Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

I vilken gren ska du vara med?
Jag ska rida dressyren, och kommer bara att vara på plats den dagen. Det är lite för jobbigt och krångligt att övernatta, eftersom jag har 15 hästar till här hemma som ska tas om hand.

som sagt, lite nervöst men väldigt kul. Fast egentligen tror jag att nästa år kan vara roligare för jag har en riktigt bra häst i Jenta om hon fortsätter att utvecklas som hon gjort hittills. Hon kan bli bra i både Bruksridning och dressyr. Hoppa har vi inte testat men det måste förstås göras om jag ska rida bruksridning på henne. I år är hon westernhäst, nästa år får vi se.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag skall vara med i grenen läktarryttare. ;) Ariel är ju högdräktig, så hon får inte följa med på SM. Sedan är jag totalt ointresserad av att tävla, så jag hade nog aldrig kvalat. :p Hoppas istället att mina uppfödningar kommer till tävlingsfolk, så jag får heja fram dem på SM framöver. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor i sommarhagen förra helgen, i sitt högt älskade insektstäcke (häromdagen ställde han sig med pannan emot det, då det hängde över boxdörren, efter ridpasset :love:).

dsc_0007_51b0d6bcddf2b34049e3e13c.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

För ca en månad sedan fick min dressyrhäst en ligamentskada med lång konvalescens.
I stallet hade jag ingen ersättare.. eller jo.. min lille fjordkille!
Lurvig, rund och omusklad efter några år som sällskapshäst samt barn och myshäst.



Eftersom jag inte har "tränat" fjordhäst på några år så hade jag nästan glömt bort hur envisa, busiga men ack så roliga hästar det är!
Nu har vi i en månads tid varvat träningen med dressyr, intervallträning, något hoppass, och uteritter.
Och det har varit blod, svett och tårar.


E. Rimbo 178
U. Paulina 2677
Ue. Tuldre 123

Vi är inte klara än, inte på långa vägar.
Men jag ser en helt annan häst efter bara en månad.
Nästa månad blir det debut i LC:1 om allt går som planerat!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*
Jag kanske får vara med här? Jag har precis fått en foderhäst som är korsning fjording/halvblod :)
995428_10152881784040114_183020653_n.jpg


Men manen... Vad ska jag göra med den? Den är halvlång och tråkig nu, vill att den ska bli stubbad och fin, behöver jag klippa ner allt för att det ska "rätta till sig"?

485880_10152876266395114_156045892_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag skall vara med i grenen läktarryttare. ;)

Aha, det är den bästa grenen! Man kan åtminstone vara hyfsat säker på att inte misslyckas:p
Nu är det intensivträning som gäller för stackars Lester men det är bara att stå ut.
Jenta har också intensivträning fram tills på söndag, sedan kan hon få lite skogsdräll med handhäst framöver.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag är väldigt sugen på att åka ner på SM och titta/fota lite, iaf någon dag, men har sadelkurs som startar den 15/7 så får se hur mycket jag behöver vara i skolan dagarna innan dess.

Nu kör Kastor jag jag igång ett nytt träningsschema, som innebär dressyr varannan dag. Red idag första ordentliga dressyrpasset på ett tag, och herrn behöver komma loss i kroppen så att vi kan jobba med och få ordning på höger galoppen innan vintern.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej! Mig veterligen är det bara att kapa ner manen, för att få en stubb. Kolla med hästens ägare bara, om du inte redan gjort det, så att det är ok med denne att stubba manen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Okej tack :) ska prata med henne om det, men borde inte det skulle vara några problem, det växer ju ut igen :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min häst hade ungefär likadan man som din häst när jag köpte honom. Stubbade ner den ganska kort, såg inte superbra ut första veckorna. Men nu har han en fin stubbman som ser ut precis som den ska. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Haha okej, då är det inte helt kört att få henne att se ut som en fjording istället för nått ponny-islandshäst i manen :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Taglet i manen ser ganska mjukt ut på fotot, stubben behöver nog vara kort. Säger som någon annan: kolla med ägaren så det är OK att byta frisyr.

KL.
Red Lester ett pass för instruktör igår, efter att min medryttare fått ett pass för instruktören också.
På det hela taget är jag nöjd, även om jag tycker att jag behöver vara för stark i tyglarna för att hålla honom på tiometersvolten. Fick dock ett par mycket konkreta tips på hur jag ska rida honom för att få till det, lite olika taktik i de olika varven för att förbättra. Ska bli kul att träna mer.

Har nu beställt tävlingslicens i SvRF för Jenta också. Hon behöver miljötränas och det finns gott om dressyrtävlingar på rimligt avstånd. Någon LB ska hon väl kunna övertygas om att jogga sig runt under sommaren, så länge jag inte kräver perfektion av min ungfröken.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min fjordvalack går med insektstäcke med hals denna sommar; manen lägger sig, fast framåt, på honom. Reser sig igen, fast inte alltid helt (bättre nu när jag kortat ner stubben rejält), under ridning då han är utan täcke.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hurra, vad jag är nöjd.
Jenta fick ett träningspass igår, och gjorde ett suveränt jobb. Visserligen orkade hon inte hålla formen i de små galoppvolterna (när jag fick henne att fixa tiometersvolt, åkte huvudet upp lite) men resten var riktigt bra. hon har ju fått åka med på westerntävling och varit ofokuserad. Jag önskar att hon lär sig att fokusera på tävlingsplats för när hon är med, är hon verkligen jätteduktig och rör sig bra.
Har fått klart hennes licens i SvRF och ska testa någon LB med henne. Som fyraåring får hon förstås inte gå svårare klass än så. Här hemma gör hon alla moment klockrent, men så var det ju det där med fokus och uppmärksamhet på klumpen på ryggen...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag åker till SM med Lucidor. Vi ska rida dressyren. Vi finns på plats från onsdag kväll eller torsdag fm lite beroende på när allrounddressyren där jag ska jobba börjar. Vi har ju ganska långt dit dessutom så det kan vara bra att ge honom nån dag att landa efter resan. Ska bli kul!

294154_10151625050267074_1428217736_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad kul!

Jag har 27 mil enkel väg men väljer att åka samma morgon och hem igen på kvällen.
Det blir som vanligt en tidig morgon för mig och mina kompisar som troget åker med. Men vi är härdade - det är inte ovanligt för oss att åka hemifrån mig vid fyratiden på morgonen (nej, vi är verkligen inte kloka) för att åka på tävling.
Värsta resan var när Betty och jag var med i westernallsvenskan -07. Riksfinalen gick just på Ökna. Vi åkte vid fyra på morgonen. Våra grenar i riksfinalen, som då gick på SM, började inte förrän sju på kvällen. Vi var hemma igen vid fyra morgonen därpå.
Trötta?
Hur kan man tro det...?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi har 47 mil. Men det är helt okej, det var värre med Karlshamn, dit hade vi ca 85 mil. Då deltog jag också med en 6-åring som resan tog mkt på fast hon åkte bra och vi kom fram två dagar före. Så jag är tacksam för att det är bara lite mer än halva resan i år. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

(Knapplån på mig själv)

Ibland tänker jag att en fjordhäst i solen är det vackraste som finns. :love:

 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Uff. Jag tjuvkikade på startlistorna igår och såg Sundsvall på er. Erkänner att jag inte skulle åka så långt för en tävling, min smärtgräns går vid 25-27 mil.
Men det kan ju också ha med att göra att jag inte kommer att ha med placeringarna att göra, min sötnos är lite för grön för det än så länge.
Jag hoppas förresten ha en till fjording för SM nästa år, åtminstone i dressyren. En unghäst som, om hon bara lär sig att vara fokuserad på tävlingsplats, bör kunna kvala på egna meriter redan som femåring.

Men kommer inte att bry mig om att åka jättelånga resor.

Av praktiska skäl har jag svårt att vara borta flera dagar. Jag lever själv och har 16 hästar som ska tas om hand. På sommaren är det ju inte så farligt mycket jobb, men ändå. Och visst skulle mina goda vänner hjälpa mig bara jag ber men det vill jag utnyttja så sällan som möjligt.
Förra sommaren bad jag dem fixa frukost och vatten en morgon, när jag var och red riksfinalen i westernallsvenskan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp