Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Haha, hon hade skrivit så på papperet i alla fall, men jag hoppas det är cm hon menar. :p

Själva sitsen till Hampus sadel är på 17".
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh vad han är fin! Älskar den 5e bilden!

Idag har jag ridit på min häst för första gången ;) han är riden av stallägaren ungefär en gång i veckan sedan februari. Har ine velat sitta upp själv för kag tycker jag är för tung. Men idag tänkte jag att jag skulle provsitta i alla fall. Han stod som ett ljus när jag satt upp från en stol, och sedan skrittade vi ungefär 20 meter i grimma och grimskaft. Men det är vingligt att rida en så liten häst ;) Han är ju fortfarande ganska tunn. Så nu väntar jag bara på att han ska växa på sig lite ;)

Nu är det bara ca 3 veckor kvar till betessläpp. Då ska han få gå och bara ha det gott och jag ska ha hästpaus och fundera på hur jag vill ha det med hästeriet i höst.

Bildbevis
524850_10151351404647343_658045336_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Siffrorna betyder olika saker för olika märken; Stübben mäter i cm men de flesta gör det inte :p Ologiskt som tusan!

*kl*

Nu är snart snön borta! Hoppas att terrängbanan är ridbar snart - beställde just senskydd till klantskallen Kastor. Kom igen nu våren, stanna med oss...!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fler premiärer, ser jag.

Igår red jag Yngve en sväng, han är jätteduktig.
Han är smal och slimmad eftersom han har fullt upp att jaga och bråka med de andra grabbarna, men antagligen ganska muskelstark av samma skälv.
Jag "satt in" honom i vintras under fem dagar, vilket gick bra.
Igår var det dags igen. Borsta, kratsa hovar, sadla och tränsa. Utmaningen var att hitta ett träns som var lagom i storlek, ska testa Isas också och se om det är lite mer lagom eftersom Chilis var för litet och Karls något för stort. Jag är lite för lat för att hålla på och ställa om träns, köper hellre ett extra då och roar mig med smörjning (undrar vilket som egentligen är jobbigast).

Klättra upp på snälla hästen som stod still, rida iväg en liten sväng. Rida i skritt, trav och båda galopperna. Möta en granne som var ute och joggade, riktigt hemskt!
Springa lite till på hemvägen, helt kontrollerat.
Jag tycker inte att det var så vingligt ändå, utan Yngve OK styrbar vad gäller svängar, börjar söka sig ner i form med bettets inverkan (han är tömkörd en del och förstår därför bett och tygeltag så som jag vill).

Hurra!

Lester trevlig på sina träningspass under helgen. Ganska mycket travarbete igår, och så lite, lite galopp. Galoppen börjar släppa även i långsammare hastighet, vilket är kul. Nu orkar han med tiometersvolter utan någon större ansträngning, men jag är inte riktigt nöjd med formen och tygelkontakten.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kände ungefär samma sak när jag läste inlägget (eller båda era inlägg). Vet inte om nån av er har läst min tråd på Hästhantering, men jag flög av min femåriga valack rätt illa för en dryg vecka sedan med brutet nyckelben som resultat. Under de första tre dygnen hade jag rejält ont och kände mig som en riktigt dålig hästägare som köpt en ung fjordvalack och trott att jag ska klara av att uppfostra honom ordentligt. Sedan dess har jag tänkt några varv till och kommit fram till att några skutt i galoppen ute kanske inte är världens undergång (nu har vi lite andra smågrejor att jobba med också, men det känns fullt överkomligt).

Jag håller tummarna för våryra, jobbar på med både hantering och ridning och ser tiden an.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack!

Jag har en Frank Baines dressyrsadel, kommer inte ihåg modell och vidd i huvudet men vet att den är 16,5" iaf :p
Hoppsadeln är en Claridge House som jag fått med från Taffsnäs, den ligger inte helt optimalt men funkar. Vi är ju dressyrryttare så dressyrsadeln används ju betydligt mer ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fler premiärer, ser jag.

Igår red jag Yngve en sväng, han är jätteduktig.
Han är smal och slimmad eftersom han har fullt upp att jaga och bråka med de andra grabbarna, men antagligen ganska muskelstark av samma skälv.
Jag "satt in" honom i vintras under fem dagar, vilket gick bra.
Igår var det dags igen. Borsta, kratsa hovar, sadla och tränsa. Utmaningen var att hitta ett träns som var lagom i storlek, ska testa Isas också och se om det är lite mer lagom eftersom Chilis var för litet och Karls något för stort. Jag är lite för lat för att hålla på och ställa om träns, köper hellre ett extra då och roar mig med smörjning (undrar vilket som egentligen är jobbigast).

Klättra upp på snälla hästen som stod still, rida iväg en liten sväng. Rida i skritt, trav och båda galopperna. Möta en granne som var ute och joggade, riktigt hemskt!
Springa lite till på hemvägen, helt kontrollerat.
Jag tycker inte att det var så vingligt ändå, utan Yngve OK styrbar vad gäller svängar, börjar söka sig ner i form med bettets inverkan (han är tömkörd en del och förstår därför bett och tygeltag så som jag vill).

Hurra!

Lester trevlig på sina träningspass under helgen. Ganska mycket travarbete igår, och så lite, lite galopp. Galoppen börjar släppa även i långsammare hastighet, vilket är kul. Nu orkar han med tiometersvolter utan någon större ansträngning, men jag är inte riktigt nöjd med formen och tygelkontakten.
Kul att det funkade bra med yngve ridning :)
Pappa var rätt lätt och okomplicerad också och första galoppen var förvånansvärt bärig :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag har dragit på mig en vårförkylning, med tillhörande ledsen hals, och är därmed klen i kroppen just nu. Men nu ska vi banne mig igång ordentligt - snön är borta och ridbanan är fixad för sommaren! :banana:

Så denna vecka har vi ägnat oss åt tömkörning i lite raskare tempo. Kastor fick sig ett wake up-call i måndags. Han slet sig och stack tillbaka till stallet, varpå jag hämtade tillbaka honom till ridbanan och spände in honom. När han efter ett par minuter försökte slita sig igen, tog jag i innertömmen. Istället för att stanna, snurrade han in hela kroppen i tömmarna (inte nere runt benen!) så att han inte kunde röra sig ur fläcken och jag kunde inte ge efter i handen. Först blev han sur, men sedan ändrades blicken - "Matte, det..gör ont i munnen! Hur i hela friden gick det till..? Du står ju ända där borta!". Jag gick fram och lindade loss honom, och så fortsatte vi. Han försökte att dra iväg lite på försök ett par gånger till under passet, men lyssnade när jag tog tillbaka honom. Jag tror inte att det någonsin hänt innan, att han upplevt obehag av bettet som konsekvens av att han stuckit iväg. Hade jag fått välja, hade jag inte valt detta sätt, men det kan nog ha varit nyttigt för honom att upptäcka - när överskottsenergin/fjanteriet tagit över på sistone har han gärna valt att sticka iväg i full galopp och slita sig. Igår och idag skötte han sig perfekt för töm, med mycket energi i steget och aktivitet istället för hopp och trams. Så idag belönades han med ett rejält pass i trav och galopp. Det var härligt att se honom galoppera, med ögonen lysande :love: Han försökte komma ifrån att sakta av genom att samla ihop sig i kortkort galopp istället, busen! :p Så glad han var! Svettig, men glad - och klockren i båda varven. (Och detta var också första gången vi jobbade galoppen ordentligt för töm.) Efteråt skrittade vi ut en sväng längs travbanan, och han var så lugn och avslappnad. Imorn ska jag försöka rida ut - hoppas att min kropp orkar med - längs en av de rundor som varit oridbara pga snö/skare i vinter.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Man får göra bruksprovet om man vill som 3-åring, men är frivilligt. Alla hingstar som är 4 år o äldre måste göra bruksprovet. Så det är bara att visa honom till hösten och om han går igenom kan du göra bruksprovet nästa år.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Usch vad ni är dumma;)
jag hade i stort sett bestämt mig för att skippa visning av Yngve just pga bruksprovet och jag kan inte köra in (men Karin F i stall Weja som är medlem i körlandslaget bor bara några km härifrån så jag skulle kunna få god kör-hjälp bara jag ville) men nu får ni mig att fundera igen.
Suck.
Fast frågan är om jag kan ha två hingstar här på min lilla gård. Än så länge inga bekymmer men hingst nummer två, som är avelsgodkänd men måste visas om ett par-tre år för att fortsätta vara godkänd, är rätt ung.

Jaja.

Jag har just fått veta att jag är "utvikt".
Betty och jag figurerar på omslaget till en bok, utan att jag blivit tillfrågad.
Har kontaktat författaren och varit sur, vad hade ni gjort?
Fotot är fint men ändå. Inte är det väl OK att ens "feja" sprids utan att man fått chansen att ha synpunkter?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Lite konstigt att ta en bild på ngn utan att fråga om det är ok. Jag fick se att jag är med på JUF:s informationsblad, där jag kör fjordhästen Icaros, väldigt liten bild, men jag blev lite stolt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Att fota på tävling, uppvisning och liknande utan att fråga tycker jag är ok. Ska man kuta runt till varenda ryttare på en tävling för att fråga, hinner man ju knappt ta en enda bild, om man nu är där för att fota.
Däremot tycker jag inte att det är ok att publicera bilderna hur som helst sedan. Att lägga upp dem på hemsida/blogg eller liknande är förstås ok - som fotograf äger man rättigheterna till sina bilder - men ska personuppgifter publiceras ihop med bilderna är det fråga som gäller. Och definitivt om det på något sätt ska tjänas pengar på bilden; böcker, tidningar etc. Hyfs!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp