Sv: Den nya Fjordhästtråden!
KL.
Börjar sätta igång Jenta nu efter vintervilan. Hon reds sist i oktober, så hon har alltså vilat i stort sett i fem månader. Hon blir fyra år i år så jag tyckte att hon förtjänade en lång vintervila.
Fantastiska lilla grålla.
På med sadel (fast den låg inte riktigt OK, hon är bredare över bogarna än man kan tro, måste välja en annan sadel), på med träns, klättra upp.
Och lilla häst kom ihåg hur man går på tygel, kom ihåg hur man tar rätt galopp, hur man tempoväxlar lite i traven. Kom ihåg att man står stilla på lös tygel om människan stannar en längs vägen (i detta fallet pga livlig lösspringande hund som jagade oss och det var lämpligt att stå och vänta tills hundägaren fått tag i rymlingen).
Jag satt ganska dåligt eftersom jag hade ont i rumpan, så det var inte så lätt för Jenta egentligen. Ridturen blev da 15 minuter lång, lagom som förstatur efter vilan.
Eller ja vila. De springer som galningar i hagen, så kondis har hon väl egentligen hon som alla andra.
Har tänkt mig att antagligen starta Jenta i någon westerntävling under sommaren, så jag måste ju kolla om det är rimligt. Första westerntävlingen jag sett ut är 11 maj, men det är osäkert om Jenta är färdig för start då.. Å andra sidan tänkte jag rida D-nivå, trail, western riding och western horsemanship och på D-nivå är det inga omöjligheter och hon är tillräckligt grundtränad för att ta sig runt sådana banor. Form hit eller dit spelar ingen roll i detta läget med en så ung häst.
Jag åker ändå på tävlingen med Lukas, min kanonfina nordistravare som jag tänkte rida (lite för tidigt/svårt) på B-nivå i år. Så jag kan ju lika gärna ställa två hästar i transporten när jag ändå ska åka, under förutsättning att min hårt prövade groom kan hänga med.