Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Red Lester igår, bra högergalopp och sämre jobb i vänster varv som vanligt. Tror dock att jag har kommit på hur jag ska träna stackaren närmsta tiden. Jaja, han är trevlig hur som helst.
Jenta var riktigt bra idag, så länge hon orkade vara koncentrerad. Hon har en ruskigt bärig trav när hon vill, och har lätt att länga sig. Hon kommer att bli hur bra som helst när hon blir mer vuxen.
Idag jobbade vi lite med galoppfattningar ur skritt, går alltid bra, och försökte koncentrera oss på att hålla energin i traven uppåt i stället för framåt. Inte illa, faktiskt, även om hon tappade fokus efter femton-tjugo minuter. Såg till att städa henne, gjorde en bra galoppfattning och avslutade sedan.

Yngve har retat upp mig idag. Det var väl i och för sig inte hans fel från början, men ändå.
Jag har tillfälligt en kbl-travare för omskolning från trav. Fantastiskt fin häst som dock rymmer ur hagen (har nu fyra grindtrådar och hoppas att det ska hjälpa). Den här gången hade häst förstås gått och hälsat på grabbarna och Yngve rymde i sin tur ur sin hage. Suck. Lös häst över halva trakten innan de vände och galopperade hem till gårdsplan och gick att fånga.
Jaja, så är det ibland.:yuck:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu är vi igång med lastträningen igen. I höst ska jag tvärs igenom landet på praktik, och tanken är att Kastor ska följa med (annars blir jag tvungen att ställa av honom i fyra månader :( ) .
I förrgår inledde han med att hoppa runt lite, sedan gick han på ett antal gånger men backade ur självmant, och så lite hoppa runt igen. Jag nöjde mig med att han stod halvvägs inne och blev klappad några ögonblick, sedan bad jag honom att kliva ur. Igår blev det inget hoppande, men lite trampa runt ett par gånger. Vi körde före och efter jobb. Innan tömkörningen klev han på och stod i släpet i ca en minut (sedan backade jag av honom), men han var då inte tillräckligt avslappnad för att äta därinne. Efter tömkörningen klev han in och stod i drygt en minut, och tog till slut en liten tugga gräs och tuggade i släpet - då vad jag honom att backa ut.
Nu visade han tydligt att han inte är bekväm med att stå i lådan någon längre stund; han slappnar inte av riktigt därinne. Så det är det vi jobbar med den här veckan. Jag har plockat loss bommen i fram, så att han ska kunna stå med huvudet vid den med mig framför sig. Igår märkte jag också att släpet (enkelaxlat Kylinge) faktiskt låter när jag kliver in i det, så jag antar att det låter om/när han trampar runt där inne också vilket skulle kunna vara en del i att det blivit jobbigt för honom att åka transport.. Nästa vår satsar jag på att ta E-kort och byta ut kärran mot en med boggie. Tills dess får vi hålla ut.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*hugger min egen knapp*

Lastträningen idag = stort framsteg! Inget hoppande, bara lite trampa runt men inga försök att ta sig ifrån transporten. Kastor backade ur några gånger båda omgångerna, men gick direkt på igen utan att konstra. Första omgången stod han två minuter i släpet, andra omgången stod han som längst fyra minuter (fast sista vändan var han så cool och stod och sov i transporten, så då backade jag ur honom efter tre minuter för att inte utmana ödet). Andra omgången var han faktiskt riktigt avslappnad, och sökte själv upp mig i transporten för att gosa lite. Imorn gör vi samma sak, sedan blir det fem dagars vila då jag åker iväg för att jobba.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kul att det går bra!
Jag försöker se till att lastträna mina redan som föl/unghästar vilket inte är så dumt. Ska ta ett varv med en av mina tvååringar idag tänkte jag, när släpet ändå är kopplat till bilen efter gårdagens ridkurs.
Skickade iväg två unghästar för en vecka sedan, till bete. Båda killar gick rakt in, den ena lastar sig själv. Den andra fick jag leda in men han tvekar inte då. Stod lugnt under resan och tydligen inga problem att lasta ur dem heller (mina kompisar kom och hämtade dem till betet eftersom de lämnade en häst här för inridning/omskolning från trav; därför var jag inte själv med och körde). Så skönt när lastningen fungerar.

Var iväg på dressyrkurs igår med Lester och kbl-travaren. Lastningen går till så att jag håller respektive häst i grimskaft, öppnar en spilta i transporten och slänger grimskaftet över hästen, stänger bakom hästen innan jag går fram och sätter fast i transportgrimskaftet. Mycket praktiskt att inte själv behöva gå in i släpet.

Ridkursen bra. Första passet, med kbl-travaren, kom jag ihåg varför jag blev frustrerad av att rida för den instruktören.
Andra passet, med Lester, kom jag ihåg varför jag älskade att rida för henne.
Fick igenom galopperna bra, både höger och vänster. Orkade få till en bärig galopp i lång, låg form med näsan vid backen och fullständig kontroll. Märk väl, det var jag som placerade nosen så lågt och Lester gjorde som jag bad. Lite tempoväxling i bibehållen form, lite jobb med att höja och sänka formen och flytta in och ut bogar med bibehållen form och fortfarande i galopp.
Bra grundarbete som kommer att ge en kanongalopp om ett tag. Skönt att få igenom saker och ting!
Vi jobbade ganska mycket i trav också, huvudsakligen steglängdsskillnad och att lyfta energin uppåt i stället för framåt.
Man kan bli nästan hög av att rida kurs...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv och puttar upp tråden. Ett par nytagna bilder på fjordingar:
936445_287379824741969_928996276_n.jpg

Jenta Mi -09
1005421_287373694742582_1549942487_n.jpg

Björkhems Ärlig med pinsamt kort man men han är duktig på att skava av den.
1044454_287375291409089_2069927925_n.jpg

Lesters vackra ansikte.
998188_287906191355999_1574564092_n.jpg

Yngve trött efter att ha varit ridponny i tjugo minuter.

Om någon är intresserad av att läsa om min tröttsamma träning, har jag lagt upp en facebooksida som heter Grönfallet.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Är lite dålig att uppdatera känner jag. :o Men snart är det SM, det skall bli så skoj att se alla fina ekipage och inspireras. Kanske blir det SM-start för mig 2015, även om jag är tveksam till att vi hinner bli klara så fort. :p

Ariel har drabbats av fång och kommer bli ridhäst istället för avelssto. Hon gillar ju både dressyr och hoppning, så kanske kvalar vi till SM när det går med NM i Östergötland. Eller så njuter jag från läktaren då också.

Vet inte om jag nämnt det här, men jag skall flytta hem till mina barndomstrakter igen. Det blir egen "gård", då jag köpt hus och liten tomt samt arrenderar mark för ligghall och hagar. :)

En av många härliga grusvägar. :D

110605-004_151223773.jpg


Ricky blir kvar som min ridhäst, vill inte sälja en häst som riskerar få fång som sin mamma, har jag kvar honom har jag bättre koll på hull, utfodring och hovvård. Han är lika nöjd med livet för det, han tänker bli bäst! Vet bara inte riktigt i vad än, studsa på bakbenen kanske? ;)

130630_002_51d2d6539606ee441ca659a6.jpg


Han har blivit tillräckligt vuxen för att få klippt man i alla fall, vilket han tog med ro.

130630_51d2d67ce087c3326eaf36be.jpg


Så här såg han ut vid tre veckor, när han stod stilla några minuter på ridbanan.

130701_001_51d2d6b2ddf2b3162a9173f0.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fina hästar, men jag vill se bild på Mira! Är så nyfiken på henne då hon är släkt med Ariel. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja fast Mira är inte hemma just nu. På bete hos en kompis, efter att dessutom ha varit utlånad som sällskap sedan i februari. Men det kommer, det kommer när sommaren är slut. Preliminärt ska hon hem i slutet av juli.

Habina: jättetrist med fång, men det behöver ju verkligen inte vara kört som ridhäst för det som du påpekar.
Vilken otur att du dessutom får behålla en så fin liten fölunge...

Jenta och Yngve jobbat idag igen, Jenta fantastisk som vanligt. Den fröken har jag stora förhoppningar om att kvala till SM om ett par år. Yngve duktig också, fick social träning i och med att en granne var och tränade i paddocken. Mycket bra för honom att få lyssna på "morsan" trots att det var en okänd häst i närheten.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kanske Ricky blir din framtida distanshäst? Eller har du övergett distansen helt?

Tråkigt med fång :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, kanske blir det Ricky som tar mig ut i distansspåren igen. Dock finns det inga tävlingar dit vi flyttar, så det blir långa resor till tävlingarna. Annars får jag nöja mig med hoppning och dressyr, det är också skoj. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hahah, jag har en fråga till er fjordexperter. :D

Jag har ett fjordsto som samlar mycket ''luft'' då hon går på grönbete. Magen blir stor som en ballong och hon fiser :o rätt mycket.
Är det vanligt för fjordhästar? Eller är det bara min som har extra luft? Tål hon kanske inte gräset så bra? En kompis sa att kanske det är så att fjordingar är en sån ''ras som samlar luft''. Men hon har heller ingen större erfarenhet av fjordingar, däremot har hon hållit på med frieserhästar, och de verkar tydligen ofta få luft i magen. :cautious:

(skrattar åt mig själv, låter så oseriöst :rofl: men är väldigt nyfiken av mig.) Motionerar min häst så gott som varje dag, så att hon ska få ''fisa'' ur sig så hon inte lyfter från marken :meh: :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

På fredag åker jag till Fjord SM :D
Vore kul med en lista på vilka som ska dit, vilka dagar/grenar osv.
Kanske nån bild på ekipaget så man kan spana efter er där ;)

Kommer ta med mig kameran och hoppas få några fina bilder :)

Edit: Jag åker alltså bara dit som åskådare!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*hugger en knapp*

Idag har Kastor stått i transporten med bakbommen stängd! :banana: Det är stort. Jag är så glad, och stolt, över att han börjar känna sig säkrare i transporten. Nu kliver han (för det mesta) in utan större tvekan och går direkt fram till frambommen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

580218_290951851051433_277547688_n.jpg


Eftersom jag gjort en facebooksida om hästarna därhemma, lägger jag upp en massa bilder. Och när jag har bilder på facebook så är det ju så enkelt att lägga dem här också.
Så, Yngve inför en ridtur. Stallet under renovering, som säkerligen går att se på att målningen finns här och saknas där...:p
och ja, jag vet att frisyren är föga fjordhästaktig men han är söt ändå.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Idag gick det lika bra som igår. Imorn ska vi prova att binda upp och stänga bakrampen också :) Går allt lugnt och smidigt nu, så kör vi en liten sväng i helgen och ser hur det går att åka!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Så härligt med framsteg Liten! :D Jag jobbade ju en hel del med Hampus och lastning när han kom tillbaka till mig, sedan dess har vi ju bara åkt någonstans där det händer roliga saker, så nu är han lika glad i att åka som han var som liten. :)

*kl*

Jag känner mig lite deppig. Så fort det börjar kännas som att det går framåt för mig och Hampus, kommer ett bakslag. Nu hinner jag helt enkelt inte med honom längre, tanken var ju att Ariel skulle ha fullt upp med att vara mamma och jag därmed inte skulle behöva ha dåligt samvete för att jag inte gjorde så mycket med henne. Men i och med hennes sjukdom kräver hon minst tre timmar varje dag, med mockning och pyssel. :( Så Hampus har fått stå tillbaka och nu lånar jag till och med ut honom som hagprydnad/promenadsällskap då jag insett att jag, även om Ariel blir bra, kommer ha fullt upp med hennes återuppbyggnad. :banghead:

Jag hoppas att det blir lättare med allt när jag har hästarna på gården, just nu hinner jag precis med en häst, men med minst tre timmar mer tid varje dag borde jag klara av de andra hästarna också. Längtar så tills jag och hästarna flyttat upp!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, det känns som att bitarna äntligen börjar falla på plats. Efter vad som känns som hundra "omstarter" då jag fått börja om helt under vintern och våren. Den här sista träningsperioden, som började för ett par veckor sedan (inkl 5 dagars paus förra veckan, då jag inte var hemma), känns det som att det klickat till. För Kastor har ju problemet i huvudsak varit att han inte känner sig trygg i transporten, tror jag, så vid varje försök att sätta fast honom eller få honom att vara där inne mer än några sekunder, har lett till att han kastat sig ut och jag fått backa nästan helt igen. Jag har aldrig åkt till veterinär eller liknande med honom, men jag tror att skon klämmer kring att transporten kanske låter en del (enkelaxlad). Nu litar han på mig, tillräckligt för att stanna där inne och vila, och kliva in igen även när han utan "tillåtelse" (kommando) backat ut igen. Och är han bara lugn och står där inne, så är det inga problem att lägga på bommen bak (han har inte suttit fast när jag tränat nu). Det känns så bra, att även när han blir lite orolig och bakbommen är stängd, kan jag bara gå in vid skötardörren så lugnar han sig direkt. :love:

Vilken jobbig situation med tidsbrist :( . Men du har väl väldigt långt mellan jobbet och stallet just nu, t.ex.? När hästarna är hemma sedan, har du ju dem precis utanför dörren, så att säga.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu har jag roat mig med att anmäla Jenta till två dressyrtävlingar i mitten och slutet av augusti. På första tävlingen går vi ut hårt med LB:2, andra tävlingen blir LB:1.
Får se hur hon fixar det, lilla fröken, men det är hur som helst nyttigt att åka ut och miljöträna.
Jenta och alla halvblod.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vilken jobbig situation med tidsbrist :( . Men du har väl väldigt långt mellan jobbet och stallet just nu, t.ex.? När hästarna är hemma sedan, har du ju dem precis utanför dörren, så att säga.

Jo, nu är det 1,5 timme enkel väg till jobbet, plus att det tar ytterligare 20 min till stallet. När jag flyttat kommer jag ha en minuts promenad till lösdriften och 25 min bilresa till jobbet. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp