Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Den här bilden har en historia...

Jag deltog för några år sedan i en clinic i working equitation. Var inte särskilt nöjd med instruktören, som också har uppdrag på Aftonbladet. Under pågående kurs roade sig instruktören med att ta lite kort - för eget bruk.
Efter clinicen dök det upp ett längre inslag i personens blogg på Aftonbladet, där deltagarna visades upp på foton med tillhörande namnuppgifter och lite kommentarer.

Jag tycker väl att personen borde ha frågat redan här, men OK det kunde jag svälja.

Nu, några år senare, köper en bekant den här boken som skrivits om working equitation. Och bilden på Betty och mig finns alltså på omslaget.

Jag blir förstås extra grinig eftersom jag inte gillade personen.
Jag har ridit WE en enda gång, vid den clinicen. Lustigt då att användas som exempelbild.

Jaja, jag har faktiskt skrivit ett ganska beskt mail till författaren i det här läget och efterfrågat svar samt upplyst om min avsikt att kontakta förlaget om jag inte får någon reaktion. Jag får väl ge henne ett par dagar att svara innan jag ringer till förlaget.

Det är inte jättekul att veta att min numera avlivade häst sprids på böcker.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Som sagt; ska bilden publiceras ihop med namn/personuppgifter ska personen på bilden tillfrågas. Jag har t.o.m. för mig att det är lag på det.
Nä, det är baske mig inte ok. Morr. Hoppas att du får någon reaktion från förlaget/författaren
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Precis som lanzo skriver så behöver de inte göra bruksprovet före 4 års ålder. :)

Aha, tack för upplysning!
Då kanske man skulle lägga ner lite jobb på att ställa upp hästen och springa för hand ändå.


Han är inte särskilt grov, lille Yngve (som Skogstomten har sett). Busungen håller på och bråkar hela tiden med de andra och är nog ganska tränad, men jag tycker att han är väldigt lätt i typen.
Fast skenet kan bedra.
Härom veckan var det förskräckligt väder och jag lade på täcken på en del av snorungarna. Yngve som är 140-141 cm i mkh och ser väldigt kort ut i ryggen, drog till min överraskning 125 i täcke (jag var till och med in och köpte ett extra i 115 för att han ser så liten ut).

Jaja, han är fin att se på men jag tror inte att han har så mycket till ras-karaktär eftersom han är lätt i typen.
Får kolla datum och annat praktiskt kring Vetlanda - och kolla stand-in här hemma för de andra femton.

Grannen har köpt en hästlastbil, kanske man kan muta henne att hyra ut den för bra komfort vid åkturen för det är långt till vetlanda.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu är Kastor dyr igen! Red idag ut en av de rundor som inte varit ridbara sedan snön lade sig djup, och han var så lugn och fin. När vi kom upp i skogen sänkte han huvudet och gick och frustade en lång stund - det såg ut som att han försökte kyssa marken :D Jag blev fort trött, men han höll precis det tempo jag bad om, så jag kunde mest bara styra väg och hastighet. :love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min Solero drar oxå 125 i täcke o alla gjordar är för långa, han ligger på 140-141cm i mkh. Åk med Yngve till en utställing i sommar o om han får minst 38 p, då hade jag satsat på vetlanda.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min på 1.40 drar 135 på regntäcken och 145 på flece, men då är hon lite grövre tror jag. Men nu när hon börjar bli smal ser hon riktigt smäcker ut, så vet inte.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi vill se bilder!! :D

Jo. Jag är kass på att ta kort. Inte bara kvalitetsmässigt - där finns det en brist - utan också initiativmässigt.
Får väl se vad jag lyckas med men inser att jag riskerar halshuggning här inne.

Eftersom jag gett upp visningstanken, har jag i stället kommit på att Yngve också ska göras till en trevlig westernhäst/ponny.
Med hans festliga färg vore det lite kul att skoja med kompisarna. Så hans man, som innehåller ganska mjukt tagel, har tillåtits växa och ligger nu som en prydlig välklippt ponnyman (nåja, lite rufsigare är det ju) på halsen.
Vore kul med en vit liten westernponny med blandade färger i manen.

Alltså ingen korrekt fjordfrissa på grabben.

Red honom igen igår, ute längs vägen. Han är pigg och glad, känns överraskande lätt och elastisk i traven (för att vara en liten strunt som inte är riden), och har ganska storstegad galopp. Inga problem med skillnaden mellan höger och vänster.
Blev rädd för en bil, men inte värre än att det var fullt kontrollerbart.
Snart vankas lite paddock - för att träna mer på styrning och precision, inte för att börja jobba en treåring i dressyr.
Pålle tränar ju kroppen med de andra killarna, så styrka finns det ju en hel del.

Lester äckligt bra på ett mycket kort paddock-pass igår. Jobbade bra i skritt, trevligt i trav. Skulle "trampa" lite och växla mellan tramp och skritt, sedan mellan tramp och trav. Tramp till trav är bus-svårt för Lester som inte har förstått att det enbart handlar om att töja på sig med bibehållen travtakt, så han valde tramp till jättesamlad galopp, fick förstås hållas i ett halvt varv innan jag saktade ner till skritt och avslutade passet. Ingen vits att nöta något mer efter en sådan fullträff.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu är jag hemma efter fem dagar i Gbg och Scandinavium. Jag är så inspirerad efter att ha sett massor av bra ridning. :D

Jag har gett upp försöken att få in alla pass jag vill ha under en vecka, så istället har det fått bli rullande schema med två veckor istället.

Vecka 1
M. Powerwalk på asfalt
Ti. Medryttaren rider ut
O. Hoppning
To. Medryttaren rider ut
F. Tömkörning
L. Dressyr
S. Galoppjobb

Vecka 2
M. Medryttaren rider ut
Ti. Klättring
O. Medryttaren rider ut
To. Dressyr ute
F. Löshoppning
L. Körning
S. Bomarbete

Skall köra på med detta schema i en månad framöver, så får vi se vad resultatet blir. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Idag har Kastor dragit däck utan medhjälpare, med loksele och allt. Andra gången för honom, fast förra gången hade vi en medhjälpare som gick och "lekte" med däck och linor medan jag höll koll på tömmarna. Han är så cool vid selning att jag blir imponerad varje gång; som om han aldrig gjort annat än att bli selad. Idag var väl femte gången han fick sele på sig, i sitt liv. Vi började på stallplan, och knallade sedan bort till ridbanan. Det blåste som sjutton, så i början gick jag vid hans huvud, och sedan flyttade jag bak när han kändes stencool. Det gick väldigt bra, men på slutet (när det blåste riktigt mycket, och dessutom började regna) blev det lite för mycket för huvudet och då blev däcket plötsligt lite läskigt att ha efter sig. Men innan dess gick det misstänkt bra, så lite måste han ju få reagera :p .
Selen släpas imorn till skolan. Det är en av två parselar som jag köpte i vintras, och denna ska nu totalrenoveras. Tjoho! :bump: Den är väl egentligen i bruksdugligt skick som det är, förutom att den inte går att få riktigt ren, men vad katten.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Idag har jag pratat med författaren som publicerat bilden på mig och Betty. Hon var så hemskt ledsen över att det blivit fel och hoppades att jag kunde vara lite stolt över att få visas upp. Jo, de känslorna finns ju också förstås.
Det var som jag trodde: hon hade valt bilden på en fjording för att visa att WE kan vara aktuellt för olika hästtyper.

Jaja, ursäkten är godtagen.
Jag gick tillbaka till Aftonbladet och det som skrevs vid tillfället och erkänner att jag faktiskt är smickrad av vad hon skrev där. Bara positiva saker.

Hur det än är, så har jag åtminstone inte fått något negativt om mig från hennes sida utan tvärt om översvallande beröm.

Igår fick Jenta träna sig på att bli riden av "främmande" ryttare och gå i sällskap. Min kompis fick låna Jenta och jag red min andra fyraåring Chili. Det gick lugnt och kontrollerat till men båda tjejerna var pigga och glada och arbetsvilliga.
Perfekta hästar, faktiskt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Eftersom det ska bli 15-20 grader varmt idag är det väl lika bra att ta "kvällspasset" redan nu! Tömkörning idag!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

delvis KL

Å, jag vill också ut och tömköra. Men min bil är på verkstan, vilket i kombination med att jag varit dunderförkyld gör att ponnyn fått vila sedan i onsdags. Jag har fullservice och en duktig stallägare så jag vet ju att han har det bra - men det kliar i hela kroppen av stallsaknad.

Å andra sidan behöver han det nog. Han är ju bara fem och rejält vårrusig just nu. Hästarna har precis fått börja gå ut dygnet runt så det är lika bra att han får ställa om till utelivet i lugn och ro.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu börjar myggen komma, så i skrivande stund beställde jag just ett flug/insektstäcke till Kastor. Igår provred jag nya sadeln (Chezz "Calido SE") - it's a keeper! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej alla fantastiska fjordmänniskor! :)

Jag tänkte fråga er om ni vet någon bra hemsida för att söka efter fjordingar och stamtavlor? :)
Har en uppfödning som har ramlat oss ur händerna som vi inte vet vart hon har tagit vägen.
Eftersom jag av en slump hittade mamman till min nuvarande häst genom denhär tråden så tänkte jag höra om ni visste någon bra hemsida.

Om ni rent av känner till ett fjordsto vid namn Bell e. Taffsnäs Åhle U. Bella så kan ni ju skicka ett privat meddelande till mej :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Någon mer som har en vårtrött häst? Min har ingen kraft i ridningen, men hon verkar inte speciellt ansträngd...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tänkte lägga upp lite nya bilder på min fjordkille nu när jag är igång :)
E. Rimbo 178
U. Paulina 2677
Ue. Tuldre 123











Alla söta ansiktsuttryck från min sida bjuder jag på :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattunge nästa sommar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp