Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Okej då minns ja rätt då :). Grattis till en super trevlig häst!
Hon är nog den mest sociala föl jag någonsin träffat. Hon va alltid först fram i hagen och ville gärna kela läänge :)
Hoppas ni kommer trivas tillsammans!

Förresten, gick resan bra? Va ju första gången för henne och det var väl en bra bit ni åkte?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hon var jätteduktig! Stog som ett ljus både då vi åkte och rastade. ca 60 mil fick hon åka för att komma hit. Vi får väl se om hon vill kliva på trailern nästa gång! :D Men då vi köpte Tingla i fjol åkte hon ca 85 mil, dock fördelat på två dagar. Och hon kliver glatt på, har åkt en del med henne sen dess.

Qharma är nog den mesta sociala häst jag mött, både med kompisar och folk. Nu går hon med ett 2-årigt fjordsto som är hennes idol. :D Sen har jag två halvblod oxå. Jag har skrivit en del om Qharma här i min blogg, så där kan du följa henne om du vill:

http://www.moabelin.n.nu/
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Såg dig och Simon tävla i lördags, och det såg så fint ut, så jag öppnar nu fjordhäst-tråden för första gången för att dreggla över fina hästar! :love: Brukar annars mest dreggla i "Spanska hästar"-tråden ...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Börjar sätta igång Jenta nu efter vintervilan. Hon reds sist i oktober, så hon har alltså vilat i stort sett i fem månader. Hon blir fyra år i år så jag tyckte att hon förtjänade en lång vintervila.

Fantastiska lilla grålla.
På med sadel (fast den låg inte riktigt OK, hon är bredare över bogarna än man kan tro, måste välja en annan sadel), på med träns, klättra upp.
Och lilla häst kom ihåg hur man går på tygel, kom ihåg hur man tar rätt galopp, hur man tempoväxlar lite i traven. Kom ihåg att man står stilla på lös tygel om människan stannar en längs vägen (i detta fallet pga livlig lösspringande hund som jagade oss och det var lämpligt att stå och vänta tills hundägaren fått tag i rymlingen).

Jag satt ganska dåligt eftersom jag hade ont i rumpan, så det var inte så lätt för Jenta egentligen. Ridturen blev da 15 minuter lång, lagom som förstatur efter vilan.
Eller ja vila. De springer som galningar i hagen, så kondis har hon väl egentligen hon som alla andra.

Har tänkt mig att antagligen starta Jenta i någon westerntävling under sommaren, så jag måste ju kolla om det är rimligt. Första westerntävlingen jag sett ut är 11 maj, men det är osäkert om Jenta är färdig för start då.. Å andra sidan tänkte jag rida D-nivå, trail, western riding och western horsemanship och på D-nivå är det inga omöjligheter och hon är tillräckligt grundtränad för att ta sig runt sådana banor. Form hit eller dit spelar ingen roll i detta läget med en så ung häst.
Jag åker ändå på tävlingen med Lukas, min kanonfina nordistravare som jag tänkte rida (lite för tidigt/svårt) på B-nivå i år. Så jag kan ju lika gärna ställa två hästar i transporten när jag ändå ska åka, under förutsättning att min hårt prövade groom kan hänga med.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Va bra att resan gick bra :)

Ja visst är hon! Hon skulle nog passa som en barn ponny. Hon är ju super snäll och älskar att vara med och så mysa såklart ;). En riktigt trevlig liten häst är hon.
Har kollat lite i din blogg. Ska följa henne i den. Ska bli spännande vad de blir av henne! Tyckte de är super kul att hon hitta en kompis direkt :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Har jag någonsin berättat för er att ag har världens bäst häst? Lilla fina Ala löshoppade för andra gången idag så Cissi blev helt imponerad. Lilla hjärtat, vilken häst jag har!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Har jag någonsin berättat för er att ag har världens bäst häst? Lilla fina Ala löshoppade för andra gången idag så Cissi blev helt imponerad. Lilla hjärtat, vilken häst jag har!

Nej, aldrig:D

Det märkliga är att det verkar finnas så många världens bästa häst. Jag har sexton stycken...

Lester har börjat "fatta galoppen" på riktigt nu med att bära sig bättre och orka galoppera långsammare. Hurra!
Eller, stackaren.
För nu när han börjar bära sig på riktigt, närmar sig bytena med stormsteg och jag är inte säker på att han är imponerad av att få jobba ännu svårare.

Jenta ska väl ridas igen i morgon - egentligen vill jag idag men det är ju Påskafton och det betyder middag hos mina bästa vänner vid fyra, halvfemtiden på eftermiddagen och det i sin tur innebär färre ridturer än en hel lång ledig dag. Så jag får välja ut vem som ska jobba och vem som ska vila. Har inte tänkt klart, men det blir antagligen ingen unghäst riden, och Erik som behöver verkas får vänta tills imorgon eller på måndag (tur att en dag hit eller dit inte spelar någon roll).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

På min fjordfront händer det inte så mycket heller. Hampus jobbar på i dressyren, vi har hittat en riktigt bra övning för hans inner bakben. Han får helt enkelt göra en framdelsvändning som direkt följs av ryggning. :)

Vi har varit iväg till en grustäkt och klättrat också, men jag längtar tills snön är borta så vi kan börja åka till roliga ställen och faktiskt se marken framför oss. :p

Sedan väntar jag på hans hoppsadel och den (snart) stundande hoppträningen. :bump:

Ariel äter och blir större, hon är alldeles för trött för att ridas... Rikardo lever om där inne, även om det fortfarande mest är mjuka buffar som man får. Val av hingst för i år är också redan klart, om Ariel inte fölar för sent eller får en svår förlossning så åker hon till Finslands Ringo. :love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ljossa cyklade jag med när hon hade Ljass i magen. :) Såg nog lite udda ut, hon travade på bredvid på hängande snöre, nöjd och frustande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Roligt! :D Ariel är inte i form för någon motion, mer än det hon rör sig i hagen. Min plan var ju att hålla igång henne tills skorna måste tas av (vi har bara grusvägar och hon är lite öm barfota), men den planen fick jag skrota ganska snabbt. Hon har verkligen fullt upp med att vara dräktig. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi körde bde Dimma Lärka och Misty som dräktiga ;)
Eller ja Lärka körde vi in den vintern hon var dräktig med Aslan.
Jag var lite mesig på slutet men hon var skitdryg och rastlös så vi harvade lite lätt och då vart hon mycket nöjd. :rofl:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Minns inte om jag körde henne som dräktig, men vet som sagt att vi cyklade. Minns däremot att jag körde henne ganska snabbt efteråt, men ungen intill.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Minns inte om jag körde henne som dräktig, men vet som sagt att vi cyklade. Minns däremot att jag körde henne ganska snabbt efteråt, men ungen intill.

Ja, det brukar ju gå bra att sätta igång stoet ganska snart efter fölning - bara fölis får vara med och ha tillgång till juvret.

Har idag ridit Jenta, och den sadel jag valde idag ligger bra. Tur det, eftersom jag tänkt mig att Jenta ska få hänga med på westerntävlingar när jag ändå åker med Lukas.

Fantastisk liten tjej. Vilat i flera månader, och kommer ihåg det mesta av vad vi gjorde i höstas (räknar knappt ridturen förra helgen eftersom sadeln inte låg något vidare och jag satt ännu sämre pga ont i rumpan). Galoppfattnign ur skritt? Inga problem. Rätt galopp? Ja, självklart.
Gå i form i skritt och trav? Ja, det kan vi väl göra en stund. Gå i öppna? Absolut. Lite sluta? Jo, men kanske det var lite krångligt ändå.

Underbar tjej!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Lester hade kanske inte sin allra mest känsliga dag i munnen i dag, men han har åtminstone tränat piaff och kort galopp. Alltid något.

Jenta lika fantastisk idag, galoppfattningarna ur skritt är suveräna. Dessutom testade hon idag att galoppera i form vilket var trevligt.
Hennes egna initiativ till galoppombyte kanske inte var det bekvämaste jag ridit (tog i som sjutton, sköt rygg och bytte elegant och med mycket luft under magen...) men OK, jag ska väl inte klaga. Är dock osäker på om det var meningen att byta galopp eller att busa.
Passet avslutades med lite pedikyr - nyverkad och fin om naglarna - och lite tillsnyggning av snaggen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL
Nu har våren äntligen kommit till Närke och vår ridbana har nästan tinat fram och går snart att använda. Ska bli spännande att testa min kille på banan. Jag har ridit honom i skogen en tre ggr i veckan någon månad nu och han sköter sig kanon:) vilken kille jag har fått tag på.

Tristast just nu är vår tråkiga vinterhage hur mycket bajs kan fyra ponnyer generera på en vintersäsong:mad:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hoppas paddocken snart tinnar.:) Det har våran gjort och den är perfekt. :D Så på tisdag smäller det, årets första dressyrträning.:D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu har största delen av min paddock blivit snöfri men det ligger fortfarande lite vatten. Tjälen har inte gått ur än så det sjunker inte undan. Ser fram emot att börja träna på ridbana igen, för att bli lite mer seriös i träningen.

Tänker anmäla Jenta till hennes första tävling i början av maj, det blir tre eller fyra grenar på en westerntävling. Tror att jag ska testa C-nivå i trail, vilket är ganska modigt men jag tror att hon fixar det. Vilken fantastisk liten häst jag har!

Red henne igår igen. Helt stabil i formen i skritt och trav, och galoppfattningarna är klockrena. Testade för skojs skull hur fort hon kan byta galopp (bad alltså inte om byten i språnget för det kan hon självklart inte) och det krävdes ett travsteg. Red i höger galopp, tydlig halvhalt för nersaktning, ett travsteg och så ny fattning i vänster galopp. Fantastiskt.
Och galoppfattningarna ur skritt och ryggning är suveräna där hon verkligen sätter under sig bakbenen, och liksom lyfter framdelen uppåt i fattningen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi kanske har tur. Våran paddock ligger öppet, på en höjd och har skottats i vinter.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Idag var en nervös dag...

Först var jag ensam ute och körde Hampus för första gången. Det gick superbra, så nu börjar det verkligen lossna med körningen. :)

Sedan kom fysioterapeuten och kände igenom honom. Hon har inte sett honom på tre månader och jag var så orolig att det skulle vara något fel på honom. :o

Men han var mjuk och fin i hela kroppen, hon var så nöjd med de muskler han byggt på (framförallt rygg och mage) och hon tyckte han var fin i hullet. :love: Nu skall vi bara fortsätta som vi gjort hittills, mina träningsidéer är helt rätt, vilket känns skönt att få bekräftat.

Sedan fick Hampus en helkroppsmassage, han stod och njöt hela tiden. S är nog hans favorit just nu. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp