Sv: Den nya Fjordhästtråden!
Hmm, har varit ute och ridit Lester och Ärlig igen igår. Lester var väl inte som allra bäst, men fick till ett par vettiga galopp-sträckor. Traven inte riktigt i den standard jag vant mig vid, och "straffade" honom med att vara petig med bogar, böjning och ställning i öppnor och slutor i skritt samt få honom distinkt och lyhörd för halter med tyggaktiviteten bibehållen. Ganska tråkig men väldigt nyttig träning, med andra ord.
I förrgår var Lester å andra sidan en ren dröm. Allt bara flöt. Bra pondus i traven, lättreglerad steglängd, fick till galoppen så bra som han orkar för närvarande...
Ärlig var väldigt trevlig igår. Vi tjafsar vidare om hur formen och bettkontakten ska vara och igår var Ärlig med på min linje om hur det skulle vara. Avslappnad, relativt låg form med väldigt lätt munkontakt, blev bara lite tyngre vid övergångarna till trav. Bättre än vanligt.
Det är synd att han är så tjurig som han är, för han är verkligen fin.
När vi får en vettig "lägsta-nivå" vore det kul att ha med honom på någon dressyrtävling igen.
Hans travlängningar är fantastiska när han får till dem - men det är ju som med det mesta hos Ärlig, humörsstyrt.
Körde iväg med Myran till en granne i förrgår, lånar ut henne som sällskapsdam.
Fantastiskt psyke på fröken: har inte åkt transport sedan jag hämtade henne och Yngve för drygt två år sedan. Gick utan tvekan in i transporten, stod stilla under resan (som var lagom tio minuter lång), nyfiken men obekymrad när hon blev urlastad. Lugn och nöjd med nya kompisen, undersökte hagen lite och gick och snodde mat ur nya kompisens hög.
Bra att allt fungerar.
Myran ska inte ridas in förrän tidigast i sommar, så det är rimligt att låna ut henne under våren. Skulle tro att jag får tillbaka henne om ett par månader eller så även om det inte är tydligt avtalat.
Man behöver inte så tydliga avtal när det är goda vänner som lånar av varandra.