Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det blir inga distanstävlingar för Hampus heller. :o Har insett att jag inte ens tycker om att rida distansritter, jag vill ju softa runt i lugnt tempo och njuta av naturen...

Men om du vill rida en sväng i Hågadalen eller Fjällnora (som miljöträning/lastningsträning) är det bara att hojta. Vi är några stycken som brukar ge oss iväg på äventyr ibland och vi anpassar oss alltid efter den minst tränade hästen. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

HOJT! Fast vi väntar till lite varmare väder än såhär, va? :D
Skämt åsido, det låter väldigt trevligt och perfekt för oss. Det blir sånt jag satsar på i år - insåg nämligen just att utbildningen blir attans mycket dyrare än planerat resten av denna termin ( = pengar till att tävla? Nooo way!). Vi behöver träna på att åka och på tillfälliga miljöombyten, och på att rida med främmande hästar etc etc etc! :laugh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi tänkte åka till Fjällnora och rida 2-milsslingan där någon gång efter att broddarna åkt av, så man kan trava på asfalt med gott samvete om man vill. :laugh: Det är Hampus och hans polare Weber, som är haflinger.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det låter toppen! :bump:


*halvt kl

Men vafalls?! Jag har gått runt och inbillat mig att våren är på väg, efter att solen strålat i över en vecka i sträck, men icke! Nu på senare eftermiddagen rasade det ner flera cm nysnö, och kraftigt snöfall också. Meh. :mad: Jaja, det är ju bara mars än så länge.. Kastor får dock vila idag, för jag vågar mig inte ut på riksvägen med all tungtrafik med trolig halka och ingen sikt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tycker aldrig jag har blivit nerdömd för att jag rider fjording. Det här är mitt och Simons tredje tävlingsår och under den här tiden tycker jag att jag har blivit "nerdömd" två gånger, men vill inte säga att det var för att jag rider fjording utan mer att domarna då hade ekipage som de favoriserade som fick skyhöga poäng och resten fick låga, alltså fler än jag under dessa två starter som tyckte de blev nerdömda.
De flesta jag träffar tycker det är roligt och att Simon är söt :p Så jag tycker jag får mest positiv respons :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Men vafalls?! Jag har gått runt och inbillat mig att våren är på väg, efter att solen strålat i över en vecka i sträck, men icke! Nu på senare eftermiddagen rasade det ner flera cm nysnö, och kraftigt snöfall också. Meh. :mad: Jaja, det är ju bara mars än så länge.. Kastor får dock vila idag, för jag vågar mig inte ut på riksvägen med all tungtrafik med trolig halka och ingen sikt.

Eller hur.
Här har det varit minus femton i ett par dagar, och nu mildare men med fem cm nysnö. Vackert, för allt i världen, men det hade varit ännu vackrare med fem-sex plusgrader och sol.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fjordhästföreningens hemsida har jag besökt många gånger och förälskat mig i alla vackra fjordingar. Jag tror också att jag har höjt besöksstatistiken rejält för några av uppfödarna. :D

Nu får ni hålla tummarna för mig. På fredag kväll kanske vi har vår första guling i stallet...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hoppas du hittar din guling! Jag håller tummarna. :laugh:

*kl*

Ariel i söndags, minst tre månader kvar till fölning. :o

130310_010_513c9ecbe087c34be2f276d4.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Djupt besviken. Hittade en gammal (1800-talet) damsadel av fint, engelskt märke som dessutom skulle passa Kastor i vidd. Det finns i princip inte sådana till salu i Sverige. Men jag kan inte köpa den, inte nu. Damn it :cry: . Efter studierna, då nedrans blir det till att fara till England på jakt..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL-
Den här helgen har Lester varit ännu mer underbar än vanligt. Han har hittat lite mer bärighet i galoppen vilket förstås är glädjande. Det är förstås en bra bit kvar dit jag vill, men varje tydlig framgång är rolig.
Sötnosen.

Yngve har varit ett hår av hin - inte mot mig, det skulle han aldrig våga - mot några av de andra killarna.

Jag har undrat hur jag bär mig åt för att ha smala hästar. Knasbollarna får så mycket hö de vill ha, och dessutom havre.
Den här helgen har jag sett hur det går till.
Tio pojkar som galopperar omkring, bockar, sparkar bakut, studsar, stegrar och jagar varandra i full fart över hela hagen är förklaringen till att ingen blir tjock trots fodret.
Helt underbart att titta på.
Och igen: alla hästar kan göra galoppombyten. Knepet är bara att få dem att göra det med ryttare på...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Nu har jag haft min guling i snart en vecka och börjar undra vad det är för häst jag har fått med mig hem ;). Första ridturen försökte hon flera gånger med att dra ner huvudet och sedan försöka sticka, sedan ett försök till vändning och full galopp hemåt. Andra ridturen blev hon väldigt bakåttänkande efter möte med annan häst så när jag då försökte få henne att trava lite fick jag en liten bockning. Tredje ridturen idag fick jag två bakutsparkar när damen tyckte att jag valde fel väg och sedan skulle hon inte skritta. Enligt säljaren skulle hon vara så snäll så, jo tjena. Sanningen är nog att förra ägaren har blivit rädd för henne och låtit henne slippa undan. För bara jag går på lite så ger hon sig på en gång. I stallet däremot är hon en ängel.
Men jag tror och hoppas att det blir bättre bara hon blir riden lite mer. Tydligen har hon stått i 6 månader så nu är det skritt i några veckor som gäller. Jag som vill ut och testa galoppera.
För er som är intresserade av stam så heter hon Hanny, född 2001, efter Sindarve Tulling och undan Sindarve Gilla. Jag ska försöka ta med kameran och ta lite bilder på henne.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl

Idag har min lille fått sig en tur :) pigg och glad som vanligt! Jag fick leda honom vissa bitar, för tjejen som sitter på orkade inte hålla honom i skritt. Han har växt på sig över vintern och hon är nog lite för liten för honom. Hon åkte på honom i höstas, men nu i vår är det mest hennes mamma som ridit och så får vi nog fortsätta om jag inte ska behöva leda ekipaget ;)

487753_10151309317757343_1316873443_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Ujuj, väldigt sporadiska inlägg för min del. Är inne och läser nästan varje dag men vill ju gärna bifoga bilder och då blir det genast meckigt... Nåväl. Vi tuffar på i Nordtyskland, Alva och jag. Vinterpälsen håller på att lossna, hittar i vanlig ordning vita hår i plånboken, i öronen, i maten...

Har så smått (med betoning på smått) börjat fnula på hingst som skulle passa fröken, inte i år men nästa typ. Uppfödaren har lovat att hjälpa till att kika men om någon annan är intresserad av utbudet kommer här en länk till Tyska Fjordhästföreningens hemsida: http://www.igfjordpferd.de/ Klicka på Hengste/Stallions och därefter Nord, i menyn.

Här är ett par bilder från idag. Alva blev vaccinerad igår och får visst inte svettas på ett par dagar enligt vet. Så vi gick en sväng.

Alvamars13.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har tävlat Fjordhäst i ganska många år i LC-LA. Kan inte påstå att jag blivit neddömd nån gång. Däremot får jag ofta väldigt mkt positiv feedback inte minst från publik och en del medtävlanden.

Tävlar just nu Lucidor född 2007 i LB-LA. Han har hävdat sig väldigt väl bland storhästarna. I fjol då han reds bara i LB var han placerad i alla starter utom en.

644402_10151457943707074_1714728657_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*Väldigt fin fläta i luggen!
fin häst i övrigt också.

Nej, jag hoppas att de flesta domare inte dömer ned pga rasen.
Sedan är det klart att de flesta fjordingar inte har tillräckliga steg för "stora" dressyrklasser men en bit upp räcker det ju med korrekt ridning och välskolad häst, som jag har uppfattat det.

Min erfarenhet av dressyrtävling är ytterst begränsad i och för sig.

Det jag tävlat med fjording, är huvudsakligen western. Där tror jag att - om något - jag möjligen blivit uppdömd för att Betty gick bättre än någon väntade sig, och alltid såg glad och positiv och samarbetsvillig ut.
Så jag tror egenligen att man kan få "plus i kanten" för att domaren förväntat sig sämre.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.

Hurra!
Idag lyckades jag "tvinga" stackars Lester till ett rent vänster-högerbyte. Första gången det lyckats i språnget. Det var inte snyggt och prydligt, men det var ett byte. Just nu huvudsaken att han fattar vad han ska göra, resten kommer sedan.

Inte hurra. Ärlig hade trampat av sig en sko. Irriterande att det fortfarande är is på vägen. Drog av den andra framskon och red i paddocken; det fungerar hyfsat så nu får det bli mes-ridning med Ärlig tills det är isfritt och då ryker bakskorna också.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja. Lusse är ju Qharmas helbror, ägs av min mamma. :)

Lucidor rör sig riktigt bra. Har en skritt som ligger mellan 7-9 mässig även uppsuttet. Traven är fin med lite knäaktion men han har inte så mkt register i den ännu. Galoppen fin och rund med knäaktion men inte så balanserad ännu. Men det finns mkt i honom att utveckla. Jag skulle säga att på en vanlig lokal/regional tävling rör han sig bättre än många av halvbloden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp