Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu är jag riktigt igång med bägge hästarna. Det är ju lite lättare när man har julledigt. ;)

Hampus joggas en hel del, veckans mål var att rida en mil totalt och hittills har vi ridit tre mil. :D

Ariel har ridits några pass och fått trava och galoppera lite. Det sistnämnda går bättre än i våras, förmodligen för att jag galopperat så pass mycket på Hampus. Snart är det dags för första dressyrträningen på evigheter. :laugh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kul att vara igång igen!

Jag jobbade Lester och Ärlig ute längs vägarna igår. Ärlig var väldigt pigg och trevlig. Synd att han är så tjurig när det gäller form och bett. Han kan vara en dröm ibland, sedan väljer han att strunta i bettet och hålla huvudet och halsen i en mindre önskvärd ställning.
Det fungerar ganska bra att böja, böja, böja och flytta bogar för att få honom att släppa efter.
Jag önskar dock att han skulle vara lite mer samarbetsvillig i detta, eftersom han är fin att se på, rör sig bra och har en fantastisk travökning.
Kunde starta honom fjorhästSM i dressyr imorgon om han har en bra dag.
Och i verkligheten antagligen aldrig eftersom han kan vara så osamarbetsvillig.

Lester behöver styrketräna ännu mer bak, för att orka med galoppen bättre. Vi har dock börjat lite med galoppsluta - ibland fungerar det, och för det mesta inte.
Jobbar med "tramp" och faktiskt så har jag fått enstaka steg piaff på honom vilket ju är rätt skojigt. Inget egenvärde i en sådan övning på en ung fjordhäst, utan vitsen är ju styrketräningen som förstås kommer att färga av sig på galoppkvaliteten.
Vore i och för sig kaxigt att lyckas få fram honom så gradvis ur piaffen - när den är ordentligt befäst - att man kan hitta passage också...

Lester är duktig, och hans allra bästa egenskap är att han är så kelig och mysig.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är oxå igång efter juluppehållet, men bara med Solero, jag måste klippa honom nu, han blir helt genomsvettig när vi har varit ute och det är inte roligt att släppa ut honom så och han kokar ju om man lägger på en massa täcken. Så det får bli en spårklippning nu i veckan. Chickan har vilat i 3 veckor nu och ska till tandläkaren imorgon för utdragning av vargtänder, sedan ska hon bli igångsatt efter läkning.
Solero har ändrat sig betydligt efter vilan, han har fortfarande blixt o dunder under fötterna, men är inte alls så tittig längre utan kan koncentrera sig bättre. Har även varit ute och kört honom och även där märker man en klar förbättring, innan blev han jätterädd för olika ljud, typ köra genom en frusen vattenpöl och han drog iväg i galopp några meter, nu reagerar han inte, men är jättepigg ändå.:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

dsc_0006_50ec81139606ee2d5d32fd73.jpg


dsc_0011_50ec8150ddf2b30b651f96cb.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

ni ar sa duktiga med era pallar.. har hander ingenting.. ja inte mer an att alla 4 pallar bestamde sig for att bryta ner staket och ga pa rymmen igar.. sa var ute och letade pallar men de hade bara stuckit up i skogen en bit.. dock har jag 15 stolp ner och yep det ar fruset i marken, sa far gora ngt temporart tills det tinar.. banne mig om jag inte skall ha ordentliga stolp (4x4 tum) och brador och el.
min lunginflammation ar nu over med. men fick influezan och sen bronkit pa toppen av det sa ater igen meds.. en vecka kvar och yep jag ar battre men ngn snalla ge mig lite styrka. bara att bara upp en hink med vatten till stallet ar jobbigt och far mig att tappa andan. sa saker och ting gar langsamt har. har jag tur far jag borja rida i march sa docktor..
sa mellan is i hagen och mitt hostande blir det inte mkt.. trailer skall in pa reparation snart sa kanske jag kan aka till ridhuset i alla fall. markarbete ar viktigt det med..
enda bra med den har vintern ar jag har nastan slutat roka.. jag kan inte lol.. men det luktar gott annu sa jag kampar.. koper inga mer rok i alla fall.. det ar ett steg i ratt rikting....
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Fråga till alla er med fjordingar! Sedan jag var liten har jag drömt om att ha en fjording, och nån gång ska jag ha en. Men jag funderar lite på deras storlek. Hur mycket längd tar de i förhållande till sin storlek? Jag tänker då på de lite mer lätta fjordingarna som (ser det ut som iallafall) lämpar sig bättre för ridning och träning. Den dag jag skaffar en fjording blir det inte till hårdträning och tävling, men fjord-SM vore ju kul förstås... :p
Så, på ett ungefär sådär mellan tummen och pekfingret, vad skulle ni säga för längd som mest på ryttaren på en lite lättare fjording i storlek stor c-ponny samt d-ponny, om det ska se tillräckligt bra ut för att man ska våga tävla lite?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Fråga till alla er med fjordingar! Sedan jag var liten har jag drömt om att ha en fjording, och nån gång ska jag ha en. Men jag funderar lite på deras storlek. Hur mycket längd tar de i förhållande till sin storlek? Jag tänker då på de lite mer lätta fjordingarna som (ser det ut som iallafall) lämpar sig bättre för ridning och träning. Den dag jag skaffar en fjording blir det inte till hårdträning och tävling, men fjord-SM vore ju kul förstås... :p
Så, på ett ungefär sådär mellan tummen och pekfingret, vad skulle ni säga för längd som mest på ryttaren på en lite lättare fjording i storlek stor c-ponny samt d-ponny, om det ska se tillräckligt bra ut för att man ska våga tävla lite?

Lägger in en gammal bild på mig och Lester för att visa ett exempel. Jag är 170, Lester var 142.
246649_113553905398964_144951_n.jpg
och ett på mig och Betty, 139 cm
250653_111600715594283_4549529_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här rider Ariels förra medryttare henne. Tror ryttaren är runt 180 cm, hon är lång... ;)

Ariel är 143 cm och av den gamla lätta modellen.

120311-013_193429810.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL*

Hej finaste tråden! Jag kikar in här lite då och då som gulingälskare. Uppväxt med de fina norskarna och ser fram emot den dag jag kan skaffa mig en egen igen.

När jag var hos mina föräldrar under julen så pussade jag såklart på de gamla pensionärerna som är hemma och lufsar, men fick också syn på en betydligt äldre häst i arkivet. Faktiskt den första fjordingen som flyttade in på gården och in i hjärtat. Tog ett foto av ett foto på fina Tua e: Skaffaren 59, u: Turid. Året var 1988, plus minus något år. Vad jag kan minnas hade vi alltid hjälm, men mamma var kanske inte hemma här ;) Jag sitter som liten knatt främst i sadeln.

60098_1357899336.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad bra, då kan jag nog ha en fjording någon gång! :bump::love:
Skulle ni säga att de bär upp längd mer, mindre eller ungefär lika bra som t.ex. islandshästar och haflinger? Jag är ganska lång men passar ändå bäst på mindre hästar. "Normalbyggda" är lagom när de är 155-160, och lite kraftigare ponnyer (som island och haflinger) kan jag rida stora c-ponnyer och det ser helt okej ut. Skulle det vara lika med en lite smäckrare fjording, tror ni? Den enda fjording jag ridit var 138 men bred som en lagårdsdörr, jag kände mig pytteliten på honom :rofl:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag vet inte om jag kallar Kastor "lätt", men så himla grov är han egentligen inte - det finns ju betydligt kralligare. Han har bred rygg och ganska djup bröstkorg, men veterinären som vaccinerade förra året kallade honom "väldigt smäcker fjording". Så ja, du får väl avgöra själv ;)

Jag är 165cm lång, Kastor är ca 147cm hög.
Jag känner mig betydligt längre/"större" på haflingerstoet med ungefär samma mankhöjd (hon är dock smäckrare än Kastor i sin kroppsbyggnad, också).

dsc_0003_205995862.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Har nyligen blivit fjordningägare och jag känner mig inte stor på min kille. Trodde annars att jag skulle göra det då jag haft stora halvblod de senaste 20 åren. Min grabb är 146 cm och av den lite smäckrare modellen. Rör sig trevligt med ganska stora rörelser. Jag tror att detta är en del av svaret på varför jag inte känner mig så stor, är 175 cm.

Har en fråga till er andra fjordägare, när vet man att det är dags att klippa manen? Finns det nått tips för en nybörjare;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är 180 lång och ridit fjordingar i många olika strl, de bär upp okej men visst ser jag lång ut på en nättare modell strl c-ponny.
Simon som jag har hemma nu är 146 cm hög och ganska lätt modell.
I hoppsadel
dsc_0327_508ee918ddf2b37306000750.jpg

I dressyrsadel
dsc_0247_507308fae087c302be26d3e9.jpg


Dalme är lite mindre, ca 140-143 cm.
img_2330_507b0c5fddf2b32cc6003045.jpg


Soraya12: När man tycker den är för lång ;) Jag gillar bättre korta manar så försöker hålla min ganska kort, en del har lite längre. Brukar bli som en kant i manen (vet inte hur och vad, nån annan kanske vet hur det kan bli så? ) och när den syns är det absolut dags tycker jag :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här passar väl ett avslöjande in känner jag ;) Det var din (antar jag?) blogg med underbara bilder på framförallt Simon som fick mig att på nytt bli vrålsugen på en fjording :love: Ni är otroligt fina ihop!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är 167 cm och Lucidor som jag tävlar nu är 142 cm. Jag ser inte större ut på honom än på mitt Halvblod på 159 cm, men då är han av ganska maffig modell.

224877_10151301645647074_15327912_n.jpg


Jag tycker de flesta Fjord som inte har för korta och lågt ansatta halsar kan bära upp ganska långa ryttare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp