Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Sedär, då kommer du ju att spara hur mycket tid som helst bara på resor. Säg att du sparar knappt 1½h, bara efter jobbet, det är ju iaf ett dressyrpass om man inte borstar i sjuhundra år innan ;)

*kl*

Idag har Kastor åkt transport - ett helt varv runt stallplanen! :D
Jag lastade, klappade lite (jag vill att han står helt lugnt när jag går bak, så att han inte kommer flygande i 190 just när jag kommer fram till rampen..), satte fast bakbommen. Gick fram och så gosade vi lite, satte fast honom i transportgrimskaftet (längst ner framme vid fönstret - första gången vi provar den "ställningen" men han verkade klart mer nöjd med det än att sitta fast i bommen fram, plus att den uppbindningen känns säkrare). Gick bak och stängde rampen, gick fram och berömde. Gick bak och stängde luckan bak. Då gungade han lite, men slutade omedelbart när jag kom fram igen, och så stod vi så någon minut. Sedan stängde jag skötardörren och väntade tills han slutade trampa. Öppnade dörren, sa "Duktig" och stängde igen. Startade bilen och körde lugnt ett varv runt stallplanen. Stannade, stängde av motorn och öppnade skötardörren. Kastor stod lugnt men hade bajsat. Klappade, öppnade bakluckan, gick fram och klappade, fällde ner rampen, och sedan stod vi och gosade ett par minuter. Så knäppte jag loss i fram, öppnade bakbommen, och gick fram och petade till honom i bogen och bad honom att backa ut. Han gick ut, och väntade på mig vid rampen. Sedan fick han ett par tuggor gräs, och så lastade jag igen och stängde bakbommen. Han tvekade lite till att gå på igen, och trampade runt en stund först, men sedan klev han på och försökte inte backa ut på eget bevåg. Efter ett par minuters lugnt halvsovade fick han backa ut. Sedan skrittade vi en rejäl sväng, och så lastade jag igen efteråt. Han har blivit så duktig så duktig med att vänta tills jag ber honom att gå ut. Däremot har han inte fattat att han ska backa när jag drar honom i svansen, utan jag får gå fram och lägga handen på bogen och säga "Back" - då backar han genast. Men men, båda sätten funkar lika bra för min del, huvudsaken är att han inväntar kommandot och inte kastar sig ut så fort jag lossar bommen.

Imorn och på fredag ska jag bara lasta och stänga. På lördag ska vi köra en sväng (bara ca 2mil, utan att lasta ur någonstans på vägen).
Jag är så glad, och så stolt, över hur trygg han tycks ha blivit med transporten. Äntligen! Hoppas att det håller i sig. Om det går bra i helgen, även på söndag (fast då ska vi inte åka), ska jag anmäla oss till en westerntävling (E-klass) i mitten av augusti. Det är knappt 7 mil härifrån, så det känns som en ganska lagom tripp för oss att börja med!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Angående lastning och svårigheter.

Du skriver att du tror att problemet kan vara att transporten väsnas eftersom den är enaxlad.
Men den väsnas väl inte när du lastar hästen?

Jag var tidigare uppstallad hos en travtränare, och vi pratade en del om transportering av hästar, lastning och liknande. Han framförde tanken om att hästar inte klarar att resonera flerledat "nu ska jag gå in i transporten alltså kommer det att låta hemskt och det kommer att bli så otäckt"...
Han hänvisade till hästar som varit med om att volta med transport under resa, men som ändå utan att tveka klev ombord på transport igen.

jag tycker att hans resonemang är rimligt - tror inte att hästen associerar lastning med oljud under resa. Enaxlad eller tvåaxlad torde släppa in lika mycket oljud - och det är få transporter som är isolerade. Umesläpet är väl isolerat av temperaturskäl och jag kan tänka mig att det då också släpper in mindre ljud.

Jag tror snarare att problemet beror på att hästar av naturen är klaustrofobiska och transporter är små, relativt mörka och mycket avgränsade.

Jag hade ett sto som gärna gick in i transport, men studsade ut lika fort igen. Fick rådet av samme travtränare att se till att stänga, sedan vänta ut hästen tills hon slutade protestera. Och att se till att hon hade foder inne i transporten och kunde börja äta.
Det rådet fungerade utmärkt på den hästen. Hon tryckte mot innerdörren i fem minuter, gav sedan upp och började äta.
En del last- och transportträning senare hade jag i stället svårt att få hästen att vilja gå ur släpet. Trevligt, inte sant?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tror att en del av problemet kan vara att släpet är enkelaxlat och lite äldre = inte lika tyst som ett nytt/modernt, dyrt boggiesläp. En bekant, vars häst är klockren i lastningen, fick problem med lastningen efter en resa i ett enkelaxlat (det blev ordning på det igen, men det krävdes lite jobb).

Saken är ju den att Kastor inte hade några problem med lastningen, förrän jag började åka med honom. När jag hämtade hem honom gick han rätt in utan protester. Sedan när jag började åka med honom, var han klockren första lastningen och sedan blev han mer och mer svår för varje lastning (varje lastning, inte varje resa. Det spelade ingen roll att vi skulle åka hem, sas). Vi har bara åkt iväg på roliga saker, som han uppskattat. Men (och detta är troligast en andra del av problemet) miljöombyten, om så bara för en dag, är stressande för Kastor (iom att han inte är van) och hans gamla flockbundenhet poppar fram som genom ett trollslag när vi åker bort. Som sagt; han tycks uppskatta aktiviteterna vi gör när vi är borta, när han väl slappnar av, men det är ju samtidigt jobbigt mentalt. (Dagen efter westerntävlingen mötte han mig i hagen med glatt spetsade öron.)

När Kastor var som värst med lastträningen nu i vintras, kunde han gå fram och stanna några meter från släpet, och göra en helomvändning och sticka. Samma reaktion fick jag då, när han väl börjat gå på släpet och jag försökte stänga bakbommen (läs: jag hann knappt ta i bommen..) - han flög ut i full fart, och var jag inte tillräckligt snabb (och stark) så försvann han iväg. När jag fodrade i släpet (vilket gjordes dagligen en period i vintras) tog han så ofta han kunde en tugga, och backade sedan ur för att äta upp den tuggan - sedan kunde han kila in och hämta en ny.. Men stänga in honom i släpet, det kunde jag glömma oavsett hur mycket mat han hade - rörde jag bommen (eller hans grimma) backade han snabbt ut. Under tidigare resor har han inte velat äta öht i transporten, inte ens en morot eller äpple, hur mycket jag än trugat.

Grundproblemet är ju att han inte varit (känt sig) trygg i transporten. Men någonstans har det ju kommit ifrån, eftersom han inte hade lastningsproblem innan..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det hela låter ärligt talat som maktdemonstration...:o
skönt att se att det börjar lösa sig igen!:)

Ska hämta hem Lester från betet i eftermiddag, så ska han få stå inne under natten inför morgondagens resa. Tror att det går smidigast så, minst risk att han smutsar ner sig för mycket.
Måste gå upp kl 02 imorgon bitti, för avfärd kl 3, och då vill jag ha så lite som möjligt att göra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Så kändes det också, många gånger, tro mig. När hästen slet sig ett tiotal gånger på samma dag och stack iväg över blankisen på stallplanen, då var jag inte glad... :meh:
Men nu är vi på gång!

Lycka till imorn!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Idag klarade Kastor examensprovet - vi åkte ett par mil med transporten. Jag har en lastbar häst! Hurra! :banana: Firade genom att pyssla om Kastor lite extra (rykta blank och fin, klippa manen, etc) och anmäla oss till en liten westerntävling i mitten av augusti.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kastor fick ett fult skavsår på mulen av sin green guard, så jag provade att vända på den så att såret skulle vara fritt. Det resulterade i att herrn lyckades äta utan att reduceraren gjorde sitt jobb, och *poff* så svällde mankammen upp igen. En liten, liten bulle kan anas i gropen vid svansroten också. Nu är jag trött på det här! :(
Kastor har fått flytta till en egen del av hagen, där som mestadels är torr (den del som brukar vara lerig höst/vår när det blir blött i markerna). Det finns att äta, men inte en massa saftigt grönt gräs. Snälla, rara, förbannade vätskesamlingar - försvinn nu!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Haft en trevlig dag idag på Fjord SM på Öknaskolan :)
Massor av fina hästar och duktiga ryttare/kuskar. Hade helst velat se alla grenar men valet föll på idag med dressyr och bruksridning/körning.

Har tagit en del bilder, ska se om jag kan fixa en länk till alla bilder som jag tycker blev okej, om någon vill se!
Har dock bara en digitalkamera och är ingen mästerfotograf men vissa tycker jag blev riktigt fina, självklart hjälper ju motivet till ;) :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Damn, kom på att man inte får länka till en blogg :(
Får ser hur jag gör med bilderna då...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Du kan ju lägga upp bilderna från bloggen, till inlägg på Buke? Så brukar jag göra. Vore kul att se - jag har tyvärr ingen möjlighet att åka och titta på SM i år. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Lester och jag var där över dagen igår. 27 mil resa enkel väg, dagen blev ruskigt lång. Tack och lov har jag en fantastisk groom som dessutom var piggare än jag och övertog ratten på hemvägen.

Tycker att min lille Snok skötte sig bra. Sex år gammal, ingen egentlig tävlingserfarenhet. Senaste tillfället var på lokalföreningens kval för ett drygt år sedan, då var det fem ekipage på tävlingsplatsen, väldigt lite likt en tävling.
Att då kunna åka fyra timmar i transport, komma ut på okänt ställe med mycket liv, många hästar, och ändå vara lugn och trevlig och faktiskt klara att fokusera på lite arbete, är tillräckligt för att jag ska vara nöjd.

Jag visste innan att vi inte skulle ha något med några placeringar att göra, Lester är inte tillräckligt tränad för det.
Jag är därför väldigt nöjd med mina dryga 61% i öppna LB och dryga 59% i SM-klassen.
1012838_488343717919979_1231111219_n.jpg
1070020_488344011253283_509299587_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Sådär, valde ut några stycken. Blev mest från dressyren då den var lättast att ta kort på :)
Vill ni se alla bilder (och kanske se om ni själva är med) så skicka PM så fixar jag det!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fick du ingen bra på vinnaren i dressyren? Dajm alltså..

Eller du kanske har någon på han där? Haha.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tror att en del av problemet kan vara att släpet är enkelaxlat och lite äldre = inte lika tyst som ett nytt/modernt, dyrt boggiesläp. En bekant, vars häst är klockren i lastningen, fick problem med lastningen efter en resa i ett enkelaxlat (det blev ordning på det igen, men det krävdes lite jobb).

Saken är ju den att Kastor inte hade några problem med lastningen, förrän jag började åka med honom.

Grundproblemet är ju att han inte varit (känt sig) trygg i transporten. Men någonstans har det ju kommit ifrån, eftersom han inte hade lastningsproblem innan..

Håller helt med dej ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja ser gärna fler bilder :). Vill se om Furubäcks Io blev på kort. Själv va jag där igår och tog massa fina bilder på både körningen och hoppningen. Ska lägga ut de på hemsidan så fort jag kan. Fick inte bild på alla, men nästan så om någon vill se på något speciellt ekipage så är de bara att säga till så kan ja lägga in bilder här :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

I hoppningen skulle jag vilja se Trine, Sol Grönkulla och Hubert om du har bilder på dem! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp