Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Mina hästar tränas ungefär tre pass per vecka och dräller i övrigt i hagen. De verkar må ganska bra, och träningen går för det mesta trevligt till.

Igår till exempel jobbade Jenta i värmen i paddocken i 20 minuter, då koncentrerad träning och svåra övningar för en fyraåring.
Tränade lite på ryggning i L, sidepass.
Mycket jobb med övergångar, försöka hålla formen stadig (väldigt lyckat och enkelt i skritt och trav, lite svårare i galopp men det är OK utifrån ålder).
Träning på övergångar från skritt till galopp vilket är en barnlek för min fina Jenta, som också lätt som en plätt skänkelvek i trav.
Dessutom lyckades hon "sätta" ett galoppombyte för första gången, och jag var förstås jätteglad.
Den lilla fröken är en av mina absolut bästa hästar och jag bara hoppas att hon fortsätter ha lika lätt för sig och vara lika samarbetsvillig!!!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min valack klarar att vila ganska bra. Han blir mentalt understimulerad, förstås, vilket märks när man tränar igen. Han behöver varierad träning för att tycka att det är kul. Men han blir inte svår för andra (t.ex. stallägaren) att hantera eller så. Däremot blir han lätt tjock, och därför bör han inte vila för mycket. Han mår bäst, fysiskt och psykiskt, av att träna regelbundet. Jag försöker träna runt 5-6ggr/veckan, varierat. Sen är det ju så att om man vill att hästen ska prestera på en viss nivå på träning, så måste man se till att den har förutsättningarna (kondition, form, lösgjordhet, etc) för att göra det man ber om. Nu efter en vinter i princip utan dressyrträning, får jag i mångt och mycket börja om med träningen, vilket jag personligen tycker känns lite trist. Så därför föredrar jag att hålla igång.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag är tillbaka där jag hör hemma, på fjordhästryggen! Har blivit medryttare på några underbara fjordingar :)

blogger-image-2073213532.jpg

Vad kul, välkommen tillbaka :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Man kanske skulle slänga ut frågan i den här tråden...

Jag är en riktig fjordingfantast, och trots att jag i mitt hästliv mest sysslat med andra raser så har jag innerst inne alltid velat äga en guling.

Jag är en "feg" hobbyryttare som inte ser ridningen som det viktigaste. Jag kanske vill träna lite om jag har en häst jag känner mig trygg med, annars mest rida/promenera ute i skog och mark. Allt på ganska "låg" nivå.

En stallkompis sa en gång att det vore som "att köpa en bordercollie fast man inte tänker valla med den" om man skaffar sig en fjording man inte tänker arbeta med, tex köra och dra tungt med (eller rida "hårt"). Ligger det nåt i det påståendet?
Eller finns den där lugna trygga myshästen jag ser framför mig, som inte blir tokig av att inte gå så hårt...

Hoppas ni förstår frågeställningen på ett ungefär, tacksam för tankar på det :)


Tycker inte jag iaf, antar att hon tror att man måste köra timmer 7 dagar i veckan med den bara för att det är en fjording :confused: !!??
Fjordingar är som andra raser en del behöver jobbas mera med och en del är nöjda med att ta det lite lugnare.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag upplever det som olika beroende på hur hästen är mentalt, inte så mycket vilken ras den är. Min första häst Habina kunde vila en hel vecka och ändå vara trevlig och mjuk när man red igen. Hampus kan absolut vila en del, men tycker det är tråkigt om det inte händer någonting. På honom är det bättre att skritta ut 10 min barbacka än att inte rida alls. Ariel kräver en del jobb (framförallt med galoppen) för att hålla sig i form, men hon fungerar bäst med intensiva pass varannan dag och hagvila varannan dag.

Bör kanske tillägga att både Hampus och Ariel går på lösdrift och rör sig en del även när jag inte rider. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Som dom andra i tråden har skrivit så handlar det mycket om individen.
Min fjording som jag har nu står gärna i hagen och går bara något enstaka pass i veckan, bara man borstar och klappar lite på honom ^^
Han funkar dessutom precis lika bra nu när han går fem dagar i veckan.

En fråga till er här i tråden!
Har ni några bra tips när det kommer till stubbmansklippning?
Jag har klippt fjordmanar i många år men jag får ta mej tusan aldrig riktigt till det.
antingen så blir inte bågen bra, det blir fruktansvärt ojämt eller liknande.

Någon som har tips? :)

Något fel måste jag ju uppenbarligen göra xD
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Idag har vi skuttat! Stallägaren har ställt upp en liten bana i vinterhagen, så det gäller att passa på. Vi höll oss till små kryss, några travbommar och ett hinder på hela 40cm (eller så) :angel: Riktigt varmt idag, och Kastor blev genomsvettig. Lite trög var han allt, men som sagt - värmen.. Och vi behöver verkligen komma igång och jobba på den där högergaloppen igen. Men kul var det! Efteråt skrittade vi ut en liten sväng i skogen (som myggorna för övrigt börjat invadera..:mad:) och sedan fick Kastor en rejäl dusch. Knasbollen stoppade in hela skallen under strålen och flemade nöjt. Plutten!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*
Är så himla glad att snön och vintern är borta.
Har nu satt igång 4 åringen igen som stått några månader och hon rids nu 3 till 4 dagar i veckan.
Blir mest i skogen men nu har vi börjat utbildningen lite mera så paddocken besöks 1 eller 2 dagar i veckan, tyvärr så har vi fått börja om lite från där vi var i vintras.
Men det gör inte så mycket vi har inte bråttom.



 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Två fjordingridpass igår eftermiddag. Ärlig lite oengagerad men jobbade ändå på bra.
Hans "lägstanivå" börjar bli vettig nu, kan slå upp huvudet i galoppen när han bromsar för mycket mentalt och likadant i övergången in i skänkelvikning, men i övrigt trevlig och flyttbar och reglerbar på de flesta sätt.
Enorm skillnad jämfört med för ett år sedan. Alltid roligt med utveckling!
Vore kul att ha med Ärlig på dressyrtävling, för han är jättefin när han har en bra dag. Hans travökningar är riktigt vassa.
Det är bara det att han kan ha riktiga katastrofdagar också, så jag vill att lägstanivån ska ligga på ungefär MSV för att kunna tävla LA och då får jag jobba vidare ett tag till. Men det kommer, det kommer och jag är nöjd. Ärlig är ju ändå inte mer än sju år, så det är klart godkänt där han är.

Lester söt och go men går emot lite och utnyttjar då främre delen av halsen och får fel vinkel på ganaschen i vänster varv. Dessutom kan han välja att hänga upp sig på bettet när jag begär lite för svåra övningar. Jaja, på något sätt ska de försvara sig.
Så jobbet är mest lösgörande i trav, och samlande i skritt. Galoppen är just nu enklast att jobba via fattningar och sedan försöka få honom att böja sig rätt i kroppen några varv på volt och sedan börja om. Eller strunta i mer galopp och jobba i skritt och trav i stället.
Han har blivit mycket duktigare på hur han ska placera kroppen i bakdelsvändningar, och något som kommer att bli skrittpiruetter när jag centrerar övningen lite mer. Fin liten kille!

Jenta fick stå över igår trots att planen från början var att rida henne, och får ett pass i eftermiddag i stället. Hon är anmäld till en träningstävling i western på söndag, ska bli kul att se hur hon reagerar i en livlig miljö. Antagligen kommer hon att bli ganska ofokuserad men det får ju vara OK.
9 juni ska hon debutera i "riktig" tävling, det blir spännande! Jag är kaxig och har anmält henne till C-nivå (fast det beror mest på att det är B- och C-nivå den dagen och jag ids inte åka två dagar och jag ska rida kbl-travaren på B-nivå) så vi får verkligen se hur det går.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor och jag hoppade igår igen. Kastor krävde en hel del drivning och drog mycket mot stallet (där hans käresta stod), men med lite hjälp från stallägaren tände han till mer. Han tycker ju att det är roligt att hoppa, men är samtidigt lite bekväm :p I eftermiddag blir det en barbackatur, eller skritt-tur!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Var iväg på Jentas första utflykt härifrån sedan jag köpte henne som ettåring (räknar inte de snabba turochreturerna till djursjukhuset för vaccination; hon var inte ens ur transporten förrän vi var hemma igen).
Träningstävling i western.
Lilla madam fick starta fyra grenar och skötte sig huvudsakligen bra. Lite tittig på publiken, jobbigt med högtalarna vilket var helt OK.
I en gren var hon rena katastrofen och bara tittade efter kompisen Lukas som också var med. Skrek efter honom (fast det gjorde hon i och för sig hela dagen), skulle bara till honom och var knappt styrbar. Jaja, hon kommer att lära sig.
Reiningen tycker jag att hon gjorde väldigt bra. Bocksprånget kunde jag ha varit utan, men i övrigt var hon väldigt lydig. Visst var det mycket som inte var "tävlingsmässigt" men hästen kunde ju inte veta, utan att jag talade om det för henne, att det var meningen att man ska galoppera fort på den stora volten och långsamt på den lilla. Hon galopperade långsamt hela tiden men jag valde att rida helt på kontroll och det var tillräckligt mycket tänjning av gränser att bara vara med.
Fin liten grålla!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Igår tränade Lester och jag.
Han har varit lite kärv i munnen ett tag, och skjutit ut främre delen av halsen på vänster sida och på det sättet gått emot.
Igår var han som smör. Mjuk och eftergivlig. Trevlig. Lagom bra form, tappade visserligen formen lite när jag red tiometersvolterna i galopp men jag är ändå nöjd. Tycker han ska tvära lite mer i skänkelvikningen, men det kommer.
Vill få lite bättre kontroll på nertagningen från steglängdsökning i galopp till kortare galopp men det kommer också att bli bättre med mer träning.

Märkligt nog är det väl så: allt blir lite bättre med mer träning.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag upplever det som olika beroende på hur hästen är mentalt, inte så mycket vilken ras den är. Min första häst Habina kunde vila en hel vecka och ändå vara trevlig och mjuk när man red igen. Hampus kan absolut vila en del, men tycker det är tråkigt om det inte händer någonting. På honom är det bättre att skritta ut 10 min barbacka än att inte rida alls. Ariel kräver en del jobb (framförallt med galoppen) för att hålla sig i form, men hon fungerar bäst med intensiva pass varannan dag och hagvila varannan dag.

Bör kanske tillägga att både Hampus och Ariel går på lösdrift och rör sig en del även när jag inte rider. :)

Samma här, olika på olika individer. :)
Aslan kan ju gå och skrota utan att hitta på hyss, men han får en annan lyster och livsglöd på nått vis, ju mer stimulans och jobb han får.
Hans mamma gjorde det nog lite vilket som, vete katten om det nog inte var bäst att vara mamma enligt henne.

Tidigare hästar har också varierat en del, sambons första sto kunde om hon stått ett tag, roa sig och verka halvdöd och sjuk första turen, bara för att flyga runt och bralla när hon blev utsläppt i hagen efteråt och sen var hon pigg som sjutton igen. :)

Men jag tror ju att min nuvarnade herre skulle älska att få vara ute och tävla mer och få dra hem ved och få köra gräsklippare och och får ta jobb hos Sidbäck kanske, när o bra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Som dom andra i tråden har skrivit så handlar det mycket om individen.
Min fjording som jag har nu står gärna i hagen och går bara något enstaka pass i veckan, bara man borstar och klappar lite på honom ^^
Han funkar dessutom precis lika bra nu när han går fem dagar i veckan.

En fråga till er här i tråden!
Har ni några bra tips när det kommer till stubbmansklippning?
Jag har klippt fjordmanar i många år men jag får ta mej tusan aldrig riktigt till det.
antingen så blir inte bågen bra, det blir fruktansvärt ojämt eller liknande.

Någon som har tips? :)

Något fel måste jag ju uppenbarligen göra xD

Nä jag är kass, enda perioden det funkade var när vi hade 8 gula i stallet samtidigt och jag höll efter i tid, men nu är jag katastrof och då har jag ju ändå haft i ah sen -92 nu.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag lyckas inte heller särskilt bra med manen.

Tränat Jenta igen idag, helt fantastiskt pass. Lätt, lydig, lyhörd.
Joggat sig igenom lite skänkelvikningar, galopfattningar ur skritt, bra nedtagningar. Tränat lite spinn också eftersom hon är anmäld till reining om en vecka. Vi kommer inte att placera oss på den tävlingen, inte i någon gren, utan hon är enbart anmäld för att åka ut och träna på att försöka koncentrera sig på mig trots omgivningen.
Åker egentligen på tävlingen med kbl-travaren, som är rätt bra, och så får hon hänga på när jag ändå har plats i transporten. Bra mental träning.
Nästa säsong kommer Jenta att vara riktigt bra, tror jag. I år är hon en liten söt och go och snäll snorunge som ska vara med och leka.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Jag har aldrig ridit en fjording, eller ens varit i närheten av en. Jag förstår ju att de alla har olika personlighet och så men i stora drag, hur är en fjording.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Jag har aldrig ridit en fjording, eller ens varit i närheten av en. Jag förstår ju att de alla har olika personlighet och så men i stora drag, hur är en fjording.

Kelig, sällskaplig, arbetsvillig.
Ganska viljestark och behöver, som alla hästar, vara motiverade att vilja samma sak som hanteraren.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Nu är det klart: jag har lyckats få bli med till SM i sommar! Har precis fixat medlemskap i klubb tillhörande SvRF, lagt in beställning på licens och så vidare. Därefter ska jag hinna skicka anmälan i god tid.

Ser fram emot det hela med viss nervositet. Lester är bara sex år, och skulle behöva träna(s) mycket mer men det blir ändå skoj att åka!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad roligt, då ses vi där! :)

*kl*

Hampus fick för första gången en rejäl genomkörare innan fysio var på besök. Tidigare har jag kört honom en halvtimme med vagn, främst trav men även lite galopp, och fysio har tyckt att han varit mjuk och trevlig. Men efter ett rejält dressyrpass med väldigt mycket galopp på volt, var det som en helt annan häst. :o Han var ännu mjukare än tidigare och hon kom ned mycket djupare i muskulaturen.

Så även fast jag tyckt att jag jobbat Hampus tillräckligt, så behöver han ännu mer jobb för att bli mjuk i kroppen. Vi får tänka om lite nu. ;)

Ariel har haft förvärkar och börjar dra sig undan från andra hästar, så jag kommer börja ha koll på henne nattetid från och med imorgon. Tur att jag bara har en vecka kvar till semestern. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp