Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ps gissa vem som fick visa de fjompiga halvbloden förbi alla läskiga saker vi red förbi? Uri vill fram och undersöka allt som de andra är rädda för, haha. Varför har inte alla fjording? Ds

Eftersom folk fortfarande tror att fjordingar är envisa, osamarbetsvilliga trögmånsar som alltid är feta...

Många saknar insikten att det är svårt att hitta hästar med lika bra psyke som en normal fjording.

Har inte ridit så mycket eller grejat med pållarna på några dagar. Fick jobba lite längre dagar än planerat både i tisdags och i onsdags, men red ändå Lester ett pass och Ärlig ett pass under veckan. Dessutom fick Lester ett extra pass med min kompis i torsdags, och idag ska han ut och åka transport för två ridpass för instuktör.

I fredags var jag på en vin- och delikatessmässa, hann precis med att fixa stallet innan det var dags att åka in till stan.
Igår var jag och shoppade, vilket var trevligt (har förstås fyndat en häst till; en fin islandshäst till rea-pris; unghingst som är godkänd för tio betäckningar för 20000 kr inkl moms vilket är märkligt billigt och jag förstår inte var haken ligger för han är fin) förutom att bilen i stort sett har gett upp.
Dessutom massor av kramsnö så jag vågade inte rida här hemma. Var i stället iväg till en kompis och tränade hennes häst enligt överenskommelse inför MSV dressyrtävling i sommar, de hade nyplogad ridbana så det var helt OK.
Nu på förmiddagen snö igen, men lite torrare i karaktär så jag ska strax gå ut och mocka och ta in lite småttingar som ska få havre, och helst rida någon pålle, innan det är dags för avfärd för kurs.

Har fått låna en bra bil av en kompis, för att komma till och från kursen. Min bil får vi väl se hur det går med, hade ändå bokat tid hos mekaniker inom närmsta dagarna så han får kolla lite mer än det som var uppgjort.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*knapplån*

Måste visa lite fina bilder från igår när vi var på "westernintroduktionskurs" med vår Jelina. Dottern på ryggen. Jättenyttiga övningar som tränade både kropp och hjärna på hästarna!

524881_500576266654949_469157894_n.jpg

"Jog" mellan koner. Krävde styrka, lytdnad o smidighet...

73459_500576743321568_1537160420_n.jpg

Rygga i vinkel mellan bommar. Här gällde det att ha kontroll på varje ben...

382295_500576523321590_1551871004_n.jpg

Öppna o stänga grind. Tålamodskrävande...

62985_500576716654904_1544215920_n.jpg

Vända i liten ruta. Jelina ansåg att det gick att kombinera med spansk skritt...

Det hela avslutades med att de som ville fick testa "Barrel race". DET tyckte vår glada dam var livat värre och tränaren ansåg henne ha klar potential som rodeohäst! Jag är glad att det var dottern och inte jag som satt i sadeln...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh, vad roligt!

Kastor har fått vila i en vecka. Jag föll bakåt med stegrande häst förra helgen, och hängde inte med så jag landade under (fortfarande sittande i sadeln). Försökte tömköra dagen efter, men klarade bara en halvtimme. Ländryggen bråkar. Idag kommer iaf hovslagaren, så nu kan jag förhoppingsvis börja behandla strålrötan med kopparsulfat.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.

Min ridkurs i söndags var ju jättebra. Därefter har jag inte ridit Lester förrän igår.
Av olika skäl (väder, foderleverans och liknande) har det blivit ganska lite ridning sista veckan men det gör ju inte så mycket.

Igår tog jag en tur på lille snoken, och han gick såå bra. Allt gick mjukt och trevligt till. Egentligen hade jag tänkt jobba med galoppfattningar, men han var så fin i traven att vi jobbade med steglängdsändringar och samling i trav i stället. Det gäller att ibland välja att jobba med det som går lätt - det är också värdefull träning.
Försöker hitta "rätt" samlingsgrad för att Lester ska kunna töja sig ur så samlad som möjligt skritt till trav. Samlar jag skritten för mycket, klarar han inte töjningen med bibehållen ryggaktivitet så det är en balansgång.
Han samlar sig så mycket att han är väldigt nära piaff, och vid westernkursen i söndags påpekade tränaren att det inte är långt från Levad så samlingsgraden blir lite för hög. Det är ju inte levad jag vill träna, det är styrketräning och kvickhet i bakbenen för att få till galoppombyten, som är tanken.

Ärlig har fattat att det är trevligare att gå i en avslappnad form med lätt munkontakt - det positiva "stimmet" ligger kvar. Igår fick jag honom till liknande aktivitet i galoppen också, utan att behöva bråka med honom. I övergångarna tappar jag honom men jag erkänner att jag inte försöker så mycket med övergångarna än så länge. Just nu räcker det med att han hittar rätt under längre sträckor, övergångarna är svårare och jag vill förstås att han ska vara lika glad som jag över munkontakten och inte behöva bråka.

Ärlig har väldigt fint steg, särskilt i traven, men han är ju ganska envis och vi har haft våra diskussioner om hur det ska gå till med bett och tyglar och var skallen ska vara (han har en benägenhet att spänna sig nere vid manken och "dra in periskopet" i stället för att sänka hela halsen och slappna av, vid tygeltag) men som sagt, nu verkar det lossna!:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

"gilla"

Här är det ganska lugnt med hästarna, har blivit lite ridning de 2 sista veckorna. Jag har hunnit med både maginfluensa och vanlig influensa som oxå sonen fick och han fick lunginflammation efter det, så hästarna har fått stå tillbaka. Jag har varit på "hoppträning" med Solero 2 ggr och sista gången gick det ganska bra, tränaren har väldigt mkt bomövningar och tempoväxlingar, så man måste koncentrera sig mkt och Solero fick mkt att tänka på. Det passar honom bra, annars blir han spänd och hittar "farliga" saker överallt. Nästa gång är det Chickan som får följa med istället, tänkte ta varannan gång med dem. Chickan blir bara bättre, verkar som om hon har kommit över vargtandsonda och jobbar på fint. Däremot behöver hon lite övertalning, hon vill ibland bara gå hem och kan då bli lite sur.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nej, det var en upplevelse som jag hade klarat mig utan. Men. Nu är jag tillbaka på banan! Två veckor tog det för ryggen att sluta göra ont (nu ska jag bara till kiropraktor ett par ggr också, det lär behövas. Måste bara hitta någon bra här - flyttade ju ifrån min i somras.).
En skolkamrat tömkörde Kastor åt mig i helgen då jag var iväg och jobbade. Igår jobbade jag/vi lite dressyr i skritt, mest för att mjuka upp honom, och han var så glad! Igår tömkörde jag, och han hade väldigt bråttom ut på stallplan - och var väldigt lyhörd hela passet. Galoppfattningar i båda varven (fast höger var kämpigt kämpigt. Dags att återuppta galopparbetet i dressyren...), för första gången på töm :bump: Och jag kunde ställa undan pisken under en stor del av passet.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Varför skulle det vara annorlunda på fjorhäst :confused: förklara gärna mera ?

Jag vet inte. Jag läste det i någon tråd om viktband och tyckte då att det lät rimligt, typ att bandet är konstruerat med utgångspunkt i en "normal" halvblodskropp, vad det nu är. Fast nu låter det inte längre lika rimligt. :) På mitt viktmåttband står det faktiskt "for horses and ponies" så jag antar att den där teorin om genomsnittsstorhästen faller.

Min femåriga fjordvalack på 1,38 väger 330 kg enligt måttbandet. Det skulle kunna stämma.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Jag har bokat in en lektion på onsdag om en vecka, hos en tränare som har en anläggning en liten bit från mitt stall. Det blir allra första lektionen på min häst sedan han kom till mig i november. Och första lektionen för mig på ... ja, jag vet inte hur länge, men typ två år? Jag är jättenervös och jättepeppad. Jag hoppas kunna bygga upp ett långvarigt samarbete med den här tränaren och jag skulle ärligt talat bli rätt besviken om det visar sig att vi inte passar ihop. Jag har ganska dåliga erfarenheter av instruktörer, tyvärr (och de skulle kanske säga att de har dåliga erfarenheter av mig).

Ska bli så spännande!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

och jag har varit ute och akt hast.. Lurvis fick uppdraget och vi strosade runt i skogen en timme. skritt lite trav och sen trodde han det var galopp hela vagen hem.. nope sa jag och han accepterade detta.. det var skont, men valdigt halt med snon som smalter och ingen sand nagonstans (pa vagarna). Men han har flyttat in med Valdomar och Mirri (arabhingsten) nu, i tisdags forlorade jag mitt sto till ett fall dar hon slog sig i skallen med skador i lilla hjarnan och kotpelaren. Varsta var nastan hon var draktig med bara 6 veckor att ga.. Lurvis var ledsen, sa aven de andra tva. Men han verkar ha lugnat sig nu och mumsar ivag pa sin hobal.. De ar ute mkt, fran soluppgang till sent.. och det ar skont.. Med allt haret de har svettas de inne.. Hoppas kunna borja rida snart igen, har ny trailer pa gang sa kan aka till ridhuset. Alla "flunsa" besvar har lagt sig ner och jag mar mkt battre vilket hjalper en hel del.. Sa aterkommer med mer vid annat tillfalle..ha det sa bra alla...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Ni som har fjordingar; är de så snälla, trevliga och hållbara som jag har inbillat mig? Jag står och väljer mellan en fjording och en "vanlig" ponny. Så därför undrar jag vad säger ni?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Tack! Det var precis det där jag var ute efter. Hittar jag rätt fjording blir det nog en sådan =)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

och da sager jag, ring therese klangestam pa Taffsnas www.taffsnas.se och prata med henne. Hon kommer att ha flera (?) aldre herrar till salu for bra priser antingen fore eller efter sommaren.
Min Lurvis kom fran dar, han har alltsa varit ridlager hast hela sitt liv, val uppfostrad med lite bus i sig, sa ibland aker pisken fram (nar man rider, mer som paminnelse an verkligen anvanda) och han bade hoppar och gar hyffsad dressyr. Hur hogt han hoppar vet jag inte och hur bra dressyr, tja, oppna sluta, skankel vikning forvand galopp byte i 8or, va en normal hast skall kunna.. Jag tavlar inte langre sa for mig spelar det ingen roll. Men jag kan verkligen rekommendera taffsnasfjordingar. Aven om de ar aldre, som forsta fjord ar de toppen. Jag skall inte saga vad jag betalade for honom men min hyra ar pa ungefar samma belopp. Och de flesta har statt pa stall, losdrift, ute hela tiden, klippta oklippta, atit det mesta, "been there done that" hastar.. Tyvarr har de inga ston langre men det kanske blir nasta gang.. En taffsnas vallack ar vard sin vikt i guld... Och om du pratar med henne, halsa fran Luring (som han egentligen heter 21 ar gammal till sommaren, full av det fortfarande...)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Inte hänt så mkt här under vintern, är ju lugnt på tävlingsbanorna då så vi haraft lite vintervila och sedan tränat på.
I lördags var det start på tävlingssäsongen, vi red en Msv C:1 på 63,83% och det blev en 6e placering :D (vilket jag inte trodde så jag åkte dumt nog hem.. ;) )
På söndag är det dags igen, får vi se om vi lyckas lika bra :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Grattis till placeringen! :laugh:

*kl*

Jag och Kastor verkar utebli från distansbanorna i år. Om det dyker upp någon passande träningsritt kanske vi far iväg, men utbildningen krockar med tävlingarna under sommar och höst. Jag hade tänkt starta PP på Romfarsritten, men det känns inte som att Kastor är redo rent mentalt. Vi jobbar hårt med lastningen, och även om han tycker att det är roligt på distansritterna så är det en rätt stor stress också. I slutet av april ska vi iväg och rida E-klass i western (trail, trail at hand och pleasure). I övrigt blir det nog mest att åka till kompisar och miljöträna under våren/sommaren.

Hästtransporten är fixad (trasig kontakt samt positionsljus och stödhjulsfäste) och sedan en vecka lasttränar vi - dagligen. Det går sakta men säker framåt. Lugnt och stadigt. Kastor backar fortfarande ur utan uppmaning emellanåt, men stressar inte upp sig iaf. Just nu tränar vi helt utan mellanvägg. Han får gå in, äta sin mat (lite lucern med bakjäst och vatten), backa ut igen på kommando.

Igår fick Kastor på sig loksele för första gången. Han nosade lite på den, och stod sedan så kolugnt att jag nästan blev misstänksam. Antingen litar han på mig (:banana:), eller så har han haft sele på sig tidigare i livet. Hmm. Det ska rotas i!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad trevligt att du kan tänka dig att hamna i fjordhästträsket! Svenska Fjordhästföreningen har en hemsida där du hittar en del saluhästar på annonssidan och sedan finns det också en sida med länkar till uppfödarnas egna hemsidor - ta en titt där, du hittar säkert en massa matnyttig information och trevlig läsning där!:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej, undrar lite hur man blir bemött på dressyrtävlingarna när man kommer med en fjording på 140? (eller nåt annat litet kallblod med ponnymått). tycker ni man blir rättvist bedömd? ;). det börjar bli dags o ge sig ut på nån L:c o se hur man står sig i konkurrensen med halvbloden:laugh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har bara varit ute på en enda liten programridning. Men den domaren tyckte att Hampus var en trevlig ponny med stor gång och det tycker jag är ett fantastiskt betyg för en liten C-ponny. :laugh:

Jag tror man ganska snabbt lär sig vilka domaren som dömer ponnyn på banan och vilka som dömer färgen på ponnyn. :p

Lycka till med tävlingsdebuten!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp