Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är så träningssugen, men har gått och blivit förkyld. :( Så trist! Som tur var kunde dressyrtränaren rida Hampus ett pass, sedan håller jag på och skolar in en ny medryttare också. :D

Bildbevis på herrn med ryttare på ryggen.

130203_017_510fa0279606ee078fceca90.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nästa vecka får jag börja trav med min älskling,:love: Är tråkigt att bara skritta.;)

Men en fråga:
Hur gör ni för att hålla era fjordingar smala?

Får kommentar varje gång man är hos veterinären att hon är för tjock.:grin:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Är hon för tjock då och inte bara bukig? Många, tyvärr även veterinärer, känner inte på hästens hull utan tittar bara på håll. :crazy:

Jag har haft foderstat med så mycket grovfoder som det gått, sedan kompletterar jag med lämpligt kraftfoder om det behövts, men hästar är ju så olika. Nu har till exempel Ariel och Hampus gått på fri tillgång på samma hösilage och fått exakt samma mängd kraftfoder, Ariel har blivit en rund boll och Hampus har tunnat ut. Så fast de är samma ras behöver de olika mycket näring.

Sedan blir det ännu roligare när vårgräset kommer. :angel:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kastor håller sig fin på en foderstat med mycket (bara :D) grovfoder och mycket protein. Han behöver en ganska hög kvot. Denna vinter har hösilaget en kvot på runt 8, och han går på fri tillgång utan problem :banana:
Av gräs blir han dock tjock. Inte så mycket runt magen, men han samlar vid mankammen :crazy:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nästa vecka får jag börja trav med min älskling,:love: Är tråkigt att bara skritta.;)

Men en fråga:
Hur gör ni för att hålla era fjordingar smala?

Får kommentar varje gång man är hos veterinären att hon är för tjock.:grin:

Mina får hösilage av bra kvalitet, och de rör sig mycket. Hingsten och valacken eftersom de går på lösdrift, stona för att de har en travare som håller dem igång i hagen. Har aldrig haft problem med att de blir feta, faktiskt.
Däremot kan jag behöva lägga till havre för att de inte ska bli för smala - mitt grovfoder är optimalt för lättfödda hästar: de äter sig mätta (det brukar ligga kvar rester av frukosten när de får kvällsmat och tvärt om) men blir inte feta.

Jag skulle lika gärna vilja fråga hur i all världen man bär sig åt för att få hästarna feta -.men det är en vanlig företeelse bland kallblodiga raser så jag inser att det tydligen inte är svårt:D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag skulle lika gärna vilja fråga hur i all världen man bär sig åt för att få hästarna feta -.men det är en vanlig företeelse bland kallblodiga raser så jag inser att det tydligen inte är svårt:D

Lätt! Ge dem så mycket mat de vill äta! (hehe) Nej, men det är väl kanske individuellt också, jag har två hästar som inte är av kallblodras och de blir lätt feta, det är en balansgång hur mycket man ska ge. De får i stort sett bara hö (en näve kraftfoder bara, mer som godis, när det kommer in) och aldrig fri tillgång, då skulle de rulla fram... Sommarbete blir det, men efter en mycket lång invänjning och på begränsade ytor.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag skulle lika gärna vilja fråga hur i all världen man bär sig åt för att få hästarna feta -.men det är en vanlig företeelse bland kallblodiga raser så jag inser att det tydligen inte är svårt:D

Som uppstallad kan jag tyvärr inte välja mängd och grovfoder själv.:grin: Min står på ca 8kg grovfoder om dagen plus lite betfor. Sen är hon konstant hungrig. Samt går i stor hage, men har nu tagit det lugnt pga skada i nästan tre månader, men har inte gått upp i vikit.

Sen att vi kämpar hela vinter för att få ner henne i vikt och sen kommer gräset och hästarna ska ut på bete och hon är en häst som går upp bara hon ser gräs lite i ögonvrån.:grin:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fri tillgång klarar inte min av, äter ju minst 2-4 kg grovfoder i timmen.

Veterinärerna tycker att hon borde väga 450 kg typ, vilket känns hyfsat rimligt. Ligger idag på 500kg. Hon har ganska mycket mage och när man longerar ser man att det dalrar på rumpan. :(

Skulle vilja slippa släppa på bete, eftersom hon skulle må så mycket bättre då. Men det verkar vara totalt omöjligt att hitta stallplats då
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Som uppstallad kan jag tyvärr inte välja mängd och grovfoder själv.:grin: Min står på ca 8kg grovfoder om dagen plus lite betfor. :

Jag har haft tur.
När jag var installad, var det hos en travtränare som var van att fodra hästar. Han avgjorde mängden till var och en. De lite tunnare fick mer, de som varit feta slutade att vara det efter en tid hos honom.
De tunna slutade för övrigt med att vara tunna också - utom ett stressat fullblod som var svårt att få fint.

När jag var installad, hade jag ingen aning om hur mycket foder mina hästar fick, varken grov- eller kraftfoder.
Någon gång nämnde stallägaren vad hästen hade för foderstat och det såg bra ut så det fanns liksom ingen orsak att klaga.

Det kan låta slarvigt att jag inte brydde mig om vad hästarna fick, men jag visste ju att kvaliteten var bra, och när jag såg att hästarna mådde bra så var det ju praktiskt att ett proffs skötte fodringen.

Jag hade bland annat en fjording inhyrd hos denne travtränare, gick alldeles utmärkt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Bilden vill inte vara med.:(

Nu fick jag ordning på bilden!
Så här ser hon ut:
2592c8b072cd11e2af6f22000a1f9a09_6.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Vill bara säga att Ärligs travökningar gör mig tårögd!
Han var varit lite lättare nu ett tag, jag håller tummarna för att det där med form, munkontakt och energi i skritt och trav har släppt på riktigt. För då är det bara galoppen kvar sedan för att kunna jobba honom riktigt ordentligt.
Sötnos.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har äntligen återvänt till sadeln, red ett riktigt härligt träningspass för dressyrtränaren. Vi var mer fokuserade på målet med varje övning än var vi höll till, så först blev det en sväng på ridbanan för snöpulsning, sedan parkeringen för flytt av fram- och bakdel samt halter och ryggningar. Slutligen jobbade vi med öppna på grusvägen. :D

Hampus är helt underbar att rida nu. :love: Han är så glad och vill så mycket, vilket gör att jag också blir glad och längtar upp i sadeln. Typiskt nog reser jag bort på lördag, sju nätter i New York. Skoj förstås, men kanske hade det varit bättre med ett träningsläger i dressyr. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej fjordfolk. Ni kanske redan diskuterat detta i någon tråd, jag har hängt med rätt bra men kan säkert ha missat ett och annat inlägg. :) Har ni någon koll på hur bra viktmåttband stämmer med fjordhästars riktiga vikt? Har läst i andra trådar och ser att många tycker att måttbanden stämmer på "standardhästen", dvs. halvblod av genomsnittsmått, typ, men inte på andra sorters hästar.

Vad säger ni, kan man lita på att måttbandet stämmer någotsånär eller ska man endast använda det för egna jämförelser över tid?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

På min stämmer det inte, det säger att hon ska väga 430 kg, men hon väger 500 kg när hon vägdes.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack för svar. Läste längre upp i tråden att du undrar hur folk håller vikten på sina fjordingar - jag har undrat precis samma sak. Det här blir min första grässäsong som fjordhästägare och jag är lite orolig för hur det ska bli. Har visserligen valt att flytta plutten till ett bete som ska vara lämpligt för ponnyer (utan klöver) men det är ju gräs och gräs är gott ...

Det måste ju finnas många hästägare, inte bara fjordfolk utan många ponnymänniskor, som önskar att ha sina hästar på magert bete, men jag tycker inte att jag ser särskilt många annonser om det, inte här i Sthlm åtminstone.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Även jag kommer att upppleva min första sommar som fjordhästägare. Jag är dock tidigare fånghästägare och är tyvärr lite nojig när det gäller gräs och bete. Min plan är mycket långsam invänjning med bete för hand, först, ökning med 10 min varje dag till man är uppe i en timme därefter lite längre perioder. Klarar han av att gå hela dygnet är det ju bra men, ser jag att han börjar lägga på sig blir det vinterhage med hö över natten.

Under sommaren hoppas jag även kunna rida mer aktivt än under vinterhalvåret så mer motion kommer det också bli. Nu växer min grabb fortfarande och jag kan ge honom ganska mycket mat utan att han lägger på sig. Men när deras behov ändras får man vara vaksam. Gäller att ha koll på de delar på kroppen där fett ansamlas och inte bara gå på storleken på magen ;)

En annan fråga som börjar bli aktuell för mig är inköpet av sadel. Har en nu som funkar till hästen men som inte är så skön för mig att sitta i. Jag har hört att islandshästsadlar kan funka till gulingar är det någon som har det på sin fjording. Är det några saker man bör vara särskilt vaksam på när man provar ut en sadel till en fjordning? Tänker ta hjälp av folk som kan men det kan vara bra att veta vilka frågor man ska ställa för att kunna värdera deras kunskap.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

För min hästs del funkar det med betesreducerare på halvtid. Hade gärna haft den på heltid, men han är väldigt skavkänslig. Lite rund är han på hösten, men absolut inte fet. I höstas visade viktmåttbandet 400 kg, vilket säkert var mycket vätska också. Han gick ner till 350 rätt snabbt och där ligger han stadigt nu och är väldigt fin i hullet. Sedan ser jag till att han är smal när gräset kommer! Inte acceptabelt hull, utan smal på riktigt.

Kanske kommer han bli ännu mer lättfödd när han blir vuxen. Då får det väl bli halvtid betesreducerare och halvtid i gräsfri hage eller liknande.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej fjordfolk. Ni kanske redan diskuterat detta i någon tråd, jag har hängt med rätt bra men kan säkert ha missat ett och annat inlägg. :) Har ni någon koll på hur bra viktmåttband stämmer med fjordhästars riktiga vikt? Har läst i andra trådar och ser att många tycker att måttbanden stämmer på "standardhästen", dvs. halvblod av genomsnittsmått, typ, men inte på andra sorters hästar.

Vad säger ni, kan man lita på att måttbandet stämmer någotsånär eller ska man endast använda det för egna jämförelser över tid?

Varför skulle det vara annorlunda på fjorhäst :confused: förklara gärna mera ?

Jag litar på det 100 % vårat sto var för några år sedan mycket sjuk, veterinären lånade mitt viktband för att väga henne så att rätt mängd smärtstillande gavs.
Dagen efter fick vi åka till Strömsholm med henne och hon vägde på deras våg exakt lika mycket.

Använder det dock inte så till vardags då går jag på vad ögat ser, utan mera för att kolla om dom går upp eller ner.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*
Jag är mycket stolt över mina stons fina hull i år, i mina ögon perfekta :angel:.
Dom är 145 i manken och väger 440 kg rätt så precis var.

66237_1359993321.jpg
[/IMG]

37401_1359993277.jpg
[/IMG]
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fina tjejer!

Vi var ute en sväng idag med ett par andra hästar som bor en bit bort. Uri fick promenera mesta biten, men sista biten satt min medryttarhästs ägare/stallägaren upp och red. Gick jättebra, men Uri ville helst gå efter sin nya bästis! Roligt att han funkar även med hästar han inte känner :) Kompisen är den andre gule på bilden. Det klickade direkt.

21769_10151256469082343_136871674_n.jpg


Ps gissa vem som fick visa de fjompiga halvbloden förbi alla läskiga saker vi red förbi? Uri vill fram och undersöka allt som de andra är rädda för, haha. Varför har inte alla fjording? Ds
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp