rimligt i Sverige. Har dålig koll på euro-kursen.

Att kolla priserna på hastnet ger ju en ungefärlig indikation på marknadsvärdet, oavsett om du letar efter islandshäst, fjording eller något annat.

Om det begärda priset är högt eller lågt, beror ju på hur marknadspriset ligger i Finland.


Jag tycker inte att man kan uttala sig om prislappen genom att jämföra med ett annat land utan man behöver jämföra med priset på liknande hästar i sitt hemland. Prisbilden för samma hästras skiljer ju även regionalt inom Sverige.

Det jag försökte framföra i mitt förra svar till dig är att man inte kan uttala sig om huruvida priset är högt eller lågt för finska förhållanden.
Och ja, det skulle vara ett högt pris för en tvååring i Sverige.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

tack för det!
nog är det ju så att det inte går att jämföra priserna, men prisskillnaden är väl ungefär lika bland fjordingarna som bland islänningarna.
fjoringar finns det inte heller i nån jättemängd.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Är ju aktiv lite till och från här.. ;)
Nu har jag en fråga till alla fjordmänniskor, går det att ha en fjordis på lösdrift tillsammans med stora hästar/dräktiga ston? :p
Matbehovet är det ju lite skillnad på, men är det nån som lyckats på nåt bra sätt?
Anledningen till att jag frågar är ju att jag så gärna vill ta hem Simon i höst igen, men ska börja plugga så har begränsad ekonomi och inte möjlighet att ha honom någon annanstans. Lösdriften hyr jag själv till mitt dräktiga sto och föl vid sidan, och en till storhäst. Har fria händer att göra den hur jag vill så har möjlighet att göra nåt smart om nån har en bra lösning..
Annars får jag hoppas han inte äter sig smällfet eller så får jag bli utan fjording.. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har haft min femåriga valack på fri tillgång på hösilage sedan februari. Visserligen inte lösdrift, men nästan (de är ute från tidig morgon till sen kväll, året runt). Flocken i övrigt består av halvblod, fullblod och ponnyer av annan ras. Det funkar utmärkt och jag har inte sett någon viktuppgång. Nu är han ju bara fem och växer väl fortfarande litegrann, så jag vågar inte svara på hur det funkar med en fullvuxen fjordhäst.

När storhästarna gick på bete i slutet av maj fick han gå på halvtidsbete: egen mager gräshage på dagen, jordhage ihop med fångponny på natten (med hö). Förra veckan släppte jag ut honom i stora beteshagen med resten av flocken eftersom gräset inte växer så där jättemycket just nu. Vägde honom med viktmåttband idag, och han väger samma som i februari, innan flytten till det här stallet.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Följer med intresse tråden i Facebookforumet om storleken på fjordhästar (det här har ni säkert diskuterat förut). Är det så att de flesta vill ha stora fjordingar numera? Jag är jätteglad över min femåring som ligger nånstans kring maxad c, och hoppas att han stannar ungefär där. Han fick gärna vara lite mindre också.

Vilken är den största resp. minsta fjordhästen ni träffat?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Är ju aktiv lite till och från här.. ;)
Nu har jag en fråga till alla fjordmänniskor, går det att ha en fjordis på lösdrift tillsammans med stora hästar/dräktiga ston? :p

Jag har mina fjordpojkar på lösdrift, en flock som består av Lester, 6-årig fjordvalack, Ärlig, 7-årig fjordvalack, Yngve 3-årig fjordhingst (svårt att hålla hullet, får massor av extramat), 8-årig kbltravarvalack, 3-årig arabvalack, 5-årig connemaravalack, två st 6-åriga islandsvalacker, en 2-årig islandshingst och en fyraårig islandsvalack.
Fungerar utmärkt förutom att vissa är mer energiska än andra (Yngve, alltså) och behöver extramat. Araben stödfodras också med kraftfoder.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Eftersom jag själv är 170 cm lång, vill jag gärna ha dem som D-ponnyer.
Jenta, fyra år, är nu 139 cm och jag tror att hon växer ytterligare ett par centimeter men hon har å andra sidan inga problem att bära omkring på mig.
Lester är 144, Ärlig 145-146 cm.
Yngve, treårig hingst, är just nu 140 men kan ju förväntas växa en del till.
Myran, treårigt sto, är liten men jag har inte koll på aktuell mankhöjd eftersom hon varit utlånad sedan i februari och ska komma hem igen till helgen. Men hon är definitivt C-ponny.

Apropå höjd.

Hörde av en fjord-bekant för inte så länge sedan att det är svårare att få högre mankhöjd på de musblacka och vitblacka. Stämmer det, någon som har koll?
Hon gratulerade mig till en vit treårig hingst som redan är 140 och till musblackt fyraårigt sto på 139 eftersom de var rätt stora.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag vill gärna ha dem lite mindre, tycker det är tillräckligt med häst ändå. ;) Helst runt 138-140 cm. Min valack är 139,8 cm men känns mycket större då han är så maffig. Stoet är 144 cm men känns mindre än valacken då hon är lättare i typen.

Betäckte henne medvetet med en lite mindre hingst (138 cm) men fölet verkar ändå bli stort. :p

Den minsta jag träffat var 125 cm och största 155 cm, men jag tycker att de ofta tappar i typ när de inte är runt 135-145 cm. Men det är skönt att det finns olika varianter till oss alla. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Stämmer i alla fall inte med de vitblacka från stofamilj Sneddy 80, därifrån nästan alla svenska vitblacka härstammar från. De är så gott som alltid rejäla hästar på 150 cm.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag minns ingen mankhöjd på fjordhästar jag har träffat men jag som är lång, 190cm, tycker att det är synd att de flesta går under ponnymåttet..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp