Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hmm, knapplånar mig själv eftersom ingen annan delar med sig.

Och jag är så där galet nöjd igen (väldigt trevlig känsla, och vanlig när man har med mina fjordingar att göra).
Red Lester ett pass i paddocken igår eftermiddag. Mjuk och eftergiven rakt igenom. Väldigt böjlig och flyttbar och lätt i munnen. Surade inte ens runt tunnorna, som han annars brukar använda som undandflykt när han tycker att jag ställer för mycket krav. Längde sig fint i traven över de där bommarna jag (min instruktör egentligen) lagt ut. Klarade att galoppera riktigt trevligt med lätt kontakt via tyglarna. Tiometersvolterna faktiskt rätt OK. Slutade efter att ha ridit två varv på en tiometersvolt i galopp i höger varv med nästan ingen häst i tyglarna för då var jag nöjd.
Längtar efter fler sådana träningspass.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Mina hästar är resvana och åker bra. De åker mkt både i vardagen till träning då jag inte har bana eller ridhus varken här hemma eller där Lusse står hos min mamma. Jag har inga problem med att åka långt om det verkligen är en tävling jag vill rida.

Har också lätt att resa bort då mamma & pappa gärna åker hit och är hästvakt då de trivs så bra i vårt hus. Pappa tycker det är semester att komma hit och vara gårdsvakt. :D

Jag tror inte Lusse är med och slåss i år i år i Lätt A:n, kanske i LB:n, han behöver stärkas ytterligare. Men på sikt tror jag han kan vara topp tre. Men då behöver han ju rutin så vi åker redan i år. Han är en grym tävlingshäst trots sina unga år, plockar ju ofta rosetter både i Lätt B och Lätt A bland storhästarna lokal/regionala tävlingar. Han har en grym arbetsmoral och gör verkligen allt jag ber honom om.

https://tdb.ridsport.se/horse_results/68890?time_span_end=2013-12-31&time_span_start=2011-01-01

Jag har ju roat mig med att gå in och kolla allas resultat som ska vara med i SM som anmält sig hittills och visst finns det många fina Fjordingar i vårt land! Vassaste konkurrenten ser ut att vara den från Luleå. Den pratar alla om här uppe, som den magiska Fjordingen som vinner Msv C på 70 % och rör sig som en gud. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag är lite dålig på att vara aktiv atm - det är väldigt mycket nu och dygnets timmar räcker knappt till emellanåt. Det blir bättre..eh..i slutet av juli eller nå't, haha! :p

Kastor har varit pigg som sjutton de senaste dagarna - härligt, men det gör också att han är tittig och hoppig tills han fått ur sig det värsta ;) . Hej och hå. Igår försökte vi träna dressyr, men omgavs av ett mindre moln bestående av broms och flugor, så efter en stund övergav vi ridbanan och red ut istället. Idag fick vi oss en härlig ridtur iaf; ca 1h 40min i blandat tempo och allt från off road till grusvägar. Nöjda och glada när vi kom tillbaka till stallet, fast Kastor hade nog gärna sprungit lite till!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Då är våra hästar lika gamla.
Lester har inga resultat alls, vilket du säkerligen upptäckt. Vi är med visst nödrop utsedda av lokalföreningen.
Förstår precis vad du menar med att en så pass ung pålle inte är klar för att slåss på LA.
Jag tror inte att vi är med och slåss om just något annat än jumbo-klassen, men Lester är fin och rör sig bra och om han har en bra dag så kan han göra ett skapligt LA:1 mönster. Observera, skapligt; inte bra... behöver nog lite mer träning på oss för det.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag har haft fullt upp att bli "mormor". :D

130615_51bcb25dddf2b30ea4da299a.jpg


Rikardo aka Ricky dök upp lite tidigare än planerat, men jag är så nöjd med honom. Han är till salu, men jag har ingen brådska att hitta någon köpare. ;)

Ariel är en fantastisk mamma, har koll men utan att bli överbeskyddande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Heja Mumin!! Grattis till godkänd T80. Visst var det du som tappade hoppet i början och inte trodde att ni ens skulle klara en T50 då han kroknade så totalt?

STARKT jobbat av DIG att ta dig igenom ritten i det skicket. :banana:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

YlvaG: Stämmer bra.. Och med just det i färskt minne, hur det är att ha en häst som "kört i väggen" så totalt mentalt, så blir känslan av att klara det, när han debuterar och dessutom gör nästan halva sträckan totalt utan stöttning från ryttaren, ännu mer grym!

Tack! :)

Nu är vi på G så smått igen efter en månads vila, så om allt går som det ska så blir det Halmstad o Simlångsritten T50 den 21 juli, o hoppas på en sval sommardag....
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Den från Luleå vann en MSVB på 65% för några helger sedan såg jag nu. Häftigt! Den är riktigt fin faktiskt. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Den från Luleå vann en MSVB på 65% för några helger sedan såg jag nu. Häftigt! Den är riktigt fin faktiskt. :)

Riktigt kul att någon rider så pass avancerad dressyr på en fjording!
Det är jag inte i närheten av med mina fjordingar men ska försöka kvala mig upp mot MSV B på min kbl-travare. Debut i MSV C nu i midsommar, får se hur katastrofalt det är innan jag planerar vidare (vet att vi har en del brister).

Jenta ska få starta några LB under sommaren/hösten har jag tänkt mig. Har hon skallen med sig så ska programmen inte vara några problem men det är ju det där med koncentrationen. Första möjliga är i mitten av augusti - har lite för mycket annat inplanerat för att komma iväg med henne tidigare.
Eftersom hon är fyra år, får hon ju bara starta en klass per dag, så det blir till att motionera bilen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Lyckängs Dajm?

Jag har också kikat. Jättefina resultat verkligen i MSV klasser. Jättekul (fast inte jättekul att veta att man ska tävla mot en sådan... jag vet att Lester och jag egentligen inte är klara för ett SM och är beredd på det, men uj uj vilka ekipiage som ser ut att ska vara med)!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jo, jag fick höra det av några som sett honom då med. Jättekul och motiverande tycker jag som har som mål att starta Msv B med godkända procent med Lusse innan vi blir pensionärer. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jo, jag fick höra det av några som sett honom då med. Jättekul och motiverande tycker jag som har som mål att starta Msv B med godkända procent med Lusse innan vi blir pensionärer. :)

Lagom mål, jag hakar på...

ska debutera MSV C imorgon på en av mina icke-fjordingar. Har vi en bra dag så kan det bli godkända procent, har vi en dålig dag så är formen kass även om hästen leker sig genom själva programmet.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag och Kastor skulle ta en lång skrittur idag, men så fort vi kom till terrängbanan sprack den planen. Kastor blev jätteglad och förvandlades till en taggad krutdurk. (Det är något med Kastor och terränghoppning.. Han hoppar väl även på ridbana, med vanliga hinder, men där kräver han att man rider för annars latar han sig och försöker gena och ha sig. På terrängbanan gäller det istället att rida och hålla ihop honom, för annars bär det av i fyrsprång! :angel: ) Jag har knappt hoppat på terrängbanan i år, bortsett från ett misslyckat försök då en viss gul häst bara stack iväg utan koll gång på gång på gång, så det gick ju inte att låta bli. I början var det lite väl kul, så jag ägnade nog halva passet (vi var där drygt en timme) åt att travhoppa och övertala honom till att lyssna på mig. Vi fick oss en överraskning då två travhästar från stuteriet intill stallet kom nerskramlande i sulkys och joggade en vända, men sen körde de hem igen. Oh well, efter en halvtimme eller så började iaf Kastor att lyssna på mig istället för att bara ånga runt och leta efter nästa hinder, och vi började hoppa i galopp. Nu har jag till slut hittat resten av terrängbanan - jisses vad stor den är! Höll oss till hindren på runt 50-60cm, men flera av dem är i gengäld nästan lika breda som de är höga. På slutet hade jag hästen helt med mig och vi vågade t.o.m. hoppa ett rejält brett hinder av bildäck, och ett stockhinder med ett dike bakom. Kastor satsade stenhårt på varje hinder jag styrde på (eller han trodde att jag styrde på..ett par gånger var han lite för snabb och satsade på JÄTTEhinder som är minst 1m höga och omöjliga att riva omkull.. :shock: Men jag hann få stopp!) och hoppade klockrent. Fast vid dikes-hindret blev det ett kaninhopp över - han såg inte diket förrän han hoppade av och stirrade på det i hoppet :laugh:
WIE, vi hade en bra dag! Det är vid sådana pass som jag märker hur duktig Kastor faktiskt är på att hoppa. Vi skulle förmodligen klara hindren på ca 90cm, om jag bara kunde lita på honom och inte bromsa. (Jag avskyr avskyr avskyr att hoppa när jag inte känner att jag har kontroll på tempot etc. Jag hoppar gärna, och gärna högt, men inte när hästen sticker iväg på eget initiativ..) Det ska vi jobba på i sommar!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplån

Hej igen allihop!

Länge sedan jag var inloggad och tog mig tid att verkligen kolla igenom forumet känner jag.


Nåja. Jag såg att det skrevs lite om SM och Team Jum-Jum dyker upp.
Vi lyckades kvala in på egna meriter i bruksridning och om Jumme har en bra dag och jag lyckas hålla nerverna under kontroll så ska vi kunna göra en godkänd runda i alla fall.
Sen får vi se hur långt vi räcker, det är ju stenhårt motstånd!

Som ni kanske redan vet så är jag ju numera också mamma.
Har en liten tjej som nyss fyllt ett och som ÄLSKAR att rida.

Och jag har fått inse att jag är Nr 2 nu. Både sambon och hästens sätter jäntan först.
Men det är helt ok ;)


Försöker bjuda på en bild som jag tog för ett tag sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Välkommen tillbaka!

Lester var riktigt bra igår, högergaloppen har vi fått hyfsat bra medan vänstern saknar lite. Är inte helt nöjd med hur han jobbar igenom kroppen (inte) i högergaloppen heller, men det börjar närma sig.
Ska på ridkurs på lördag, Lester är given deltagare. Antagligen får Lukas bli den andra hästen som åker med då: han ska ju också förbättras.
Med Lukas fick jag ju 59.79% på debuten på MSV C, och fick kvitto på det jag visste: längningarna är inte bra, varken i trav eller galopp. Har dock kommit på hur jag ska träna för att förbättra och att jobba med det på lektion är inte så dumt.
Ska boka in mig hos den lokala dressyrtränaren också, och se om hon har andra tankar på hur jag bör göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp