Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Halv KL

Den största jag träffat är faktiskt vitblack kom jag på, han heter Frost och står på Sindarve. Där finns också den minsta jag har träffat, tror hon är liten c.

Håller med dig, Habina - bra att vi gillar olika! Hoppas bara att all avel inte går mot större och större fjordhästar, jag vill nog fortsätta med c-ponnyer, jag.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Den minsta fjordhäst jag sett (bilder i annons, så inte IRL) var runt 130cm i mankhöjd. Den största jag träffat är/var runt 155cm, vill jag minnas. Min egen Kastor är ca 147cm.
Jag är inte så väldigt lång, 165cm, men jag rider helst inte hästar/ponnyer under 144-145cm. Dels för att jag känner mig stor/lång/oproportionerlig, dels för att jag får ont och spänningar i ryggen av att rida hästar med alltför korta steg. Nog för att jag några gånger tackar stjärnorna för att Kastor inte är större än han är - mycket häst när han sätter den sidan till! - men jag skulle gärna se fler fjordhästar i storleksklassen 145-150cm iaf. Dock inte på bekostnad av rasens friskhet etc.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min dam är ca 1,40 hög. Hade gärna fått vara lite större, för nu när hon har bantat bort några kilon känner jag mig lite lång. Är 1,78.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Stämmer i alla fall inte med de vitblacka från stofamilj Sneddy 80, därifrån nästan alla svenska vitblacka härstammar från. De är så gott som alltid rejäla hästar på 150 cm.

Nej, jag har också för mig att godk hingsten Cirkus är beskriven som rejäl i mankhöjd. Han är morbror till Yngve.
Jaja, jag litade inte så värst mycket på påståendet heller - gäller nog de grå också. Jag har verkligen ingen statistik, men Gandalf till exempel är väl ganska hög?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Halv KL på mig själv igen

Läste förresten med ett halvt öga i FB-forumet att danskstammade fjordhästar sägs vara nättare. Ligger det något i det?

Min är imp. Danmark och väldigt nätt, men har tyvärr okänd stam.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Apropå höjd.

Hörde av en fjord-bekant för inte så länge sedan att det är svårare att få högre mankhöjd på de musblacka och vitblacka. Stämmer det, någon som har koll?
Hon gratulerade mig till en vit treårig hingst som redan är 140 och till musblackt fyraårigt sto på 139 eftersom de var rätt stora.

Vet iaf....

Cirkus som är vitblack drar sej väl mot 150 tror jag sedan har han ett vit sto efter sej som också är stor typ 148 kanske.

Gandalf musblack är också stor över 145 nått.

Så nog finns dom.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Följer med intresse tråden i Facebookforumet om storleken på fjordhästar (det här har ni säkert diskuterat förut). Är det så att de flesta vill ha stora fjordingar numera? Jag är jätteglad över min femåring som ligger nånstans kring maxad c, och hoppas att han stannar ungefär där. Han fick gärna vara lite mindre också.

Ja jag har också sett dom diskussionerna, en fjording som ligger på 142-145 är för liten :confused:

Mina är rätt stora men jag har inte valt dom bara för det, den ena valde vi med hjärtat som 2 1/2 åring och hon blev 145 hennes avkomma är helt otippat 147.
För min del hade det inte gjort något om dom legat runt 140.

Att göra fjordhästen större för att passa en längre ryttare verkar lite avigt, när det finns andra raser som har en högre mankhöjd.
Och det verkar inte spela någon roll att folk försöker förklara att dom oftast känns större att rida.
Kanske är det dom som aldrig ridit en som tycker att dom borde vara större ?

Man får inte glömma ett det är starka hästar, och det ska finnas folk som ska orka rida dom.

Stor fjording= ännu stakare fjording.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Precis, och det är ju en del av det som gör det så häftigt att rida fjordhäst - mycket häst i liten förpackning! Jag älskar små kraftpaket. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu är det iaf bestämt att Simon inte kommer "hem" i höst och jag är så ledsen :cry: Varför kan man inte få va miljonär för?
För ca 3 år sedan hämtade jag hem en 6-årig outbildad ponny från Taffsnäs med tanken att jag skulle ha nåt att rida dressyr på ett år. Simon hade ganska lätt för sig i skritten och traven men att fatta rätt galopp var svårt, för att inte prata om hur svårt det var att hålla galoppen sen..
Hur många gånger under första året tänkte jag inte att han kommer aldrig lära sig hålla en kort galopp, aldrig lära sig skänkelvikningar osv? :p På senvåren debuterade vi iaf 80 cm hoppning CR felfritt och LC och LB på godkända resultat och sista tävlingarna t o m några placeringar, nu ville jag ju fortsätta ha hand om denna underbara guling.
Så ett år blev två år som blev tre år men tyvärr inga fyra år.
Tänk att han kunde bli en sån pärla och hålla samlad galopp, göra skänkelvikningar, och en hel del krusiduller till. Tänk att "min" lilla plutt har lyckats placera sig Msv C dressyr, att vi lyckats få ett SM-silver och ett SM-brons i dressyr på fjord-SM och gått nolla i lokal 90 cm hoppning.
Trodde inte det skulle kännas såhär tungt som det faktiskt gör. Hoppas han lär sin nästa ryttare allt han har lärt sig under dom här åren.

1072331_10201000850456846_671391259_o.jpg

Uppvising på Taffsnäs 50-årsjubileum i helgen

DSC_0285.jpg

DSC_0327.jpg

SM i år

132910_10200390267424713_1838056859_o.jpg

Med SM-kompisen Casper i hagen på Taffsnäs

DSC_0332-1.jpg

IMG_3237-1.jpg


DSC_0332.jpg

Mina favvosar

Min älskade fina finaste ponnyskrutt, tack för dom här åren! :love: :love: :love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är tråkiga stunder i livet ibland, när man måste säga farväl till en kär vän. Men du får försöka trösta dig med att han mår bra och kan lära upp fler personer. :)

*kl*

Här är det mindre muntert. Hampus är utlånad som hagprydnad då jag inte hinner med honom och han har blivit en ostkrok igen. Men så länge jag inte ser eländet behöver jag inte tänka på det.

Ariel har kommit hem efter fyra dagar på Ultuna, hon har en nervskada som gjort att urinblåsan inte dragit ihop sig ordentligt, så nu är det nio dagars pyssel med tre olika mediciner, en som ges tre gånger om dagen, en som ges två gånger om dagen och en som ges en gång om dagen. :banghead:

Hon är dessutom röntgad i hovarna och rekommenderad att inte ridas på ett år, så hon blir också hagprydnad bara hon blir frisk i urinblåsan. :crazy:

Än så länge verkar i alla fall Ricky vara frisk... Peppar, peppar...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Usch så tungt med Ariel. Men bara hon mår bra, så är det överkomligt att låta dem avstå från arbete.

Nyfiken: hur kan de utifrån röntgen ge så tydlig rekommendation som "minst ett år"?

Min förra fjording Betty hade ju haft fång och såg bedrövlig ut i hovarna när jag tog över henne. Mig veterligen var ingen röntgen utförd någon gång, så den delen kan jag inte säga något om.
Hon var inte halt, utan pigg och glad. Jag red henne förstås (men det var ju några år sedan fånget, när jag tog över henne också).
Hennes hovar i stort sett normaliserades på ett halvår efter att jag tagit henne.
Hennes förra hovslagare hade sagt att hon hade så dåliga hovar att hon knappt gick att använda...

Så det verkar vara väldigt varierande och det är därför jag funderar på prognosen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ett år är baserat på tiden det normalt tar för hoven att helt växa ut igen. Givetvis under förutsättning att man har en bra hovslagare under den tiden. Annars är ju risken att felaktig verkning/skoning förvärrar problemet och det tar längre tid för läkning.

Min plan (om nu damen behagar bli frisk från nervskadan) är att börja tömköra till våren och sedan skritta igång uppsuttet i juni. Drömma går ju. :p

Ariel är ju röntgad en månad efter fånganfallet, tror att ordinationerna beror lite på när de röntgats, hur kraftigt fånganfallet var etc. sedan så det är klart det blir olika beroende på vilken veterinär det är också. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Har följt din blogg lite från och till under flera år (jag är också distansintresserad, därav "stalkningen"), och tycker det är så trist att Ariel drabbats av fång. Å andra sidan verkar du ju fantastiskt noggrann och engagerad i dina hästar, så det finns väl alla möjligheter att hon blir fullt återställd. Och så kanske jag slarvläst, men var det inte så att du lånade ut Hampus till din equiterapeut? Det låter ju som en superbra person att låna ut sin häst till rent allmänt, hen bör ju ha koll på hästars välbefinnande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Och på tal om fång sitter jag och är lite nervös över regnet som enl. uppgift snart kommer att vräka ner över Stockholm (jag är själv i Norrland för tillfället). Jag som varit så nöjd med torkan (ego, jag vet) eftersom den inneburit att min häst kunnat gå i stora beteshagen med resten av flocken utan att jag behövt vara överdrivet orolig. Nu är han såvitt jag vet inte i någon speciell riskgrupp, utöver det att han är fjordhäst - men jag vill ändå inte utsätta honom för överdrivet mycket nytt grönt gräs.

Stallägaren tycker att jag sjåpar mig och det kanske jag gör, men jag har varit så nöjd med den här sommaren hittills ur betessynpunkt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Haha, vad roligt med någon som faktiskt läser bloggen. :p Tack för de snälla orden, det värmer! :)

Jo, jag hoppas verkligen att Ariel blir bra igen. Mycket riktigt är det min fysio som har hand om Hampus nu, sjukt lyxigt med en genommasserad häst nästan varje dag. ;)

Jag håller en tumme att regnet inte framkallar någonting mer än glada hästar, för visst blir man lite nojjig. :crazy:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu har jag fnissat åt den här bilden hela dan, så jag lägger in den här också. Min pålle ser så galet liten ut!

 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
REd Lester och Ärlig igår, var egentligen inte nöjd med någon av dem men var ganska seg själv också efter att ha jobbat lång dag i onsdags (började kl åtta på morgonen, höll på med full aktivitet till 21 på kvällen och därefter hade jag en dryg halvtimmes färdtid hem) så man kan väl inte bara skylla på hästarna.
Hoppade lite med Ärlig, har just nu två hinder uppställda i paddocken varav ett är 50 och det andra 60cm. Lagom för både Ärlig och mig, som ingen av oss är van vid hoppning. Dessutom använder jag en dressyrsadel med långa läder så några större hopp-äventyr ska vi inte ge oss in på. Tänkte testa Yngve på 50 också någon dag till veckan.

Har hämtat hem Myran, som är snäll och söt men väldigt liten. Mätte henne till 133cm, inte så kul eftersom jag är 170 cm lång. Hon kommer väl antagligen att växa lite till, eftersom hon bara är tre år så jag väntar väl och ser hur det blir med storleken.
Satte på henne träns, vilket hon kanske inte var helt förtjust i utan tuggade och grejade med bettet, och sadel som hon inte brydde sig ett dugg om. Hon var heller inte bekymrad när jag klättrade upp (hade henne uppbunden i stallgången: uppenbarligen inte utomhus och lös när hon hade bett i munnen för första gången).
Hon ska börja tömköras lite när hon har vant sig vid bettet, så får vi se när jag börjar rida lite på henne.

Får hem två unghästar till i höst som nog kan påbörjas: en fyraårig islandsvalack och en treårig arabvalack. Araben har visst växt till sig rätt ordentligt nu på sitt sommarbete några mil hemifrån så det kan bli aktuellt med honom. Han var ganska liten när han hämtades till betet, ca 143 cm, men som sagt har han tydligen vuxit till.
Islänningen är ju fyra år så det är OK att börja lite försiktigt med honom tycker jag, oavsett storlek.

Betesägarna hämtade mina hästar hos mig, eftersom de i stället lämnade en kbl-travare för inridning. Annars inser jag att det låter lite konstigt att mina hästar ska på bete och någon annan hämtar dem dit.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Den här helgen har varit lite trög vad gäller ridning. Igår öppnade sig himlen i dunder, blixtar och ösregn. Visserligen på kvällen, så jag hade hunnit med några ridturer, som var bra. Jenta som vanligt jätteduktig, jobbar en del övningar som ingår först i MSV C dressyr. Hon har så lätt för sig!

Idag hade jag besök från Göteborgstrakten vilket effektivt hindrade den mesta ridningen. Men det var kul att träffa min barndomskompis som kom på besök.

När kompisen åkt, satte jag på Myran hennes nya träns, ställde in storleken, och satte på henne en bröstsele som också gick att få att passa. Så en promenad ner till paddocken och övertygade Myran om det förträffliga i att gå på volt på lina (fäst i grimman som hon också hade på sig).
Lyckades få henne att förstå aningen tömkörning.
Traskade hem igen och lyckades rygga in henne mellan skaklarna på rockarden, lyfte skaklarna och puttade på hästens mage. Till sist gick vi några steg på det sättet. Jag höll i rockardens ena skakel medan den andra vilade löst i skakelremmen på selen, och Myran gick snällt där hon skulle. Ingen rädsla för skaklar eller rockard där, inte.
Det verkar som om hon tänker samarbeta i att bli inkörd vilket är bra med tanke på hennes storlek.
Jag kanske "blir tvungen" att köpa en riktig vagn så småningom?:nailbiting:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Igår var jag och red Hampus en liten stund. Så underbart att få sitta i sadeln igen. :love:

Diskuterade lite träningsfunderingar med S, hon var övertygad om att så pass varmt väder som vi har nu, är det allra bästa träningsvädret för Hampus. Kanske behöver jag vara noggrannare med att ha täcke på honom vintertid ändå. Inte för att han fryser, utan för att det tar kortare tid för hans muskler att bli varma då...

Hampus var överlycklig över att bli riden, han var pigg, pigg, pigg vilket han oftast inte brukar vara. Extra roligt var det när vi galopperade på gräsvägen längs med den stora hage han går i, så hans hagkompis Gina kunde rejsa med. Väldigt uppskattat av bägge hästarna. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kul att vara ute och rida!

Myran verkar ju vara en orädd fröken som ser ut att ta utrustning och rockard med ro så det blir projekt "inkörning" nu.
Jag kan inte köra - mer än att jag kan åka rockard efter häst som helst går dit jag tänker.

Min mentala plan just nu är att förstås tömköra, och då introducera pisk som styrmedel tillsammans med tömmarna. Och så introducera i rockardens och skaklarnas mysterium.

I närheten finns Karin Söderqvist, som är en framgångsrik kusk, som jag förstås kan boka lektioner hos.

Men vad tycker ni att jag behöver? Eftersom Myran är liten till växten verkar det som om jag får börja köra om jag vill ha kvar henne.

Jag har en relativt enkel bröstsele som passar henne och den tillsammans med en baksele får väl duga till att börja med, liksom den enkla rockarden.

Min tanke är väl att, om körning är kul, skaffa en fyrhjulsvagn (fy sjutton för att försöka få med mig både häst och vagn). Är det då smartast att skaffa maratonvagn, eller vad??

Om man tänker brukskörning, som verkligen inte såg enkelt ut på fjordSM. Får man använda maratonvagn där????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp