Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Och till Vaggvisa, då är det bara att ta fram saxen och testa då. Får ta en liten bit först och se hur det blir. Måste lära mig hur man lägger upp bilder så ni kan se om jag lyckas.

Han ska få skor nu i veckan och då kommer det nog bli lite mer ridning, har varit så kasst underlag här för honom som barfota:crazy: Han har skött sig kanon hittills när vi varit ute på turer, jag är supernöjd med honom!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hur svårt är det att hitta lite större fjordingar? Har själv idag en på 138-140cm, inte jätte smäcker men ändå inte grov. Men skulle gärna ha en på +145, gärna ännu större om jag ska ha en igen, då jag också är lång.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har en på typ 1,40 och jag ser inte allt för lång ut på henne och då är jag 1,78.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Väldigt fin bild!

Red Lester och Ärlig igår. Ärlig lite lättare i form/mun än han brukar, skönt. Han vill inte gärna slappna av i munnen utan har en massa konstigheter för sig, utom när jag lägger på stången. Vill dock inte ha stång som normalutrustning, och rider aldrig ut på stångbett. Jobbar förstås för att få honom trevlig i munnen och som sagt, igår var en bra dag.
Han har kroppen med sig, men inte humöret helt och hållet...

Lester som vanligt duktig. Den lille gossen "hotar" att bli riktigt bra. Börjar efter mycket kämpande orka bära sig i mer samlad galopp utan att behöva så mycket stöd fram, jättekul!
Tror att han kanske kan vara tillräckligt stark för LA dressyr "på riktigt" i vår eller i sommar:laugh:
Vill förstås få honom till att fixa byten och sådant också, men dit är det långt...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

När jag kikar bland annonserna, tycker jag att det verkar som att de på >145cm är en minoritet. Jag vill inte ha någon mindre än runt 145cm, och då blir det inte många kvar. Många många c-ponnyer.. Jag skulle gärna ha en på >150cm, men det verkar som att det kan bli svårt - det är ju mer än bara storleken som ska stämma :angel: .
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är det som jag känner med. Min är maxad c eller liten d, känner mig förvisso inte för stor på henne med mina 178 cm. Men känner att det skulle sitta fint med en på 150. Har faktiskt ridit en på +150 och åker dagligen förbi en annan, men har ingen aning om fall det är renrasiga.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Sen att jag vill ha ett sto med bra stam som är två år gör det ju inte enklare. Vill ha ett sto för att ev kunna ta föl.:love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Är det ngn som håller på med WE med sina fjordingar?
Tycker det verkar kul, berätta gärna lite!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nästa söndag skall jag och Hampus debutera i "tävlingssammanhang". Jag behöver träna på att tävla, så Hampus får ställa upp som snäll läromästare. :p Det blir en programridning av LC:1 så får vi se vad vi skall träna på.

Skall bli så spännande! :banana:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

har inget att beratta nar det kommer till gulingarna.. ja de har bott ute i hage/paddock sedan mellandagarna da jag varit sjuk och inte klarat att mocka stall och sant.. en stor rundbal, vatten och kall temp, de har det toppen.. valdomar har ju ocksa ont i ett ben sa for honom att kunna rora sig runt och sa ar jattebra.. skulle det bli daligt vader ja da ar det bara att stalla in dem i stallet.. oppna grinden och saga till dem...lol.. nu ar jag frisk och skall borja rida igen, 20 minuter at gangen i skritt och arbeta pa balansovningar och sant.. for ngn anledning har balansen forsvunnit for mig... inte bra.. men det blir ok innan sommaren hoppas jag..
sadar, nu skall vi val komma av sida 3 och tillbaka pa forsta sidan igen.. ha det bra alla
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Igår red jag Kastor i mörker för första gången sedan jag for av (efter två minuter och fick en hov i skallen) tidigare under vintern. Jag har helt enkelt inte vågat, utan hållit mig till att tömköra istället. Vi höll till på stallplanen, och mestadels i skritt (men ett par volter i trav i vardera varvet). Mycket halter blev det - stundtals var Kastor ganska spänd och var beredd att hoppa iväg om någon livsfarlig skugga visade sig - men jag lyckades hålla mig själv avslappnad och det blev inga kast/bockningar/iväg-stickningar. Nu jobbar vi igen!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja det är otrevligt när man faller av.
I torsdags var jag med om en olycka när min häst (dock ingen guling) blev skrämd av en timmerlastbil, backade ner i diket, gick omkull och landade på mig.

Lite obehagligt att ge sig ut på vägen igen efter det, men jag har ändå hållt igång.

Ridit Ärlig idag, helt OK även om han var trevligare igår.
Lester står på tur - om jag inte blir grinig av det lite råa och fuktiga vädret. Håller på att styrketränar lille Lester i skritt och trav, försöker hitta "rätt" samling i skritten för att han ska orka tänja sig iväg i trav, men det är svårt eftersom han gärna kastar upp lite med huvudet i den övningen (jag vet, det är en styrkefråga).

Unghästarna går bara omkring och är söta...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Programridningen blev en flopp, milt sagt. Hampus kände igen sin gamla arbetsplats och garderade sig mot allt det jobbiga genom att stänga av totalt. Så jag fick bära runt honom på ridbanan. :p

Men 57,4 % skrapade vi ihop i alla fall och domaren var förtjust i Hampus rörelser. Inte för att jag vet vad det var för rörelser han visade, zombiestyle? :angel:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här står det skritt på schemat i två veckor till, tråkigt. Men hoppas hon är fräsch när vi kommer igång igen, min lila häst fyller ju 21 i år, tiden går så fort!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Usch, man får sig en knäpp på näsan när man blir avslängd sådär.

Nu har jag provat Chickan 2 ggr med bett i munnen sedan vargtänder drogs ut och det tar nog någon månad innan hon förstår att de är borta, men stundtals sköter hon sig riktigt bra.:laugh: Solero är oxå igång och för första gången någonsin skrittade han på lång tygel nästan hela rundan :). Jag brukar bli helt knäpp på den där hästen, för han bara taktar. Jag har provat att göra halt direkt vid första steget av taktande och en runda kan ta evigheter eftersom vi mest står stilla :( , men det kanske börjar gå in nu :) .Sedan blir det lite jobb på gårdsplan, jag tränar båda på att de ska ställa och flytta sig för skänkel, mkt lydnad i igångsättningar och avsaktningar mellan skritt-trav-skritt-halt-skritt-halt osv. Vill att de är kvar i form och bär sig själva.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hmm, har varit ute och ridit Lester och Ärlig igen igår. Lester var väl inte som allra bäst, men fick till ett par vettiga galopp-sträckor. Traven inte riktigt i den standard jag vant mig vid, och "straffade" honom med att vara petig med bogar, böjning och ställning i öppnor och slutor i skritt samt få honom distinkt och lyhörd för halter med tyggaktiviteten bibehållen. Ganska tråkig men väldigt nyttig träning, med andra ord.
I förrgår var Lester å andra sidan en ren dröm. Allt bara flöt. Bra pondus i traven, lättreglerad steglängd, fick till galoppen så bra som han orkar för närvarande...

Ärlig var väldigt trevlig igår. Vi tjafsar vidare om hur formen och bettkontakten ska vara och igår var Ärlig med på min linje om hur det skulle vara. Avslappnad, relativt låg form med väldigt lätt munkontakt, blev bara lite tyngre vid övergångarna till trav. Bättre än vanligt.
Det är synd att han är så tjurig som han är, för han är verkligen fin.
När vi får en vettig "lägsta-nivå" vore det kul att ha med honom på någon dressyrtävling igen.
Hans travlängningar är fantastiska när han får till dem - men det är ju som med det mesta hos Ärlig, humörsstyrt.

Körde iväg med Myran till en granne i förrgår, lånar ut henne som sällskapsdam.
Fantastiskt psyke på fröken: har inte åkt transport sedan jag hämtade henne och Yngve för drygt två år sedan. Gick utan tvekan in i transporten, stod stilla under resan (som var lagom tio minuter lång), nyfiken men obekymrad när hon blev urlastad. Lugn och nöjd med nya kompisen, undersökte hagen lite och gick och snodde mat ur nya kompisens hög.
Bra att allt fungerar.
Myran ska inte ridas in förrän tidigast i sommar, så det är rimligt att låna ut henne under våren. Skulle tro att jag får tillbaka henne om ett par månader eller så även om det inte är tydligt avtalat.
Man behöver inte så tydliga avtal när det är goda vänner som lånar av varandra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Här är det inte sådär fantastiskt roligt just nu. Det blev ju plusgrader och sedan, när det tinat upp ordentligt, minusgrader igen. Grusvägarna = is is och mer is (med lite grus på toppen, så det går åtminstone att skritta). Travarna tränar som vanligt, men jag har provat att trava där och det blir bara spänt, så håller mig till skritt. I skogen är det djup skare och ett helsike att rida, på betet (där vi får skritta såhär års) är det skare som mestadels håller för att rida på (:D). Snövallarna i dikena vid riksvägen har dock inte smält, så vi är fortfarande låsta på vår sida av vägen (för mycket tungtrafik på riksvägen för att det ska kännas säkert att korsa den till häst om man inte snabbt kan ta sig över. Vill inte uppleva att hästen flyger tillbaka upp på vägen igen vid fel tillfälle...). Suck. Det var helt ok, tills det tinade och frös :mad:

I förmiddags tog jag och Kastor en mysig tur ovanpå skaren :D Barbacka i det värmande solskenet. Kastor är fin i hullet, och jag har måttat och haft mig - håller på att beställa bommen till sommarens westernsadelbygge. Har fått bekräftat vad jag anat hela tiden; Kastor är en "neat" liten häst, men en "genomsnittlig" westernbom skulle absolut inte funka på hans rygg ( = det är dömt att misslyckas att inhandla en begagnad w-sadel.). Sadeln kommer tydligen att bli mindre än 15" :D :eek: Bommen görs efter måttet runt mitt överlår. Äntligen ska jag få en w-sadel som inte är för stor för mig :banana:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Var ute igår med både Chickan och Solero, tog en skrittur på Chickan till grannens ridbana för första gången. Chickan var skitsur och protesterade, hon ville inte gå åt samma håll som jag, men stundtals blev hon fin och vi provade lite galopp oxå och hon fattade rätt i båda varven. :) Solero har verkligen fattat att det är skritt som gäller och det blir ganska stor skillnad att rida honom, han blir mer avslappnad. Så det känns som det går på rätt håll nu! :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp